Maar natuurlijk denkt Mercedes dat Ricciardo het snelst is tijdens de GP van België. Anders stelt hun overwinning niet zo veel voor, wat ook zo is.
Voordat we beginnen aan ons wekelijkse uiting van frustratie naar het Formule 1-team van Mercedes, moet er één ding gezegd worden: de Mercedes-AMG F1 W11 EQ Performance is een absoluut meesterwerk. Zelden was een raceauto zó goed. Bekijk de kwalificatieronden eens terug. De W11 is megastabiel en levert enorm veel grip.
Hi-Fly banden
De auto maakt geen onwenselijke bewegingen. De auto straalt rust uit als ‘ie hard gaat. Pak dan de beelden van de Ferrari van Vettel. Alsof ze er een setje gebruikte Hi Fly-banden onder hebben gemonteerd. In elk bocht is de Ferrari onrustig, naast het feit dat ze tekortkomen op het rechte stuk. Mercedes is heer en meester met een oppermachtige auto waarmee een matige coureur op zijn sloffen wereldkampioen wordt. Maar naast een matige coureur hebben ze ook Lewis Hamilton. Dan krijg je dominantie in de sport.
Koningen
Dat gezegd hebbende, zou je verwachten dat Wolff en Hamilton als koningen door de paddock lopen. Ze zijn simpelweg het beste. Beter dan de rest. Maar nee, vandaag is Renault het snelste, aldus Mercedes. Jazeker, zonder hoesten en proesten zeggen ze dat Ricciardo voor gevaar zorgt op de rechte stukken. Dat zeggen ze tegen het onvolprezen Autosport:
De echt interessante auto is die van Ricciardo. Hij rijdt met weinig downforce en is verreweg het snelste. Ik geloof dat we met hem een situatie krijgen zoals met de Force India’s een paar jaar geleden. Dat ze het gaan proberen in Bocht 1.
Toto Wolff, heeft een defecte glazen bol
Eau Rouge
Toegegeven: nu gaat het voornamelijk om de snelheid op het rechte stuk na Eau Rouge. Maar dan nog: Mercedes rijdt met enorme marges vooraan en Ricciardo stijgt even boven zichzelf uit en nu is hij de favoriet. Godzijdank is daar Ricciardo zelf die de verwachtingen een beetje tempert:
Max en de twee Mercedessen zullen op zondag een klasse apart zijn, net als alle andere zondagen. Ik zal iets extra’s moeten meebrengen om ze voor langere tijd te kunnen volgen. Het enige voordeel is dat wij snel zijn in sector 1 en 3, terwijl het in sector 2 lastig inhalen is.
Daniel Ricciardo, is gewoon nuchter
Gepikeerd
Nu denkt u bij het lezen wellicht dat we een beetje gepikeerd zijn. Wel een beetje uiteraard. Het is immers onze favoriet sport. Natuurlijk hopen we op succes voor Verstappen en bovenal een spectaculaire race met een onverwachte winnaar. Dat Mercedes vandaag gaat winnen is echt bijzonder knap én verdiend. Alleen, die valse bescheidenheid maakt het echter tenenkrommend. Natuurlijk moeten ze doen alsof de sport spannend is en de concurrentie hevig.
Daar is echter al jaren geen sprake van. Na vijf WK’s op rij en een bizarre voorsprong in het klassement 2020 mag je best zeggen dat je de favoriet bent. Net als met Audi in Le Mans moeten we alleen niet pretenderen dat het zes maal strijd was, want dat was het gewoonweg niet.
Mocht je nog niet weten waar je de GP kunt kijken, check dan dit artikel. Houd er ook rekening mee dat Ziggo vandaag de race gratis uitzendt!
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Voor de sport en de fans zou ’t leuk zijn als Daniel weer eens op ’t podium komt.
basman147 zegt
Niet zo leuk voor Cyril Abiteboul, schijnbaar heeft hij een weddenschap lopen met Ricciardo dat hij een tatoeage laat zetten als die een podium haalt.
Wat betreft de race, Mercedes en Red Bull hebben de auto veel meer op nat afgesteld, terwijl Renault de auto op droog weer heeft afgesteld om in de kwalificatie goed voor de dag te komen. Nu het lijkt dat het droog blijft kon dat interessant worden.
elemento zegt
Ik wil niet zoveel zeuren. Hi fly banden merk is voor budget bedrag prima band. Beter dan meeste huismerk banden. Kleine auto gooi ik ze eronder.
willeme zegt
@elemento: Dat Hi Fly uberhaupt toegestaan is Europa verbaast mij elke dag. Levensgevaarlijk rubber. Veel te hard, veel te lange remweg, veel te veel kabaal, veel te weinig grip. Zelfs voor een budget band, zijn ze (naar mijn mening) zeldzaam slecht.
baardmijt zegt
@willeme: Ken je een redelijke budget band? In 145/70 R12 is geen fatsoenlijk merk beschikbaar. Ik heb de redelijke budget band nog niet gevonden helaas.
willeme zegt
@baardmijt: ik zou kijken naar de Michelin XZX (ofzoeits). Is zo’n band voor klassiek auto’s. Ik ga ervanuit dat het voor een klassieke auto is, gezien de bijzondere maat?
baardmijt zegt
@willeme: Dat is inderdaad de enige merkband in die maat. Maar bedoeld voor klassiekers, met een klassiek uiterlijk. En die waren toen ik keek meteen wel heel veel duurder, zo’n € 100,- per band. Nu wat beter te doen. Maar het is niet voor een klassieker, maar voor een Subaru Vivio. Eerder had ik Toyo 330 in die maat. Beviel prima, maar kan ze niet meer vinden. Tja, dan is zo’n XZX misschien nog het beste, al had ik liever gewoon een moderne merkband. Dan maar grotere wielen…
lekbak zegt
@baardmijt: doe je de gordel ook om? Of onderhoud je je remmen? Want dat heeft allemaal geen enkele zin als je geen goed rubber onder de auto gooit. Gewoon een a-merk pakken en die paar tientjes meer betalen.
baardmijt zegt
@lekbak: Ja, ik doe altijd mijn gordel om en remmen, onderstel en stuurinrichting zijn in prima staat. En het liefst had ik een goede band voor een normale prijs, maar er is simpelweg vrijwel niets beschikbaar.
slickrick zegt
@willeme: mee eens, heb een keer de goedkoopste nieuwe banden 18inch voor een 5 serie gekocht , puur om door de apk te komen en in de verkoop te zetten . Waren Ovations, was zomer , kurkdroog, auto de snelweg op eerste bocht (binnen toegestane snelheid) direct traction control aan . Binnen 2 weken een lekke band…..
Auto was levensgevaarlijk op die rommel banden
dirkv zegt
@slickrick: Ik Google net “Ovations banden”.
Voor €24,75 heb je er al één bij Bol, dat is goedkoper dan een beetje fietsband. Nooit van het bestaan geweten van zulke goedkope auto banden.
vaakbenjetebang zegt
HiFly is niet best, maar niet eens de slechtste, moet je nagaan. Debica, Ovation, Sava, Barum, Windforce… hilariteit alom. Wet handling is vaak behoorlijk interessant. Dat gezegd hebbende: ik heb een setje HiFly’s in het rek staan op mijn werk en die heb ik gelabeld ‘comedy spec’. Zo bijzonder vond ik ze.
alfisstii zegt
@vaakbenjetebang: je vergeet landsail
vaakbenjetebang zegt
Er zullen er nog veel meer zijn, maar ik dacht: ik schrijf alleen de merken op waar ik zelf ervaring mee heb.
autogeak zegt
Dit is de persofficier van Mercedes die telkens dit soort uitspraken doet. https://tinyurl.com/y49zhxam
spacemoon24 zegt
Off topic: F1 TV heeft weer panne, momenteel doet ie het, hopelijk blijft ie het tijdens de race doen…
spacemoon24 zegt
@spacemoon24: Meer mensen dat probleem?
willeme zegt
@spacemoon24: Ja, de F1TV-app lag er weer eens uit. Hoorde het ook bij een paar anderen. Zonde, want die 11 seconden na de start waren de enige 11 seconden die de moeite waard waren.
Nu even lekker anderhalf uur een middagdutje doen en daarna luisteren hoe Lewis het allemaal wél bijzonder vond :-D
spacemoon24 zegt
@willeme: Nu maar overgestapt naar Ziggo, die doet het wel, maar man man man, dat commentaar van Mol is moeilijk uit te houden.
mustang750supersnake zegt
@spacemoon24: mol hoort erbij ,en geloof me die valt nog enorm mee vergeleken met die drol die door de pitstraat loopt….
soundgarden zegt
HiFly?? Wat dacht je van Wanli!!! Er bestaat ergere rommel, dat wil je niet weten
vaakbenjetebang zegt
Ricciardo had wel mooi de snelste ronde in de race, dus Merceds had wel een soort van gelijk.
henkp1 zegt
Leuk dat Renault vooraan meereed. Hopelijk houden ze dat vol en hebben ze echt stappen in de goede richting gemaakt.