Precies, de Mercedes S580 heeft een blubberdikke V8.
Het is bijna alsof Mercedes zich een beetje schaamt voor zijn technische kunstwerken. Daarmee doelen we op de hoogstaande motoren die leverbaar zijn voor de S-Klasse. Natuurlijk, we zijn ervan op de hoogte dat er alternatieve aandrijflijnen toegepast gaan worden in de toekomst. Maar de dikke S-Klasse worden met weinig bombarie aangekondigd.
Zoals collega @machielvdd vandaag al meedeelde zijn we vooral in Nederland heel erg met die toekomst bezig. Daarom is het goed dat voor onze progressieve mensen er een volledig elektrische EQS klaarstaat. Voor de andere vermogende S-Klasse rijders die pas GroenLinks gaan stemmen als er plastic in hun kaviaar zit, is hier de Mercedes-Benz S580.
Mercedes S580 4Matic
Net als de S680 (met V12) is Mercedes heel timide over hun nieuwe toevoeging. De S580 is gewoon stilletjes toegevoegd in de Mercedes-configurator. De vanafprijs is ‘slechts’ 179.737 euro. De lange versie kost 183.609 euro. Dat lijkt een hoop geld, maar je krijgt dan ook heel erg veel auto. Wat te denken van een dikke 4.0 liter V8 (plus 48V-generator) met 503 volvette pk’s? Het koppel bedraagt een diesel-esque 700 Nm.
Uiteraard kijken we ook meteen eventjes naar de prijzen van de concurrentie van de Mercedes S580. Vroeger was de dikke toplimousine bijna standaard voorzien van een V8, maar tegenwoordig lijken ze als sneeuw voor de zon te verdwijnen. De Lexus LS heeft een V6, de Cadillac CT6 Blackwing is hier niet leverbaar en de Jaguar XJ is uit productie. Deze drie achtcilinders zijn nog beschikbaar:
Audi S8 quattro (D5)
€ 190.986
We weten het, de Audi S8 concurreert eigenlijk met de Mercedes-AMG S63 die er ongetwijfeld nog aankomt. Maar als je een AMG-pakketje aanvinkt op de S580 4Matic, dan zit je al op S8-niveau qua prijs. Net als de S580 heeft de S8 een 4-liter V8 met twee turbo’s en vierwielaandrijving. Deze levert 571 pk en 800 Nm.
Het is in principe gewoon de RS6-motor. Even kietelen moet geen enkel probleem zijn. Het AWD-systeem is wel behoorlijk afwijkend, bij de S8 hangt de motor voorr de vooras en zit de transmissie op de as (transaxle). Bij de Mercedes S580 wordt er gebruik gemaakt van een extra as naar voren.
BMW 750iA xDrive (G11)
€ 168.037,83
De meest directe tegenstrever van de S580 is deze BMW 750i. Ook hier zien we een dikke V8 (ditmaal zelfs 4,4 liter). Deze levert maar liefst 530 pk aan vermoen en 750 Nm aan koppel. De prijs is zelfs best concurrerend, want je krijgt meer vermogen voor minder geld bij BMW (in vergelijking met de Benz, uiteraard).
De BMW 7 Serie is echter wel redelijk op leeftijd. En oh ja, de neus met die grille is in het echt nog lelijker. Alsof je rondrijdt met een auto met loopneus én alcoholneus. Ofzo.
Maserati Quattroporte Trofeo (M156)
€ 228.750
Het is net als bij de Audi, als je een Maserati topklasse limousine wenst met V8, dan krijg je de sportieve top-versie. Dus ook deze concurreert eigenlijk meer met de S63 die nog moet komen. De Maserati Quattroporte Trofeo heeft overigens geen overdreven sportief randje. In Nederland is de auto relatief duur, door de enorme BPM-boete.
Het is wel de mooist klinkende V8. Ondanks dat het ook de kleinste V8 is in dit gezelschap, pompt ‘ie er wel even mooi 580 pk uit. Bijzonder: ondanks dat je wel Q4-vierwielaandrijving kunt krijgen op de V6, kan dat níet op de V8. Je zult dus driftend (in stijl) het leven door moeten gaan.
lincoln zegt
Tja .. dan is een USA pick up truck ineens zo gek nog niet ..
sr20det zegt
@lincoln: gewoon een dikke Navigator nemen, kijk je ook nog eens over het gros van het verkeer heen. In Nederland tenminste.
laptom zegt
Vele USA pick ups zijn of komen uit met een 6-cilinder.
Charles Taycan 4S zegt
Prachtige auto’s met fraaie V8’s. Ik mis er alleen nog een: Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Executive met 700 pk, 870 Nm, 3,3 sec./100 kmu, €215.300,-…😉👍
bereal zegt
@Charles Taycan 4S: zou eerder de ‘pure’ variant meenemen hier. De turbo zonder S
Charles Taycan 4S zegt
@bereal, kan ook idd, keuze genoeg! 😉👍
kennone zegt
@Charles Taycan 4S: Laat die S met zijn hybride rommel maar weg. De Turbo is zo al perfect
faalhaas zegt
Voor ons allemaal te duur, te protserig, te opvallend. Bahbahbah doe maar een Stoere up of een kekke Renault Zoe.
r3fl3x zegt
Ik weet niet waar jij meestal uithangt natuurlijk, maar ik zie toch vrij veel AMG’s, RS-en en M’s rondrijden. Zo bescheiden is de Nederlander echt niet.
Robert zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
r3fl3x zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
bischero zegt
@r3fl3x: sarcasme gemist?
r3fl3x zegt
Ja duidelijk, wat bedoelt hij dan wel als hij niet klaagt over de Nederlands calvinistische volksgeest?
bereal zegt
@faalhaas: vergeet hans en johan niet. Altijd dezelfde types!
r3fl3x zegt
Ah. Rotterdam Zuid ken ik niet dus daar heb ik geen idee van
MarcoM zegt
Toch zou ik de Maserati kiezen, gewoon omdat de Benz er te “ouderwets” uitziet, de Audi net die “klik” mist en BMW mijn 2e keus zou zijn. Met een Maserati heb je echt bekijks bovendien is het geluid oorstrelend.
tinnemans zegt
Toch apart dat de combinatie Groen Links en EV’s elke keer weer gelegd wordt.
De meeste Nederlandse EV rijders zijn bijtellingsfethishisten, daar zit echt geen greintje groen aan, en zelf stem ik al jaaaaren Groen Links en rij een V8(je).
Van dit stel, doe me de vierdeuren maar, ook graag in die kleur.
r3fl3x zegt
Alsof je niet en van auto’s kan houden en een beetje bezorgd kan zijn om het milieu. Goed bezig, waar rijd je in?
bischero zegt
@r3fl3x: is groen links dat dan? Volgens mij staan die echt ver van de groene werkelijkheid. Net zo ver als de VVD ver van de ondernemer staat.
dwfc zegt
Hij bedoelt .. een groene kleur van wagen ?
r3fl3x zegt
Ik geloof zeker wel dat GL oprecht bezorgd is ja of ze ook altijd effectief zijn is een goede tweede.
bischero zegt
@r3fl3x: die geloofwaardigheid is ver te zoeken zodra ze het pluche raken. Regeltjesbuiger Halsema en Voornaamveranderaar Yasser als sprekende voorbeelden en voorgangers.
r3fl3x zegt
Volgens mij wordt een politieke discussie niet zo gewaardeerd hier en ik denk ook niet dat we het samen eens worden, dus laten we het maar bij onze auto-hobby houden.
tinnemans zegt
@r3fl3x; Niet een heel spannende hoor; een E65 740i. Toch een beetje het milieubewuste alternatief. :)
De officiele reden is dat het een practische gezinsauto is. Groter wordende kinderen enzo. ;)
Toen aan het zoeken was bleek een 740i ongeveer net zoveel te kosten als een 530i, en dat maakte de beslissing eenvoudig.
Ik ben een fan van de N62 motor. Het is absoluut niet de meest krachtige motor ooit, en met de huidige turboblokken en EV-geweld al helemaal niet, maar hij is zo vreselijk over-ge-engineerd met als doel een zuinige V8 te creëren, dat vind ik erg gaaf. Dat zuinige moet je heel relatief zien, maar het was een leuk idee. Ik bedoel, de tank is niet voor niets 88l. Met 100km/u is 1 op 12 makkelijk haalbaar maar op de Autobahn of in de bergen ligt het gemiddelde wel wat lager.
De techniek werkt een beetje als VTEC (heel kort door de bocht), maar dan zo gemaakt dat de motor al vanaf lage toeren vrij veel koppel heeft., Vanaf 3500RPM verandert het karakter en wordt het een gewone V8. Het is niet zo, zoals bij VTEC of een S65, dat de motor tot hele hoge toeren kan doortrekken, het is juist de lage toeren performance die pienter is.
Het maakt van de 7 serie een stille, comfortabele reisauto, maar zet de bak in manual en hou het toerental boven de 3500rpm, en hij wordt verrassend speels. Dus over een maandje zit ik met het hele gezin in de Pyreneeën waar het stikt van de leuke ritjes.
r3fl3x zegt
Dat klinkt goed, 1 op 12 vind ik niet verkeerd voor zo’n grote, zware auto. Zo’n E65 wordt trouwens mooi oud, vind ze steeds cooler.
r3fl3x zegt
Voor mij te groot, maar zo’n limo blijft gaaf. Zo’n S klasse blijft dan wel dé maatstaf. Ook de enige met nog een beetje klassieke lijnen en chique(?) kleuren. Donkergroen, zilveren spaakwielen. Prachtig.
remarkable zegt
@r3fl3x: sluit me er bij aan. In stijl rijden.
bischero zegt
Gewoon ff doorsparen voor de Maser dus, het leven mag niet te saai worden. Perfectie is saai bedoel ik dus. En dat is een compliment voor de Benz, maar mooi is ie niet naar mijn smaak. Maar volgens mij kan je niet de Maser én de Benz tegelijk mooi vinden.
Pordon zegt
@bischero: ik denk dat je gelijk hebt want oef wat vind ik die Maser lelijk. Maserati onwaardig in mijn ogen.
MarcoM zegt
@bischero: molto bene.
michaelcorleone zegt
Audi S8 de ultieme Autobahn cruiser.
rensso zegt
V8 top! Echter: interieur/ midden console is S klasse onwaardig. Jammer
tinnemans zegt
@rensso; Wat is er S klasse onwaardig aan het interieur?
b088y zegt
@rensso: idd, net een kermis attractie met al die geanimeerde schermen, overal ledstripjes door het dashboard en deuren.
Daarnaast ziet het er over 5 jaar uit of je naar een startrek film aan het kijken bent.
marinepower zegt
Overal het hetzelfde liedje wat de grote van de BMW nieren betreft. Oké, ze zijn opvallend, en behoorlijk onderhevig aan smaak. Maar qua oppervlakte zou ik wel eens weten wie er nou een grotere neus heeft. Ook de Audi muil en het Mercedes hekwerk zijn behoorlijk groot qua oppervlakte. Kan Willeme daar niet eens een diepgravend onderzoek naar doen?
Trouwens, de grill van een Kia, Volvo of Skoda is ook behoorlijk gegroeid de laatste tijd.
werf76 zegt
Zag de foto van het interieur van de Audi. Ziet er mooi uit maar wie is er verantwoordelijk voor het design van het stuur? Verschrikkelijk zeg.
Dickie zegt
Al vind ik deze nieuwe S mooier dan een A8 en 7 serie, maar zelf zou ik gaan voor de vorige S wel her facelift model voor mij de mooiste S klasse.
dirkv zegt
Prachtige motor die V8!
Als ik een S zou samen stellen zou ik toch voor de 6 cilinder diesel gaan.
De vermogens opbouw van een diesel vind ik mooi, weinig toeren en veel koppel.
Al komen de benzine motoren wel steeds meer in de buurt qua vermogens opbouw.
Wolflow zegt
Hoezo enige juiste motor? Doe mij maar een V12 in plaats van een V8