Een auto speciaal bedoeld voor de avontuurlijke bouwvakker met designschoenen. Ofzo.
Hadden we het eerder vanavond nog over een lekkende Mercedes pick-up, nu is ie dan eindelijk echt helemaal officieel. Mercedes presenteert de “eerste premium pick-up” (euhm, zijn we DEZE vergeten…) waarin volgens het lovende persbericht (van maar liefst 9 kantjes) het beste uit twee werelden wordt gecombineerd. In alle luxe bouwmaterialen vervoeren, bijvoorbeeld. Voelt toch een beetje als een truffelsausje over je friet, zal ik maar zeggen. Afijn, laten we anders even kijken wat Mercedes er zelf over zegt.
Met de Concept X-CLASS geeft Mercedes-Benz Vans een voorproefje van de nieuwe pick-up, de X-Klasse. De eerste premium pick-up combineert het beste van twee werelden. Dit wordt op indrukwekkende wijze gedemonstreerd door twee designvarianten van de concept car. De Concept X-CLASS powerful adventurer laat zien dat de toekomstige X-Klasse alle kwaliteiten van een traditionele pick-up zal bieden: solide, functioneel, sterk en ook buiten de gebaande paden in zijn element. De Concept X-CLASS stylish explorer gaat een stap verder en laat zien waarin de Mercedes-Benz pick-up zich zal onderscheiden. De X-Klasse zal een echte Mercedes worden, met de kenmerkende designtaal van het merk, een hoog comfort- en veiligheidsniveau en een hoge mate van rijdynamiek.
Dat het de Duitsers serieus is met deze wagen, blijkt wel uit het feit dat er ‘enkele honderden miljoenen euro’s’ worden geïnvesteerd in het nieuwe model. Eind volgend jaar moet hij op de markt komen, zoals gezegd onder de naam X-klasse. Volgens de baas van Daimler AG, Dr. Dieter Zetsche is het model vooral bedoeld voor de markten in Argentinië, Brazilië, Zuid-Afrika, Australië en Europa. En wat hij ook zegt, ‘met de X-klasse hebben we een van de laatste hiaten in ons modellengamma opgevuld’. Dat betekent dus dat er na de A, B, C, CLA, CLS, E, G, GLC, GLE, GLS, S, SL, SLC, AMG GT, V en de Smart nog steeds ruimte is voor nieuwe niches. Wij vinden het knap!
Over motoren en prijzen is vanzelfsprekend nog niks bekend, het is immers een concept!
hight96 zegt
Doe mij dan maar zo’n Ford of Dodge RAM, deze ziet er niet stoer genoeg uit…
rolov zegt
@hight96: hij ziet er idd uit als een mietje ….
hight96 zegt
@rolov: Dat ook weer niet, maar het is veel te veel een luxepaard…
banaan7 zegt
@hight96: ja vooral de raptor is gaaf!
Jochen zegt
Laat de XLC, XLS, XLE en XXL boobies maar komeb
Arno's zegt
Ford doet het niet in z’n broek want die zijn waarschijnlijk veel goedkoper
wachtmaartotmijnvtecinkicktyo zegt
@asmulders: een “fully loaded” F150 kan in the states toch ook al gauw tegen de $75,000 aan kosten
Arno's zegt
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: Zet daar dan eens een fully loaded Mercedes tegenover
swid zegt
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: Dat is dan wel een apparaat dat g65’s als tussendoortje neemt.
Arno's zegt
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: En wat verwacht jij van de optielijst van deze Merc? Ik denk dat je achterover slaat wanneer je alles aanvinkt en dan onderaan het lijstje komt
mercedesclk350 zegt
Brrrrr dit is niet het Mercedes dat ik gewend ben.
Ben er met de Citan achter gekomen dat je geen Renault spullen kan verbergen met een Mercedes logo.
rikus zegt
@mercedesclk350: eigenlijk is geen enkele bestelauto een feest om mee te rijden.
henkhupelschoten zegt
@rikus: ooit in een v-klasse mogen zitten/rijden?
mercedesclk350 zegt
@henkhupelschoten: Een top-spec V-Klasse is dan ook meer een luxemobiel. De Vito echter, die rijdt prima en Mercedes-achtig maar het interieur is niet geweldig, beetje veel plastic.
rikus zegt
@henkhupelschoten: Oei dit is een instinker. Het stuurt iets fijner als een Trafic of iets dergelijks. Maar een basisuitvoering V is heus niet de “S-klasse” onder de busjes.
mercedesclk350 zegt
@rikus: Dat moet je ook zeker niet verwachten van een bestelbus, echter een Sprinter voelt ten minste nog een beetje normaal aan.
Zouden we zeggen dat een Mercedes E-Klasse een iPhone 7 is, dan vergelijk ik de Citan een beetje met de iPhone 5C. Een plastic apparaatje dat eigenlijk niet zo geweldig is maar mensen die het kopen maakt dat niet uit want het draagt wel mooi een Apple logo.
Hoe deze pick-up in deze vergelijking past? Een soort gigantisch Android toestel waar ze een Apple logo + basis Apple styling op hebben geplakt. Zo diep is Apple nog niet gezonken. Mercedes dus wel.
piebepost zegt
@mercedesclk350: Nou ja, je zult niet als eerste van mening zijn dat Apple vrij laag ging met haar wannabe Surface Pro.
rikus zegt
@mercedesclk350: Die Apple vergelijking ben ik met je eens. Ik weet niet wat ie kost, maar hij zal gunstig geprijsd zijn. Bij ons hebben ze er inmiddels ook een stuk of tien, maar als ik ze vergelijk met de rest van het wagenpark dan zou dit niet mijn keus zijn. De V-klasse is niet eens te vergelijken, een kale Vito is ook niet per se beter als een Transporter of een Trafic.
gregorius zegt
@mercedesclk350: waaraan zie je dat dit (ook) een rebadge is?
mercedesclk350 zegt
@gregorius: gedeeld project tussen Nissan, Renault en Mercedes. Deze komt ook op de markt als Nissan Navara en Renault Alaskan.
gregorius zegt
@mercedesclk350: I see. Ik zie geen linkje of passage in het artikel.
mercedesclk350 zegt
@gregorius: onze internationale collega’s vermelden het wel: http://www.autoblog.com/2016/10/25/mercedes-benz-x-class-concept-pickup-official/
silver zegt
Renaults met een Mercedes-badge, Nissans met een Mercedes-badge, Chrysler’s met een Lancia-badge, ik word een beetje moe van dat rebadgen…
lincoln zegt
Amerika veroveren !!
Dit handtasje is leuk voor Europeanen ..
Amerikanen nemen gewoon de Nissan ..
swid zegt
@lincoln: Hmm een Nissan met een MB inrichting zou nog zomaar niet eens zo slecht kunnen zijn.
pinut187 zegt
@lincoln: het model is vooral bedoeld voor de markten in Argentinië, Brazilië, Zuid-Afrika, Australië en Europa..
theracetosucces zegt
Concept of voor het echie?
janmetdelangeachternaam zegt
gedverdemme wat een gedrocht, die voorkant lijkt wel thuis te horen in een of andere pixar film
bouwvakkert zegt
Haha die ziet er echt niet uit.
misterdrogba zegt
Ieuw… Doe maar toch die Amarok met z’n 3.0 TDI.
dagdromer zegt
@misterdrogba: uhm nee. Ben een grote Amarok-fan, heb drie jaar met een 180pk BiTDi rondgereden, echt prima. Maar die nieuwe V6 is simpelweg veel te duur, en de concurrenten zijn beter geworden. Heb net zakelijk 2x nieuwe Ranger besteld. Die is niet beter, maar ook niet slechter. Scheelt zo’n 15.000 per auto. (Heb ze in Dld gekocht overigens) En die meerprijs is de Amarok niet waard.
misterdrogba zegt
@dagdromer:
Heb je volkomen gelijk in. Die Rangers zijn echt top. Maar als het toch een “Duitser” moet zijn, liever de Amarok dan dit.
mastemaker zegt
@dagdromer: had je toch beter voor de nieuwe Hilux kunnen gaan!
dagdromer zegt
@mastemaker: nee, laadvermogen is minder en vooralsnog alleen als dubbelcabine leverbaar (te korte bak)
mastemaker zegt
@dagdromer: laadvermogen van 3500 kg (in de folder staat nog 3200) en ook als enkel en xtra cabine leverbaar hoor!
dagdromer zegt
@mastemaker: die 3500 is maximaal gewicht aanhanger. Laadvermogen is afhankelijk van uitvoering max 1100 a 1200 kg, overigens gelijk aan Ranger wat dat betreft. I stand corrected.
ihrte zegt
@dagdromer: maar krijg je die Ranger met dubbele cabine en dubbele zitrij op grijs kenteken? Dat is precies de reden waarom een bevriende hovenier net 2x nieuwe V6 Amarok heeft besteld.
dagdromer zegt
@ihrte: dat weet ik niet. In ieder geval bieden ze een pluscabine aan (anderhalf zeg maar, dus noodzitjes in de bak). Grijs kenteken voor mij niet zo spannend. Deze gaan op Duits kenteken rijden.
W115 zegt
Een premium pick up lijkt mij niet echt succesvol. Helemaal omdat Mercedes in de us veel meer een status merk is dan hier in Europa
ferrari94tr zegt
Wel een dik ding zeg! Maar is ie niet wat klein om de concurrentie met de RAM aan te gaan?
rolov zegt
@ferrari94tr: zie jij hoe groot die is?
LaLancia zegt
Djeesus, wat een ding! Laat dit voor de waardigheid van Mercedes svp een grap zijn!
Edge zegt
Ik heb de livestream bekeken en ik moet zeggen, het is een mooie pickup geworden. Vooral die witte, met z’n andere achterlichten ziet er goed uit.
volvov70 zegt
Netcarshow geeft aan dat dit nog een concept is…
Edge zegt
@volvov70: Is het ook. In de livestream van Mercedes werd ‘ie continu “Mercedes-Benz Pickup Concept” genoemd
peug206 zegt
Ik mag hopen dat het geen diesel is anders gedoemd om te vlotten
peug206 zegt
@peug206: floppen* goedenavond
seanxtype zegt
Amarok die het met een c-klasse heeft gedaan ?
daanzanting zegt
Ik vind hem er geweldig uit zien!
janmetdelangeachternaam zegt
als ze nou gewoon wat hadden veranderd aan het bakbeest dat de g-klasse heet(waar notabene al een pickup versie van is) had het nog kans van slagen gehad
rvds15 zegt
Zou toch geweldig zijn als Mercedes hier ook een AMG variant van zou gaan maken. Hoe gaaf!
strijkijzer zegt
Wauw, die achterkant is wanstaltig.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Mooi hoor, alleen jammer dat het logo een beetje klein is…
snolvos70 zegt
Wat een afgrijselijk hok.
tvr1974 zegt
Jezus die voorkant is lelijk! Net of ie een dubbele onderlip heeft.. nu maar hopen dat we dat ding in europa nooit gaan tegenkomen..
merri zegt
Niks gelekt, staan gewoon op insta van Mercedes niet gelijk denken dat jullie een primeur hebben!
daandebree zegt
Los van een paar design elementen vind ik hem echt spuuglelijk
clarkson zegt
Ik vind het meer een funky citroën design. Laat dit maar fake zijn..
papa zegt
Erg cool, niet redneck genoeg om de grote drie te verslaan. Bovendien waarschijnlijk heel veel duurder als een f150 / ram / silverado
volvov70 zegt
@papa: dan
nicolasr zegt
@volvov70: Neeeeee, beter he?
Edge zegt
Voor degenen die wat meer van de pickups willen zien, hier bewegend beeld: https://www.youtube.com/watch?v=rIjBvhW0kmY
Breinstein zegt
Gordon Wagener mag zijn spullen pakken en gaan, wat een wanstaltig design is dit weer. Van de huidige generatie is alleen de S klasse erg fraai, de rest een slap aftreksel of te lelijk om op te kotsen. En dat zegt een Mercedes liefhebber.
henkhupelschoten zegt
@breinstein: eens. Laat Paul Bracq aub weer terug komen. …
LaLancia zegt
@breinstein:
Zo zie je maar weer, laat ontwerpen maar aan Fransen (Bracq) of Italianen (Sacco) over!
leaper035t zegt
Tjah, wat moet ik hier nu van vinden? Ben dit niet gewend van De Ster. Heb helemaal niets tegen pick-ups, doe me maar een stoere bak om eens crazy te doen. Liefst met zoveel mogelijk verstevigingsbaren, enorme wielkasten, gigantische off road banden en LED-bars op het dak gemonteerd. Dus Mercedes; kom maar snel met een extreme versie om met de F150 Raptor te concureren!
leaper035t zegt
@leaper035t: *concurreren
pinut187 zegt
@leaper035t: deze is niet voor de Amerikaanse markt bedoeld en dus ook geen concurrent voor de Raptor..
reistje zegt
Maarrrr hoe willen ze de pick up markt veroveren met een omgebouwde Nissan Frontier? De Frontier valt in het lagere pick-up segment net zoals de Hilux. Terwijl iedereen een groot zwaar ding wilt met V8 die 300ton mag slepen.
mastemaker zegt
@reistje: das wel een heel hoog aanhanggewicht
flevocarspotter zegt
Voorkant = lelijk
Ik had meer gehoopt op een soort ute eigenlijk van deze carroserievorm zijn er al wel genoeg
jochempie zegt
Holy fuck wat een dikke bak. En die laadklep dan!!
rikus zegt
Dat interieur op foto 15 is echt iets voor de ZZPende bouwvakker.
bertorelli zegt
Doe mij die W114 maar.
Rob zegt
LOL, carbon sierlijsten in een pick-up truck! LOL, witte bekleding in een pick-up truck! LOL, een detailfoto van een raamslinger! LOL, nog een detailfoto van een raamslinger ! LOL, @ stylish explorer! “stylish”! LOL, @ “premium” pick-up truck!
Ik heb me wel vermaakt met de foto’s in ieder geval.
Is het trouwens stiekem een Nissan? Zoja, de Titan kun je ook met hout, glimdingetjes en veel leer in het interieur krijgen. En daar rij je naar mijn gevoel toch iets minder mee voor Jan Joker….
Design_Driven zegt
@rob: ik moest vooral lachen om de lier. Dat touwtje is nogal kort.
Rob zegt
@sketcher:
Nu we het toch over een lier hebben, jij weet dit vast: wat is voordeel van een lier met geslagen touw (al dan niet synthetisch) ipv staaldraad? Staaldraad is toch veel duurzamer?
Het enige wat ik kan bedenken is dat touw iets vriendelijker is voor de (blote) handen.
Design_Driven zegt
@rob: Ja staaldraad is onderhoud vriendelijker en vooral een stuk goedkoper maar synthetisch draad heeft veel andere voordelen. Om te beginnen is het een stuk lichter. Aangezien de lier voor je as zit is dat heel belangrijk. Als staal knapt dat vliegt het in de rond en kan het je makkelijk doden, daarom mag je er ook nooit vlak bij staan. Synthetisch touw valt bij knappen gewoon recht naar beneden op de grond. Tegenwoordig gaat synthetisch touw ook erg lang mee en is het niet zo gevoelig meer voor UV en verontreiniging. ook is synthetisch touw wat vergevingsgezinder bij het oprollen.
Rob zegt
@sketcher:
Dank!
Dutchdriftking zegt
En dan als 63 AMG!
henkhupelschoten zegt
Hopelijk wordt dit een flop, dit is geen Mercedes-Benz… en zijn ze vergeten dat ze vroeger ook nog een G-klasse als pick-up hadden en zelfs een W114 220D “la pick-up” hadden, was eerder een ute dan een pick-up… gelukkig is er ook goed nieuws. Morgen een nieuwe E63!
Edge zegt
“A, B, C, CLA, CLS, E, G, GLC GLE, GLS, S, SL, SLC, AMG GT, V en de Smart nog steeds ruimte is voor nieuwe niches. Wij vinden het knap!”
@MauritsH: Voor de volledigheid, je vergeet de GLA nog ergens ertussen te proppen ;)
trambel zegt
@edge: Dat heet premium.
Voor elk wat wils.
trambel zegt
Waarom vind ik dit als pickup hater en MB liefhebber een erg stoer ding. omdat die knakenzooi uit de states eruitziet als een vrachtwagen, en ook zo rijdt.
Dit is gewoon een stoere verschijning en rijdt ook nog eens behoorlijk wordt belooft.
Een goudmijn,trust me.
Design_Driven zegt
@trambel: Deze moet je niet vergelijken met een F150 of Silverado maar met de klasse daar onder die in de VS bijna verdwenen is. De Ford Ranger en SportTrac zat in die klasse, de enige Amerikaan die nog in die klasse verkocht wordt is het duo Chevrolet Colorado en GMC Canyon. De rest is Japans of wordt niet in de VS verkocht zoals de HiLux, Amarok, L300 etc.
autodrome zegt
De mercedes amarock?
autodrome zegt
Amarok
Supra1981 zegt
Ben benieuwd naar de D en F klasse.
martq zegt
Je bent de GLA vergeten in het rijtje.. Maar het is je vergeven ?
jasbelle zegt
Hij lijkt wel een beetje op een Amerikaan, met die onderkin
allesmetturbo zegt
Liever een ster in de voorruit dan frans spul onder de kap
dillinger2016 zegt
Ziet er BRUUUUUUT uit. Ik zou em wel willen
piebepost zegt
Er moest even wat tijd overheen maar Ik ben er over uit. Het futuristische achterkantje vervangen door een productieversie en dan vind ik ‘m moddervet.