Vanaf 2009 is het eindelijk zover: dan kunnen we in een echte hybride Mercedes S-klasse rondrijden die ook nog eens met lithium-ion accu is uitgerust.
De voordelen van de lithium-ion-accu zijn de compacte afmetingen en de betere prestaties ten opzichte van conventionele nikkel-metaalhydride-accu’s. Bovendien gaan de accu’s lang mee. Mercedes integreert de lithium-ion-accu in het klimaatregelingssysteem van de auto, hetgeen een optimale werktemperatuur van 15 tot 35 graden Celsius garandeert. Dit moet de levensduur verlengen en de prestaties verhogen. De lithium-ion accu wordt als eerste leverbaar in de S 400 BlueHYBRID die begin 2009 op de markt zal verschijnen. Met een verbruik van 7,9 liter per 100 km (1 op 12,6 voor gewone stervelingen) en een CO2-emissie van slechts 190 gram per kilometer wordt de S400 BlueHybrid één van de zuinigste spelers in zijn segment. Gelukkig hoeven de prestaties er niet onder te lijden, want de S400 BlueHYBRID heeft 299 pk en 375 nm beschikbaar. Daarmee sprint de hybride S-klasse in 7,3 seconden naar de 100 en haalt een top van 250 km/u. Later komt er ook een diesel-hybride S-klasse in de vorm van de de S 300 BlueTEC HYBRID.
Kevski Style zegt
Iemand een idee of deze accu’s al te koop zijn eigenlijk? Als iemand een link of bedrijf weet ben ik blij….
Davidov zegt
Hm, ja. Vraag me ook af hoe lang zo’n accu meegaat.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Kijk, eindelijk een merk die het aandurft met lithium-ion. Denk dat dit dan wel de toekomst voor de komende tijd is.
Ook slim om ze in het koelsysteem te plaatsen. best een vernuftig apparaat al met al!
Wat betreft die houdbaarheid: goede vraag! Vooral hoe dat zich dan verhoudt met bijvoorbeeld een Prius. Die is nu toch al een tijdje op de markt, en weet eerlijk gezegd niet of er al mensen hun batterijen al hebben moeten vervangen…
lincoln zegt
lithium-ion .. ken ik alleen maar van accu gereedschap .. wel een stuk beter dan wat ze voorheen hadden ..
Juppe zegt
Lithium ion is hoogstwaarschijnlijk wel de batterijen voor de komende hybride auto’s. Alleen tot noch toe waren die accu’s veel duurder, en nog niet bewezen betrouwbaar (op de langere duur). Daarom gebruikt Honda en Toyota ze nog niet in de productiemodellen.
Voor zover ik weet (heb me redelijk verdiept in de hybride techniek, maar lees ook maar wat ik op het internet kan vinden) is er nog nooit een accupakket van een Prius of Civic vervangen. En die hybride wagens zijn er toch al zo’n 10 jaar, en er zijn er ook al flink wat verkocht (Toyota: 1.000.000, Honda Civic 200.000. Accord’s etc weet ik de aantallen niet van). Ook zijn er taxi-priussen met 400.000+ km’s zonder problemen (incl. accu).
Deze merken hebben de hybride techniek behoorlijk onder de knie, en ik kan het alleen maar toejuichen dat andere merken er ook mee bezig zijn. Ik hoop alleen niet dat de europese merken slechte kwaliteit gaan leveren, waardoor hybride een slechte naam qua betrouwbaarheid krijgt. (Mercedes en elektronica de laatste jaren… hmmm. VW reputatie met de Lupo 3L… hmmm).
Citrofiel zegt
Typfout: vebruik.
Audi was ook al groen bezig, met de 2.8 FSI. Die had een verbruik van 8,3 L/100km en een CO2-uitstoot van 199 g/km. Dan valt me het voordeel met zo’n hybride toch tegen. Slechts 0,4 L/100km. Nu zou het in de praktijk best kunnen kloppen, want hybride werkt natuurlijk het best in de stad, en op de buitenwegen matig/slecht. De S is natuurlijk geen stadsautootje, en zal dus veel op de snelweg te vinden zijn en zal dus weinig voordeel hebben van de hybride, lijkt me.
Juppe zegt
@Citrofiel,
Das niet helemaal waar (of hoeft niet waar te zijn ;) ). Grootste voordeel van een hybride is dat je een kleinere motor kunt monteren. Een kleinere motor is op de snelweg ook gunstiger. (Relatief zwaar belaste kleine motor tov (te) licht belaste grote motor)
Tja, tenzij ze de verbrandingsmotor niet verkleinen, dan schiet het idd niet op.
Citrofiel zegt
@ Juppe; Aha, de AB-technicus is weer aan het woord. ;) Je hebt natuurlijk gelijk. Op constante snelheid kun je een kleine motor gebruiken, die wordt eigenlijk alleen zwaarder belast bij acceleratie, en daar is die elektromotor dan wel weer goed voor. Zo zou het best slim zijn. Maar daar moet Mercedes ook wel aan willen…
Juppe zegt
LOL :)
Zit net te bedenken… ze zullen er niet snel een kleine motor in lepelen. Want dan haalt ie de 250 niet meer. En dat valt in Duitsland natuurlijk niet te verkopen, dus dan zit je nog steeds met het probleem dat je op normale snelheden met een veel te grote motor rond rijdt.
rgseidl zegt
De levensduur van Li-ionen batterijen is tegenwoordig niet meer zo’n groot probleem. Mits de depth of discharge (DOD) niet veel meer dan 50% is en de cellen voldoende gekoeld worden zullen ze het hele leven van de auto meegaan.
Het grootste resterende struikelblok was de brandveiligheid, met name na een ongeval. Evonik (de voormalige Degussa) heeft een speciaal materiaal – Separion – voor de scheidingslaag ontwikkeld. Ze beweren dat daarmee ook cellen op basis van goedkope, conventionele LiCo scheikunde voldoende veilig zijn. Wellicht dat Mercedes hiervan gebruikt maakt, er zijn ook alternatieven op basis van andere scheikundige systemen.
Helaas beseffen de PR afdelingen van de autofabrikanten nog niet dat het meest belangrijk onderdeel van een elektrische aandrijving niet de motor maar de energieopslag is. Zo doende moeten we raden wat Mercedes eigenlijk aan gaat bieden.
Paul zegt
zie http://www.teslamotors.com Het eerste produktiemodel is een feit! 100% electrisch. Op Li-ion accu’s uiteraard.
dekster zegt
lithium-ion, is dat niet waaruit een GSM accu tegenwoordig bestaat?
(niks speciaals dus)
speedlimit zegt
Liever ’n echte hybride uit de toyota/lexus stal…die mercedes moet zich nog bewijzen kwa hybride techniek.
Davidov zegt
@ dekster: Ja, klopt. Auto’s zullen wel een giga lithium-ion batterij/accu hebben hehe
Marco zegt
Is ook met eco_ceed (3.9l) en Golf TDI Hybrid (3,4l) zo. Scheelt weinig. Laat ze maar lekker met stroom spelen :). Een S-klasse zonder slurptax, netjes. Kunnen ze Lexus achterna.