De banden tussen Renault-Nissan en Daimler worden nog eens verder aangetrokken met een Mercedes-pickup op Nissan Navara-basis. Maar dat betekent niet dat de Benz een puur functioneel werkpaard wordt, integendeel zelfs. Mercedes belooft een heuse premium-pickup. Wij zijn echter bang voor een Citannetje.
Mercedes wil naar eigen zeggen als eerste premium-fabrikant met een pickup op de proppen komen en de kwaliteit en luxe van de truck moet daar natuurlijk wel een beetje bij aansluiten. Overigens vergeten ze in Stuttgart voor het gemak even dat Lincoln al de Mark LT in het assortiment had en Cadillac lekker premium deed met de Escalade EXT.
Verantwoordelijk voor de pickup wordt de bedrijfswagentak van Mercedes, al hebben wij zo ons vermoeden dat het grootste deel van het werk al bij Nissan verzet is. Mercedes gaat haar pickup namelijk bouwen op basis van de Nissan NP300, die wij kennen als de Navaro.
Tegenover het Australische Caradvice zegt Mercedes om budgettechnische reden het onderstel van de Nissan te gebruiken, maar er verder alles aan te doen er een echte Benz van te maken. Daar hoort een ander exterieur bij, als ook een door Mercedes zelf ontworpen design. We hebben echter het vermoeden dat Mercedes haar pickup niet geheel zelf gaat ontwerpen. De door het merk vrijgegeven schets (kijk even door de dikmakerij heen) heeft namelijk best wel wat overeenkomsten met Nissan’s Navara, vooral en profil. Verwacht dus een oplapbeurtje, zoals ook de Renault Kangoo die in zijn transitie naar Citan onderging.
Te klein voor Amerika
Anders dan je wellicht zou verwachten, is Amerika voor deze pickup niet de belangrijkste markt. Integendeel zelfs, de Benz is te klein (en vermoedelijk te duur) om de strijd met de grote pickups uit het Wilde Westen aan te gaan. In plaats daarvan moet het een duurder en luxer alternatief worden voor auto’s als de Volkswagen Amarok, Toyota Hilux, Ford Ranger en de Navara. Belangrijke markten zijn Europa, Latijns Amerika, Zuid-Afrika en Australië. Daar werden traditiegetrouw veel Ute’s verkocht, maar deze specifiek voor de Australische markt ontworpen pickups op basis van personenauto’s moeten het veld ruimen. Een luxe pickup zou dan best wel eens een goed alternatief kunnen zijn, zo denkt ook Mercedes-Benz.
Foto: Tata Telcoline, die met een klein beetje hulp van Photoshop nog meer op een Mercedes lijkt.
str8six zegt
Als je moet gaan benadrukken dat iets premium wordt is het resultaat vaak het tegengestelde.
desjonnies zegt
@str8six:
Dat is eigenlijk altijd het geval.
Ozan zegt
Beloofden ze dit niet bij de rest van de bedrijfswagens ook? Volgens mij is het tot nu toe alleen bij de Vito gelukt…
frietjemet zegt
In een Sprinter oid heb je tegenwoordig echt niks te klagen. Het zal nooit het niveau van een C-klasse enzovoorts bereiken, maar dat is ook niet de insteek van een werkpaard.
knipperlichtje zegt
@frietjemet: moah, de stoelen van een sprinter zijn om te janken eigenlijk. het midden is gewoon keihard. Voor de rest een prima busje.
desjonnies zegt
@frietjemet:
Och dat is met de concurrentie precies hetzelfde.
Ik zweerde altijd bij MB bedrijfswagens tot ik een Sprinter kreeg die harder roestte dan een AlfaSud.
Nu sinds jaar en dag Renault, is net zo goed zuiniger en goedkoper in aanschaf.
lekbak zegt
@desjonnies: het grote voordeel van die Mercedessen is dat ze sterk en goedkoop per km zijn. Rij je erg veel kilometers en rij je dus in 5 jaar zo’n bus af, dan heb er een uitstekende keus aan. Iets wat vw bij de crafter vakkundig heeft verneukt…
Overigens heb ik (en vooral mijn kennissen) geen ervaring met de grotere renaults.
Ozan zegt
@lekbak: Mwah, sterke motoren zijn op elk merk busje te krijgen en minder sterke ook op Mercedessen. Heb vaak genoeg gehoord (en meegemaakt) dat volgeladen Sprinters met 60 invoegen op de snelweg omdat de invoegstrook afloopt… (nee geen verkorte)
lekbak zegt
@ozan: ik bedoel met sterk niet het vermogen maar de levensduur.
Ozan zegt
@frietjemet: Collega bij de post is overgestapt op een Iveco Daily, schijnt veel comfortabeler te zijn!
norge zegt
Mijn Mercedes gekke buurman rijdt zo,n Citan…En maar brallen over Mercedes kwaliteit … Zou ik het tegen hem zeggen?
9000cse zegt
@norge:
Hangt af van je integratieniveau of zelfs assimilatie………..;-)
norge zegt
@9000cse: heb het nog niet gezegt… Dus het Noorse beleefdheid heeft het tot nu toe gewonnen…
SimonMc zegt
@norge: Dat de onderhuidse Renault eigenlijk een betere bestelwagen is, dan Mercedes zelf kan maken? Nee, dat plezier zou ik hem nu ook niet gunnen.
racerx zegt
Zelf iets regelen op basis van de G is zeker weer teveel moeite…
lekbak zegt
@racerx: iets regelen op basis van de G is vooral te duur. Dat kreng is zo hoogwaardig gebouwd dat die nooit goedkoop kan worden. Dan moeten ze het hele ontwerp veranderen. Goedkopere componenten enzo.
mercedesbenz63 zegt
Ze moeten het onderstel van de G klasse gebruiken, of de ML
9000cse zegt
@mercedesbenz63:
Nee joh! Dan verdienen ze gewoon te weinig. En een ster is toch overtuigend genoeg?
9000cse zegt
Zoals ik uit het hele verhaal moet opmaken, betekent priemijum dus niet veel anders dan het plaatsen van een ander grilletje en een ster op een “ondergewaardeerde” Nissan? Maar dat is toch precies wat het kopersvolk wil? Ik zou bijna gaan geloven in volksverlakkerij.
Ik ben weliswaar niet in voor dit type auto’s, maar als het zou moeten dan doe mij de Navaro maar.
desjonnies zegt
@9000cse:
Ga me nou niet wijsmaken dat jij dit nog niet wist !
Ooit stond Mercedes eenzaam aan de top, geliefd door kwaliteit en degelijkheid, (200 D’s die een half miljoen kilometers in de Tax liepen) nu is alles goed, anders overleef je het niet als merk
super zegt
@desjonnies:
Volgens mijn garagist die onder meer soeperkars van rijke russen in onderhoud heeft, is geen enkel merk gevrijwaard van dat soort “life cycle” engineering, ook rr niet, zijn advies voor hen die een betrouwbare auto willen; koop een japanner… (Niet dat ik dat heb opgevolgd)
lekbak zegt
@desjonnies: niet zo negatief jij, als je w123 240D de miljoen niet haalde zonder revisie had je echt een slecht exemplaar getroffen. De 200 was te underpowered en de 300 is niet onverwoestbaar, slechts ongelooflijk sterk.
Helaas is die tijd wel voorbij. Jonger dan ’92/’95 kan je ze beter laten staan.
gerjan zegt
Ik zeg gooi een as onder G amg 6×6 weg. Iets lager bij de weg dikke diesel er in en klaar.
Ozan zegt
@gerjan: te groot.
lekbak zegt
@ozan: de G is juist te klein. Het is echt een verrassend smalle auto hoor.
Ozan zegt
@lekbak: de 6×6 is groter dan een standaard G
lekbak zegt
@ozan: de cabine is net zo breed als een standaard G. Ze hebben alleen een hele hoop plastic aan de zijkant geschroeft.
Ozan zegt
@lekbak: dus de 4×4 in het kwadraat is ook even breed?
lekbak zegt
@Ozan: Als jij niet kan zien dat de 6×6 en de 4×4 kwadraat gewoon een net zo brede body hebben als een gewone G maar dan met wat wielrand verbreders heeft het ook geen zin om dingen uit te leggen.
Ozan zegt
@lekbak: sorry hoor, niet boos worden.. :’) ben niet bepaald Mercedes fan.
henkhupelschoten zegt
Als mercedes-liefhebber (mb heeft geen fanboys) hoop ik dat deze relatie snel tot een einde wordt gebracht. MB en een Pick up, dat is netzoals dat Rolls Royce of Bentley een SUV gaat maken… O, wacht..
robert110 zegt
@henkhupelschoten: Mercedes Benz heeft al vrij lang een pick up in het gamma, en dan bedoel ik niet op basis van de busjes. De G 300 CDI (in mijn ogen de beste auto die Mercedes in het gamma heeft) is namelijk ook met open bak leverbaar:
http://www.nast-sonderfahrzeuge.de/MB-Exotenforum/img/uploaded/image44963.jpg
Alleen is die wel wat duurder en moeilijker te bestellen dan de gewone Mercedessen.
lekbak zegt
@henkhupelschoten: Een pickup past juist uitstekend bij mercedes. Het merk is immers altijd al actief in de vrachtwagen en bedrijfswagen markt. Daar past dit goed bij. Ze moeten het alleen niet positioneren als luxewagen. Maar aangezien de bedrijfswagen tak dit gaat doen gaat dat ook niet gebeuren.
Overigens halen de meeste autobloggers de luxewagen afdeling en de bedrijfswagen tak door elkaar. Die denken dat een Mercedes busje bedoeld is als premium. Dat moet je gewoon los van elkaar zien. Het enige wat van oudsher overeen komt is de superieure techniek. Iets wat nu niet meer vanzelfsprekend is, al gaat het bij de sprinter nog wel grotendeels op.
Dizono zegt
@lekbak: Ze hebben zelf jarenlang de (vrij briljante) slogan gevoerd ‘de Mercedes onder de busjes. Dus ook Das Haus zélf wil graag hun bedrijfswagens wat meer premium maken dan de concurrentie.
lekbak zegt
@dizono: Das Haus wil alleen maar verkopen. Als ze de busjes premium hadden willen maken hadden ze er wel meer luxe en een betere afwerking in gemaakt. Marketing is marketing ;-)
marinepower zegt
@henkhupelschoten: dan de Actros, Axor, Atego en Econic ook gelijk maar afstoten, en onder Renault V.I. of UD vlag brengen.
SimonMc zegt
Waarom niet ineens een Ute? Alsof het hier allemaal zo off-road te doen is.
reistje zegt
Ben wel benieuwd wie de doelgroep is dan. Premium rijders of toch de meer praktische pick-up richting?
ejvdl zegt
Nou ja. Veel erger dan de citan kunnen ze het niet maken. En de navara is natuurlijk ook renault, maar het komt een beetje goedkoop over. De grote vraag blijft, waarom zou je dit willen?
Carreza zegt
Waarom niet meteen baseren op de Dacia Duster pickup … hartstikke premium.
mout zegt
Nja. Staat hierboven al her en der beschreven: het zal vast minstens zo premium zijn als de Renault Citan of VW Sprinter. Een V-klasse met wat opties gaat over de ton. Als dat geen ‘premium’ is, weet ik het ook niet meer.
siemi zegt
Slimme actie van Mercedes. Hier in Thailand worden met name pick-ups verkocht. Doordat nissan hier produceert zijn ze gevrijwaard van importheffing. Scheelt toch 200%. Door de nissan faciliteiten te gebruiken creëeren ze mooi een Mercedes die voor een zacht prijsje is te verkopen. Een b klasse is hier volgens mij 2 keer zo duur als een Toyota Vigo.
Leuke bijkomstigheid, het wordt een nieuwe Mercedes met Mercedes kwaliteit :-)
mrrallycross zegt
Schetsen zien er leuk uit. Hoop dat het wel echt een Mercedes wordt