
De Nederlandse prijs van de Mercedes S580e is bekendgemaakt. Daarmee is er een nieuw model bijgekomen aan de onderkant van het S-klasse modellengamma.
Zo’n Mercedes S-klasse met een boterzachte V8 is natuurlijk zalig om te rijden, maar een dure hobby in Nederland. De S-klasse 580 4MATIC kost je € 182.641. En dan moet je nog beginnen met het spelen in de configurator. Nee, in Nederland moet je het wat lager zoeken als je aan een budget gebonden bent.
De goedkoopste Mercedes S-klasse was de S 450 4MATIC voor € 139.502. Daar is nu een nog voordeligere variant bijgekomen in vorm van de S580e. De verkoopstart is een feit en daarmee is ook de Nederlandse prijs van de Mercedes S580e bekend. Het begint bij € 135.060.
Want waar de S 450 het moet doen met 367 pk + 22 pk uit de mild hybride constructie, levert de S580e 367 pk + een dikke 150 pk uit de elektromotor. Kijk, dat schiet lekker op. Veel meer pk voor minder geld dus. De plug-in hybride snelt in 5,2 seconden naar 100 km/u en de topsnelheid ligt op 250 km/u. De theoretische elektrische actieradius varieert tussen de 94 en 113 kilometer volgens Mercedes.
Mercedes S580e Nederlandse prijs in de lengte
Het verschil met de Duitse prijs is niet heel groot. Dat heeft ermee te maken dat (plug-in) hybride modellen niet zo hard gestraft worden door de BPM-hamer. De genoemde Nederlandse prijs van de Mercedes S580e is voor de reguliere variant. Wil je de verlengde uitvoering moet je minimaal € 138.932 euro meenemen.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Maar waarom zou je niet wachten op de S300e of S450e? De gemiddelde CEO wordt niet superblij van een 0-100 in 5,2s – dat is veel te oncomfortabel. De gemiddelde CEO wil gewoon soepel gereden worden en zo weinig mogelijk merken; dat kan prima met de combinatie van een viercilinder en elektromotor.
Je hoeft natuurlijk niet altijd in 5,2s naar de 100 te sprinten. De gemiddelde CEO wil in luxe vervoerd worden, als het dan in de goedkoopste S-klasse is en deze ook nog een groen randje heeft wat goed is voor het maatschappelijk verantwoord ondernemen verhaal dan is het snel klaar. Doe maar een S580.
@vpowert: zo weinig mogelijk merken… en dan wil jij een 4 cilinder in zo’n auto steken. Al eens gereden met een S? Ik heb de 300h gereden (wat een troep!) en enkele jaren de 350d gehad, compleet andere auto
@vpowert: volgens mij heb jij een verkeerd beeld van de wereld.
135k voor het instapmodel + nog eens iets van 20 mille voor de accessoires waarvan je niet wist dat het bestond, maar die je er zeker nog op of in wil hebben. Hmm… verleidelijk.
Nee helaas, dergelijke bedragen zijn aan mij niet besteed.
@RRRobert: meeste mensen besteden die dan ook bij Mercedes.. ;)
Sorry, nog geen koffie op.
Waarom is die S450 nog leverbaar, zou iemand die nog verkiezen boven de S580e?
@escort77: Als je geen zin hebt om te laden…
Had het dan S450e genoemd. In de S580 zit een 8-cilinder en in de S580e zit een 6-cilinder. Straks krijgen we nog een S750 met een 4-cilinder of zoiets. De type aanduiding wordt bij meerdere merken steeds verwarrender.
@lecomte: wij zijn van de oude stempel. Type aanduiding is al lang geen aanduiding voor de motorisering.
@lecomte: Omdat de prestaties dichter bij de V8 dan V6 liggen.
@goed_koopman: Dan kun je net zo goed S55 AMG erop plakken, want qua prestaties komt het in de buurt. Of V10 op een Tesla.
@lecomte: Don’t shoot the messenger, ik heb het ook niet bedacht. Overigens valt er wel wat voor te zeggen. Op een S met gecombineerd >400pk “S300e” plakken slaat ook als een tang op een varken. M.i. Is het logisch dat het getalletje hoger is dan dat van de S450 en S500, want sneller c.q. duurder (op andere markten worden de prijzen niet scheefgetrokken worden door instrumentalisme).
Er waren altijd al modellen die bijna net zo presteren als de AMG modellen. Ook bij AMG geldt dat een hoger getal betere prestaties brengt en dat AMG je er voor waarschuwt dat de wagen Mercedes onwaardig luid is.
Ach ja, over 7 jaar staan ze te koop voor 20.000 euro, dan rij je als een vorst voor dat geld.
Een 7 jaar oude S klasse hybride kost momenteel ong 45k dus dat kan je vergeten
@nooffence: niemand wil over 7 jaar een hybride meer, kijk eens vanaf 2014 tot nu hoe de automarkt is veranderd, toen had je nog bijvoorbeeld de Opel Ampera, en zie je die nu nog rijden? Over 7 jaar is het vele malen meer EV.