![Jos-Toto](https://static.autoblog.nl/images/wp2018/Jos-Verstappen-Toto-Wolff-Formule1.jpg)
Anders geen zilver zitje voor Max?
Het is vandaag exact een week geleden dat knoflookpeller Esteban Ocon onze held Max Verstappen beroofde van de zege in Brazilië, maar de F1 wereld is nog steeds niet helemaal uitgepraat over het incident. Waarschijnlijk zal dat minimaal tot de race van volgende week in Abu Dhabi ook zo blijven. Reken maar dat de hoofdrol en bijrolspelers in de zandbak nog even flink aan de tand gevoeld zullen worden over het hele gebeuren door het verzamelde journaille.
In de tussentijd is ook Mercedes-baas Toto Wolff voldoende bijgekomen van het vieren van de wereldtitels die zijn team binnensleepte om wat over het issue te zeggen. De mening van de Schwarzenegger-imitator is interessant om meerdere redenen. De eerste reden is dat Mercedes en Lewis Hamilton de zege in de schoot geworpen kregen door de touché tussen Verstappen en Ocon. Nog pregnanter is echter de balanceertruc die Wolff in zijn hoofd moet uitvoeren met het oog op de potentiële toekomstige coureurs van zijn team.
Het is immers geen geheim dat Ocon een protegé is van Toto, maar ook (de familie) Verstappen onderhoudt goede contacten met de Oostenrijker. Tijd dus om harde conclusies te trekken over waar Toto’s allegiances liggen op basis van een paar korte soundbytes. Gevraagd naar de acties van Max in en na de race in Brazilië zegt Wolff:
You can see there is a future champion coming together, unbelievable talent and speed. I think once the raw edges are off, he will be somebody who will be a world champion one day. In a few years, he will look at the footage [van de Brasileiro race] and maybe have his own opinion as to whether that was the right behaviour or not. But you can’t accelerate those things. This is a learning process.
Toto heeft ook nog wat woorden over voor zijn landgenoot Helmut Marko en ieder ander die Ocon misschien wel opzet toedicht:
This is how Dr. Marko sees the world, and I want to leave it with that. I don’t want to go on this level. We have a fifth world championship to celebrate.
Oh snap! Tussen de complimenten door dus toch wat low key shade voor Max en verdediging van Ocon. Ik zou dus maar gewoon naar Ferrari gaan als ik MV33 was. Team roooooood!
Die rauwe randjes horen bij een echte racer, iedere grote rijder had ze, als onderdeel van het DNA. Groter, beter, scherper sneller.
@desjonnies: waar, maar bij Verstappen zijn ze nog iets te ruw. Hij had gewoon de winst moeten pakken in die race. Als je wereldkampioen wilt worden moet je het maximale eruit halen en ook met je verstand rijden. Ik denk ook dat Ocon fout zat, maar Verstappen had ondanks dat het gevaar moeten zien en hem de ruimte geven. Dan had ie de volle punten gehad. Is ervaring en daar doelt Toto op. Vettel had enige vergelijkbare acties in z’n vroege jaren.
@hzr: Max zag het gevaar niet omdat hij niet verwachte dat die achterlijke egocentrische stokbroodvreter door bleef persen alsof zijn leven er vanaf hing. En wat betreft het ruwe van Max… ach, fonkelende mooi strak geslepen diamanten zijn ook eerst ruw gevonden.
@venividivici: en als je wereldkampioen wilt worden moet je zulke acties wel verwachten en erop reageren. Nu heeft ie punten laten liggen.
@hzr: Ja, maar hoe oud is Max en hoelang zit hij nog in de F1? Precies… zeeën van tijd heeft die jongen nog om meervoudig WK te kunnen worden. Hamilton en Vettel hebben ook genoeg zitten kloten toen ze 21 waren. En nu dames en heren, ben ik het gemauw écht helemaal beu over dat incident… Op naar Abu Dhabi !!
@venividivici: helemaal mee eens. Je bent altijd wel afhankelijk van je auto, zie Alonso, maar ik ben er ook wel vrij zeker van dat ie een WKs gaat winnen. Alleen zie je op dit soort momenten dat ie nog wat moet leren. Niks mis mee, hebben alle groten achter de rug zoals je zegt. Op naar Abu Dhabi!
@hzr: komt gelukkig ook regelmatig voor dat een auto zich wil unlappen… Tenzij je lange afstandservaring hebt kom je het zo vaak tegen. In de F1 kan ik mij ‘recent’ alleen Irvine op Senna in 1993 herinneren.
@hzr: Wat een onzin, Max doet helemaal niet mee voor het wereldkampioen-schap en dus hoeft ie ook helemaal niet zo berekend te rijden. Iedereen die zeikt over een leerproces probeert gewoon goedkoop te scoren. Wacht maar tot Verstappen wel meedoet voor de WK punten, dan zal ie vermoedelijk ook heel anders rijden dan nu. En als dat niet zo is, dan mogen ze terecht zeuren, maar nu is het gewoon afgeven om het afgeven …
@dawwg: Juist! Crap praatjes over meedoen om wk te worden. Die titel is reeds vergeven. Hebben de kenners hier gemist.
@dawwg: Misschien dat het op deze manier duidelijker is: Als Lewis in de situatie van Max had gezeten had Lewis de race gewonnen. Kunnen we hoog of laag springen over wie er fout zat en wie niet, Lewis had de race gewonnen en Max niet. Lewis is dus voorlopig nog de slimste in dit soort situaties en dat is waar Wolff op doelt.
@hzr: Een leider in een race zou zich nooit moeten aanpassen aan een backmarker als Ocon, dat niemand dat inziet! Ruimte geven o.i.d. hoort daar ook bij. Ocon is de enige die fout zit bij dit incident, een simpeler voorbeeld kun je niet geven. Zelfs als het om een positie zou gaan was Ocon de schuldige. Ik snap niet dat mensen Max kunnen blamen in dit verhaal, bijzonder. Stel (ik weet ‘t, telt niet) dat Lewis P1 lag en Max als backmarker dit had gedaan, wie was dan de schuldige geweest? Precies…Max. Nu Max het slachtoffer is wordt er wéér gekeken naar de schuld van Max etc. Misschien moet ik me er maar bij neerleggen dat het zo werkt.
@skinnybmw: ik zeg niet dat Ocon niet stom bezig was, dat was een onnodige actie en daar is hij ook terecht voor bestraft. Hij zat alleen wel helemaal naast Verstappen, dus die moet hebben gezien dat hij het ging proberen. Hij ken Ocon ook al langer dan vandaag, dus weet wat voor type rijder het is. Dan kun je kiezen of je denk: hij mag dit niet dus ik stuur toch in, of je laat iets ruimte, steekt je middelvinger naar hem op en vervolgt je race. Hij had nu geluk dat hij door kon en nog 2e werd. Als ik voor een voetgangerslicht sta te wachten, het wordt groen en zie dat een automobilist niet remt omdat hij zit te appen kan ik gaan lopen, want ik heb groen. Ik kan ook even wachten tot ie langs is en dan gaan lopen. Ik had wel groen en dus gelijk, maar als ik erna in een rolstoel zit heb ik niet zo veel aan m’n gelijk, dat is m’n punt.
@hzr: Die vergelijking raakt kant noch wal. Als je ziet dat een appende bestuurder niet oplet, dan anticipeer je op die situatie omdat je anders 100% zeker weet dat daar een ongeluk gaat gebeuren, omdat de appende bestuurder niet door heeft wat er gebeurd. Ocon had prima door wat de situatie was en het was absoluut zijn fout dat hij op deze manier handelde. Om vervolgens te zeggen dat Verstappen anders op deze hele rare en tevens onlogische actie had moeten anticiperen.. kom op, waar gaat het over?
@hzr: Ten eerste zat Ocon niet ‘helemaal’ naast Verstappen, hij raakte hem immers met z’n linkervoorwiel net voor Max z’n rechterachterwiel waardoor Max en hij spinde. Ten tweede hoeft Max in deze situatie juist helemaal niet te anticiperen aangezien Ocon op een ronde achterstand ligt. Ging het om een positie dan snap ik jouw punt. Kijk maar eens naar LMP1 tijdens de 24h. Die halen anticiperend een achterblijver in, logisch…zijn ze er eenmaal voorbij dan moet degene die achter hem rijdt en inmiddels ook op ronde zoveel achterstand niks geks meer uithalen = altijd fout. Zo ook bij Ocon, niet moeilijker maken dan het is. Of Max Ocon had moeten laten gaan is een andere vraag maar dat had in deze bocht niet beslist hoeven worden, met dank aan Ocon.
@skinnybmw: ik ben het helemaal met je eens. De fout ligt 100% bij Ocon. Maar het punt, je moet anticiperen op rare acties van mannetjes die hun stoeltje kwijt zijn en zwaar gefrustreerd rondrijden, zou ik als ik Verstappen was toch in mijn oren knopen.
@pomoek: Oh, dat zeker en daar moet je ook zeker op anticiperen maar Max betreft totaal geen schuld bij dit incident, zoals sommigen stellen.
@hzr: Je vergelijking, stel was door gelopen en in een rolstoel beland, had men dan achteraf tegen jou gezegd van had je maar niet moeten lopen? En die bestuurder achteraf dan geen schuldgevoelens gehad en de schuld bij jou in de schoenen willen leggen, zoals max critici en Ocon nu doen?
En bij een stoplicht ben je iets kwetsbaarder en is de kans dat iemand toch doorrijd veel meer aanwezig en heb je bovendien alle tijd om goed te kijken. Redelijke kans dat Verstappen verwacht had er gewoon langs te zijn en daarom niet eens gegeken heeft en zicht al volledig gefocust was op de komende bocht/bochten…
Daarnaast, als hij hem langs had gelaten, had Ocon hem erna mogelijk opgehouden. Waarmee Hamilton mogelijk gevaarlijker had kunnen worden. Denk aan vorige race waar achterblijvers ervoor zorgde dat Vettel Ricciardo kon inhalen….
@desjonnies: zekers, Senna was een aardige heethoofd en ook Schumacher heeft op Spa ooit nog eens coulthard bijna gelynched in zijn eigen pitsbox. Allemaal niks nieuws en ook wel verfrissend om eindelijk weer eens wat minder politiek correcte acties te zien.
@eelco74: Verfrissend? Serieus?
@desjonnies:
Wel met je eens, maar toch, zoals de Duitsers het zelf zo mooi kunnen zeggen:
“In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister.”
Hij zegt niets geks
Toto en Ocon zijn beide gewoon nog zuur dat ze die finse zak aardappelen te vroeg hebben laten bijtekenen.
@harrie: chic!
Samen met zijn talent en uitzonderlijke snelheid zijn het juist de rauwe randjes die ervoor zorgen dat Max zo’n bijzondere coureur is. Niet voor niks is Max zo populair en niet voor niks wordt er elke race weer vooral over Max gepraat. Dat is toch wat we willen zien? Dankzij Max is de formule 1 een stuk interessanter om naar te kijken en niet alleen voor Nederlanders, maar ook internationaal heeft men het vooral over Max.
Toen in Brazilië Max van P5 op eigen kracht naar P1 reed stonden alle Braziliaanse toeschouwers te juichen alsof Max 1 van hun is. Dat is het grootste compliment dat je kunt krijgen en dan weet je dat je iets goed doet.
Daarnaast is Max dit jaar al veel volwassener gaan rijden en stond hij regelmatig op het podium, terwijl hij op basis van zijn auto gemiddeld 5e of 6e zou moeten worden.
@autoriteit: als hij Ocon wat ruimte had gegeven en vervolgens de winst gepakt hadden mensen nog veel meer respect gehad voor z’n volwassen rijgedrag als nu na z’n #keeppushing actie.
@hzr: Hij lag comfortabel op P1…zo’n Ocon moet hem gewoon met rust laten. Niks ruimte maken o.i.d., zo werkt het niet in de racerij.
Off: Zware crash bij de GP van Macau!
On: Psychologische spelletjes zijn dus begonnen. Laat die clash tussen HAM, VET, RIC en VER maar komen in 2019!
@vonklausenburg: klapper he! Bizar!
@vonklausenburg: Bedankt Dennis!
Welke ruwe randjes? Serieuze vraag.
Krijg het idee dat omdat Max jong is dat dat makkelijk gezegd kan worden.
Sinds Monaco zijn die laatste imperfecties bijgeslepen en is het naar mijn mening nu echt een complete coureur die bij de absolute wereldtop behoort.
Hamilton die roept dat hij het “anders had gedaan” is complete onzin. Ze proberen nu al een voorschot te nemen om in tussen zijn oren te komen, maar Max is mentaal daar gewoon te sterk voor.
Hoe sterk is Max mentaal? Kijk naar de race in Brazilië. Die jongen lag aan de leiding, wordt er af getikt, zit te koken in die auto, maar ondanks dat rijdt ie d ie die auto ijzersterk naar de eindstreep en moest Hamilton en Toto nog met de billenknijpen over de overwinning. Nog een voorbeeld, Mexico. In quali laat hij een kans liggen voor pole de dag er op pakt hij de winst alsof er niks gebeurd is.
Nee, deze jongen is de real deal. Dit soort opmerkingen zijn geen goed bedoelde adviezen, maar zijn al politieke spelletjes die gespeeld worden want iedereen heeft verdomd goed in de gaten dat de grootste dreiging in de paddock Max Verstappen heet.
En trouwens, wie zegt dat Max over 2 jaar naar Mercedes wil? Het is duidelijk dat RBR het beste chassis heeft. Als Honda nu nog een redelijke motor bouwt dan zie ik het zomaar gebeuren dat zij de komende jaren gaan domineren.
@Rick-dos: helemaal eens met laatste, maar ik durf er bijna niet op te hopen ! Een nederlander wereldkampioen F1, wie had dat ooit durven dromen?
@houthakker: Dat zou echt helemaal te gek zijn. Maar tegelijk hadden we ooit kunnen dromen dat een Nederlander zich kon meten met de absolute wereldtop of dat een Nederlander GP’s zou winnen?
We zijn nu al zo verwend door die jongen dat we een 2e plaats in Brazilië jammer vinden (en terecht).
Ik zie het nog echt gebeuren dat hij de records van Hamilton en Schumacher gaat afpakken. Zoveel vertrouwen heb ik nu in hem. En dat is serieus waar niet door een oranje bril bekeken.
@Rick-dos: Precies dit!
Net als Vettel zijn het juist dit soort momentjes en kleine foutjes op het verkeerde moment dat als het er echt om spant hét verschil maakt tussen wereld kampioen of niet.
Ook Hamilton had daar last van in zij jonger jaren maar hij heeft er van geleerd, Vettel maar bar weinig.
Verstappen is super getalenteerd en die scherpe randjes en agressie in de auto horen er bij en maken hem alleen maar beter maar hij moet die combineren met slimme beslissingen gestoeld op langertermijndenken.
Toen ik nog aan karate deed won ik vaak, niet omdat ik beter en zeker niet omdat ik groter en sterker was maar omdat ik me niet gek liet maken en wist dat ik soms moest incasseren om het momentum later in de wedstrijd om te draaien als hun agressie ze had uitgeput of concentratie verstoord had.
Ocon zat fout, maar Verstappen had er zeker ook schuld aan en had hem gewoon moeten laten gaan om hem later weer terug te pakken net als Hamilton zei.
Max had toch na Brazilië gezegd at Lewis hem niets kan leren?
Toegeven dat je van anderen wél iets kan leren, lijkt me een mooie eerste stap…
@ijoost: Dat is gewoon het psychologische spelletje terug kaatsen… Heeft dit seizoen laten zien dat hij echt wel van zijn fouten / “fouten” leert…
Het wordt tijd dat Red Bull zelf motorenleverancier wordt. Schijt aan die afhankelijkheid, en schijt aan de traditionele topteams Mercedes en Ferrari. Welcome to the new age.
@Jochempie: ja want Red Bull is bekend van het bouwen van motoren¿
@ikleesookoverautos: So? Ze moeten ergens beginnen? Neem maar een motorenbouwer over.
Mercedes wil Verstappen graag hebben voor het post-Hamilton tijdperk. Ferrari nog even niet, want zij hebben Leclerc.
https://www.autojunk.nl/2018/11/frisse-kijk-op-unlapgate-door-peter-windsor