Met een heel klein slagje om de arm kunnen we stellen dat de Mercedes S-Klasse de nieuwe BMW 7-Serie in Nederland heeft verslagen.
BMW introduceerde de nieuwe Siebener alweer in 2022. Het voelt nog steeds als de dag van gisteren. Na de haaineus E23, de Italiaanse E32, James Bondesque E38, Bangle-Butt E65 en terugkeer van normaal met de F01 en (pre LCI) G11, koos BMW voor iets exorbitants. Dapper is het zeker. Maar ondanks dat ik gisteren nog een gezellig gesprek had met BMW PR, is het natuurlijk euhm…niet echt fraai. Tsja, we moeten wel objectief blijven hè. Over goede smaak valt niet te twisten immers.
Maar goed, genoeg over de looks, wat BMW natuurlijk vooral interessant vindt, is hoe het ding verkoopt. Traditioneel voert de S-Klasse de boventoon in het F-segment, op de voet gevolgd door de 7-Serie en op gepaste afstand gevolgd door de Audi A8. De Siebener (blijft toch iets magisch), kan echter soms verrassen. Vooral als het model nieuw is ten opzichte van een ‘S’ die wat langer in de tanden wordt.
Uit de statistieken van BOVAG blijkt echter dat de S-Klasse dit jaar in Nederland de 7-Serie opnieuw van het lijf weet te vechten. December moet weliswaar nog komen. Maar gezien de maandelijkse variatie is het niet waarschijnlijk dat klanten in drommen een 7 onder de boom zetten waardoor het nog verandert. Tot en met november werden er 149 S-Klasses verkocht (vorig jaar 146 in dezelfde periode). De Siebener deed dit jaar tot op heden 111 units (vorig jaar 71). Ter vergelijk; de genoemde Audi A8 deed nog 38 exemplaren dit jaar.
Je lijkt dus wat minder kans te hebben te verstenen door de aanblik van een nieuwe Siebener dan dat je een nieuwe S-Klasse tegenkomt. Maar dat is niet het hele verhaal. Beide auto’s hebben immers ook een elektrische tegenhanger binnen het eigen gamma. Bij BMW is het nadeel dat die er hetzelfde uitziet. Bij Mercedes is het nadeel dat die er heel anders uitziet, maar een stuk lelijker dan de gewone ‘S’.
Kijken we naar die cijfers, doet de BMW i7 122 stuks en de Mercedes EQS 74 stuks. Snelle rekenaars maken daaruit op dat als je alles optelt, BMW en Mercedes ongeveer gelijk staan in het F-segment dit jaar. En grotendeels is dat toch ongeveer (111+122+74) 407-0 voor de Nederlandse samenleving. Waarvan akte. Rijd jij ook liever in zo’n überfraaie E32? Laat het weten, in de comments!
mattr zegt
De EQS is door MB bewust net wat lager gepositioneerd dan de S zodat het geen directe concurrent is. Ik kijk uit naar een mooiere opvolger
rfocus zegt
Mijn werkgever rijdt een7 van de huidige generatie. Na ongeveer een jaar ben ik inmiddels gewend aan het ontwerp! Kan daar op zeggen dat het een stoere limo is. Stiekum vind ik de 7 best geslaagd.
Puh zegt
Beter laat dan nooit zullen we maar zeggen. Ik zaag nu wel een beetje. Voor uit, remmen zijn een issue bij mercedes. Bmw iets sportiever afgeveerd?
haroldv zegt
Ken enkele 7 serie rijders die overgestapt zijn naar een X5. Completere auto én mooier
Richmond zegt
Mooier ja, completer lijkt mij niet.
rrfm zegt
Hoe kom je erop dat de een x5 een completere auto is dan een 7 serie?
De 7 serie is de meest luxe auto van bmw de x5 is een suv van de 5 serie
haroldv zegt
Completer: o.a. ruimte, comfort, zit positie. Allemaal gereden? Ik wel.
janesh zegt
Ik vind mijn zwarte g11 zonder chroom sportiever dan een S klasse.
heckblende zegt
bro, ik checkte net je historische comments. in elke comment moet je vertellen dat je een BMW hebt. lolwtf
KiraLight zegt
BMW levert af fabriek op de voorruit plofkraakfolie?
O plaat zegt
In bijna elke situatie zou ik een Mercedes boven een BMW (of Audi) verkiezen. Maar mijn vriendin wil geen Benz sedan omdat het te veel een taxi uitstraling heeft en ik heb een zwak voor Amerikanen. Dus de gezinswagen is een Cadillac ten huize O plaat.
thezonda zegt
Wij hebben vorige vrijdag een i7 60 opgepikt, ter vervanging van de Range Rover. De Range had zo veel problemen dat de dealership deze teruggenomen heeft. Na een weekend met de i7 moet ik wel zeggen dat het een fantastische auto is, enorm comfortabel. Uiterlijk is niet iedereen fan van, maar ik vind de EQS dan toch nog 10x lelijker.