Een nieuwe grille, nieuwe koplampjes, etc. Je kent het wel…
De facelift was onlangs al gespot maar vandaag zal Mercedes de vernieuwde S-klasse presenteren op de autoshow van Shanghai. De voorkant valt op door Bi-xenon en LED-verlichting, adaptieve verlichting is een optie. Aan de achterkant zien we tevens vernieuwde lampjes.
Qua technologie heeft de S-klasse een update gekregen zodat deze kan meekomen met de nieuwe E-klasse, maar het meest belangrijk is de hybride variant. Deze S400 hybride heeft een 3,5-liter V6 benzinemotor (279 pk), welke wordt bijgestaan door een 20 pk sterke elektromotor (lithium-ion batterij). Ja mensen, dat is dus een A-label limo!
Natuurlijk zijn er ook diesel-versies voor de liefhebbers; de S 350 CDI Blue Efficiency (235 pk) en S 450 CDI (320 pk). De benzinemotor zijn hetzelfde als voorheen; S 350 (272 pk), S 450 (340 pk), S 500 (388 pk) en S 600 ( 517 pk), allen nog steeds zonder directe injectie.
De nieuwe generatie S-Klasse is met onmiddellijke ingang te bestellen.
De prijzen zijn als volgt:
S 300 € 96.439
S 350 € 105.189
S 400 HYBRID € 109.265
S 450 € 118.353
S 500 € 135.778
S 600 € 224.762
S 350 CDI BlueEFFICIENCY € 98.984
S 450 CDI € 133.315
Mercedes-Benz introduceert de nieuwe generatie S-Klasse en zet daarmee nieuwe maatstaven in het segment van de topklasse-limousines. De nieuwe generatie is herkenbaar aan subtiele uiterlijke wijzigingen, maar het zijn vooral de nieuwe technologieën die tot de verbeelding spreken. Zo is de nieuwe generatie S-Klasse efficiënter dan ooit – als eerste model in zijn segment is hij ook leverbaar met een groen A-label. Het motorengamma wordt aangevuld met een nieuwe 3,0-liter V6 benzinemotor en over de gehele linie komt het brandstofverbruik tot 7% lager uit. Ook op het gebied van veiligheid is de nieuwe generatie S-Klasse wederom de vaandeldrager in zijn segment. Diverse systemen die met behulp van camera’s en radartechnologie werken, zorgen voor een buitengewoon hoog veiligheidsniveau. De nieuwe generatie S-Klasse is vanaf heden te bestellen. De prijslijst vermeldt een startbedrag van € 96.439 voor de S 300.
De Mercedes-Benz S-Klasse van het type W 221 is sinds zijn introductie in de herfst van 2005 de meest succesvolle topklasse-limousine ter wereld. In totaal werden er al 270.000 verkocht. Daarmee zet hij het succesverhaal dat in 1952 met de Mercedes-Benz Typ 220 begon in stijl voort. Inmiddels zijn er sinds die tijd 3,3 miljoen topklasse limousines van Mercedes-Benz verkocht. De nieuwe generatie S-Klasse heeft alles in huis om dit succesverhaal een passend vervolg te geven.
S 400 HYBRID: de zuinigste topklasse limousine met benzinemotor
De Mercedes-Benz S 400 HYBRID is een belangrijke stap op weg naar emmissievrije mobiliteit. Dit eerste hybride-productiemodel van Mercedes-Benz heeft een belangrijke wereldprimeur aan boord: een compacte en lichte lithium-ion batterij met een hoge energiedichtheid. Dit maakt deel uit van de geavanceerde hybridemodule waartoe ook een compacte en krachtige elektromotor en een besturings- en controle-unit horen. Deze module verenigt diverse functies in zich waaronder het comfortabele Start-Stop-systeem en de zogenaamde recuperatie-functie. Dit laatste zorgt ervoor dat de energie die vrijkomt bij uitrollen en afremmen, wordt omgezet in elektrische energie, die vervolgens weer wordt opgeslagen in de lithium-ion-batterij die zich in de motorruimte bevindt. De hybridemodule zorgt voor een vlekkeloze samenwerking met de 3,5-liter V6 benzinemotor, die standaard aan de geavanceerde 7G-TRONIC automatische transmissie is gekoppeld. Het totale vermogen van deze aandrijflijn bedraagt 220 kW/299 pk. De benzinemotor is goed voor 205 kW/279 kW en de elektromotor voor 15 kW/20 pk. De efficiency van de S 400 HYBRID komt niet alleen tot uiting in de hoge prestaties, maar vooral in het zeer gunstige brandstofverbruik van gemiddeld 7,9 l/100 km. Dit komt overeen met een CO2-uitstoot van slechts 186 g/km. Dat maakt de S 400 HYBRID tot de zuinigste topklasse limousine met benzinemotor ter wereld. Voor de versie met lange wielbasis levert dat zelfs een A-label op – een absoluut unicum in dit segment.
Efficiency over de gehele linie
Afgezien van de S 400 HYBRID omvat het motorengamma van de nieuwe generatie S-Klasse twee diesel- en zes benzinemotoren. Alle motoren zijn verder verfijnd en ook op andere fronten zijn diverse maatregelen genomen om het brandstofverbruik verder terug te dringen. Zo is de luchtweerstand terugbracht, de brandstofpompen zijn geoptimaliseerd en ook het schakelprogramma van de standaard 7G-TRONIC-transmissie is aangepast ten behoeve van een zo gunstig mogelijk verbruik. Al deze maatregelen maken deel uit van de BlueEFFICIENCY-filosofie. Het resultaat is een tot 7% lager brandstofverbruik in vergelijking met het vorige model. De S 350 CDI BlueEFFICIENCY laat bijvoorbeeld een gemiddeld verbruik van slechts 7,6 liter diesel per 100 kilometer voor zich noteren. De tweede diesel binnen de reeks is de achtcilinder S 450 CDI met 235 kW/320 pk. Het benzinegamma begint in Nederland met de compleet nieuwe S 300. De drieliter V6 van dit model levert een vermogen van 170 kW/231 pk en een maximaal koppel van 300 Nm (vanaf 2.500 tpm). Dit model is met standaard- en met verlengde wielbasis goed voor een groen C-label. Het volgende zescilindermodel in de reeks is de S 350 met 200 kW/272 pk. de S 350 is er ook als 4MATIC met permanente vierwielaandrijving. Vervolgens zijn er de S 450 en S 450 4MATIC met de 4,7-liter V8-krachtbron (250 kW/347 pk) en de S 500/S 500 4MATIC met de 285 kW/388 pk sterke 5,5-liter V8. Het topmodel is de S 600. Deze beschikt over een 380 kW/517 pk sterke V12 biturbo-motor die voor zeer hoge prestaties zorgt zoals een sprint van 0-100 km/h in slechts 4,6 seconden.
Veiligheid van het hoogste niveau: twee extra schadevrije jaren
De introductie van een nieuwe generatie S-Klasse betekent traditiegetrouw ook de komst van geavanceerde nieuwe veiligheidsvoorzieningen. Bij de ontwikkeling van de nieuwe generatie S-Klasse lag de nadruk daarbij op het voorkomen van ongevallen en op het beperken van de gevolgen van onvermijdelijke ongevallen. Mede dankzij een combinatie van camera- en radartechnologie is de nieuwe generatie S-Klasse een auto die vooruit kan kijken en kan anticiperen op risicovolle situaties.
De optionele Grootlicht Assistent ‘herkent’ tegemoetkomende voertuigen en past de lichtbundel daar automatisch op aan. Zo heeft de bestuurder van een nieuwe generatie S-Klasse altijd optimale verlichting zonder daarbij tegenstanders te verblinden. Ook Night View Assist, dat werkt met behulp van een infrarood camera is verder ontwikkeld. Dit systeem beschikt nu over een detectiefunctie voor voetgangers. Zodra een voetganger wordt opgemerkt, verschijnt een melding in het speciale display. De ‘vooruitziende blik’ van de nieuwe generatie S-Klasse komt ook tot uiting in Lane Keeping Assist. Als dit systeem een onbedoelde verandering van rijbaan detecteert, wordt de bestuurder via een duidelijke trilling in het stuur opgeroepen een stuurcorrectie door te voeren. Speed Limit Assist ‘leest’ snelheidsaanduidingen naast en boven de weg (ook matrixborden) en geeft vervolgens de maximaal toegestane snelheid op het multifunctionele display weer.
Standaard beschikt de nieuwe generatie S-Klasse over ATTENTION ASSIST. Een groot aantal sensoren kan aan de hand van de analyse van meer dan 70 parameters vaststellen of de bestuurder vermoeid raakt. Als dit zo is, verschijnt een waarschuwing: ATTENTION ASSIST. Pause!
Brake Assist PLUS en de adaptieve cruise control DISTRONIC PLUS worden in verder geoptimaliseerde uitvoering ingezet. Beide assistentiesystemen helpen de bestuurder bij noodstops. Als de bestuurder niet op de waarschuwing van deze systemen reageert, komt PRE-SAFE Brake in actie. Als een ongeval onvermijdelijk is voert dit systeem 0,6 seconden voor de impact automatisch een noodstop uit om de gevolgen van de aanrijding zo veel mogelijk te beperken. Zodoende werkt PRE-SAFE Brake als een ‘elektronische kreukelzone’.
Active Body Control (ABC, standaard in de S 600) is nu ook voorzien van een functie die de invloed van zijwind zo veel mogelijk neutraliseert. Dat gebeurt door het gewicht op de wielen via de veerpoten van ABC te verdelen. De benodigde informatie daarvoor wordt geleverd door de ESP-sensoren. Torque Vectoring Brake zorgt ervoor dat in kritische situaties het achterwiel aan de binnenzijde van de bocht wordt afgeremd. Dit zorgt voor extra stabiliteit en dynamiek. Ook het nog verder verfijnde Direct Steer-systeem zorgt voor extra dynamiek.
Optioneel is het Rijassistentiepakket leverbaar. Dit omvat DISTRONIC PLUS, BAS PLUS (remassistent), PRE-SAFE, Lane Keeping Assist, PARK TRONIC inclusief parkeergeleiding en Blind Spot Assist, waarbij radarsensoren de directe omgeving van de auto in de gaten houden en zodoende de ‘dode hoek’ opheffen. Al deze systemen zorgen voor extra veiligheid, niet alleen voor de inzittenden van de nieuwe generatie S-Klasse, maar ook voor medeweggebruikers. De aanschaf van het Rijassistentiepakket gaat bij het afsluiten van een autoverzekering via Mercedes-Benz Insurance daarom vergezeld van twee extra schadevrije jaren.
High End multimedia
Ook als het gaat om multimediatoepassingen, is de nieuwe generatie S-Klasse trendsettend. Als eerste merk gaat Mercedes-Benz de S-Klasse voorzien van een beeldscherm waarop de bestuurder en de passagier voorin tegelijkertijd twee verschillende programma’s kunnen zien. Mercedes-Benz heeft de nieuwe SPLITVIEW-technologie ingebouwd in het innovatieve besturings- en weergavesysteem COMAND APS, dat centraal op het dashboard geplaatst is. Terwijl de bestuurder de instructies van het navigatiesysteem volgt, kan de passagier voorin op hetzelfde scherm een film bekijken. Deze display kan tegelijkertijd twee verschillende beelden tonen door beeldpunten aan elkaar vast te plaatsen. Een filter verdeelt dit beeld zodanig dat afhankelijk van de zitpositie alleen de beeldpunten van het ene of van het andere beeld zichtbaar zijn.
Andere nieuwe functies voor COMAND zijn de SD-kaart-opening, het verder verbeterde Bluetooth-syteem en de USB-interface. Via een USB-aansluiting in het handschoenvak zijn mobiele audioapparaten (bv iPod) en andere USB-datadragers aan de auto te koppelen.
Het optionele COMAND APS (standaard op S 400 HYBRID en S 600) beschikt over extra gedetailleerde 3D-weergave. De 40 Gb harde schijf zorgt voor extra snelle routeberekening. Ook het Music Register werkt met een harde schijf: 7,2 Gb staat hier gelijk aan circa 2.500 songs. Music Search maakt gericht zoeken naar bepaalde nummers mogelijk. Het maakt daarbij niet uit of deze nummers op SD-kaart, USB-stick, CD of DVD staan. Het Surround-Sound System ‘Logic7’ dat Mercedes-Benz samen met de audio-specialisten van harman/kardon voor de nieuwe generatie S-Klasse ontwikkelde, staat voor een sensationele, driedimensionale geluidsweergave. Het spraakbedieningssysteem LINGUATRONIC ten slotte, is van de nieuwste generatie. De bediening van navigatie, telefoon en audio is nu nog makkelijker doordat het systeem complete woorden herkent. Spellen is niet meer nodig.
Krachtig uiterlijk
De nieuwe generatie S-Klasse is te herkennen aan de scherper gesneden grille, de subtiele chroomlijsten onder de koelopeningen in de voorbumper en de in de achterbumper geïntegreerde uitlaatpijpen. De koplampen zijn standaard met Bi-Xenon-techniek uitgevoerd. Het uiterlijk wint nog eens aan kracht met het optionele LED lichtpakket. LED-strips zorgen dan voor dag-, knipper-, en positieverlichting (standaard voor S 400 HYBRID en S 600). Ook de achterlichten maken gebruik van innovatieve LED-techniek. In totaal 52 LED’s, die in de vorm van een dubbele ‘C’ zijn gerangschikt, zorgen hier voor een eigen signatuur. Voor het interieur is Ambienteverlichting beschikbaar. Dat biedt keuze uit drie ‘smaken’: Solar (amberkleurig licht), Neutraal (wit licht) en Polar (ijsblauw licht).
Jochempie zegt
Deze auto heeft teveel technologie waar je niet onderuit komt. Ze moeten het simpel te bedienen houden zoals Rolls Royce!
Peter zegt
Hmm, ik vind de vervanging van de mistlampen door de LEDs een goede zet. Maar die gril is groot! En de koplampen zijn een beetje a la Alfa 166 :S
Benjamin zegt
Beste uit zijn klasse!
jeroen zegt
Ik houd van deze auto.
Pim zegt
Achterlichten zijn behoorlijk verbeterd. Ik zie dat kofferdeksel-op-anabolen alleen niet zo zitten.
993gt2 zegt
Een electromotor van 20 pk? Dat zal veel invloed hebben…
MercedesFan zegt
Toch ga ik voor de bloedmooie 7 Serie!
mrp zegt
Blijft een prachtige auto, maar de achterlichten zijn zo zonder in kleur gespoten streepjes wel hun originaliteit kwijt
KYC zegt
Hij is mooooooooooooooi!!!
S-klasse uber alles!!!
is-Music zegt
Ik ben het volledig eens met mrp, die achterlampen waren juist zo’n vet iets aan de vorige S :(
Jochempie zegt
Ik heb vorige week op de rai in de S400 hybride gezeten en ik had minder beenruimte dan in de nieuwe Superb.
Robert zegt
Als je meer details wilt, de officiele prijslijst is gisteren al uitgegeven ;) http://www.mercedes-benz.nl/content/media_library/netherlands/mpc/passenger_cars_ng/personenauto_s/Prijslijsten/Nieuwe_S-Klasse.object-Single-MEDIA.download.tmp/S-Klasse%20Nieuwe%20Generatie%20per%2008-04-2009.pdf
frank zegt
die 20pk electromotor is zeker de startmotor?
Granturissimo zegt
Met het schaamrood op de kaken moet ik bekennen dat ik een zwak heb voor deze grote Benz. Zeker in AMG-uitdossing is dit een typisch gevalletje: als je dik doet, doe het dan gelijk goed…
Alleen beetje jammer dat bij Das Haus nu ook de AutoStyle-catalogus in de bus is gevallen… Bij veel kermisexploitanten zal deze LED-verlichting echter zoete herinneringen opwekken naar de feestverlichting op hun overmaatse caravan van het onlangs ter ziele gegane Tabbert. Dacht eigenlijk dat Mercedes dit niveau nu eindelijk eens wilde overstijgen…
autoblogger zegt
@Robert: thanks, inmiddels is alle officiele info ook bekend, heb het artikel even bijgewerkt…
Petor zegt
Lelijk stuur, om het even positief te houden.
Eric zegt
@frank
Inderdaad, 20PK voor een auto van meer dan 2 ton! Veel vermindering van uitstoot zal dat wel niet geven. Of dient deze elektro motor voor te parkeren in achteruit!!!!!!?????????
Mattias zegt
Eindelijk is hij er !
Nu vol spanning afwachten naar de AMG varianten !
Maar zo is hij al prachtig, zeker de voorkant !
Rutger zegt
Mooie auto, luxe auto, comfortabele auto.. maar zooooooo saai om te rijden. Ik reed laatst in een S500 en het enige waaraan je merkt dat je hard gaat is de kilometerteller. Verder allemaal veel te smooth. Geef mij maar een 7, of een E als het MB moet zijn.
Rutger zegt
En nog veel liever een 4porte! :D
Majinstar zegt
Hebben Audi en Mercedes de handjes samen gesloten. Ik zie echt veel overeenkomsten tussen beide merken. Ook laatst met de Q7. Wel leuk voor de kopers dat ze een mini Maybach nu kunnen rijden, want daar heeft de facelift het meeste van gepikt.
Emile_Benz zegt
:shock: Hybride? …there goes the neighbourhood…on a oneway trip to hell…
Per zegt
@ Eric: de elektromotor levert inderdaad 20 pk, maar een startkoppel van maar liefst 160 Nm.
Laurens zegt
Goh, kan het hele kabinet opeens een klasse hoger gaan rijden! Waar is dan de milieuwinst?
OT: hybride technologie lijkt zo’n 6000 Euro extra te kosten, en reduceert het praktijkverbruik met zo’n 5%?
Sjakie Peters zegt
Hoe zit t dan met mijn s65 amg.. krijg ik dan geen facelift
W!d zegt
Wat kost de lange wielbasis? Is er ook nog een prestige pakket?
W!d zegt
laat maar, heb de PDF al gelezen
Peter zegt
Die ouwe van mij heeft een 350 besteld paar weken geleden. Toch even kijken of ze hem om kunnen zetten naar een 400. En wat is die 450 diesel duur!
Autofreak zegt
Wat een geweldige auto. Overduidend en met afstand de beste auto in zijn Klasse.
Sorcerer zegt
Lelijk joh, die uitlaten.
20 pk is trouwens voldoende voor rustig stadsverkeer + zorgt ervoor dat de motor uit kan bij stilstand. De eerste meters die je rijdt met een auto zijn ook het minst zuinig (vandaar dat in de stad rijden zo veel duurder is; telkens vanuit stilstand weer op gang komen). Een hybridemotor verbetert dat flink.
Ben wel erg benieuwd naar de verbruikscijfers. Heb de S400 trouwens al eens mogen aanschouwen in Nederland. Stond “Mercedes-Benz Werkwagen” op. Was wel nog niet het nieuwe model (had in ieder geval niet die extreem lelijke uitlaten).
monk zegt
het lijkt erop dat de S nu ook daadwerkelijk klasse uitstraalt
Pordon zegt
De S-klasse blijft toch altijd Top of the Class. Ziet er weer opgefrist uit nu en het rijd gewoon zo goed. de A8 en de 7-serie zijn uiteraard ook erg fijne wagens maar hebben niet de stijl en klasse die de S-klasse wel heeft.
technopatat zegt
Hoe zijn ze er in godsnaam in geslaagd om deze toch al prachtige wagen in mijn ogen nog meer uitstraling en klasse te geven :o!
timberleek zegt
ik ben voor de s600 :twisted:
Paolo zegt
sorry hoor @petor maar heb je die van de 7 serie van Bmw als gezien
yassin.a zegt
het gaat toch weer naar het ‘hoekige’ karakter van mercedes dat ze de laatste 3 jaar mee bezig zijn. Nu alleen de cls nog :( . Maar ziet er TOP uit !!!
matt zegt
@ Rutger: Jij begrijpt blijkbaar dit segment niet … In een limo is het de bedoeling zo weinig mogelijk te voelen dat je aan het rijden bent. Versta je?
Geslaagde facelift voor de rest! Blijft inderdaad de top in zijn segment.
Laurens zegt
@pordon
stijl en klasse zouden hoogstens de kopers kunnen hebben, ware het niet dat die dit soort auto’s niet zien staan.
OT: de laatste Benz waar ik warm van werd bij introductie was de 190 serie. Met name in de E versie met een zuinig en snel genoeg 2 liter einspritz motortje.
Marnik zegt
WOW, echt wel netjes gdn die facelift.
JT zegt
Weet iemand waarom de S klasse op de eerste foto een andere grille heeft dan op de andere?
ik vind hem ook geslaagd. De uitlaten zijn nu eindelijk verwerkt in de achterbumper zoals het eigelijk al had moeten zijn. Heerlijke bak, zeker mijn favoriet :)
Amar zegt
In drie woorden: Mooi Luxe Saai
AMG Powerrr zegt
heel nice!!!
Benz.. zegt
@Sjakie Peters
Heb je daar toevallig pics van? van die S65 AMG welteverstaan..
OT:
In mijn ogen is dit toch wel de beste en de mooist ogende auto ter wereld!!(Over smaak valt dus niet te twisten).
Het is een behoorlijk dure auto, maar als je er dan 1 aanschaft dan heb je wel een auto van wereldklasse en een stukje status erin verwerkt.
Heel goed om te weten dat ze zo weinig mogelijk hebben verandert aan het uiterlijk. En nu de uitlaten zijn verwerkt in de achterbumper, heeft de achterkant ook een frisser uitzicht gekregen.
Tja, als ik zou moeten kiezen (als ik tenminste het geld er voor had) zou ik gaan voor de S 450 benzine. Met 340 pk en een koppel van 460 Nm mag je dan niet klagen. Die bied dan ook in mijn ogen het meeste waar voor z’n prijs.
Wanneer komen de AMG en Brabus-versies?
johan zegt
Tegenwoordig zie je de S-Klasse gelukkig vaker rijden dan de meestverkochte modellen van Nederland. Samen met de 7-serie (vorige model) bepaalt hij het straatbeeld.
De dikkere bumpers en de hoekige spiegels van de facelift maken deze waggie minder elegant dan hij was. We mogen dus van geluk spreken dat er niet veel meer veranderd is aan het uiterlijk.
RenJie zegt
prachtige achterkant zo, met die LED’jes.
DeeBee zegt
1x S600 aub, zwart/zwart met alle opties (H) Even niet aan het milieu denken…
Audioot zegt
Dit is de enige Mercedes die mijn hart sneller doet kloppen.
Deze straalt pure klasse uit met zijn strakke lijnen en niet dat ‘gezochte’ van
veel andere modellen.
BmwMPower zegt
Mooie facelift, zeker een van de best geslaagde van afgelopen tijd.
hape zegt
160nm voor de E-motor… mmm da’s de trekkracht van een fiat punto motor in een auto van meer dan 2 ton. Dat schiet lekker op!
Een betere ontwerper zegt
Kan iemand mij nou es vertellen hoe iedereen erbij komt een facelift een nieuwe generatie te noemen? Voor mij is dit een facelift, en GEEN nieuwe generatie.
BMWX6 zegt
Ik ben geen mercedes fan, Maar deze S vind ik mooi, en ook perfect dat er een A-label voor is.
Charlie zegt
Ik ben alleen geen fan van de spiegels, vond de oude ronde spiegels mooier. En LED lights bij een limousine als een S-klasse, hmm…
Is er geen nieuws van nieuwe technologien? Ik zou wel wat van de 7 serie technieken willen zien.
Citrofiel zegt
Als die S400 Hybrid nu ook gepantserd wordt, dan heeft Balkenende geen keuze, dan zal hij die wel moeten nemen… En Eurlings met zijn A8 dan ook gelijk. :twisted:
@ hape; :roll: Dat is alleen de elektromotor, de verbrandingsmotor neemt nog altijd het merendeel van de nm’s voor zijn rekening.
hape zegt
@Citrofiel…
Yep da’s alleen de E-motor…. bij een RX400h zijn de getallen wel iets anders…
En die gaat, ook alleen op de E-motoren, echt van de plek.
rider zegt
Die LED kermis verlichting vind ik in de bumper nog wel gaan maar, als ik het goed zie zitten ze ook in de onderkant van de koplampen, zijn een beetje te veel van het goede. of het 1 of het ander, niet allebei. en die spiegelknipperlichtjes mogen dan wel bij een e-klasse passen maar hier misstaat het echt. maak er gewoon1 streepje met ledjes van ipv een u op zijn kant.