De Mercedes S680 Guard heeft alles wat je wenst. En meer.
Mercedes is lekker bezig met de S-Klasse. Er is er eentje voor iedereen. Je kunt ‘m krijgen met keurige zescilinders of zelfs een lekkere V8. Een plug-in hybride is tegenwoordig ook mogelijk. En voor de ware genieters is er ook een V12, de S680. Deze was enkel als Mercedes-Maybach leverbaar. Daar komt verandering in, want dit is een gewone Mercedes-Benz S-Klasse mét V12!
Nou ja, gewoon. De auto in kwestie is de Mercedes-Benz S680 4Matic Guard. Dit moet wel de zwaarste en meest vervuilende S-Klasse zijn tot nu toe. De auto heeft namelijk, eh, alles! Denk aan een 6-liter grote biturbo twaalfcilinder. Bij deze generatie zien we voor het eerst dat de V12 gecombineerd wordt met vierwielaandrijving. Dan is het ook nog eens een ‘Guard’.
Mercedes S680 Guard
En dat ‘Guard’ is wat deze auto nóg zwaarder maakt. De auto is namelijk voorzien van bepantsering. In dit geval gaat het om niveautje ‘VR10′. Daarmee kun je dus ongeschonden op hoge snelheid door Copse Corner rijden terwijl je Honda’s van de weg tikt. Daarnaast biedt het bescherming tegen de meeste handwapens. De ramen zijn meerlaags van speciaal glas én polycarbonaat.
Alles in de Mercedes S680 Guard is ontworpen om de achterste twee inzittenden zo lang mogelijk te laten leven. Dit betekent dat de bepantsering aan de achterzijde dikker is, dan aan de voorkant van de auto. Mocht men de de banden lek schieten, kun je alsnog doorrijden. Mochten de belagers een ingang hebben gevonden en het interieur van gas (denk aan traangas of iets dergelijks) willen voorzien, zit er een pomp in die verse lucht in de cabine brengt.
Techniek
In technisch opzicht is het een typisch nieuwe S-Klasse. Dus met alle noviteiten aan boord. in technisch opzicht is er een 6.0 V12 met 612 pk en 830 Nm. Inderdaad, de V12 is minder sterk dan 18 jaar geleden, toen de motor werd geïntroduceerd. Toen leverde die namelijk 612 pk en 1.000 Nm. In plaats van een compleet nieuwe V12 ontwikkelen, heeft Mercedes waarschijnlijk de twaalfpitter een beetje rustiger afgesteld voor betere (lees: niet illegale) emissiewaarden.
De V12 van de Mercedes S680 Guard is gekoppeld aan een 9G-Tronic automaat en verdeeld de krachten over alle vier de wielen. De Maybach versie weegt al 2.350 kilogram. bepantserde auto’s zijn vaak flink zwaarder dan de modellen waarop ze zijn gebaseerd.
Kijk er niet gek van op als het leeggewicht ver over de 3.000 kilo gaat. Dit is ongetwijfeld de meest dorstige en dus de meest vervuilende S-Klasse van het moment.
Dan rest als laatste nog de prijs van het slagschip. Het is allemaal ‘duur plus duur’ met deze auto. De Duitse prijs ligt op zo’n 500.000 euro. In totaal kost het Mercedes zo’n 51 dagen om een Mercedes S680 Guard te fabriceren. Dus je krijgt wel waar voor je geld. Een goedkopere S580 Guard (met V8) is overigens ook mogelijk.
fconderkantlat zegt
ik vraag me altijd af wat er met de “oude” bepantserde versies van de eigenaren gebeurt. ik zie ze zelden te koop komen staan en ik ga er van uit dat het grootste gros toch nog heelhuids zijn?
iemand enig idee hoeveel er uberhaupt in omloop zijn of hoeveel er jaarlijks van zulke voertuigen verkocht worden?
E550 zegt
@fconderkantlat: oude bepantserde SUV’s gaan bijv. vaak naar Africa, zoals Somalië, waar toeristen alleen in gepantserde escorts vervoerd mogen worden.
Charles Taycan 4S zegt
Gave bak!👌
Instyle zegt
Grappenmaker @Charles Taycan 4S 😁 als ex-Mercedes verkopert haha.
Dit soort auto’s mensen die altijd over hun schouder moeten kijken of criminelen waarbij niets daglicht kan verdragen. Tirannetjes en staatshoofen van landen waar je nooit wilt wonen.
In Frankrijk bijvoorbeeld…😂
Charles Taycan 4S zegt
@instyle, bienvenue en France!😜 Was idd salesmanager bij Mercedes Benz, mooi merk hoor!👌
Johanneke zegt
Dat ze er een 18 jaar oude motor in gooien zegt al genoeg eigenlijk. Dit wordt niet meer ontwikkeld. Begrijpelijk, maar zonde. Waarschijnlijk de allerlaatste generatie met V12.
reactief zegt
Een Guard versie is volgens mij het laatste wat je wilt.
Wat een leven moet je hebben om jezelf zo te moeten beschermen…
Laat mij maar lekker Jan Modaal zijn dan.
tinnemans zegt
@reactief; en daarbovenop is het idee ook nog eens dat je gerefen wordt. Klinkt mij als een soort van gestoorde nachtmerrie.
Ik zou best wat meer geld willen hebben, maar dat mag dan ophouden ergens in de buurt van dat een Alpine B8 bereikbaar wordt.
basv zegt
Ja handig die extra zwarte bepantsering achterop, je kunt immers nog gewoon doorrijden nadat je chauffeur is neergeschoten?
volvo480gtt zegt
Leeggewicht van ver over de 3.000kg…
Dus stel 2 grote sterke volwassen mannen als beveiliging, 1 chauffeur van het zelfde kaliber en dan het te beveiligen object nog. Dan zit je haast aan het maximale gewicht van een personenauto, misschien wel er overheen. Kan je misschien nog wel een kratje bier meenemen…
Alhoewel het aannemelijk is dat wanneer je zo’n auto rijdt/hebt je je daar niet echt druk om zult maken.
jajeroenja zegt
Gewicht zal rond de 3700kg zitten.
Pantsering is overigens rondom dezelfde klasse, platen in het dak zullen minder dik zijn dan de ramen maar nog steeds het zelfde kaliber kunnen weren.
Overigens stopt deze meer dan handwapens, AK’s is ook geen probleem.
Leuke gimmick is vaak explosieven onder de voorruit-sponning, als zo’n ding te water gaat, wil je er toch graag uit…
Henkie zegt
Je hebt dus een vrachtwagen rijbewijs nodig om een personen auto te mogen besturen.
Best lullig om met zo’n dikke bak maar op de rechter baan te moeten rijden met 80km/h.
meneerdemeneer zegt
@Henkie: Jij denkt te noord Europees. Deze wagen is niet ontwikkeld voor Europa.
De lieden die deze Benz kopen wonen in landen waar ze zich niet druk hoeven te maken over verkeersregels.
mat1980 zegt
@Henkie: nee voor dergelijke auto’s is een uitzonderingspositie zowel qua rijbewijs als qua maximum snelheid
shellplc zegt
Denk dat de G Guard in Nederland iets meer aftrek vind bij onze vrienden van de KMAR, maar volgens mij is er van de nieuwe G klasse nog geen guard versie.
Vroeger had je ook nog de E guard maar die is volgens ook niet meer leverbaar.
Homer55 zegt
Meest vervuilend he, vergeet dat niet.