We hadden hem al verbannen uit ons geheugen, maar Mercedes meldt in een persbericht doodleuk dat de productie van de R-Klasse wordt verplaatst naar de voormalige Hummer-fabriek.
“Huh, is dat hok nog in productie?” was zo ongeveer onze eerste reactie. De Mercedes R-Klasse debuteerde als concept in 2002 en ging uiteindelijk in 2006 in productie. In Nederland was de R-Klasse gek genoeg nooit populair, reden waarom hij hier al eventjes niet meer in het assortiment van Mercedes-Benz te vinden is. In de Verenigde Staten, waar een BMW 2 Serie Kukident-Tourer veel te klein wordt bevonden, is blijkbaar nog wel vraag naar deze zwarte bladzijde uit de Mercedes-geschiedenis.
AM General, het bedrijf achter de Humvee, gaat in haar fabriek in South Bend, Indiana, de R-Klasse in elkaar schroeven, zodat in Mercedes’ eigen fabriek in Tuscaloosa capaciteit vrijkomt voor de M-Klasse, GL-Klasse en de nieuwe GLE Coupe.
nord zegt
Mooi ding, belastingtechnisch lastig in nerdeland maar in Frankrijk goed te doen..
Darahan zegt
Volgens mij is de R enkel nog leverbaar op de Chinese markt, alleen als verlengde versie.
joostvis zegt
@Darahan: daar heet ie volgens mij L
jrk68 zegt
De enig juiste plaats om deze Dinosauriër te produceren ….
Weer een sterk staaltje Duitse humor.
gtwillem zegt
@jrk68: vele duitsers worden in de VS gebouwd. De Z4, X5, X6, ML en GL worden gebouwd in Spartanburg (BMW) en Tuscaloosa (MB).
kempenaer zegt
Goed concept. Niet te hoog, niet te laag. Niet bedoeld voor Nederland, want in nivelleren is een feest-land moet iedereen het liefst in een veredelde brommobiel rijden zoals een up of aygo.
In minder links-bekrompen landen is dit een auto die voor een grotere groep consumenten haalbaar is.
jrk68 zegt
@kempenaer:
….vandaar dat hij in de volksrepubliek China wel verkoopt en in dit door de VVD geregeerde kapitalistische bolwerkje niet….
sydney zegt
Wat heb ik altijd een bloedhekel aan deze auto gehad.Het is van alles net niets.Wat is het nu eigenlijk? Er zijn in mijn ogen maar weinig Benzen geweest met zo een grote identiteitscrisis.En een beetje moeite doen om ‘m er nog een beetje aardig uit laten zien zat er ook niet in.Ik geloof wel dat het een prima taxi is,(en dat is niet sarcastisch bedoeld) die ze je nog wel eens.
ej20g zegt
@sydney: het is gewoon een hele grote en vooral ook luxe MPV. Niks meer en niks minder…
lekbak zegt
@sydney: het is juist super duidelijk wat dit is. Een ruime luxe auto met meer dan 5 zitplaatsen. Dit is vele malen logischer dan een grote suv met 7 zitplaatsen. Deze hoeft er immers niet uit te zien als een terreinauto waardoor deze veel geschikter gemaakt kan worden voor op de weg.
Bovendien is dit de meest comfortabele Mercedes ooit gemaakt. Ja, ook comfortabeler dan een S.
huupe zegt
@lekbak: eens! Veel in gereden als chauffeur. Prima wagen.
knipperlichtje zegt
@sydney: zie het als de MPV die verder gaat waar het bij de Espace ophoudt. Een verlengde Espace is zo’n 4,85 meter, een R tikt de 5,20 aan. Motoren zelfde verhaal, bij Renault hield het na de 3.5 V6 met ik geloof 240 pk op, de Mercedes is er met nog potentere motoren. Interieur, beschikbaar speelgoed en prijsstelling laten hetzelfde beeld zien.
gtwillem zegt
@knipperlichtje: het is inderdaad een soort Grand Grand Espace die beter in elkaar is geschroefd (ik bij Renault gewerkt, vooral de luxere versies hadden nog al eens probleempjes…).
ej20g zegt
@gtwillem: breek me de bek niet open over de (Grand) Espace en de bijbehorende problemen…
gtwillem zegt
@ej20g: ik had in 2004 een Grand Espace 3.5 Initiale verkocht en vlak voor aflevering stond ik met pech langs de weg (op weg om bij de lokale Esso de tank vol te gooien)…. Iets met elektra… Aflevering een week moeten uitstellen, complete afgang. Niet lang daarna gestopt met auto’s verkopen ;-)
ej20g zegt
@gtwillem: fijn vertrouwen krijg je daarmee in een auto of merk. Mijn ervaring met deze fijne generatie Espace komt van mijn eerste stage 2 jaar terug. Eerst een diesel van een klant met kapotte elektronica en een vastgelopen motorblok naar de sloop, drie dagen later de 2.0T van de baas met kapotte elektronica naar de sloop. Eén pluspuntje is wel dat ik daar alle hoeken en gaten van de meeste Renaults uit die periode gezien heb. Nouja, pluspuntje…;)
maxim380 zegt
Van mij mogen ze wel weer een R63 AMG maken, dat was wel een dikke wagen!
ter zegt
@maxim380: Die bestond, http://m.caranddriver.com/reviews/2007-mercedes-benz-r63-amg-first-drive-review
casperfcb zegt
Ik zie ze nog best vaak
Corrado16v zegt
Brr, rillingen bij het aanzicht van deze gemodificeerde lijkenwagen.
Goed_Koopman zegt
Zwarte bladzijde? Hmm, daar heeft iemand duidelijk nog nooit met een R gereden. Naar mijn bescheiden mening is de R een van de fijnste reisauto’s ooit gebouwd. Op en top Mercedes. Een Espace in het kwadraat. Doe maar een 500 of 63 AMG. Strikje erom hoeft niet.
gerjan zegt
stuk mooier als die grote Franse auto’s. vind het geen verkeerde auto om te zien.
jrk68 zegt
@gerjan:
Welke grote Franse auto’s…?
Ik rij dagelijks langs een Renault dealer en het grootste dat daar staat is een Capture….
Bij Peugeot is het iets rianter maar ook de 406 valt in het niet bij dit slagschip….
Zelfs Mercedes eigen S is een ukkies naast de R-klasse….
gtwillem zegt
Ik heb altijd wel een zwak gehad voor de R-Klasse. Verkeerde naam, bij de letter R denk ik aan wat lichters op semislicks.
Ik ben jaren geleden op wintersport geweest met een R320 CDI Lang 4-Matic. Liep moeiteloos 230 km/h, voldoende grip op de bergpassen en met 1 op 12 nog zuinig ook. Lekker hoge zit, zeer ruim (we waren met 5 personen ski’s/boards op het dak en een hoop bagage. Het is geen sportieve auto, maar ik vond het een leuke auto. De Range Rover Sport TDV8 die ik het jaar er na mee had was veel dorstiger en gewoonweg krap.
Ik kijk af en toe nog op AutoScout naar een leuk exemplaar, er staat in NL zelfs een R63 AMG (de eerste Benz met dat blok). Als ik het geld had…
tupperware zegt
@gtwillem:
Best raar dat hij hier geflopt is, hij is in alles de betere auto dan die wannebee blufsuvjes die hier mateloos populair zijn….
gtwillem zegt
@tupperware: beste tupperware: je hebt groot gelijk. Die Range Rover Sport verkocht vele malen beter maar was verreweg de mindere auto. Honderden kilo’s zwaarder, vele malen krapper interieur, dorstiger, slomer, langzamer op de Nordschleife (wetenschappelijk onderzocht ;-)), duurder en pretentieuzer.
Iedereen koopt een full size SUV en zegt dat ze weliswaar groot zijn, maar dat ze zo ruim en praktisch zijn en een goede zitpositie hebben. De R is beter op al die fronten. Dus het is alleen voor het stoere uiterlijk om zo’n kolos te rijden. En een R-klasse is mij premium voldoende, het is geen Alhambra DeLuxe of Vito, dus ja, je hebt gelijk, er is geen reden om een SUV te kopen in plaats van een R-klasse.
Goed_Koopman zegt
@gtwillem: couldn’t agree more. Ooit in de vorige RRS gereden, met mijn 1.90m zat ik gewoon tegen het dakraam klem. Achterbank net zo ruim als een Polo. Kofferbak niet meer dan Golf-niveau. Wat een bluf-apparaat. De nieuwe Sport is wel beter though, maar aan de kwaliteiten van de R-Klasse kan geen enkele SUV tippen. En ook geen bussie.
Oh en aan alle ‘dit-ding-is-leluk’ criticasters: liever een lelijke en goede auto, dan een mooie en kutte.
hillegaar zegt
opvallend veel artiesten rijden r klasse
SCscreamGT2 zegt
@hillegaar: Noem jij Jan Smit een artiest?
tupperware zegt
@SCscreamGT2:
Zoek de definitie van “artiest” eens op..
Ik vind het ook om te janken maar hij voldoet wel aan die definitie..
gtwillem zegt
@tupperware: Jantje had toch eerst een X3, toen hij Yolanthe deed een ML en vervolgens een Q7 V12 TDI?
dirkiii zegt
Zijn hele fijne auto’s heb een keer een r500 mogen rijden kan een ml niet aan tippen
granlusso zegt
Sorry, maar ik heb dit altijd een dikke auto gevonden. Je gaat als groot gezin met een goed budget toch niet in een Espace rijden? En een ML is niet ruim genoeg…
Mooie gezinsbak! Helemaal met 4matic (leuk voor de wintersport)!
moveyourmind zegt
Nog steeds een erg mooie wagen, vooral door de mix van Europees en Amerikaans design.
ej20g zegt
Ik heb de R-Klasse altijd een erg interessante auto gevonden. Niet mooi, zéker voor de facelift niet, maar wel erg herkenbaar en uniek. Vooral als R63 AMG een fantastische bak. Ik snap wel dat er mensen zijn die dit kopen.
awesome zegt
Die voorkant was echt gruwelijk leluk, de rest ging nog wel.
Het was een grote bus. En dat vinden ze mooi, in ‘Murica.
gerjanm zegt
De nieuwe kia sorento is ook een beetje geïnspireerd door deze auto lijkt wel.
Dutchdriftking zegt
Schijnt bijzonder goed te rijden, maar dat doen fietsen ook. Wil nog niet zeggen dat je ze moet gebruiken.
kraakensmaak zegt
Heb het altijd een aparte en imposante wagen gevonden. Ik wil stiekem best een extra zeldzame R63 AMG op mijn oprit parkeren, niet doorvertellen hoor!
schellekens006 zegt
Ze rijden wel heel fijn .. Niet dat jeeperige als de ML. En een ruimte.. Maar ja het design had beter gemoeten.
r500lang zegt
Beste auto die we ooit gehad hebben! Luxe, ruim en extreem comfortabel. Nu helaas moeten geloven aan downsizing.
tupperware zegt
@r500lang:
Van R500 lang naar B140?
r500lang zegt
@tupperware: Net niet, audi a3 :’)
aceofspades zegt
Ik vind em mooi, heb em ooit overwogen, maar ja hier in Nederland niet te betalen.
henkhupelschoten zegt
Vriend van mij had er een, een r350. Die reed moeiteloos 580000 kilometer. Nooit geen groot onderhoud gehad alleen de normale aandachtspunten. Rijden was voor hem relatief goedkoop, zeker als je altijd onderweg bent. Hij heeft hem nu ingeruild voor een v250 Bluetooth. Ik moet zeggen (en misschien spreek hier voor meerdere mensen) dat als mercedes toch met een 7zitter komt ze beter door kunnen gaan met een iets goedkopere R klasse inplaats van een verlengde b klasse, blijft er tenminste nog iets elegants over. Zo’n 2 serie active sleurer is toch niks voor een premium merk. En vooral niet voor bmw. Misschien is het ook maar goed dat de R-klasse in leven blijft. Als je verlengde 2 series gaat leveren kun je ook gelijk Vinex auto’s zoals Toyota en skoda gaan bouwen. (Deze man heeft niks tegen skôda)
henkhupelschoten zegt
@henkhupelschoten: Bluetooth? ik bedoel r320 cdi. Ik zal Wel aan bluetec gedacht hebben. En autocorrectie heeft er Bluetooth van gemaakt. In de tijd dat ik dit geschreven heb heeft autocorrectie al 4x in gegrepen……
gwnbmw zegt
@henkhupelschoten: zet is uit…
lekbak zegt
Sinds ik er een keer in heb mogen rijden ben ik verkocht. Wat een comfortabele machine is dat zeg. Ik ben toen van de R in een S gestapt met een gelijke motor, de R was mijn favoriet.
Veel mensen vinden het een lelijke auto, die van na de facelift vind ik best te pruimen. Het is ook nog eens een ruime auto. Die waar ik in heb gereden had maar 5 plaatsen maar er is me verteld dat er echt 7 volwaardige zitplaatsen zijn, komt ook niet zoveel voor. Ik snap niet dat dit in europa geflopt is. Jammer
rikus zegt
Kennen jullie het verhaal van de auto die door velen werd geprezen, maar door niemand werd gekocht?!
berlinetta zegt
De eerste generatie (of pre-faceliftversie?) was inderdaad niet om aan te zien, met die gekke koplampen. De versie op de topicfoto vind ik best een mooie wagen. En het idee erachter is ook goed. Het is een ruime, luxe, comfortabele en toch ook snelle auto die ook nog eens met vierwielaandrijving leverbaar was. Eigenlijk alles wat je nodig hebt.
Esprit_de_Flandre zegt
Dacht ook dat ie al lang begraven was.
De AMG SLS wordt overigens ook nog steeds gemaakt…
mrrallycross zegt
Lelijk hok, word volgens mij alleen maar verkocht in Rusland enzo
toyotafortuner zegt
Vind het best een mooie wagen hoor! En het lijkt me een fijne reisgenoot, al helemaal als R63. Wat een heerlijk gek idee: zo’n AMG blok in een dikke MPV!
Maar toch: als ik ooit een omhooggevallen Indonesiër word, uitgebreide familie incluis en in plaats van mijn naamgenoot een king-size MPV wil shoppen… Zou het dan een Toyota Alphard V6 worden of toch een R350/500 ??? Dat zou dan de €64k vraag worden
ej20g zegt
@toyotafortuner: best gaaf zo’n Alphard…
mclarenf1lm zegt
Een aantal jaar geleden nog een testrit mee gedaan, als lange R500 reed hij prima en het is een van de beste wagens voor een groot gezin, luxe voor iedere inzittende. Zelfs in de derde zitrij is er nog een beetje beenruimte.
strandbal zegt
Hoe gaat deze R hernoemd worden? Past dit wel in de nieuwe namenstrategie van MB?
tjorque zegt
met de R van RANZIG!
DAT zegt
Geweldig concept.
Deze had Volvo moeten maken. Dat zijn toch de uitvinders van de stationwagen.
alert zegt
Superding, heb het hele alfabed van mb gehad maar deze rijdt het beste!
willem123 zegt
Eens met Alert. Heb een R500 4-matic…full option. Super auto. Net zo stil als mijn Tesla.
Beste reis auto ooit. Zeker met gezin met 4 kinderen. De super stoelen met de panoramische voorruit voorin. 2de rij met dito stoelen, stoelverwarming en eigen airco. Dit is de meest comfortabele auto, die ik ooit gereden heb. Met het Harman Kardon geluid systeem erin is het geluid beter dan in een 7 serie, A8 of menig huiskamer. Rechts achterin met chauffeur kunt je niet beter zitten. Benen languit en leuning naar achter.
Reed onlangs in een BMW 650i, mooi voor de omgeving maar lijden van binnen. Dan liever de minder elegante R. Overigens is een Tesla ook een perfecte auto. De model X zal net als de R niet mooi zijn, maar wel comfortabel. Alternatief is overigens de verlengde Range Rover…