Mercedes gaat met de nieuwe S-klasse afscheid nemen van fysieke knoppen in het interieur en kiest voor de Tesla aanpak.
De digitalisering van het interieur. Je ontkomt er bijna niet aan. Stapsgewijs verdwijnen er steeds meer analoge zaken in de auto. Vrijwel alle nieuwe auto’s hebben tegenwoordig een (optioneel) digitaal instrumentarium. De volgende stap is een digitale middenconsole. Wat dat betreft was Tesla er vroeg bij in 2012 met de Model S. Ook het interieur van de nieuwe Mercedes S-klasse moet eraan geloven.
De S-klasse is het topmodel en dat betekent dat nieuwe innovaties van Mercedes als eerste naar dit vlaggenschip komen. Middels een teaser hebben de Duitsers min of meer bekendgemaakt dat fysieke knoppen in het interieur gaan verdwijnen. Voor de middenconsole komt een groot (naar verwachting zo’n 17-inch) scherm. Hier kun je de navi, media en ook climate control op bedienen. Dit laatste werkt met de huidige generatie S-klasse nog met een reeks fysieke knoppen. Die gaan verdwijnen.
Het digitale interieur van de nieuwe Mercedes S-klasse zal een smaak gevoelige kwestie gaan worden. Voor autofabrikanten is het niet alleen modernisering, maar ook een kostenbesparing. Losse knopjes gaan sneller kapot dan één groot scherm. Tenzij je ruzie krijgt in de auto en plots slaat er iemand met het vuist op de middenconsole. Maar das een ander verhaal.
Later deze week krijgen we de nieuwe Mercedes S-klasse, inclusief het interieur, in vol ornaat te zien. De onthulling staat gepland voor aanstaande woensdag.
krisp zegt
Jullie hebben nota bene het interieur zelf al gepost: https://www.autoblog.nl/nieuws/mercedes-s-klasse-2020-in-de-blote-kont-153055
Vind het alles behalve een Tesla interieur. Ja, de knoppen ontbreken, maar daar houdt de vergelijking ook wel op.
RubenPriest zegt
De vergelijking slaat op een groot scherm in de middenconsole. Dus ja, voor de rest houdt de vergelijking op ja;)
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Ik zie toch echt fysieke knoppen onder ’t scherm
dwfc zegt
Op autobild.de vindt u reeds een weliswaar kort filmpje van de nieuwe console.
Nog niet 100 % duidelijk maar aan beide kanten van het stuur staan nu 2 hendels.
Buiten dat een van deze de automaat is zijn er dus waarschijnlijk bedieningsfuncties in onder gebracht.
Ook zoals hieronder terecht staat beschreven staan er onder het scherm nog enkel vaste knoppen.
Dutchcarwizard zegt
Follow the leader leader leader, follow the leader.
melkkoe zegt
is gewoon een ordinaire manier om kosten te besparen. Op een auto van dit caliber gewoon schandalig
roodwitrood zegt
@melkkoe: lol, jij hebt zeker nog een hendel om je raam open te doen?
petroldrinker zegt
Zonde, jullie hadden al spyshots een x gedaan, voor mij valt een auto alleen al af door zn achterlijke touchscreen systeem (sws valt elke auto in deze klasse voor mij af, al kon ik het betalen zou ik het nooit kopen, luxe in autos is echt het laatste wat ik belangrijk vind namelijk, lekker kaal en veel herrie en beleving is belangrijker).
Wat is er mis gewoon met knoppen die het doen? ipv zo’n scherm wat gewoon niet fijn is met al die klinker wegen die je in steden en dorpen rijk bent in dit land…
Ik blijf lekker bij old school knoppen :)
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Voor de meeste mensen geldt: hoe ouder je wordt, hoe belangrijker comfort en luxe worden. Overigens vindt ik de digitalisering van knoppen in interieurs echt verschrikkelijk onhandig en buitengewoon onveilig.
probono zegt
@petroldrinker: je vat het zelf helder samen: je bent niet de doelgroep.
ty5500 zegt
Tesla trekt een digitaler volk aan. Ik denk niet dat het vermoedelijk oudere Mercedes publiek ( toch zeker bij de S klasse) zit te wachten op een auto met enkel een touchscreen en zonder knopjes.
rikus zegt
@ty5500: Tsja.. Het is een kwestie van tijd. Als Mercedes het nu niet doet, dan komt het wel in de nieuwe 7 serie of A8.
252hirsch zegt
Als tesla rijder vind ik dat t best ok is omdat je functies kan wijzigen. Maar voor de basisfuncties die toch altijd blijven (ruitenwisser, airco, etc) blijft knop prettiger.
mcshine zegt
@252hirsch: juist die functie kun je aan de auto overlaten, een goede regensensor en Climate control doen hun ding wel.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Ik heb ACC maar mijn kledingkeuze in combinatie met de buitentemperatuur laten mij toch regelmatig de temperatuur aanpassen hoor. Al is ’t maar tijdelijk. Geklooi op ’n scherm wat afleidt van ’t autorijden vind ik niks.
flutterby zegt
@F36GC: wisselen van kleding tijdens het rijden lijkt mij ook behoorlijk afleiden van het rijden.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Hahaha ?… Ik bedoel natuurlijk dat je in een korte broek en T-shirt de temperatuur anders ervaart dan in een lange broek en een winterjas ?
flutterby zegt
@F36GC: Tuurlijk, meestal heb ik hem in de winter op 18-19 en in de zomer op 21-23, maar echt dagelijks ermee spelen doe ik niet. Hooguit iets hoger zetten als de airco in mijn gezicht staat te blazen, maar volgens mij is de ingestelde temperatuur ook geen harde waarde. Ik heb het niet nagemeten maar zou mij niet verbazen als er een 2-3 graden afwijking in zit. Dat voel je toch niet. Verder houd ik er gewoon niet van om uit de auto te stappen in met grote temperatuurverschillen.
252hirsch zegt
@mcshine: inderdaad, maar dat werkt minder goed bij tesla. En ik hou r niet van dat de airco als een gek gaat blazen in hete auto. Regel t liever dan zelf
mcshine zegt
@252hirsch: cabine heat protection aanzetten. Werkt echt perfect.
probono zegt
@252hirsch: juist dat kun je via stem bedienen. Ik ervaar dat als erg prettig. Hoef je niets aan te raken
ometom zegt
Vraag me toch af wat dan de afwegingen (naast kostenbesparing) geweest zijn. Volgens mij vinden de meeste mensen knoppen nog steeds het prettigst voor bepaalde veelgebruikte functies (temp, volume etc). De mensen die ik ken die zo’n groot scherm cool vinden kijken alleen maar naar looks en denken geen seconde aan functionaliteit.
eklasse zegt
Hier tegenin gaan is van hetzelfde kaliber als destijds mopperen over een telefoon in de auto.
Het duurt even maar dan heeft elke KIA, Peugeot, VW en Toyota alles knoploos. Welkom in de toekomst.
gilettelubbers zegt
Nu hopen dat het niet de Tesla kwaliteit overneemt?
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Volgens mij is de interface en software het enige aan ’n Tesla (ok, incl accu’s en motoren) wat kwalitatief in orde is ?
probono zegt
@F36GC: mwah. Moet mijn scherm toch iets vaker resetten dan me lief is…..
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Dus alleen de accu’s en motoren zijn goed?
probono zegt
@F36GC: Neen.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
De marketing dan?
michaelcorleone zegt
Nog even ga ik wachten om mijn oordeel te geven over de nieuwe S-Klasse en met name het interieur.
Heel moeilijk is het niet om de A8 en de 7-serie te overtreffen in deze vorm. Tot woensdag wachten dus.
rikus zegt
@michaelcorleone: Audi en BMW proberen al decennia Mercedes te overtreffen. Niet andersom.
michaelcorleone zegt
@rikus: Daar heb je ook gelijk in hoor. Ik bedoel op het gebied van design kijkend naar de huidige 7-serie en de A8.
rikus zegt
@michaelcorleone: De A8 heb ik nooit een spannende auto gevonden. Sterker nog, ik moet even nadenken over hoe de nieuwe A8 er ook alweer uit ziet. Van binnen wel erg mooi trouwens. De 7 serie moet je echt aanstaan, de nieren hebben wat mij betreft een te groot aandeel gekregen in het design. Waardoor mensen niet meer zien wat zo’n auto te bieden heeft. Ze haken al af door de neus. Of door wat anderen er van vinden. De S-klasse vind ik elke generatie vernieuwdend. Van binnen en van buiten. In de zin dat ze niet verschrikkelijk veel op de voorganger lijken.
dalmore zegt
De interieurs hadden voorheen veel meer ‘smaak’. Lastig uit te leggen maar zo’n groot scherm is niet de beste oplossing voor een interieur met karakter. Mijn voorkeur gaat nog steeds uit naar een perfect gekapt boompje met zo min mogelijk scherm (nee ik ben geen 50+’er)
berlinetta zegt
Ik kan me inderdaad voorstellen dat het flink wat kosten scheelt. Zo’n scherm kost tegenwoordig geen drol meer en een beetje software programmeren lijkt me ook goedkoper dan het ontwikkelen van een oldskool dashboard. Ik ben er echter geen voorstander van. Het werkt minder prettig, ik ben allergisch voor vingervlekken en in mijn ogen ziet het er ook echt goedkoper uit.
flutterby zegt
@berlinetta: vraag maar aan VAG wat een beetje software kost..
kminne zegt
Wat een doffe ellende
viezefreddyw zegt
Voor mijn gevoel zijn er meer mensen tegen een touchscreen dan voor een touchscreen. Ikzelf ook, geef mij maar een draaiknop. Dit scheelt een hoop ellende, vingervlekken en verkeerde functies indrukken tijdens het rijden… Ik snap niet waarom fabrikanten dan alsnog kiezen voor een touchscreen. Is het omdat het zo hightech is? Of om de eerste te zijn met bepaalde functies? Of de concurrentie een stap voor te zijn met innovatie? Zonde man. Knopjes zijn toch zo veel prettiger.
rikus zegt
@viezefreddyw: ja.. Ja.. En ja. Helaas.
mcshine zegt
@rikus: nee en nee… maar je moet het eerst ervaren. Ik hoef geen knop voor Netflix, TuneIn of Autopilot in ieder geval, terwijl dat toch hetgeen is ik het meest gebruik in de auto.
rikus zegt
@mcshine: Ja, ze doen het omdat het “hightech” is, ja ze doen het om de eerste te zijn met bepaalde functies, en ja ze doen het om de concurrentie een stap voor te zijn.
Turbo S zegt
@viezefreddyw: ze zouden zelfs verboden moeten worden. Ik durf te beweren dat ik beter handheld kan bellen tijdens het rijden dan dat ik op een touchscreen iets moet wijzigen in de instellingen die met een knop in 1 seconde gedaan is.
berlinetta zegt
Het scheelt sowieso kosten. Daarnaast denk ik ook dat een touchscreen meer mogelijkheden biedt t.o.v. fysieke knoppen (of je moet er al een knoppenparadijs van maken). Tot slot de innovatie idd. Ik denk dat veel mensen daar ook gevoelig voor zijn. Het ziet er modern uit en daarom is het in de ogen van mensen ook modern. Zo zie ik vaak dat mensen hierop AB roepen dat BMW een verouderd interieur heeft, terwijl het interieur volgens mij dezelfde functies biedt als een Audi of een BMW. Het ziet er alleen wat vertrouwder uit.
probono zegt
@viezefreddyw: ze verkopen het omdat dit is wat de kopers willen. Niet zo ingewikkeld.
detroitv8 zegt
“Losse knopjes gaan sneller kapot dan één groot scherm.”
Tesla Model S be like: hold my beer
Philip - EQC zegt
@detroitv8 Als je wil vergelijken, dan wacht je best op de EQS, dan heb ik zo een vermoeden dat de EQS toch iets van een ander niveau zal zijn dan de Model S. De EQC rijdt al pakken beter!
unknown32 zegt
Fail!!!!!!! Als chauffeur moet je dan naar het scherm kijken om iets te bedienen, levensgevaarlijk. En het staat continue vol met vingers pfff… Zonde, weer een reden te meer om naar een 7 te gaan.
flutterby zegt
@unknown32: als de helderheid hoog genoeg is (wat nodig is in zonlicht) dan valt dat met die vingers best mee.
unknown32 zegt
Klopt, maar dat is niet het geval als je instapt of de auto afzet. Dan zie je daar direct op. I know muggenziften maar ik vind dat enorm storend :P Voordeel van die schermen is dat je enorm veel kan instellen, dat dan weer wel.
Dutchdriftking zegt
Tja, interieurdesigners hebben geen rijbewijs, zoveel is duidelijk. Je wilt toch gewoon zonder moeite en zonder te lang je blik van de weg te halen je temperatuur, radio of navigatie aanpassen? Dit is vragen om ongelukken….. En ja, de voice command is in theorie leuk, maar in de praktijk net vervelend. Als de hele familie ligt te slapen in de auto wil je zelf met een draai aan de knop de temperatuur, radio zender of navigatie aanpassen. Je wilt geen Mercedes dame die de hele familie wakker brult. Daar komt bij, een druk op de knop is heel veel sneller.
Philip - EQC zegt
@dutchdriftking, wedden dat Mercedes dat goed op orde heeft … en dat de essentiële zaken toch met knopjes zal zijn.
mcshine zegt
De vraag is, heeft ie ook Fallout of Netflix?
jometdebanjo zegt
Pffff nu al k*t! Fysieke knoppen werken snel en fijn. Niet alle innovaties zijn beter
sinanberk27 zegt
Nooooo
monsieurleloure zegt
Over 5 jaar weet je niet beter, wat een gemekker dit is de toekomst deal with it (-;
cdlop01 zegt
Voorzijde nieuwe S ziet er al weinig belovend uit, goedkoop digitaal instrumentarium als dashboard en het is duidelijk dat Mercedes weinig werk heeft gemaakt van de nieuwe S. Komt ook geen coupe meer, schande!
scrmeagle zegt
Gemiddeld gaat een Iphone of Ipad 5 jaar mee. Hoe zit dat met die rijdende Ipads?
ty5500 zegt
Als ze niet zoals Apple updates doen na x jaar om moedwillig de boel te vertragen moet het wel iets langer meegaan.
Homer55 zegt
Maar is het scherm nog zo helder of krijgt het wit ook een groen/gele gloed en is zwart dan nog steeds zwart of zijn de randen al wit aan het worden?
mcshine zegt
@scrmeagle: een 3310 is onverwoestbaar, maar loop jij er nog mee rond?
dragspert zegt
Ok, de W222 zal mijn laatste Mercedes worden ben ik bang. Dít is zóveel kutter dan het huidige model. Ze zijn al op een pad bezig dat ik ook alleen de E en de S nog te pruimen vind. De rest is al bagger geworden. Nu gaan de laatste kernwaardes er ook aan.
Philip - EQC zegt
En ik ben net overgestapt naar Mercedes omdat ik het MBUX zo geweldig vind. Begin volgende week mag ik hem gaan halen, EQC is het geworden.
wheresmycossie zegt
Schermpjes kunnen dan modern zijn maar het ziet er hoe dan ook goedkoop en gemaakt uit. Leg je dan €120k voor neer
Doe mij maar een oldschool afgewerkt dashboard en console met foefjes die bedient worden door mooi afgewerkte knopjes. Zit op kantoor al genoeg met een scherm te spelen
Philip - EQC zegt
Verwijzen naar Tesla als het over een nieuw Mercedes interieur gaat, hoe erg kan je Mercedes beledigen? Als ik Tesla interieur zie denk ik spontaan aan Ikea!
Paul58 zegt
@philipc: een beetje verder kijken dan je neus lang is. Dit artikel gaat puur over het gebruik van een groot touchscreen, hier is Tesla mee begonnen. Een S klasse is puur gebouwd voor luxe en gezien het TCO prijskaartje ook niet voor iedereen. Totaal niet te vergelijken met een Model S. Een Model S/ tesla is erg succesvol door een erg goed totaalplaatje. Je kunt het interieur lelijk vinden maar de visie erachter is wel een trend aan het worden. Het lijkt me dat de schrijver van dit artikel daar ook op doelde.
Philip - EQC zegt
@Kevin1989 De visie wel, maar dan bij Mercedes beter uitgevoerd, dat is vandaag al het geval met hun MBUX systeem. Ik blijf het voor Tesla een gemiste kans vinden dat ze nooit een Head-Up display in hun auto’s hebben geplaatst. Dat was voor mij één van de redenen om niet voor een Tesla te kiezen. Ik vind zo een groot scherm geweldig, maar het moet ook praktisch zijn en dat is bij een Tesla niet, althans niet in mijn beleving. Ik ben namelijk gewoon om de cruciale informatie in mijn gezichtsveld geprojecteerd te zien, zonder ik steeds mijn hoofd moet draaien om te weten hoe snel ik rij of waar ik naartoe moet. Dit is nog meer het geval bij een Model 3/Y. Maar ieder zijn goesting hé.