LOL persbericht van de dag:
Mercedes-Benz S-Class and M-Class are the most environment-friendly
The “ÖkoTrend” institute has declared the S 250 CDI BlueEFFICIENCY and the ML 250 BlueTEC 4MATIC to be the most environmentally friendly cars in their class.
De kneep zit em natuurlijk in de opmerking “in their class”, maar het blijft toch raar om zoiets te lezen.
Mercedes is uiteraard maar wat blij dat hun dieselslurpers door het Duitse “Öko-Trend Institute for Environmental Research” beloont zijn met een prijs voor hun milieuvriendelijkheid. Hebben ze weer mooi iets om trots op te zijn. Uiteraard is het wel zo eerlijk om een paar van de andere winnaars ook even te vermelden.
Compacte auto’s
1) Lexus CT 200h
2) Toyota Auris Hybrid
3) BMW 116d EDE
Middenklasse
1) Toyota Prius
2) BMW 320d EDE
3) Opel Ampera
Hogere middenklasse
1) BMW 520d EDE
2) VW Passat 1.4 TSI EcoFuel
3) Audi A6 2.0 TDI
Luxe klasse
1) Mercedes S250 CDI
2) BMW 730d Blue Performance
3) Audi A8 3.0 TDI
Compacte SUV
1) BMW X1 sDrive 20d EDE
2) Nissan Qashqai 1.6 dCi
3) Skoda Yeti 1.6 TDI Greenline
SUV
1) Mercedes ML250 Bluetec 4Matic
2) Lexus RX 450h
3) Audi Q5 2.0 TFSI Quattro Hybrid
Het lijkt er dus op dat diesels de voorkeur krijgen boven hybrides. Iets waar ze in de VS ook eindelijk achter lijken te komen.
amg77 zegt
Tja luxe :D mercedes zal daar altijd het beste in blijven.
Northwestern zegt
Geef dit artikel een enkeltje groen7 :)
norge zegt
Zo , en nu graag het echte verbruik bekend maken.
mercedesgl zegt
@norge: s250 was geloof ik iets van 1 op 21
janklaassen zegt
Klasse van Benz! Jammer dat Audi de enige is die nog V8-diesels en V12-diesels in een SUV levert. (in Duitse M-segment o.a.)
dawwg zegt
@philipzuidijk: Amen, maar hoelang zal die V12 TDI nog leverbaar blijven …
maseratizzzzzzzz zegt
Bmw doet het ook erg netjes!
bmwmaaktrijdengeweldig zegt
Bmw in 4 van de 5 rijtjes.. Nice!
mazdarx8 zegt
Bij de ”compacte auto’s” wordt een lexus ct 200h en een BMW 116d met elkaar vergeleken, en in de ”middenklasse” wordt een toyota prius met bmw 320d vergeleken.
beetje vreemd.
speedlimit zegt
@mazdarx8:
Precies ja…en een passat wordt met een 5 serie vergeleken.
BaRa zegt
@mazdarx8: Heb je al eens in een Prius gezeten? De binnenruimte overtreft die van een 3-reeks.
bugatti zegt
zuinigste Hypercar: Koeningsegg Agera R :p
phantom95 zegt
BMW doet het goed in deze rijtjes, maar ik hoop maar dat het millieu niet de voornaamste reden is voor het aanschaffen van een bimmer.
bigcar zegt
@autoblog: de meeste mensen kijken rond deze tijd naar top gear.. [ niet dat deze kersspecial nou zo leuk is.. ]
slappehap zegt
Het merk is Puky (= zum kotschen) en het won een prijs in dezelfde wedstrijd, dus waar gaat het hier helemaal over?
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Tja, het is dat Saab niet meer bestaat… Anders hadden ze aaaaaaaalle categorieën gewonnen natuurlijk! ;)
norge zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Saab is toch niet failliet , en hun vliegtuigen zijn echt niet zuinig hoor.
Esprit_de_Flandre zegt
@norge: Hun machinegeweren ook niet…
MAB zegt
ik zag laatst zo een nieuwe ML hij is tenminste ook op vooruit gegaan met uiterlijk..
janklaassen zegt
@dawwg
Leuk, maar ze zijn de enigen, en er is nog geen enkel spyshot van de nieuwe Q7 opgedoken, dus wees blij dat ze er nu nog zijn. Goh je moet toch blij zijn met wat je hebt? Niet gelijk ook al de enige dikke, meerdere cilinder, (diesel) motoren afzeiken van de bestaande Duitse SUV.
jeanclaude zegt
Hoe werkt dit? ik snap het niet, want een A8 3.0 tdi stoot tog echt minder CO2 uit dan een 730d bleuperformance en is ook zuiniger, maar staat toch een plekje lager.
En dan de X1 tegen de yeti, stooten evenveel C02 uit maar de yeti is iets zuiniger maar staat wel derde.
faalhaas zegt
@jeanclaude: Denk dat het iets te maken heeft met productie.
bigcar zegt
@jeanclaude: tja, de a84.2tdi is volgens mij echt wel millieu-efficienter dan de 3.0 tdi… denk daar maar n’s over na ;)
Esprit_de_Flandre zegt
@jeanclaude: Beetje goochelwerk met cijfertjes, en hoppa, mooi trucje…
bass zegt
Geen land rover ?
bigcar zegt
hele lijst netjes afgaand:
Compacte auto’s -> claustrofobie, dus liever geen…
1) Lexus CT 200h -> fucked up wagen, pretverdelgen om wat centjes te besparen terwijl deze hele wagen gwn geldverspilling is
2) Toyota Auris Hybrid -> +1, als het toch eentje uit dit segment moet zijn, dan liever de auris
3) BMW 116d EDE-> ugly
Middenklasse
1) Toyota Prius-> zetpil
2) BMW 320d EDE-> me like!
3) Opel Ampera-> -1, opelhater van hart en nieren
Hogere middenklasse
1) BMW 520d EDE-> me love! *kots* (vanwege motorisering, zelfde verhaal als bij de lexus ct200h)
3) Audi A6 2.0 TDI-> haat aan onderstuur
Luxe klasse-> liever met een wat dikkere motorisering
1) Mercedes S250 CDI-> Sklasse met 4 pitter, yea sure, en die moet ik like’n, mooi niet dus
2) BMW 730d Blue Performance & 3) Audi A8 3.0 TDI} beter spaar door voor een wat betere versie: liever één met V8 :
bij bmw dus minimaal een 740(l)i, en van de a8 het liefst een 4.2tdi (heerlijk bak btw)
Compacte SUV -> geen woorden voor
1) BMW X1 sDrive 20d EDE -> als het dan toch moet, dan liever deze
2)& 3) -> *kokhalzen*
SUV
1) Mercedes ML250 Bluetec 4Matic-> liever dikke motor erin.. maar moet wel kunnen
2) Lexus RX 450h-> nice wagen, alleen jammer van het afgezaagde interieur, echt een afknapper, aangezien je het meeste tijd daar doorbrengt…
3) Audi Q5 2.0 TFSI Quattro Hybrid-> *kots* geen woorden voor :-( -> denk dat de ameikanen hier meer op zullen geilen, aangezien deze wagen bedoeld is voor hun markt…
bigcar zegt
@bigcar: ik vind toch wel dat als je bijvoorbeeld een wagen koopt voor 30K dat je toch echt wel een wat dikkere motorisering moet kunnen veroorloven, anders is er echt geen bal aan.
want voor de helft van dat bedrag kun je ook een wat oudere model kopen, met een (vele male) dikkere motorisering.. dus als je 30K hebt, spaar dan door tot de 40 of 50, en ook ajb een wat fatsoenlijk aangeklede wagen, of ga een klasse lager shoppen…
bigcar zegt
mijn mening btw
mopar zegt
@bigcar: Rustig aan man, ik denk dat mensen wel meerdere redenen kunnen hebben om toch een relatief zuinige luxe wagen te willen hebben.
Misschien hebben die wel helemaal geen behoefte aan 400pk en 0-100 in <5 sec.
amg77 zegt
@mopar: plus 1- check. Klopt anders zou iedereen rijden met een 400 plus pk motor.
bass zegt
@mopar: ja denk van nie oor
bigcar zegt
@mopar: als je 110.000 euro aan een bagger-A8 kan geven (bijvoorbeeld) vind ik wel dat je maar even door moet sparen voor de 4.2 tdi, (123.000 € dacht ik)dan heb je tenminste iets voor je centen, waar je ook daadwerkelijk wat aan hebt.
om de A8 maar weer als voorbeeld te nemen:
die wagen word meestal (vrijwel altijd) gekocht voor de rust en stilte, en die 10K moet je er dan maar voor over kunnen hebben… je krijgt er immers wel heel erg veel voor terug, vandaar -> bij lange snelwegritten ben je zelfs voordeliger uit, aangezien je echt heeeeel laag in de toeren zit. [ 120 met iets minder dan 1200 toeren, en 200 km/h doe je makkelijk rond de 2000 toeren.]
maargoed, het zit ‘m tussen de oren. die 10 / 20K is echt wel een schrijntje op het bedrag van die wagen, aangezien het maar 10 / 20 % is van het totaal bedrag.
ik zou het er persoonlijk echt wel over voor hebben. ;)
dit heeft volgens mij met meer dan mening alleen te maken, ook een stukkie verstand :P
964rs zegt
@bigcar: en over die 10k voor een grotere motor moet je ook nog eens belastingen gaan betalen.
Esprit_de_Flandre zegt
@bigcar: Mja, 10 à 20% niet veel? Hangt er van af.
Als je baas je zegt dat je vanaf volgende maand 10% minder gaat verdienen, ga jij daar dan mee akkoord gaan, want “het is toch niet veel”? Zelfde reactie maar dan omgkeerd mag je verwachten als je 10 of 20% opslag gaat vragen…
bigcar zegt
@Esprit_de_Flandre: ik heb het over het voorbeeld:
als je 120K kan dokken voor een auto, dan vind ik best dat je 10% meer uit moet kunnen geven voor een beetje luxe.
[ anders koop je het kennelijk voor prestige doeleinden.
ik ken namelijk van die domme mensen die puur om te pronken zichzelf in de schulden gaan werken om een ‘dikke’ bak te gaan rijden, vandaar.-> als je het koopt, moet je er(ruim) voldoende budget voor hebben, en je moet ook fatsoenlijk spul kopen, anders is er toch een ene fuck aan…
agree?
Esprit_de_Flandre zegt
@bigcar: Agreed. Ben ook wel van mening dat er wat ‘poer’ achter een motor moet zitten. Zou dan eerder een kleinere auto kopen met deftige motor, dan een grote met een kleine.
Maar ik vind ook dat je daar niet in moet overdrijven. Ik zie mezelf niet met een V8 of V12 rondcruisen. Als ie deftig mee kan met het verkeer, ben ik content…
964rs zegt
@Esprit_de_Flandre: en als het zo door gaat hier in nederland kun je dadelijk kopen wat je wilt, met her verkeer meekomen lukt dan wel……
bigcar zegt
@964rs: snachts kun je anders wel hèèl veel doen hoor ;)
bigcar zegt
@Esprit_de_Flandre: ja je moet niet overdijven. ik heb het over het feit dat je goede keuzes moet maken.
dus indien ik bijvoorbeeld zou moeten kiezen in de volgende gevallen:
335D (vol aangekleed)/ 520D (kaal)-> me= 335D
mercedes S250 (kaal) , Audi a6, 3.0L tdi (volle optielijst)-> me = a6, 3.0l tdi
neem aan dat je hetzelfde zou doen?
Esprit_de_Flandre zegt
@bigcar: Zo ongeveer. Alleen niet full-option (zit veel te veel dingen in die je totaal niet nodig hebt).
bigcar zegt
@Esprit_de_Flandre: ja oke, maar het punt is duidelijk, daar gaat het om :D
lamborgfan zegt
@bigcar: Right…
amg77 zegt
@lamborgfan: hoop dat lambos niet hybride worden :D
bigcar zegt
@amg77: kijk, als het op hybride blijft vind ik het op zich niet erg, in de opzicht van:
kers systeem zegmaar: hergebruik van teruggewonnen energie, daar is niks mee wat mij betreft, maar als ze motor pk’s gaan inleveren voor die elektrische meuk, dan mogen ze de pot op ;)
mopar zegt
@bigcar: Kijk feit blijft dat die auto’s bijna nooit particulier gekocht worden, bijna altijd zakelijk voor mijnheer de directeur. Ik denk niet dat het de HR goed zal doen als die voor komt rijden in een 12 cylinder terwijl de wereld net uit een financiële crisis komt.
bigcar zegt
@mopar: dat snap ik ook wel, maar toch is er een zekere mate van handelen.. hoe laag wil je gaan?
je kunt dan toch best iets beters halen (met een ton dan:) zoals een fisker karma: degene die de karma kopen zijn (vrijwel) ALLEMAAL ondernemers, omdat het scheelt in de centen, de centen die ze af moeten dikken aan de fiskus -> heeft met allerei soorten wet en regelgeving te maken, dus ze rijden zo’n bak eigenlijk voor het geld dat ze anders af zouden moeten dragen aan bijvoorbeeld een 3 serie.
van zulke dingen ben ik voorstander, maar je moet echt een bepaalde mate van zelfrespect hebben
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@bigcar: ja en nee, logisch dat JIJ dat zo voelt, als autoliefhebber. Maarrrr de Nederlandse automarkt wil dit gewoon! Van vrijwel elk type auto wordt degene met de kleinste motor het beste verkocht momenteel. Welkom in doe-maar-normaal land…
bigcar zegt
@mopar: bovenstaande is beetje off-topic, had niets ermee te maken, ik zal het met aan der voorbeeld proberen
je hebt 2 soorten mensen, de één die zal gaan voor een dik aangeklede 3 serie, terwijl de ander zal gaan voor een hele kale 5 serie.
[ dit gebeurt dus bij de meeste ministers: ze gaan voor de kale 5 serie… hebben dus geen zelf respect, gaan voor prestige i.p.v. comfort-> ma.a.w. ze leveren al die luxe in, om net een klasse hoger te kunnen shoppen.. slaap natuurlijk ook helemaal nergens op…]
kevlard zegt
@bigcar: Beetje naïef. Check dan ff het verschil in performance tussen de ML 250 en de RX 400h…of om het even welke Bluemotion-diesel dan ook. Het zijn juist de diesels die in performance gaan inleveren om aan de uitstootcriteria te kunnen voldoen.
bigcar zegt
@kevlard: helaas is dat wel zo ja. ik had persoonlijk liever dat dat niet zo zou zijn..
als je green en power aan elkaar wilt koppen, dan moet je het goed doen.
zie bijvoorbeeld die 6 cilinder, 3 liter diesel motor van bmw met 3 (!) turbo’s. ik kan echt niet wachten tot die op de markt is.
dat i.c.m. de 6 serie GC, betekend echt wel pret!
bigcar zegt
@kevlard: nog even terugkomend op de ML 250 en de RX 400h.
degene die meestal die wagens rijden, doen dat zakelijk-> dus voor lange afstanden.
hetgeen wat je dan het meest op je gemak moet stellen is het interieur, en dat is nou het terrijn waar de japanners dik hard in falen. wel jammer, maar als ik MOEST kiezen tussen die wagens, dan zou het zonder meer de mercedes worden
RuVi zegt
@bigcar:
740i is een l6 toch?
bigcar zegt
@RudyV: ow kut, mijn fout. :oops:
die aanduiding van bmw zijn anders ook kut…
je hebt gelijk.
degene met een V8 erin is een 750..
robbie zegt
@bigcar: BMW heeft géén V8 diesel meer.
kaasboerin zegt
@robbie: Zag vandaag toevallig nog een E38 V8 diesel, héél geyl geluid kwam eruit… Ja sorry, moest het effe kwijt..
bigcar zegt
@robbie: nee (dat beseft ik wel) helaas niet nee, maar we hadden het hier over de benzine versie ;)
jammer genoeg heeft mercedes dat ook niet, dus de a8 4.2 tdi is vanwege die V8 echt wel een wagen om van te houden ;)
bigcar zegt
maar me punt is duidelijk neem ik aan?
mashell zegt
Met die 4 cilinder diesels heeft Mercedes op dit moment een gewoon gevalletje van voorsprong door techniek te pakken.
bigcar zegt
@mashell: en toch kan ik deze stap niet waarderen…
mbman zegt
@mashell: Die slogan hoort ook bij dit merk.Niet bij dat merk met die ringen.Veredelde vw!
mopar zegt
@mbman: Das beste oder nichts
964rs zegt
@mbman: liever een veredelde vw dan een boeren mest wagen (oude grap idd maar hij klopt wel)
Esprit_de_Flandre zegt
@964rs: Zeg maar gerust HEEL oud…
Esprit_de_Flandre zegt
@mbman: Wat is de slogan van MB eigenlijk?
Benz65 zegt
@Esprit_de_Flandre: The best or nothing.
Esprit_de_Flandre zegt
@Benz65: Hmm, sorry hoor, maar vind ik maar een beetje flauwtjes als slogan…
mercedesgl zegt
@mashell: precies!
Esprit_de_Flandre zegt
Opvallend, ik zie enkel Japans en Duits (als we Skoda even redelijk terecht bij de Duitsers rekenen)…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@Esprit_de_Flandre: Duitse onderzoekbureau, en de onderzoekers waren Japanners… Duidelijk toch?
Esprit_de_Flandre zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Vraag me af wat de resultaten van een Frans, Brits of Amerikaans onderzoekbureau dan zouden zijn. Koleos, Antara, RAM?
E550 zegt
Doe mij toch maar een S400 Hybrid i.p.v. een S250 CDI.
mercedesgl zegt
beide zijn het wel geslaagde auto’s..
topless zegt
Aangezien het verbruik in de folder weinig zegt over het daadwerkelijke verbruik, zijn dit soort lijstjes onzin. Vaak genoeg blijkt bij een test degene die op papier het meeste verbruikt in de praktijk het zuinigst.
mercedesgl zegt
@topless: aleen hebben ze het laatst ook in praktijk geprobeerd en blijkt het indd zo te zijn.. het scheen zelfs niet erg moeilijk te zijn om de normen van de fabriek te halen