Maar natuurlijk gaat Mercedessen zeggen dat Red Bull favoriet is op de Hungaroring. De manier waarop is wel héél bescheiden.
De Grand Prix van Hongarije staat weer voor de deur! Vanwege de vele krappe bochten levert het niet vaak een spectaculaire race op. Inhalen is vrij lastig. Dus goed kwalificeren is van belang.
Hamilton
De kans is dus enorm groot dat Lewis Hamilton hier gaat zegevieren. Ze schroeven de motor op in de kwalificatie om pole te pakken, vervolgens rijden ze naar de overwinning toe. Iedereen weet dat dat gewoon gaat gebeuren. En terecht: als je het best bent, mag, nee moet je ook winnen.
Zes jaar
Op deze manier gaat het alweer zes jaar in de Formule 1. Mercedes pakt in de eerste races zo’n enorme voorsprong, dat ze daarna de teugels wat laten vieren. Ook bedenken ze er wat ‘bijna pech’ bij. Je weet wel: van de momenten dat Hamilton ‘iets voelt’ en begint te klagen. Zo lijkt het net alsof het 6 zwaarbevochten kampioenschappen zijn.
‘Erg spannend’
We zijn nog niet aanbeland op de derde GP van het seizoen en het begint nu al. Toto Wolff is zwaar onder de indruk van de RB16, in tegenstelling tot de mensen van, eh, Red Bull zelf waarschijnlijk. Aan Autosport laat Wolff weten dat het allemaal superspannend gaat worden:
Ik denk dat we het meeste verloren van Red Bull in de langzame bochten in Oostenrijk: bocht 3 en bocht 4. Dat zijn onze zwakke punten. Op het rechte stuk in snelle bochten zijn wij sneller. We moeten onze auto verder ontwikkelen en verder pushen om de auto goed te begrijpen. Budapest is compleet anders. Veel downforce, langzame en medium-speed. We moeten maar zien hoe het hier gaat.
Toto Wolff, winnaar Bescheidenheidsbokaal 2014-15
Mercedes: Red Bull favoriet
Bwoah, sinds de updates van Spanje vorig jaar heeft Mercedes eigenlijk geen minpunten. Dat is natuurlijk een enorm knappe prestatie. Een klein beetje pochen mag écht wel, maar Toto Wolff is heel on-Duits en denkt dat Red Bull favoriet is, hij hield waarschijnlijk zijn lach in en zei het volgende:
Ik ben er 100% van overtuigd dat Red Bull hier heel erg goed uit de verf komt. Het gaat ook nog eens warm worden, wat voor ons een achilleshiel is. Vorig jaar pakte Red Bull de pole position. Het gaat niet eenvoudig worden. Het ziet er goed voor Red Bull. Het wordt een spannende strijd. In bocht 3 in Oostenrijk werden we afgeslacht. Ook in bocht 4 waren ze snel.
Toto Wolff, Winnaar Nederigheidscup 2016-17
Red Bull op hetzelfde niveau
Die overmacht was lastig te zien op televisie. Ja, in de vrije trainingen leek het verschil redelijk klein te zijn, maar in de race en tijdens de kwalificatie was het verschil ‘ineens’ enorm. Op het droog is de Mercedes meer dan 0,5 seconde sneller op een kort baantje als de Red Bull-ring. Als het regent wordt het verschil alleen maar groter. Dat is niet erg: Mercedes heeft gewoon weer een fantastische en dominante raceauto gebouwd. Toto Wolff denk echter dat de Red Bulls op hetzelfde niveau zitten:
Red Bull is een fantastisch team. Ze verzetten geweldig werk. Ik weet niet zeker of ze zwakker zijn dan ons. Zowel qua motor als downforce zie ik niet waar ze zwakker zijn dan ons. Het zijn onze gevaarlijkste concurrenten dit seizoen.
Toto Wolff, Winnaar Terughoudendheidstroffee 2018-2019
Mercedes zal de GP van Hongarije nipt winnen met een voorsprong van minimaal 30 seconden aanstaande zondag 19 juli, rond 17:10.
harrie zegt
Ik zag zojuist drie zwaluwen laag overvliegen, dus als ik Toto was zou ik Williams ook niet onderschatten.
realhustler zegt
Het ligt aan Albon. Vorig jaar won Mercedes door de strategie. Als Albon net zo hard gaat als Max, dan maakt Red Bull een kans.
Bij de eerste race maakte een Mercedes een strategische fout, echter doordat Max uitgevallen was en Albon bij het inhalen rondgetikt werd en ook uitviel vielen de consequenties mee.
Bij de tweede race probeerde Red Bull wel een strategische move, echter doordat Albon te ver achterop was geraakt konden ze niet veel doen.
Nooit gedacht dat de winst van Mercedes of Max af zou hangen van Albon.
Mijn voorspelling: Bottas op pole, en die geeft het niet meer weg. Hamilton rijdt lang tweede maar wordt 3e, klaagt over de radio, maar komt er niet langs, en het team remt hem af door strat 6 sub b of zoiets te roepen en pas op voor de kerbs. Ze willen natuurlijk niet Ferrari nadoen. Max split de zwarte pijlen, door een afwijkende strategie en uitstekend om te gaan met zijn banden. Bottas is net te ver voor hem. Albon finisht 4e op een halve ronde achterstand. De Ferrari’s vechten met McLaren en Racing Point, Leclerc 5e, Norris 6e, Vettel 7e, hij klaagt over zijn tweede set banden. Renault valt weer uit. 7e en 8e de racing points.
Edge zegt
@realhustler: Precies! Red Bull vecht een oneerlijke strijd, doordat men maar één coureur die genoeg uit de auto kan halen om met de Mercedessen mee te doen. Mercedes heeft daarentegen een Lewis Hamilton en een Bottas die het maximale uit elkaar en uit de auto halen. En zelfs als een van die twee een slechte dag heeft, zijn is ‘ie nog steeds snel genoeg om het Red Bull lastig te maken en op strategie wat te doen.
Alhoewel oneerlijk… Ze zetten zelf Albon in die auto, dus ze hebben dit ook zelf veroorzaakt.
Ik vind Albon een erg sympathieke gozer, maar Red Bull heeft echt dringend een goede secondant voor Max nodig als men ook maar enigszins in de buurt wil komen van Mercedes. Dat je op snelheid niet aan de Mercedessen kunt tippen is al erg genoeg als team met kampioenschapsambities, maar dat je ook nog op strategie niks kunt uithalen is te slecht voor woorden.
harrie zegt
Als Vettel daadwerkelijk naar Racing Point/Aston Martin gaat zou Red Bull er goed aan doen om Perez naast Max te zetten.
Alex_79 zegt
Kun je denk ik vergeten, aangezien Red Bull niemand overweegt die géén banden met hun driverprogram heeft
sollie1984 zegt
@Edge: ene Michael Schumacher deed niet anders tegen 2 superieure McLarens. Dus Max moet niet lukken maar trappen. Dat Mercedes de sterkste krachtbron heeft is geen excuus, er zijn teams WK geworden met niet de beste of snelste motoren.
pomoek zegt
Euh, dat is wel heel erg van grote stappen snel thuis, over welke seizoenen heb je het?
flow82 zegt
@Edge: Is jouw verwachting dat RB precies om deze reden Albon zal/zou moeten inwisselen voor Vettel? Om als team competetiever te kunnen zijn t.o.v. Mercedes (en even los van eventuele sponsor/financiele belangen rondom Albon).
Dutchdriftking zegt
@realhustler: Wat had dan de strategie geweest? Albon de Mercedessen ophouden zodat de vroege bandenwissel van Verstappen een goed idee zou zijn?
wildbeest zegt
@dutchdriftking: enige moment dat de mercedes echt open stond, vorig jaar tegen max, man man wat reed hij dat gat snel dicht. Daarna heeft mb de rem er weer opgezet
brammetjedeb zegt
@wildbeest: banden max waren op toen. Hij kon de gok niet maken toen om ook de pits in te duiken.
Stellantis rules the sky zegt
Als je bedenkt dat Ferrari met een illegale auto gereden heeft, dan is er niet 1 team in de afgelopen 5 jaar in geslaagd te concurreren, en dat gaat dus waarschijnlijk de komende 2 jaar ook niet gebeuren. Heel erg jammer en ook wel devaluatie van de titels van Hamilton
Poulusma zegt
Precies, jij snapt hem.
Die titels zijn niet veel waard, behalve als Bottas echt veel slechter zou presteren.
Dit gaat ook op voor de Le Mans zeges van Alonso, ze hebben die jaren 0 tegenstand gehad. Ja leuk dat je dan wint, maar wat voor waarde heeft dit dan?
Als je naar de MotoGP kijkt, er is eigenlijk niemand die constant kan doen wat Marquez met de Honda doet.
Zelfs Horegay kreeg de motor niet onder de knie, Crutchlow en Nakagami kunnen zo nu en dan meekomen.
Wat dat betreft zeggen die wereld titels mij veel meer!
Om terug te komen op het favorieten verhaal, Toto kan zeggen wat hij wilt. Op de Red Bull ring wat nou niet bepaald een Mercedes baan is rijden ze rond een seconde per ronde bij de concurrentie vandaag, en dat is op een dergelijk kort circuit echt een groot verschil. Dat zegt genoeg op wat we het verdere seizoen kunnen verwachten.
Enige hoop is een herhaling van de GP van Spanje in 2016 dat beide Mercedessen elkaar van de baan afrijden.
Ik zie dit seizoen heel somber in, en laat mij daar aub ongelijk in krijgen, heel graag zelfs!
Stellantis rules the sky zegt
#CompetitionMatters
fastforward zegt
@psarulez: Hamilton is in kwalificatie erg sterk. In racecraft sla ik Vettel, Verstappen en Alonso veel hoger aan. Schumacher in zijn goede dagen was buitencategorie. Een devaluatie van de sport. Tegenwoordig kijk ik voor de parade F3 en F2. Veel spannender.
Stellantis rules the sky zegt
Hamilton is heel goed en een terechte meervoudig kampioen, hoewel hij wel iets te vaak verslagen wordt door Bottas in zowel kwalificatie als race en helaas een kampioenschap misgelopen is aan een teamgenoot. Maar geen tegenstand buiten het eigen team in al die jaren en komende jaren is zowel voor zijn titels als de sport niet goed.
mashell zegt
Juist in “racecraft” is Hamilton extreem goed, hij heeft zozeer de controle het er allemaal saai uitziet. Je ziet ook vaak dat hij pas laat in het seizoen echt zijn best gaat doen en dan alsnog wint. Daarmee is hij juist een niveau hoger dan Vettel (die in de Red Bull altijd zenuwachtig en onzeker overkwam), Alonso en Verstappen. Maar juist dat menselijke van Vettel, de energie van Alonso en risicobereidheid van Verstappen maakt hen veel interessanter. Hamilton is bijna te perfect. Topsporters worden echte helden als je ook hun zwakke kanten kunt zien en ze die kunnen overwinnen. Maar wat zijn de zwakke kanten van Hamilton?
Edge zegt
@mashell: Je bent in de Formule 1 slechts zo goed als je laatste race. Doorgaans hoeft Hamilton weinig racecraft te gebruiken omdat ‘ie toch wel vooraan start en aan de horizon verdwijnt, maar in de laatste vier races heeft hij twee keer wél moeten vechten om positie en heeft hij tot twee keer toe fouten gemaakt die voor iemand anders (Alex Albon) zeer kostbaar bleken. Dat blijft mensen meer bij dan een goede inhaalmanoeuvre, goed bandenmanagement of een getrokken gat ten opzichte van je voorligger.
Dat zie je ook terug in bijvoorbeeld Maldonado. Zijn dieptepunten (crashes) blijven kijkers gemiddeld genomen meer bij dan zijn rauwe snelheid, zijn overwinning met Williams, of dat hij daarna heldhaftig zijn neefje uit een brandende Williams-garage redde. Verstappen is daar ook zo’n mooi voorbeeld van. Hoe lang heeft het niet geduurd voordat hij van het stigma “Crashtappen” af was? Vettel doorgaat nu hetzelfde met die spins. Recency bias is een ding, en dus zullen mensen snel roepen dat Hamilton weinig racecraft heeft in vergelijking met een Verstappen, Alonso of Vettel.
Oh, en de slechte kant van Hamilton? Hij lijkt niet zo goed met langdurige druk om te kunnen gaan. Dat zag je in 2016 echt heel goed toen Rosberg hem het hele seizoen op de hielen zat. Het ging in zijn koppie spoken dat Rosberg hem wel eens zou kunnen verslaan en dat zag je terug in zijn hele houding op en buiten de baan. Maar dat is niet iets dat exclusief aan Lewis toebehoort. Bij Vettel zag je dat in 2017 en 2018 ook terug.
laptom zegt
@mashell: race craft can Hamilton is alleen maar indrukwekkend als hij voorop rijdt. Zodra hij midden in het veld rijdt valt hij toch tegen…
mark997gt3 zegt
@psarulez: Ben het wel met je eens. Echter Schumacher had van 2000-2004 ook maar weinig tegenstand. Wie was de laatste WK in niet dominante auto? Ik denk Räikkönen in 2007. Verder kan ik er geen opnoemen. Dus de beste auto is vaak wel een voorwaarde.
mashell zegt
In 2008 was het allemaal nog echt aan elkaar gewaagd, Hamilton kampioen met maar 1 punt meer dan Massa. Maar daarna, tja gaap, heel erg dominante teams.
mrB zegt
Tja, die man moet iets zeggen in al die interviews. Al zou het ook wel grappig zijn als die na 321 keer dezelfde vragen hij eruit flapt dat de rest ‘gewoon ffffin slecht is!’
Alex_79 zegt
Toto mag deze André van Duin klassieker gaan leren: “Zandzakken voor de deur. Zandzakken voor de deur. Ik word mesjogge van al dat gezanik. Ik krijg een punt hoofd van al dat gezeur”
KEV9 zegt
Ferrari maakte gisteren bekend dat zij hun uiterste best gaan doen om dit weekend sneller te zijn, sneller de pits in te zijn
breakingpoint zegt
Toch beter bescheiden op deze manier, dan Red Bull die voor iedere seizoensstart mekkert dat ze dit jaar echt kampioen gaan worden
smijsie zegt
Zwakker zijn dan wij*
reactief zegt
In elke voorbeschouwing en nu een apart artikel waarin je beweert dat Mercedes bewust inhoudt om het spannend te maken…
Nu hebben we het wel gehoord. Daarnaast, kom eens met bewijs. Uiteibdelijk blijft het een eigen verzinsel /vermoeden. En ja, dat vermoeden is heel reëel, maar (nog) geen feit zonder bewijs.
breakingpoint zegt
Erger ik me ook enorm aan. Net zoals de aanname dat Verstappen veel meer uit zijn bolide haalt dan enig ander. Of dat hij het beter zou doen dan Hamilton in een Mercedes. Pure speculatie die hier op autoblog gretig als waar aangenomen wordt.
brammetjedeb zegt
@breakingpoint: mag je aannemen dat max meer uit zijn bolide haalt als hij meer dan een halve minuut voor zijn teamgenoot rijdt? Op 70 rondjes bijna een halve seconde per rondje. Het blijft speculeren of hij dat bij ern hamilton of bottas ook zou doen…
breakingpoint zegt
Vergeet niet dat hij maar 1 jaar de betere was met Ricciardo als teammaat, 2 jaar moest hij het onderspit delven. Hamilton is een klasse apart, maar dat wordt hem dikwijls niet toegeschreven. Max kan op zijn niveau zijn (weten we nog altijd niet), maar ik schat hem niet beter in. Mercedes is duidelijk de betere auto, dus ik begrijp niet waar iedereen de conclusie uithaalt om Max beter te noemen als ze nog nooit met dezelfde wapens gestreden hebben.
Stellantis rules the sky zegt
Mercedes houdt wel bewust in, of dat is voor spanning weet ik niet, in ieder geval wel om materiaal te sparen. Het maken van een gat en het dan handhaven is heel bewust gedaan, anders zou dat gat echt ronde per ronde toenemen.
De praatjes van Toto zijn gewoon niet meer om aan te horen, elke race wordt vooraf een tegenstander omhoog gepraat en hun team omlaag gepraat. Terwijl de overmacht enorm is. Met nu een engine freeze is het ook opvallend dat Mercedes duidelijk de sterkste motor heeft. De freeze was omdat het allemaal ongeveer gelijk was, maar nu opeens is er toch weer een behoorlijke voorsprong op dat vlak.
Geef anderen tokens voor motorontwikkeling en stel een freeze op de ontwikkeling van de Mercedes motor: #CompetitionMatters
mashell zegt
In hoeverre is er nog sprake van competitie als je de beste niet gewoon toestaat de beste te zijn?
ericd zegt
Als Mercedes weer plek 1 en 2 gaat opleveren, kunnen we het beste (alweer) een jaartje verder kijken. Maar onderhand heb ik er een hard hoofd in. Zolang Mercedes meedoet, domineert het de F1. Meer dan Ferrari met Schumacher indertijd.
pomoek zegt
Is de houdbaarheidsdatum van Adrian Newey niet misschien al een tijdje versteken?
flyerbunch zegt
Sinds Ferrari betrapt is op valsspelen gaat het van slecht naar erger. Mercedes spreekt daarom enkel nog van Red Bull als concurrent, maar Racing Point (Mercedes 2) en McLaren zijn blijkbaar niet te onderschatten dit seizoen. Uiteraard zal Mercedes weeral zegevieren, maar met een beetje pech hier en daar zal alles wat er achter komt nog wel spannend worden. Ps: Toto on-Duits? Ja tuurlijk, want hij is een Oostenrijker! Lol?