Om nog maar even door te borduren over hippies; op de IAA in Frankfurt presenteert Mercedes maar liefst zeven (je leest het goed) hybride’s in vijf verschillende model-series.
Dit alles wordt gedaan onder het motto Fascination and Responsibility. Volgens eigen zeggen een geheel nieuwe serie modellen die schone energie combineren met intelligente technologie om het rijden te verbeteren / makkelijker te maken.
Een voorbeeld is de S300 Bluetec, wat reeds in de lijn der verwachting lag. De auto heeft 224 pk en een max koppel van 560 Nm. Het verbruik is 5,4 liter diesel per 100 kilometer.
The modular technology concept from Mercedes-Benz includes optimised combustion engines and customised hybrid solutions, which are deployed individually or in combination depending on the vehicle class, application profile and customer requirements.
A prime example comes in the shape of the S 300 BLUETEC HYBRID with its unique combination of BLUETEC and hybrid technology that has given rise to the world’s most efficient, most environment-compatible premium passenger car. As a 4-cylinder with hybrid module it develops a combined system output of 165 kW / 224 hp and a maximum torque of 560 Nm, a figure more reminiscent of a large-displacement V8 petrol unit. The luxury saloon delivers effortless performance yet consumes just 5.4 litres of diesel per 100 kilometres – equivalent to just 142 grams of CO2 per kilometre ‑ 57 grams or around 30 percent less than the current consumption and emissions benchmark in the S‑Class segment.
The S 300 BLUETEC HYBRID has the potential to meet most stringent emissions standards such as EU6 or the BIN5 standard for 50 US states.Following the successful U.S. launch of the world’s first BLUETEC passenger car – the E 320 BLUETEC, voted the “World Green Car of the Year 2007” – the technology for the world’s cleanest diesel will now also be rolled out in Europe. At the International Motor Show in Frankfurt, Mercedes-Benz will announce the European market launch in 2007 of the E 300 BLUETEC, the cleanest (EU5) and most economical diesel passenger car in the business limousine segment worldwide. The R, ML and GL 320 BLUETEC will follow in 2008, the world’s first three diesel SUVs that will also meet the stringent U.S. BIN5 emissions standard for 50 U.S. states and have the potential to fulfil EU 6.
Product highlights at this year’s International Motor Show in Frankfurt also include the new C-Class Estate, which combines functionality with stylish design and hallmark Mercedes refinement. Mercedes-Benz will also be exhibiting various C-Class BLUETEC versions — with and without hybrid — which are due to be launched successively.
V-power zegt
Sja, zo’n boot met een 4 cilinder.. ik weet het niet hoor..maar op één of andere manier klopt er iets niet..in dit plaatje(S-Class/4cilinder..).
Stylez zegt
Ben het helemaal met je eens V-power…
Ik weet dat ik met deze uitspraak niet geliefder wordt onder de treehuggers…
Maar een S-Klasse moet minstens een V6 hebben.
ronald ccx zegt
hallo check die newton meters even die auto rijdt vast lekker
abarth zegt
V-power heeft het antwoord al in zijn naam staan even naar de shell en dat ding rijd als nooit tevoren
Paul zegt
nou, volgens mij hoef je je ook in een S-klasse niet te schamen voor 224 pk en 560nM. 4 cilinder of niet, maar het zou mij persoonlijk niks uitmaken.
En nee. Ik ben absoluut geen treehugger :)
Affalterbach zegt
mijn kinderen,
3.0 is altijd V6
zelfs een 2.8 is een V6
De la marche zegt
verbruik is aantrekkelijk, als ze nu in België daar ook korting op geven omdat de co2 uitstaat laag is, ben ik kandidaat
autoblogger zegt
Ok, waarom staat er dan in het persbericht: “As a 4-cylinder with hybrid module it develops a combined system output of 165 kW / 224 hp and a maximum torque of 560 Nm, a figure more reminiscent of a large-displacement V8 petrol unit.” ?
Volvo 4 life zegt
Een 4 cilinder? Straks gaan jullie nog verkondigen dat het een twee-takt is?!?!
@ Moderator: delete deze opmerkingen svp, stel dat iemand ze leest. Dan weet je zeker dat je nooit meer serieus genomen wordt.
Brokkenpiloot zegt
Ho nou, ho nou!
Zo is het wel weer genoeg! Ik wil mooie auto’s, heerlijk rijdende auto’s, extravagante auto’s, supersnelle auto’s, exorbitant dure auto’s, prototypes van auto’s, klassieke auto’s en zelfs zo af-en-toe een betaalbare auto zien op Autoblog maar vandaag alsjeblieft geen milieuvriendelijke versies meer!
BWM M8 zegt
@ Volvo 4 life
ah nee hé, een tweetakt is veel te slecht voor het milieu
pelezinho zegt
auto ziet er ineens ook heel wat saaier uit, spijtig
mashell zegt
Ben benieuwd hoe dit rijdt, vermogen, koppel en verbruik zijn zeer oke.
Summer Sky zegt
Dat die auto S300 heet, wil nog niet zeggen dat de 4-cilinder ook daadwerkelijk 3 liter inhoud heeft. Mercedes wil daar nog eens van afwijken, en zeker nu met een extra elektromotor aan boord is daar helemaal reden toe.
Marc zegt
Ik wil niet veel zeggen hoor.. Gezien de cijfers verschilt deze S300 niet veel met de S400 CDI van de vorige generatie……
Het geluid daarentegen zal wel erg pover zijn.. Gevoelsmatig zeg ik: MINIMAAL stevige V6 .. maar de getallen liegen er niet om..
mashell zegt
“Het geluid daarentegen zal wel erg pover zijn..”
Marc, dit is de de uber-luxus-klasse daar is het de bedoeling dat de motor helemaal geen geluid maakt, en dat je van binnen helemaal niet hoort dat er een motor (of 2) in zit.
Bart zegt
Waarschijnlijk is dit het huidige 220CDI blok (2200cc) met een dubbele turbo zoals al eerder aangekodigd is.
Marc zegt
@ mashell: geloof mij nou maar.. Ik rijd elk weekend in een S400 CDI van de vorige generatie S-klasse. Geloof het of niet maar ook met deze klasse auto’s hoor je de motor brullen als je hem op zijn staart trapt.. En het geluid als je de auto start is ook best lekker hoor..
Daarentegen zal een 4 pitter minder klinken dan de 8 pitter die in de S400 CDI ligt..
Marc zegt
en als je rustig rijdt dan hoor je inderdaad de motor niet duidelijk zoals bij de meeste “normale” auto’s .. maar toch hoor je hem.
en voordat er flauwe grappen komen.. die S400 is in een prima staat en mankeert niks aan. (btw.. de S400 is van na de facelift)
d'n Herry zegt
oplossing:
De gewone bleutec heet de 300 V6 met schone verbrangingstechiek blablabla…
Die hybide heeft een 4 cilinder en nog een paar 100 kg elektromotoren en accu’s
andries zegt
Mercedes dagje vandaag?
Niet dat ik er iets tegen heb hoor! Integendeel.