Er is een grootschalige terugroepactie door Mercedes georganiseerd. Meer dan een miljoen auto’s moeten terug naar de dealer of kunnen zelfstandig een update uitvoeren.
Als je een slim systeem uitrust op veel modellen en er iets potentieel mis met dat systeem, dan moeten er automatisch ook veel auto’s teruggeroepen worden. Zoiets is er aan de hand in de Verenigde Staten.
Aan de andere kant van de plas heeft Mercedes in totaal 1,29 miljoen auto’s teruggeroepen. Het gaat hier om, zet je schrap, de CLA, GLA, GLE, GLS, SLC, A-klasse, GT, C-klasse, E-klasse, S-klasse, SL, B-klasse, GLB, GLC en de G-klasse. Zo goed als alle modellen van het merk dus. De genoemde modellen geproduceerd tussen 2016 en 2021 zijn onderdeel van de Mercedes terugroepactie. Het eCall systeem werkt mogelijk niet naar behoren.
Met eCall belt de auto zelfstandig de hulpdiensten wanneer het voertuig betrokken is geraakt bij een ongeval. De auto geeft dan ook de GPS-locatie door. Een technologie dat levens kan redden indien de inzittenden bijvoorbeeld knel zitten. Er is tenminste één geval bekend waar het systeem faalde en eCall de hulpdiensten naar een andere locatie stuurde. Omdat Mercedes niet wil wachten op een tweede geval neemt het merk het zekere voor het onzekere en worden auto’s teruggeroepen en het eCall systeem nagekeken.
Niet alle betrokken auto’s moeten daadwerkelijk terug naar de dealer. De nieuwste modellen kunnen de software update voor eCall over-the-air installeren. De wat oudere modellen die onderdeel zijn van de Mercedes terugroepactie moeten wel naar de dealer voor de update. Ook als je er zelf niet uitkomt met de over-the-air update kan de dealer dit voor je doen. De terugroepactie in de Verenigde Staten gaat 6 april van start. (via Car and Driver)
alfapeter zegt
Hey Mercedes!
The Stig NL zegt
Ze willen niet wachten op een tweede geval waarin het eCall systeem faalt, maar het duurt wel tot april voordat ze starten met de terugroepactie?
mashell zegt
Dat wordt opgelost door tussen nu en april geen Mercedessen te laten crashen.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Goede zaak dat MB dit snel oplost, maar wel altijd opmerkelijk dat het initiatief moet komen uit de VS vanwege de aanklaagcultuur aldaar.
pa045 zegt
@F36GC: tja. Noem het aanklaagcultuur. Je ziu het ook verantwoordelijkheid nemen kunnen noemen. Blijkbaar kunnen ze dat daar.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Ik vind de fabrikant van je magnetron aanklagen omdat er geen waarschuwing op stond dat je er geen huisdieren in mag stoppen om ze te laten drogen na een regenbui inderdaad een aanklaagcultuur ja. Dat heeft niks met verantwoordelijkheid te maken maar met zo veel mogelijk geld verdienen door bedrijven aan te klagen.
Zo werd de 981 Cayman in de VS teruggeroepen, omdat er 1 geval bekend was waarbij het voorste kofferdeksel open was gewaaid. In Europa is geen terugroepactie geweest. Reden: aanklaagcultuur in de VS.
pa045 zegt
@F36GC: goh. Het voorbeeld van de magnetron. Volgens mij is dat pas 40 jaar geleden gebeurd. Dus ja. Blijft nog wel even hangen bij sommige mensen.
En als die Porsche niet goed was, is dat goed dat het nu is opgelost.
Verantwoordelijkheid nemen..
eunosroadster zegt
Heb op ’t werk veel te maken met nieuwe Sprinters, maar wat een ellende. De ene recall na de andere. Zelfs productiestop vanwege de vele problemen. Kwalitatief ook niet alles. Als ik dat vergelijk met een Ducato zou ik nog eerder voor ’n Fiat gaan. (Niet dacht dat ik dat ooit zou zeggen).
MarcoM zegt
Nou, niet alleen Mercedes kent veel terugroep acties, vraag maar eens na bij andere merken, die kunnen er ook wat van.