Primeurtje voor de IAA 2013: Mercedes’ eerste directieslee met 14% bijtelling. De S500 plugin-hybride zal minder dan 75 gram/km uitstoten, en derhalve de broek van menig zuinige manager doen bollen. Oh, en er komt ook een nieuwe S63 AMG, voor wie dat interessanter vindt.
Laten we beginnen bij de meest innovatieve auto, de S500 PHEV. Mercedes bood al een S400 Hybrid aan, maar daar kan je geen stekker in steken, en in de S500 wel. Evenals de 400 krijgt deze hybride S500 een V6-blokje mee, en de elektromotor speelt voor de overige 2 cilinders die de naam doet vermoeden.
Vanzelfsprekend wordt gemikt op de klant die nu voor een Panamera e-hybrid zou gaan. Het nieuws werd aangekondigd door een Australische PR-manager, en door Autocar verder uitgediept qua specs.
Het duurt 4 jaar (in 2009 al stond er een Vision S500 PHEV-concept op de IAA, gallery hierr), maar dan heb je ook wat. Of de motor net als in de conceptcar ook een 3,5 liter V6 zal zijn, of wellicht iets kleiners, zal later duidelijk worden.
Geef je minder om bijtelling, en meer om rauwe pk’s? Dan staat de S63 AMG ook in Franfurt op je te wachten, met 41 extra paarden, en 100 kg minder aan lichaamsvet dan zijn voorganger. De AWD-trend wordt voortgezet, ook de S63 zal met 4MATIC beschikbaar komen.
UPDATE: nu ook inclusief foto’s van de nieuwe S500 (via):
cocksdriveaudi zegt
Specs van de AMG zijn nu al goed, wordt alleen nog beter dus. Maar eh kom op he een 14% bijteller S klasse wie koopt dat dan? De proleet met plaatsvervangende schaamte!
bungabungastig zegt
@cocksdriveaudi: het leasebedrijf?
cocksdriveaudi zegt
@bungabungastig: Dat kan ook natuurlijk maar goed wie huurt m dan?
gregorius zegt
@cocksdriveaudi: de ‘managers’ die door stomme richtlijnen alleen nog ‘groene’ auto’s mogen kiezen
stirling zegt
Een Panamera een concurrent voor de S- klasse, dat denk ik niet.
Daar heeft MB iets anders voor.
jrk68 zegt
@stirling:
Alleen heeft het weinig zin om een stekker in een CLS te proppen….
stirling zegt
@jrk68: Ach je weet het vast beter, in mijn ogen is een s-klasse een limo, en panamera is dat niet.
Ik denk dat het 2 verschillende doelgroepen zijn.
Ondanks het voordeel, denk ik niet dat ze concurreren.
jrk68 zegt
@stirling:
Begrijpend lezen blijft een lastig verhaal, het gaat hier niet om de S maar om het hybride verhaal.
Dus ja, de S 500 plug_in hybride is een concurrent voor de Panamera plug-in hybride.
Dat de Merc stijlvol is en de Panamera een gedrocht doet dan niet ter zake, dus zolang er geen CLS plug-in is zullen de schrapend managers uit deze 2 moeten kiezen.
stirling zegt
@jrk68: Jij moet toch wel een ouwe zak zijn, met je “begrijpend lezen”, het klinkt of dat ik met een bejaarde leraar Nederands te maken heb, die niet aan zijn trekken komt.
Triest.
cocksdriveaudi zegt
@stirling: Ach begrijp zijn punt wel, beide zitten in dezelfde prijsklasse enne @jrk68 leraar Nederlands nee denk ik niet, @jrk68 is tenslotte van Duitse afkomst, wel werkt hij met kinderen met “diverse” problemen misschien moet je eens een afspraak maken met hem.
JJDW zegt
Gisteren de presentatie gehad van de nieuwe S-klasse.
Wat een bijzonder goed apparaat. Werkelijk alles wat je maar kunt wensen zit er op.
Veel dingen van Maybach zijn er in overgenomen, een beetje van twee werelden is het geworden. De verlengde versie is 13 cm langer, maar er komt ook een extra lange versie, die nog eens 30 cm langer is dan de verlengde versie.
Ook komt er een S klasse coupe, ook 1 die het achterdak open kan doen zoals bij de Landaulet.
reistje zegt
Lijkt me een slimme stap van Mercedes.
Niet dat waarschijnlijk ook maar een iemand intresse heeft in het woord Hybride maar veel geld besparen voor een auto is altijd leuk.
amg65 zegt
@reistje: Daar vergis jij je dan in.. Er zijn zeker mensen die luxe willen rijden en daar het geld voor hebben, maar helemaal niks geven om prestaties e.d. maar imago belangrijker vinden.
mashell zegt
@reistje: het is altijd moeilijk om het hoofdstuk “Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen” in het jaarverslag in te vullen. Met een hybride directie auto zijn met een beetje manager bla bla daar al weer gauw 2 alinea’s mee gevuld.
norge zegt
Aah, ze hebben de stoelverstelling op de motor aangesloten?
E34M5Touring zegt
Met 4matic doet de nieuwe S AMG 0-100 in 4 tellen. Echt sick met zoveel gewicht. Hopelijk nu eindelijk een 4matic variant van de 65AMG.
SimonMc zegt
@E34M5Touring: Kan praktisch niet anders dat deze dan ook voor de 65 AMG beschikbaar komt, want anders zou het kleinere broertje sneller zijn van 0-100, en dat mag natuurlijk niet.
E34M5Touring zegt
@SimonMc: Het scheelt nog maar 100Nm met de 65 (900 tegen 1000Nm) Dus je moet wel echt heel graag V12 rijden. Wellicht dat 4Matic het verschil kan maken.
SimonMc zegt
@E34M5Touring: Inderdaad, er moet wel iets met die 65 AMG gaan gebeuren, want wat is straks nog de meerwaarde? Een fikse vermogenstoename ,kan ook niet meer ver weg zijn vermoed ik.
Ferry_76 zegt
@SimonMc: Volgens de Autovisie site krijgt de S65 AMG 635 pk en 1000 nm.
En er zullen altijd mensen zijn die een V12 willen in plaats van ‘maar’ een V8, zeker in landen als China en Rusland en zeker ook in het Midden-Oosten.
gop1 zegt
@Ferry_76: In Nederland zal het verschil in prijs tussen de 63 en de 65 veel te groot worden denk ik.
Ferry_76 zegt
@gop1: Het verschil tussen een G63 en G65 is ook enorm, maar toch zijn er hier diverse G65’s op kenteken gezet.
karsvdtuin zegt
@gop1: dat is het al…
E550 zegt
Waarom noemen zij ‘m 500? Dat is voor de V8!?
SimonMc zegt
@e550: Zou eerder zeggen dat de benamingen niet op motorisaties slaan, maar op hoeveelheid vermogen en/of uitvoeringsklasse.
Kijk maar naar een E220 CDI en een E200 CDI bv. Beiden dezelfde 2,2 liter 4-cilinder diesel, maar de E220 heeft 34 pk meer, en vandaar dat ie ook een hoger type-aanduiding krijgt.
dsg3 zegt
@SimonMc: zoals de oude 318 en 320 ‘ s Bmw