We wisten al dat er een tweede kans voor de R-klasse aan zat te komen. De officiële specs zijn inmiddels bekend en zoals reeds aangegeven krijgt het model nu ook achterwielaandrijving in plaats van AWD. Maar er is meer.
Kopers kunnen nu kiezen uit een RWD of een 4MATIC AWD variant. Daarnaast heeft de R-klasse wat frisse bodystyling en een interieur-upgrade gekregen, ook is er de keuze uit een short- of long wheelbase en zijn er nieuwe motoren beschikbaar. De bekende zespersoons configuratie is uitgebreid met een vijfpersoons en zevenpersoons versie.
De R280 krijgt een nieuwe V6 met 231 pk en de R500 4MATIC krijgt een 5,5-liter V8 met 388 pk en 530 Nm max koppel, die laatste heeft 82 pk meer dan zijn voorganger. Maar is dat een reden om de Merc SUV Tourer te kopen? Ik ben benieuwd…
De R-Klasse was al bijzonder ruim, zeer veilig en uitermate comfortabel voor zes inzittenden. De nieuwe Grand Tourer is nu leverbaar met vijf- en zeven zitplaatsen. De nieuwe generatie van deze ruime SUV is nog attractiever door een gerestylede voor- en achterzijde. Mercedes-Benz introduceert achterwielaangedreven versies van de R-Klasse. De uitvoeringen worden geleverd naast de huidige vierwielaangedreven 4MATIC-modellen.
Meer dan ooit versterkt Mercedes-Benz met de nieuwe generatie van de R-Klasse zijn rol als visionair en trendsetter. Het model verenigt de voordelen van verschillende autocategorieën zoals een sedan, combi, MPV en SUV in één Grand Tourer. Al sinds de introductie in 2005 wordt dit model geroemd vanwege zijn moderne, veelzijdige karakter, de dynamische rij-eigenschappen, z’n variabele ruimte, het hoge comfortniveau en de veiligheid.
Voor het eerst is de Grand Tourer ook leverbaar als vijfpersoons auto met een tweede zitrij voor drie personen. De R-Klasse is er voortaan met een korte of lange wielbasis. De variabele bagageruimte is in elke uitvoering meer dan riant. Bij de versie met de korte wielbasis biedt de R-Klasse een bagageruimte van maximaal 2001 liter; de uitvoering met de lange wielbasis biedt een bagageruimte van maximaal liefst 2436 liter! Daarmee is de R-Klasse de ruimste Mercedes-Benz personenauto van dit moment.
De R-Klasse was al een auto die zeer uitnodigt om op reis te gaan. Zijn variabele karakter draagt daartoe wezenlijk bij. Als de middelste stoel van de tweede zitrij niet wordt gebruikt, is deze eenvoudig neer te klappen tot een comfortabele middenarmsteun. De drie stoelen bieden elk plaats aan een kinderstoeltje. De zittingen hebben ISOFIX bevestigingsankers voor het veilig installeren van een kinderzitje en kunnen optioneel worden voorzien van side airbags. Tegen meerprijs zijn achterin twee separate stoelen leverbaar die van de R-Klasse een zevenzitter maken. De achterste stoelen zijn eenvoudig te bereiken dankzij de verschuifbare stoelen en het EASY-ENTRY systeem van de tweede zitrij. Alle stoelen achterin zijn neer te klappen zodat er een compleet vlakke laadruimte ontstaat. De al bekende zespersoonsuitvoering blijft gewoon leverbaar.
De nieuwe R-Klasse is uiterlijk herkenbaar aan een vernieuwde voor- en achterzijde, ronde mistlampen en 18-inch lichtmetalen velgen voor alle modellen met een V6-motor. Het topmodel, de R 500 4MATIC, heeft 19-inch lichtmetalen wielen. Mercedes-Benz biedt een aantal attractieve nieuwe kleuren aan.
Mercedes-Benz breidt het gamma van de R-Klasse uit met een nieuwe V6- benzinemotor voor de R 280. Met deze krachtige V6 met 170 kW/231 pk accelereert de R 280 in 9,6 seconden naar 100 km/u. De motor verbruikt gemiddeld 10,9 liter per 100 km. Nog zuiniger is de R 280 CDI 4MATIC met de 140 kW/190 pk sterke Common-Rail dieselmotor van de laatste generatie. Deze V6 zorgt voor een geringer verbruik, minder uitstoot en een verfijnder karakter. Met deze V6-motor is reeds vanaf een laag toerental het maximum koppel van 440 Nm beschikbaar. De diesel verbruikt slechts 9,3 liter diesel per 100 km. Ook de R 500 4MATIC heeft een nieuwe krachtbron. De 5,5-liter V8 biedt 285 kW/388 pk – 82 pk meer dan zijn voorganger en een maximum koppel van liefst 530 Nm. Daarmee zijn indrukwekkende prestaties gegarandeerd terwijl de motor toch tot zeven procent minder brandstof verbruikt. Alle motoren zijn standaard gekoppeld aan de zeventraps 7G-TRONIC automaat die is voorzien van DIRECT SELECT aan de stuurkolom.
Nieuw is dat de R-Klasse modellen R 280 CDI, R 280 en de R 350 in zowel de korte als de lange wielbasis leverbaar zijn met achterwielaandrijving. De modellen worden geleverd naast de huidige vierwielaangedreven 4MATIC-modellen. De achterwielaandrijving brengt het verbruik verder terug. De R 280 CDI is momenteel de spaarzaamste versie van de R-Klasse met een gemiddeld verbruik van slechts 8,9 liter diesel per 100 km.
De vijf- en zespersoons modellen van de R-Klasse zijn standaard voorzien van een stalen schokdemping; tegen meerprijs is een luchtgeveerde achteras met niveauregeling leverbaar. Bij de zevenpersoons versies en de R 500 4MATIC is de luchtgeveerde achteras standaard. AIRMATIC luchtvering rondom is voor alle modellen optioneel leverbaar. Deze is gekoppeld aan het Adaptieve Dempings Systeem ADS en biedt op slechtere wegen de mogelijkheid om de carrosserie met vijftig mm te verhogen. Bij snelheden boven de 120 km/u legt AIRMATIC de carrosserie automatisch twintig mm lager, om de luchtweerstand te verminderen.
Mercedes-Benz biedt ook voor de nieuwe generatie van de R-Klasse een aantal aantrekkelijke uitrustingspakketten aan waarmee klanten hun Grand Tourer volgens eigen smaak kunnen aankleden. Zo filtert de THERMATIC, de standaard airco met twee zones en bediening achterin, de lucht die van buiten komt nog beter dankzij een combifilter. Het ruime handschoenenvak heeft nu een aansluiting voor externe apparatuur.
Naast de nieuwe uitvoeringen en modelaanpassingen introduceert Mercedes-Benz een uitgebreid programma van nieuwe extra’s voor de R-Klasse. Dat zijn onder meer een achteruitrijcamera in combinatie met het navigatiesysteem COMAND APS, DISCTRONIC (cruise controle systeem met variabele afstandsregeling), LINGUATRONIC spraakbediening en een standkachel met afstandsbediening.
Ook kan de klant nu kiezen voor een verwarmd stuurwiel en comfortstoelen met verwarming en ventilatie, ter aanvulling op de toch al riante standaarduitrusting van de R-Klasse!
De nieuwe generatie van de R-Klasse staat vanaf de herfst bij de Mercedes-Benz dealer. De R-Klasse is leverbaar vanaf e 62.950.
Danny zegt
Leuke auto maar nog steeds lelijk koplampen. Buitenspiegels hadden ook wel vernieuwd mogen worden (zoals nieuwe S-klasse spiegels)?
Knilles zegt
Dit word er niet beter op zeg!
PieterA zegt
Damn, nu is pas echt lelijk vooraan, dat ding verkopen ze helemaal niet meer.
Laurens zegt
Dit is de lelijkste mercedes! Ze hadden die voorlamen moeten aanpassen, dan was het misschien nog wat geworden!
Casey zegt
Ziet er niet verkeerd uit voor een vrachtwagen….
Rossi zegt
Ze snappen het ook niet daar bij mercedes…. ;-P altijd worden wij uitgenodigd voor een nieuw model. Van de A-klasse tot de SL en bij deze niet :S terwijl we toch een familie met kinderen zijn. En zo in het bestand staan. Maja deze auto is toch niet mooi ;)
64-JV-DS (nee, géén autokenteken) zegt
Interieur is netjes… Heeft deze R flippers? Ik zie geen versnellingspookje.
Over de buitenkant ben ik er nog niet over uit. Die achterkant blijft naar mijn mening lelijk, zo met de aflopende raamlijn en de rechte achterruit.
Maar goed, het is nog niet zó lelijk als hun dochter – de Ssang Yong Rodius
JANUS zegt
In tegestelling tot die Seat Altea XL4 (met die droevige achterkant) heeft de R klasse wel een happy face ! Da’s tenminste iets :-)
Verder heb ik het persoonlijk nooit een lelijke auto gevonden.
Onvoorstelbaar groot en een tikkeltje onbeschoft……alsof ik in de spiegel kijk dus :lol:
audi racer zegt
ik vind dat ie lelijker is geworden.
Mr. Tessuto zegt
In het vorige bericht stond dat het gerucht rondging, dat de AMG versie zou verdwijnen. Is dit al een feit? Zou namelijk jammer zijn.
slk55 amg zegt
ik heb het nooit een lelijke auto gevonden. ik had alleen gehoopt dar MB iets aan de koplampen had veranderd. maar hij is er wel op vooruit gegaan. lekker sportief met dat amg-pakket.
ik had gehoopt op een voorkant als deze:
http://www.cwwcardesign.com/cars/mercedes_r350_facelift.html
Robin zegt
Koop dan gewoon een q7 als je iets groots wilt. Dat ziet er igg beter uit.
autoblogger zegt
@Mr. Tessuto: in het persbericht wordt gezwegen over de AMG versie, ik denk dus dat het gerucht klopte…
Bart zegt
Ik vind de R een waanzinnige wagen. als je poen zat hebt en je hebt 3 koters koop je voor je vrouw gewoon een R klasse.
donkertje zegt
ik denk dat we een van de weinige zijn die deze auto wel mooi vind bart!
Bart. zegt
Ligt het aan mij of zien jullie wel de vernieuwde bodystyling aan de buitenkant, ik vind het wel heel minimaal. Ik zie het echt niet, ook de AMG velgen zijn ook niet vernieuwd.
Jordey zegt
@ Bart.
Kijk die achterkant ( achteruit ) en voorkant is niet zo omhoog zeg maar.. hij is wat beter.. maar ik snap iets niet:
mercedes heeft een nieuwe trend gezet met de cls, oke goed.. maar ga niet een suv/mpv achtig ding maken die er ZO uit ziet.. de verkoop cijfers zijn volgens mij nogal laag, en waarom deze kopen als je er een ML of GL kan kopen. die dinge zijn wel mooi, naja veel beter dan dit ding..
Ferrari zegt
Ook aal draagt de Mercedes R-Klasse een gouden ring, het is en blijft een walgelijk ding! Bah wat is die R-Klasse lelijk zeg!
FrieZ zegt
Waarom hadden ze hem niet een voorkant gegeven, zoals die van de ML of GL?
Voor de rest vind ik hem wel aardig.
luc zegt
mmm,de koplampen mogen mooier en die kronkel in de zijkant kan wat rustiger
joris zegt
@ 64 je ds
een rodius lijkt een beetjeop een verlengde spuuglelijke actyon maar dan met een dakje op de achterkant.
Marcello zegt
Wauw! wat een verbetering…
Kan iemand mij de verschillen mssn laten zien? haha!
S AMG zegt
ALs ik echt een R-klasse nodig had, ik zou niet weten waarom haha, dan zou ik altijd voor de 63 AMG versie gaan. Ze zuipen toch allemaal en alleen de AMG is echt lekker snel en ziet er beter uit. Een diesel motor zou ik nooit kiezen in deze auto dan krijg je echt zo’n vrachtwagen gevoel. Me vader heeft namelijk een keer een R 280 cdi meegkregen omdat die nieuwe Kut S-klasse van me pa elke week naar de garage moet voor reparatie.
Roy zegt
@ SLK 55 AMG
Dat zijn veel mooiere koplampen inderdaad!
Ik vind het een mooie auto, alleen had de auto die lampen moeten hebben..
GM zegt
wat is er veranderd buite de amg bumpers die er nu onder zitte?…
Ejay zegt
Gewoon tof, op CLS na de mooiste Mercedes. Ga er in zitten en je bent verkocht.
Porsche Fan zegt
@ op de CLS na de mooiste mercedes. ga er in zitten en je bent verkocht
Voel jij je wel 100
dit is de lelijkste mercedes van dit moment naa de facelift is er niet mooier op geworden:s
Ik zou er nog geen eens dood in gevonden willen worden
smoke zegt
De mooiste R-Klasse blijft natuurlijk de Alpine Imprit RLS :)
daan zegt
Hij heeft gewoon een k*t voorkant en is misschien niet bekend
vØlvØ frǽk zegt
nog steeds niet mooi… die koplampen blijven lelijk en de rest van de auto eigenlijk ook.. veel te hoog, bijna MPV achtig, zeker als je van voren kijkt
alleen de achterkant ziet er wel redelijk uit
Rick dos zegt
Een CLS waar de proporties zoek van zijn……
lotus esprit zegt
wat een vreselijk lelijke auto
Fova' zegt
Is dit wel de facelift nee toch? Ik zie niet dat er iets verandert is
Citrofiel zegt
Pfffff. Waarom hebben zie die koplampen niet veranderd, daar is heel veel kritiek op (ook van mij)? De achterkant is mooi, maar dat vond ik voor de facelift ook al. Een gemiste kans vind ik dit.
MurcieBoy zegt
iedereen is wel aan het klagen over die koplampen maar dat zijn wel de mooiste koplampen van mercedes die ze hebben ;)
r320 zegt
ik vind deze auto heel mooi, niet omdat ik hem zelf heb maar…! Het comfort is van heel hoog nivaeu en het rijd echt super.
Ik vind het echt een fantastische auto zeker als je maar 2 kinderen hebt…!!
En het voordeel dat je hebt aan zo’n (lelijke) lage voorkant is dat je weinig wind pakt, je verbruikt daardoor veel minder en het is heel stil… !!!
joris zegt
@r320 vandaar je naam…
r320 zegt
ja inderdaad maar iedereen in mijn vriendenkring vindt deze auto fantastisch, rijden jullie allemaal met wannabe cars??
R 320 CDI zegt
Mn vader heeft vandaag zn (uit duitsland ingevoerde) R320 CDI opgehaald. heb er net even in gereden en dat ding rijdt geweldig…(stil, soepele motor, souverein gevoel) ik vindt hem sowieso niet lelijk, maar dat is natuurlijk voor iedereen persoonlijk. een leuke ervaring vind ik wel dat veel mensen naar je kijken, omdat je deze auto bijna nooit ziet, best exclusief.
groet
Lexus zegt
Ik was er in het begin nooit zo kapot van alluwel de binnen ruimte erg fijn is. En hij is net zo als de ML en de GL erg mooi van binnen. Maar de laatste tijd vind ik hem steeds mooier worden, ik vind ook het concept gewoon erg goed, alleen is de voorkant niet mooi en dat is jammer want anders zou hij wel meer verkopen denk ik.
slk zegt
De auto heeft op de koplampen na een heel mooi model.Vooral schuin vanachter is hij heel mooi.Volgens mij heeft dit model ook een keer een prijs gewonnen.Het zal wel heel lekker rijden.Komt ook perfect uit de test.Deze auto heeft oog geen echte concurrentie.Top afwerking
Leo zegt
Still ugly!!!!
r320 zegt
idd r 320 cdi als je er mee mee hebt gereden voel je direct dat het een super comfortbale auto is en inderdaad iedereen kijkt naar u, ma de bmw’s en audi’s beginne soms uit te pakken vooral bmw.
Florijn zegt
ik hou van deze auto op een of andere manier de mpv die het hardst gaat van allemaal
Mr. R zegt
Het mooiste nieuws is nog wel de driezits-achterbank! Dat betekent dat ouders met drie kinderen eindelijk ook een R kunnen kopen! Ik ga het m’n vader even vertellen. ;)
Wel jammer dat ze de koplampen niet hebben aangepast. De rest van het ontwerp is namelijk erg fraai, de lijnen, de achterkant; gewoon mooi voor zoveel ruimte! Een gigantische verbetering is wel het weglaten van zilverkleurig plastic rondom de mistlampen: dat was écht geen gezicht.
Als ik later kinderen heb en een mooie tweedehands uit moet zoeken, dan staat een R 63 AMG 4Matic (Lang) hoog op m’n lijstje. Met stijl en exclusiviteit in 5,1 seconden met zéven personen én bagage naar de 100km/h! Feestje!
Ari_M5 zegt
Ik vond hem al lelijk en nu is hij nog lelijker.
500 zegt
Hoe lelijk kan een auto worden
db zegt
ik vind het best een mooie wagen, leuke gezinswagen voor de gemiddelde miljardair, koplampen zijn nu wel niet om naar huis te mailen
slk55 amg zegt
even een vraagje: zit dat amg-pakket er nu standaard op? en er staat dat de r500 nu standaard 19 inch velgen heeft, maar is dat 19 inch op dat laatste plaatje?
slk55 amg zegt
hier nog een foto van de 3-zitsachterbank:
Frederick zegt
In de R voel je jezelf echt de Koning! Ik rij er elke dag in en het is een heerlijke auto met een geweldige uitstraling! Als je in je achteruitspiegel kijkt en die twee grootte blauwe lampen met 2 ton er achteraan ziet aankomen dan bedenk je je wel 2 keer voordat je links blijft rijden ;D
Frederick zegt
@ SLK55 amg
Ja dat laatste plaatje zijn 19 inch ;D
deora zegt
Ik snap niet waarom iedereen die auto zo lelijk vind :S Ik vind hem eerlijk gezegt behoorlijk geslaagd. Hij is fucked up duur maar ja. Hij mag wel voor mijn huis staan :D
RScosworth zegt
hij is echt VEEL te groot, net als die nieuwe GL die ook uit amerika komt. Verbaas me nog steeds dat er toch mensen zijn die er op zitten te wachten, hebben die misschien een privé parkeerplaats ofzo?
Van binnen ziet hij er wel heerlijk uit trouwes.
Mr. R zegt
@slk55 amg: Goede foto! Maar heh, wat suf van Mercedes. Dat derde kind past écht niet in het midden op zo’n martelend noodzitje. Monteer gewoon een fatsoenlijke achterbank, uit de E- of S-klasse!
Wat is dat toch? De Signum (ook een fraaie bak als je eens iets anders wilt dan bijvoorbeeld een Vectra Station) heeft ook al zo’n kampeerzitje in het midden waar je je kind écht niet op kan zetten.
r320 zegt
Wat is de prijs in belgie voor de R-Klasse??
Grapjager zegt
Echt super mooi was ie niet en is ie ook niet geworden, maar lelijk evenmin. Tis een grote luxe en exclusieve bak die er gewoon een beetje apart uit ziet. Je mag ‘m bij mij zo op de oprit zetten. Not a problem!
R63 driver zegt
Eerst wilde ik een GL aanschaffen, maar zag dat de ruimte op de 2e rij te beperkt was, bovendien was het zitvlak 3 cm korter. Ook was het onmogelijk om de achterbank in zijn totaliteit naar achteren te schuiven. Bij de lange R klasse, die overigens dezelfde techniek deelt, is dit geen probleem.De stoelen zijn verschuifbaar en de hoek van rugleuning verstelbaar. Ook was er geen AMG uitvoering te krijgen in de GL.
Ik begrijp echter nog steeds niet waarom mensen met SSangYong prentjes afkomen; in het echt lijkt het er totaal niet op. Mooi of niet mooi: de R63 L AMG is de meest comfortabele, sportieve en handige auto in een onopvallend design, die ik ooit gehad heb! (Ongelooflijke acceleratie en superremmen!) Maar hoe weinig mensen (vooral de critici) hebben deze auto al eens van dichtbij gezien, laat staan ermee gereden! Eerlijk gezegd had het front er iets agressiever mogen uitzien, maar na de eerste meters ben je dat elke keer weer snel vergeten. Als Mercedes deze AMG versie niet meer zou produceren zou ik dit zeer betreuren, maar dan wordt dit wel de meest exclusieve AMGooit.
focus zegt
we hebben net een R-klasse (320) gekocht voor de zaak. Het is een waanzinnig salon met ontzettend veel ruimte. Mijn moeder vindt hem beter rijden als haar cls (ook 320).
de prijzen in belgië variëren van 57.000 (standaard) tot 70.000 voor een goed uitgeruste 320cdi
Karel zegt
Hij zal prima rijden maar hij is en blijft echt lelijk. Mercedes had plastische chirurgie moeten uitvoeren op die rare neus, lijkt wel een B klasse met hang ogen.
Mr X zegt
Wat een ongelooflijk lelijk ding zeg…In de Autoshow was hij nog redelijk modern, maar jammer genoeg heeft mercedes alles veranderd.JAMMER
Jostie zegt
Perfect toch, die R-Klasse?
Neem hem in de witte uni-kleur en zet er de 20″ AMG wielen onder, zo’n stoer auto krijg je nergens anders! En op de gefacelifte kun je nu ook een dakspoiler nemen, doe dat ook! Staat perfect! Maar toch blijven de koplampen een beetje ‘on-Mercedes’… Konden ze die met de facelift niet mee liften?
Hier ook nog een tip voor mensen die R-Klasse willen rijden:
Neem niet de 2-wielaangedreven versies, dan kan je beter een Renault Espace nemen, maar kies voor de 350 4-Matic! Oja, de langere versie is zo perfect! Ik heb zelf 3 kinderen en op de 3e zitrij (ik de heb 4+2 uitvoering) zitten ze perfect!