Er is minder vraag naar de S-klasse, waardoor Mercedes de productie terugschroeft.
Beurzen en goud op een all-time high, gevulde spaarrekeningen. Van een recessie lijkt absoluut geen sprake op de korte termijn. Toch zijn er piepjes en kraakjes zichtbaar als je wat dieper in de materie duikt. Meer faillissementen bijvoorbeeld, maar ook een mindere vraag naar luxe auto’s.
Een merk als Maserati heeft het ontzettend moeilijk anno 2024 en ook andere merken hebben het niet makkelijk. Zo ook bij Mercedes-Benz, het merk ziet de vraag naar de luxe S-klasse terugnemen. In het eerste kwartaal van dit jaar zagen de Duitsers de leveringen met maar liefst 37 procent afnemen. Slechts 16.900 exemplaren van de S-klasse werden uitgeleverd.
De cijfers zijn dusdanig zorgwekkend dat Mercedes besloten heeft de productie van de S-klasse een tandje lager te zetten. Daarover bericht Automobilwoche.
De S is niet het enige geplaagde model. In het tweede kwartaal van dit jaar namen de verkopen van de S-klasse, EQS, EQS SUV en de GLS gecombineerd af met 23 procent. De vier modellen samen waren goed voor 33.400 leveringen. Das niet veel als je het bij elkaar optelt.
Door de productie terug te schroeven voorkomt Mercedes dat dealers met voorraden komen te zitten. De productie van de Mercedes S-klasse in de fabriek zal na deze maand op een lager pitje komen te staan, als de medewerkers teruggekeerd zijn van de vakantie. Toch een minder fijn bericht om te horen als fabriekspersoneel zijnde bij terugkomst van je zuurverdiende holiday.
Bij Mercedes moeten ze eens goed gaan kijken wat nu werkt en wat niet. Het modellengamma is weer ouderwets groot. Nadat modellen als de SLC, de E-klasse cabrio en de S-klasse cabrio + coupé verdwenen zijn daar andere modellen zoals de SL en CLE voor in de plaats gekomen. De focus ligt op luxere auto’s waar de Duitsers een dikkere marge op kunnen pakken, maar wat als niemand op die luxe modellen zit te wachten?
MarcoM zegt
Een Mercedes is blijkbaar niet meer een auto uit het top segment zoals vroeger, tegenwoordig zijn er veel nieuwe merken, maar ook bestaande merken die evenveel zoniet meer klasse uitstralen.
ouwedibbes83 zegt
Die conclusie trek ik niet uit dit artikel. Aan welke merken denk je en zie je daar een flink gestegen vraag? M.a.w. waar is die S-klasse koper naar toe gegaan?
MarcoM zegt
@ouwedibbes83: Audi, BMW en je gelooft het niet, zelfs naar de Kia EV9 weet ik toevallig.
cdlop01 zegt
Het interieur is verschrikkelijk met de goedkope displays als dashboard, tevens lijken c, e en ’s erg op elkaar, zeker E en S, bijna inwisselbaar. Dan bouwkwaliteit en afwerking, sinds de laatst echt S klasse de W140 serie is het alleen maar bergafwaarts gegaan. De huidige S is daarop helaas geen uitzondering.
Homer55 zegt
Onzin. Rijd al weet ik veel hoeveel jaar Mercedes van de jaren 80 tot heden en ben ook wel een beetje klaar met de claim “vroeger waren het nog echte benzen”… Ik vind de opvolgers van de W140 echt niet minder…
En dan dan heb ik de W124 in bezit gehad en de W201 heb ik nog steeds. De opvolgers van beide modellen ook gehad en blijf nu bij de W211. Waar mijn plastic W211 nog degelijk en stevig in elkaar zit rijden de ouwe “echte Benzen” met omgekrulde deurpanelen, loszittende interieurdelen, gebarste sierlijsten en een zuipschuit motor die niet goed loopt omdat niemand van KE-Jetronic snapt.
cdlop01 zegt
Dat is echt niet waar wat je zegt ….dat weet je heel goed als je claimt alle series te hebben gehad. Mercedes heeft na de w140 serie, diverse S series gehad. De directe opvolger van de W140 was een notoire roestbak, en daarna kwamen twee series die beter waren en gelukkig niet meer roesten. De huidige S is een aanfluiting, geen coupe meer, een schande. De auto kent veel storingen en afwerking wordt zelfs in Duirse media bekritiseerd, vroeger was veel beter, zeker bij Mercedes, maar ook bij Volvo bijvoorbeeld. De in China gebouwde S90 is zo’n beetje de slechtste Volvo in het gamma.
Homer55 zegt
Van de huidige S heb ik nog geen ervaring mee. Mijn interesse in auto’s over het algemeen is ook best vervaagd omdat ik alles na pak m beet 2012 gevoelloze computers vind. Wel heb ik ervaring met verschillende modellen van Benz vanaf de W123-W126 tijd tot W205-W221. Om nou te zeggen, zo worden ze niet meer gemaakt ben ik het niet mee eens. Als ik nou moet vergelijken tussen een W124 en de W211/212 kan ik niet zeggen dat de W124 nou zoveel beter in elkaar zit. De W124 is weer legend omdat het simpel voeding, zekering, schakelaar is, veel onderdelen te vinden, kunt veel zelf doen en lang volhoudt. Maar dat zelfde W124 heeft bij 3 ton 20 graden speling op stuur, houtdelen vervaagd/gebarsten, omgekrulde randen deurpanelen, interieur delen die niet meer goed aansluiten, 4 scheuren op dashboard en diep doorgezakte stoel met instapschade. Alsnog houd ik van de W124 maar ga toch voor de W211. Als het S-klasse zou moeten zijn, noem me maar gek, maar dan ga ik voor de W220 en W221. De W140 alleen als 600 van de laatste bouwjaren.
gekketurbo zegt
Hogere rentes zorgen ervoor dat de aankoop van duurdere auto’s flink duurder uitpakken. Vaak wordt gesproken alsof dit een probleem van EV’s zijn, maar het is een probleem over het gehele duurdere segment met een paar uitzonderingen.
Er was ook een extreem hoge vraag naar dure auto’s en EV’s was tijdens Corona en dit is waarschijnlijk de natuurlijke correctie…
Otua zegt
Zoals ie er in de header uit ziet is hij ook wel erg generiek. Het helpt niet dat het ornament op de motorkap wegvalt door de zilvere lak. Laat hem erg en het had net zo goed een sedan van een Chinees merk met een willekeurige lettercombinatie als merknaam
Edge zegt
Dat generieke is in mijn ogen ook deel van de kracht van de niet-Maybach S-klasse geweest. Tuurlijk, je kan altijd een AMG in Solarbeam Yellow bestellen om op te vallen, maar de meeste exemplaren worden juist heel bescheiden samengesteld qua looks omdat de meeste kopers in dit segment wel de luxe willen, maar niet die behoefte voelen om extreem te pochen met een dure auto.
Dutchdriftking zegt
Ik vind de huidige S klasse een geniale en bloedmooie auto. Helemaal als AMG. Uiteraard moet je deze wel smaakvol samenstellen. Een ‘oude mannen specificatie’ (een echte metallic kleur, zilveren wielen, gecombineerd met chromen accenten, en géén carbon in het interieur) helpt hierbij enorm.
Ik heb echter begrepen dat de auto nogal kampt met problemen, (enorme elektrische storingen e.d.) welke ook niet zomaar op te lossen zijn. Ik kan mij goed voorstellen dat bedrijven die normaal veel S klasse’s afnemen (personenvervoer in het hogere segment) hierdoor even wat voorzichtiger zijn geworden met bestellen van één of meerdere nieuwe modellen voor de vloot.
Daarnaast is de S klasse niet volledig elektrisch te bestellen, de EQS is niet waar de klant op zit te wachten. En de BMW 7-serie is dit wél.
Dit gecombineerd met de hogere rentestand en economische krimp zorgt voor minder bestellingen.
991TurboS zegt
De gemiddelde S klasse rijder zit ook inmiddels in een luxe suv.
Wolflow zegt
Dat vraag inzakt van een auto die door z’n hoeven (luchtvering) zakt bij een kapot kofferbak lampje vind ik niet zo bijzonder, wat een meuk
Willy500E zegt
Tegenvallende verkoop aantallen hebben niets met modellen gamma te maken. Als S rijder kan ik beamen dat de 223 kwalitatief niet in de buurt komt van zijn voorganger (s). Ok, veel meer techniek, electronica, etc, etc, maar qua materialen gebruik en premium gevoel..nee beslist niet.
mashell zegt
Vroeger was de S-klasse het topmodel van Mercedes. Nu zijn de S-klasse, de EQS en de GLS de topmodellen van Mercedes. De koek moet dus verdeeld worden. Overigens vond ik het EQS interieur er fantastisch uitzien maar als je dan iets aanraakt en beweegt dan stelt het wel teleur.
cdlop01 zegt
Dat klopt, oom had de w126, 500se, later dito de gigantische W140, 500sel…..superieure kwaliteit, met grote afstand beste wat er te koop was. Vader had, 760 in die tijd, dito, ook heel goede kwaliteit. Volvo en Mercedes zijn tegenwoordig de weg wat dat aangaat volledig kwijt.
William zegt
Grootste oorzaak van de lagere S klasse verkopen is China. De economische problemen daar gaan nog meer Westerse autobouwers raken.
ouwedibbes83 zegt
Naar deze reactie was ik al op zoek. Daar zat de groei en die valt nu wss behoorlijk weg.
debeier100 zegt
Waar ooit de S klasse een prachtig automobiel was is verworden tot een lelijk onherkenbaar hok.
De lelijke platgeslagen achterlichten zijn vreselijk en niet een typische een S klasse.
De voorkant hetzelfde verhaal.
Kijk naar de 1975 S KLASSE op 300 meter duidelijk herkenbaar , nu niet meer.
De hele ev serie zijn kansloze onherkenbare hokken \Mercedes is totaal de weg kwijt, ook BMW overigens
De 7 serie is de topper van lelijkheid. Waar zijn de chromen nieren met stijlen gebleven? Het smoelwerk vd bmw reeks
De binnenkant vd nieren zijn tegenwoordig plakplaatjes…
verdebosco zegt
Alles is fout aan de huidige topmodellen van Mercedes. Gewoon raar, blubberig vormgegeven en bij de EQS schoot Mercedes helemaal door het plafond van de wansmaak. Inclusieve amorfe anonieme wanorde. Geen chique, wel nep-chique, veel teveel IT. Te weinig klare luxe, hout, velours, leer, echte klokken. De klant totaal uit het oog verloren. En er is 1 hoofdrolspeler in dit drama: Gorden Wagener. Na de zoveelste mispeer in de afgelopen jaren moet hij gewoon weg. Bruno Sacco leeft nog. Hem nog maar eens vragen of hij een veel betere ontwerpchef kent.
cdlop01 zegt
Helemaal mee eens.