Klabats!
Eindelijk is het dan zover: de Mercedes-AMG Proejct One is helemaal officieel. Deze hybride levert meer dan 1.000 pk, gaat van 0 naar 200 km/u in minder dan zes tellen en heeft een topsnelheid van boven de 350 km/u. Dat alles komt natuurlijk door die aandrijflijn uit de Formule 1-auto waarmee Nico Rosberg en Lewis Hamilton in 2015 de circuits onveilig maakten.
Volgens Daimler is de Project One feitelijk de eerste F1-auto die is goedgekeurd voor gebruik op de openbare weg. Overigens kijk je nu nog niet naar de uiteindelijke productieversie, maar naar een studiemodel dat al voor een heel groot deel gereed is.
We praten je eerst bij over de motor. De 1.6 liter V6 met turbo wordt geholpen door maar liefst vier elektromotoren. Eentje daarvan is geïntegreerd in de turbo, de andere zit op de verbrandingsmotor. De overige twee exemplaren drijven de voorwielen aan. De Project One heeft dus AWD! De motor draait overigens maximaal 11.000 rpm en de elektromotoren halen zelfs 50.000 rpm. Het onderhoud? Stevig, kijk maar.
De turbo wordt door een elektromotor op toeren gebracht om zo turbo lag en boost threshold te elimineren. De compressor bereikt toerentallen van 100.000 rpm. Bovendien zou de motor gretiger aan het gas hangen dan een atmosferische V8. De verbrandingsmotor zelf haalt overigens een thermische efficiëntie van meer dan 40%, maar wordt daarbij wel geholpen door de elektromotor op de krukas en de elektromotor die de turbo helpt.
Zoals gezegd heeft de Project One AWD. De voorwielen worden aangedreven door twee elektromotoren met elk een vermogen van 120 kW, omgerekend ruim 160 pk. Torque vectoring is mogelijk en tijdens het remmen wordt energie uiteraard opgeslagen en omgezet in elektriciteit, waarmee de voorwielen weer kunnen worden aangedreven. Geinig om te weten: de Project One kan 25 kilometer elektrisch rijden. De versnellingsbak heeft trouwens 8 versnellingen en is speciaal voor deze auto ontwikkeld.
Het accupakket en alle toebehoren komen rechtstreeks uit de Formule 1-racer. Desalniettemin heeft de Project One wel een grotere accucapaciteit om de alledaagse bruikbaarheid iets op te krikken. De koets werd vervaardigd uit carbon om het gewicht laat te houden. Daarbij worden motor en transmissie gebruikt als dragende onderdelen voor de ophanging van de achteras.
Ondanks dat het om een onvervalste F1-racer voor de weg gaat, heeft Mercedes-AMG wel gedacht aan de veiligheid. ABS en ESP zijn standaard. Dat laatste systeem heeft drie verschillende standen die te kiezen zijn via het stuurwiel. De 10-spaaks gesmede aluminium velgen (19 inch vóór, 20 inch achter) hebben centrale velgmoeren. De remmerij bestaat uit keramische schijven die de onafgeveerde massa laag houden.
Waarschijnlijk vindt niet iedereen de Project One even aantrekkelijk om te zien, maar dat hoeft ook niet. Alles wat je ziet heeft een functie en snelheid is in dit verband vele malen belangrijker dan esthetiek. De cockpit zit ver naar voren, de wielkasten zijn groot en de overhang aan de achterzijde is lang, net als bij racewagens.
Het interieur is feitelijk een F1-racer voor twee personen plus een windscherm. Ook hier staat functionaliteit voorop, waardoor de gezelligheid misschien wat ver te zoeken is. Het dashboard krijgt twee 10 inch schermen waarop uiteraard alle relevantie informatie zal worden getoond. Het stuurwiel lijkt op dat van een racewagen en ja, er zit een airbag in.
Ook gaaf: de Project One heeft echt geen spiegels en krijgt in plaats daarvan camera’s en een schermpie. Deze feature kennen we van concept cars, maar voor zover ik weet is dit vooralsnog uniek op productiewagens. Wijs me er vooral op als ik iets over het hoofd zie. Elektronische raambediening is trouwens standaard.
Dan het treurige nieuws. De Project One is uitverkocht. Er komt er in elk geval één naar Nederland, misschien dat de importeur nog een exemplaar of wat los weet te peuteren. Filmpje!
UPDATE 1: we waren aanwezig bij de onthulling, check de video op autojunk.nl.
UPDATE 2: Nederland krijg best veel Project One’s
UPDATE 3: Lewis Hamilton heeft zelfs twee stuks gekocht!
Vreemde verhoudingen, als je een 12 jarig kind vraagt om een racewagen te tekenen zal het er ook ongeveer zo uit zien.
@mundus: Dan heeft dat kind serieus talent.
@mundus: ben je gek! Dit is de Chiron maar dan wél goed gelukt! 1 woord; WAUW!
@mundus: ik vind hem wel mooi maar had er inderdaad meer van verwacht. De clk gtr blijft een stuk gaver voor mij
Prachtig, het is ze gelukt een auto te ontwerpen die afgrijselijker is dan de Chiron. Seriously, wat is er met elegantie gebeurd? Form follows function is geen argument, er zijn talloze hypercars die pareltjes uit form follows function weten te krijgen…
@dashter: smaak is iets persoonlijk. Ik vind hem mooi en als ik de reacties bekijk ben ik niet alleen.
@acizane80: Eens. Je bent daarin niet de enige. De Project One vind ik ook bijzonder geslaagd. De uitgesproken shark fin is iets wat met name in de huidige F1-cars terugkomt (i.p.v. in de 2015-modellen), maar ik vind het niet misstaan op deze Benz. Al met al een strak, goed gelukt design.
@dashter, als je de algehele vormen van de Project One afgrijselijker vindt dan die van de Chiron, wat is dan je mening over de McLaren P1? Schuin van voren en van opzij zijn de verhoudingen van de P.O. niet extreem anders dan die van de P1. De P1, echt een pareltje IMO.
Achterlichten lijken zo van de Aventador geknipt en geplakt te zijn.
@carshotsnl: eerder van de Audi A7
Wat een heerlijk bruut ding. Ik kan niet wachten tot Top Gear en The Grand Tour hem aan de tand mogen voelen. Casper en Wouter gun ik zo’n testrit natuurlijk ook van harte, maar ik vrees dat Autoblog niet garant kan staan voor het miljoenenbedrag dat deze auto mag kosten.
@Edge: een triotest met de Valkyrie en de Regera lijkt mij wel wat
@tvklarenbosch: The battle of the best, zou je kunnen zeggen. Net als toen de LaFerrari, P1 en 918 Spyder. Wie lijkt dat inderdaad geen goed idee? Ook nog de Chiron ernaast zetten ter vergelijk?
Benieuwd hoe lang Top Gear en The Grand Tour (plus Autoblog natuurlijk) dit keer moeten wachten totdat ze van elke fabrikant een go hebben gekregen voor zo’n multitest……
Ik zou hem wel op mijn oprit durven zetten. Zet ik wel m’n bed ernaast om hem ’s nachts te bewaken. Moet ook wel als je je huis verkoopt. Of huizen.
@sunder94: wat ga jij doen tegen dieven die zon high profile auto willen stelen? Helemaal niks.
@rolov: Keihard snurken!
Neigt een beetje naar de MCLAREN F1 die neus. Maar wat een gaaf ding. Concurrenten?
@reggie-boy_rood: Koenigsegg Regera, Aston-RedBull Valkyrie
@sr20det:
Regera komt niet in de buurt qua grondeffect en komt mede dankzij gewicht en gebrek aan tractie (2WD) tot 250km/u in snelheid te kort om een serieus alternatief te zijn (geen circuit monster in deze categorie, zijn snelheid komt op de Autobahn meer tot z’n recht).
Geen hele mooie auto om te zien imo, zal ongetwijfeld erg hard gaan.
Ben benieuwd wat de betrouwbaarheid van deze motor is. Een 1.6 met >6-700pk zal geen betrouwbaarheid wonder zijn?. Ze hebben natuurlijk het voordeel dat ze geen rekening hoeven te houden met de F1 beperkingen.
Toch had ik hem liever gezien met de 4.0 v8 uit de overige AMG producten. Nu heb je weer zo’n gemaakt geluid van een auto die eigenlijk gewoon een stofzuiger is.
@Rudy: met dat blok erin kun je die prijs nooit verantwoorden.
Met die blok erin is de auto wel extra speciaal en niet een AMG gt met een wat specialer koetswerk.
@Rudy: Toch moet na 50.000 km het blok en de bak eruit voor een revisie.
@tampie: toon me eens een hypercar met >50.000 km op de teller?
@woudloper: die eerste Bugatti Veyron van Perridon heeft meen ik al 75.000 km gereden.
@woudloper: die F1 van mr bean had dat toch?
@tampie: bij deze auto geven ze het aan wanneer de revisie ongeveer kan plaatsvinden.
Volgens mij is dat bij de meeste high performance auto’s helemaal geen lage km stand voor revisie. Daarnaast zal er met deze auto niet netjes bij 3000 tpm overgeschakeld worden en er gewoon vol doorgetrapt wordt tot de 11000 tpm.
@Rudy: ik heb het filmpje niet gekeken maar gemaakt geluid? Het is een Benz he, geen bmw waar het geluid uit de speakers komt.
Het spijt me, maar ik vind m echt niet mooi. Of in ieder geval niet fotogeniek. Hij doet me wat dat betreft heel erg denken aan een Lexus LFA, ook zeker niet mooi, maar wel heel erg indrukwekkend. Sowieso een enorme stijlbreuk met alle andere MB modellen van dit moment.
Nu weet ik het, die neus lijkt op die van een saleen en de achterkant op een VW xl1
Zie toch liever een MC.laren F1 en qwa geluid ook beter klinken
Yo dawg we heard you like active spoilers. So we put an active spoiler on an active spoiler so you can activate your spoiler on your activated spoiler…
Al draagt een aap een goude ring…..
De lelijkste hypercar in zeer lange tijd wat mij betreft, echt een mislukkeling vind ik het!
Lijkt toch behoorlijk op gewoon spiegels…
@av_diver: Idd ik zie ook gewone spiegels hoor…
Dit is iets van een heel andere orde. Dit is next level shit. Wat een auto man. Gewoon een Formule 1 motor van 2 jaartjes terug er in hangen. Gewoon puur omdat het kan. Is toch eigenlijk waanzinnig?
Ik vind het echt heel erg cool. Of ik hem mooi vind weet ik nog niet maar dat maakt niet uit. Het is gewoon een cool ding!
@viezefreddyw: is het idee van een F1 motor in een hypercar niet ontstaan met de Ferrari F50?
@papa: dat was F1 oude stijl, dit is hypermoderne meuk
@viezefreddyw: eindelijk eens iemand met een nuchtere blik. Is hij spectaculair getekend? Absoluut niet maar wat een schoonheid! Geen rare fratsen als de Valkyrie maar toch high-tech.
@viezefreddyw: er wordt precies hetgeen wat mis is met de huidige f1 gekopieeërt. Had er dan een lekkere v10 ingehangen. Had imo veel gaver geweest.
Leuk maar dacht dat er ook auto’s waren doe over de 400 gaan. Dat verschild nog al met 350 plus. Als de super super car moet zijn ben ik wel erg benieuwd hoe snel deze rondjes rijd in verhouden met andere echt snelle auto’s. Zal zal ik hem in donker rood/paars bestellen met cognac kleur leer.
@gerjan: want topsnelheid is iets waar je je in zo’n auto druk om maakt.. rondetijden gaat het om.
Hard gaat het toch wel.
Straatlegale LMP1 wagens (ja ok, een F1 auto, maar zie daar meer LMP1 in), Love it!
Mercedes doet het even, een F1 motor uit de schappen trekken en in een straatautos gooien. BMW en Audi, kijken jullie mee? Mercedes bouwt even een hypercar. Nu jullie nog.
@berlinetta: de aandrijving lag er al (F1) wat natuurlijk 100en miljoenen aan ontwikkeling heeft gekost, dat maakt dit prestigeproject enigzins betaalbaar
Verwacht dus niet dat BMW of AUDI met een hypercar komen uit het niets
Tenzij VAG met de aandrijving uit de LMP1 komt, maar dat lijkt me stug (want diesel)
Overigens hebben zij Bugatti uiteraard al, al is dat meer een hypersnelle GT
@berlinetta: audi = vag = bugatti dus dat gaat nooit gebeuren. En BMW moet gewoon gaan doen waar het het beste in is: sportsedans en coupes. Daar hebben ze hun handen vol aan geloof ik. Daarnaast had mercedes dit al op de plank liggen en hebben die volgens mij neer budget voor zulke projecten.
@srthellcat: Ik vind de Chiron toch een heel ander type auto. Dat is een GT, geen raceauto voor op de weg.
Of ‘ie mooi is doet er echt niet toe, wat een bruut apparaat zeg! Een F1 blok in een dermate ongewijzigde vorm in een straat auto hangen is volgens mij nog nooit gebeurd, heel gaaf!
Schijnt overigens dat er 55 stuks gebouwd worden. Dhr. Manny Khosbin heeft er 1 op bestelling vertelde hij zelf op instagram in zn live uitzending vd presentatie vd auto
@spykerboy: Er worden 275 stuks geproduceerd.
@tampie: en hoogstwaarschijnlijk al bijna uitverkocht . Zoals het hoort Bugatti ;)
Cijfers zijn ongelooflijk! Maar gordon wagener had wel iets beter mogen nadenken over het design. Al zijn de plaatjes voor mijn gevoel erg kunstmatig. Benieuwd of ie ook met een stekker is op te laden. Overigens is dit niet de eerste auto zonder “spiegels”. De Volkswagen XL1 had ook geen “echte” spiegels maar twee schermpjes gefilmd met een aardappel… ook zo’n wagen waarvan iedereen dacht wat doet Volkswagen nu en dat het design gewoon Gruwelijk tegenvalt. Hopelijk ziet deze AMG er in het echt wat beter uit.
De haaienvin. Het meest gehate onderdeel van een F1 auto gewoon op een straatauto monteren. Ballen.
@pomoek: Ballen of balen?
Zitten gewoon spiegels op. Alleen de binnenspiegel is vervangen door een scherm die beeld krijgt van de camera aan de achterzijde.
De Volkswagen XL1 is een productieauto waarbij de buitenspiegels zijn vervangen door camera’s. Dus niet alleen maar bij concepts.
Zit dit naast de Aston en die lijkt echt lichtjaren verder in ontwerp….. Leuk die F1 tech van dit ding maar daar ploffen die torren ook om de haverklap…
@raymond_witvoet: die MB motoren knallen om de haverklap uit elkaar ja.. stelletje jan doedels daar bij Das Haus…
Het lijkt alsof iedereen hem lelijk moet vinden hier… ik vind het een schitterende bak, zeker en profil (filmpje pauzeren rond de 7 seconden). Ook van achter vind ik hem erg geslaagd met de “treurige” achterlichten. De voorkant had ik anders verwacht, maar het is toch alles behalve lelijk imo!
Dat de aandrijflijn uit de F1 komt is natuurlijk leuk en dat maakt het een hebbeding. Maar ergens had ik liever de V8 met nieuwe hybride techniek gezien. Puur vanwege het feit dat dit in de toekomst nog in mindere mate door de AMG familie gebruikt kan worden.
Zo jammer dat er totaal niets herkenbaar Mercedes in het design zit (behalve het logo).
@raymster: dergelijke auto’s zien er vaak niet uit volgens de huidige design taal, maar de komende (kijk maar eens naar de SLR als voorbeeld). Groot pluspunt is dat hier geen lelijke grille op zit.
Camera’s als spiegels is niet uniek voor deze Mercdes. De Volkswagen XL1 die al rond rijd heeft ze ook.
@ko4n: idd. Trouwens, Ik zie op de plaatjes gewoon zijspiegels..
Less is more.
Ik vind dit maar niets. Zou deze voor een halve ton ook niet kopen voor de looks. Achterkant is oke maar de voorkant en de verhoudingen zijn uit proportie
VW xl1 had al camera’s als spiegel en valt onder productie auto’s.
Wat een negatieve reacties. In mijn ogen een vette, hedendaagse (misschien nog wel extremere) versie van de CLK GTR!
Soort McLaren F1 – Audi A7 mix maar dan met een AMG petronas sausje….
Beetje té prestigieus….
Waarom 275 stuks? Van deze – in zijn tijd en nog! – extreme hypercar zijn er maar 6.
http://www.bingosports.co.jp/inventory/detail_10.html
Beperkte aantallen maakt een hypercar net even wat begerenswaardiger, vind ik.
@hartman: die kende ik nog niet, jammer van de kleur.
Gave wagen qua prestaties! Qua vormgeving ben ik echter een beetje teleurgesteld. Het lijkt wel op een super car concept van de jaren 90. Vooral als ik naar de voorkant kijk heb ik het idee dat ik naar een geupdate versie van een McLaren F1 kijk…
Veel gebruik gemaakt van een laag camerastandpunt bij de foto’s om het er nog enigszins indrukwekkend uit te laten zien.
@harrie: misschien omdat de auto ook daadwerkelijk erg laag is?
0-200 km/h onder de 6sec!! Dat is veel sneller dan de Bugatti Chiron of de Koenigsegg One of de Regera. Dit is DÈ HYPERCAR de rest is in 1 keer gedegradeerd tot Sportscar??
@quinn: Ja, was ook enorm verbaasd dat dit nog sneller was dan de Regera, die eigenlijk al bizar snel is ! ( 0-400 in 19 seconden, haaallooo ). De Regera doet het in 6,6 naar de 200, maar heeft ook enkel achterwielaandrijving, de Project One heeft de elektromotoren op de voorwielen.
Iemand die een gokje wilt doen naar de 0-100 tijd? 2,2 seconden?
Sorry hoor maar dit laat mij totaal koud, de uitstraling interieur en techniek, nee een Koeningsegg doet mij zoveel meer.
Over het design en de techniek is al veel gezegd en geschreven, maar wat wordt de definitieve naam van dit beestje, Project One gaat het productiestadium niet halen hoop ik?
Mooie auto maar hij lijkt van voren veel teveel op een Koenigsegg.
Brute bak, maar zo niet Mercedes
Hey @MauritsH, had iemand al gezegd dat de Volkswagen XL1 ook camera’s en een schermpje heeft in plaats van spiegels? ;-)
@perry_snijders: verrek! Wat een clickbait weer.
Ik vind het eerder op een Porsche (918) lijken dan op een Mercedes
Bijzonder fraai, alleen het front kon wat mij betreft nog een tikkie agressiever om de achterkant te matchen.
Ik vind de auto wel kloppen, behalve één ding: de Mercedes-sticker op de voorkant – die lijkt compleet misplaatst imho. Dat krijg je met al die familiegezichten van tegenwoordig: Als je ervan afwijkt is het ook weer niet goed :-)
Gaaf! Maar waar zijn die camera spiegels dan? Ik zie namelijk gewoon normale exemplaren zitten…. Overigens is dit niet nieuw, de VW XL1 heeft deze ook al.
@dutchdriftking: binnenspiegel
De Valkyrie komt in mijn ogen veel dichter bij een F1 auto als dit. Die heeft namelijk ook enigszinds de aerodynamica van een F1 auto. Die auto is veel meer vorm volgt functie dan deze.
Voor mijn gevoel is het enige F1 aan deze auto is de (oude) F1 motor en die lelijke staart vin…
Als ik kon/moest kiezen tussen deze twee, zou ik dus voor de Valkyrie kiezen!
Buiten het functionele vind ik die ook mooier. Originelere vorm en veel meer clean…
Ik vind deze hypercar echt gruwelijk, een heel nieuw level op het gebied van beleving en rijeigenschappen. Zou ontzettend twijfelen tussen deze AMG en de K’egg Regera.