Twee jonge Mercedes-medewerkers crashten gisteren eenzijdig met zeer hoge snelheid in de buurt van Frankfurt met een SLR McLaren. Beiden waren op slag dood. Aanvankelijk werd gesproken over testrijders, maar Mercedes-Benz heeft vandaag laten weten dat de heren wel personeel waren, maar geen testrijders.
Waar gehakt wordt, vallen spaanders. In dit opzicht is dat gezegde cru, maar niettemin wel waar. De meeste testrijders halen hun pensioen, maar helaas komen er ook regelmatig dodelijke crashes voor. Zowel VW als Porsche als Lexus kunnen hierover jammer genoeg meepraten. In dit geval is het voorgaande volgens het laatste nieuws klaarblijkelijk irrelevant, want bij de Duitse crash gisterochtend waren geen testpiloten betrokken, maar garagemedewerkers. En dat stinkt.
Want met deze crash ging het hard. Heel hard. Hij gebeurde op de A8/B8 in de buurt van Kelkenheim. Op Google Maps is te zien dat het hier ongeveer van snelweg op tweebaans overgaat, en daar is het ongeval ook gebeurd. De auto, naar verluidt 4 jaar oud en van en klant, is compleet aan stukken gegaan. Brokstukken werden in alle windrichtingen gevonden.
Het lijkt er dus op dat hier een tweetal jonge mannen zich niet hebben kunnen inhouden en volgas hun eigen dood zijn ingereden. Het is een veronderstelling, maar geen vreemde, gezien het bewijs en de vele meldingen in het verleden over garagepersoneel dat veel te lomp met krachtige auto’s is omgegaan. Gecrashte Koenigseggs, Corvettes, en Lambo’s zijn hier stille getuigen van. Onlangs nog dook er een filmpje op van medewerkers van een BMW-dealer die een splinternieuwe 1M mishandelden.
Een politiebericht vind je hier, verder spreken de beelden voor zich. Mocht je meer foto’s van de ravage willen zien, kijk dan hier. De ravage doet me meteen denken aan de snoeiharde crash waarbij Ryan Dunn onlangs om het leven kwam. (bild.de, via GTSpirit)
dennisr zegt
2 van die knulletjes die zich niet kunnen inhouden, om het maar netjes te houden.. sneu voor de nabestaanden ? ook wel sneu voor die klant trouwens.. doet idd wel een beetje denken aan de crash van Ryan Dunn.
potver7 zegt
@dennisr: Knulletjes? Eén van de twee was 32 jaar, en ze hadden allebei kinderen. Je zou je even kunnen verdiepen in de feiten voordat je zo’n opmerking plaatst…
jzaero zegt
@potver7: Neemt niet weg dat je je gedraagt als een puber als je een auto zo behandelt. Er zat 120-150meter tussen de klap op de vangrail en de klap op de bomen. Zelfs na een klap op de vangrail vliegt de auto nog 150 meter door. Dat was niet langzaam.
dennisr zegt
@potver7: als je zo met de auto van een klant om gaat, gewoon omdat je je niet kan inhouden.. dan ben je een knulletje :) niks van gelogen, en ik zal mezelf ook niet heilig verklaren, als je zo’n auto voor geschoteld krijgt zal ik misschien ook de verleiding niet kunnen weerstaan.. i dont know.. maar dan vind ik mezelf ook een knulletje :)
sebasjuhh zegt
OMG! RIP voor diegenen.
Jammer van de auto ook
Northwestern zegt
Ik zie regelmatig dat er lomp gereden wordt met auto’s van klanten, onder het motto: Het is toch niet van mij.
maxx1 zegt
@Northwestern: inderdaad…
theblackstig zegt
@Northwestern: Ja precies, dan is het juist een reden om er voorzichtig mee om te gaan, als het niet jouw auto is toch?
xilver zegt
@theblackstig: Zo denken er velen spijtig genoeg niet…
Northwestern zegt
@theblackstig: Voor mij wel, maar voor sommige medemensen niet.
maxx1 zegt
sinds wanneer rijd garagepersoneel in de auto van een klant rond… mocht deze auto ongevraagd meegenomen zijn dan klinkt het misschien hard. maar boontje komt op zijn loontje
wack zegt
@maxx1: idd lekker voor ze, gierige apen die van andermans spullen ongevraagd gebruik maken.
dennisr zegt
@wack: nou, dat het hun eigen schuld is klopt.. maar ”lekker voor ze” ? beetje te ver niet ?
Xiphos zegt
@maxx1: het zal in dit geval niet zo zijn geweest maar garage personeel moet wel degelijk met de auto rijden om te kijken of deze in orde is. Het is echter wel compleet onverantwoord om zo met een auto van een klant om te gaan.
maxx1 zegt
@Xiphos: daar heb je toch ook een dyno voor? dit is gewoon bruuthard gegaan. lijkt me niet de bedoeling idd.
dennisr zegt
@maxx1: bruuthard gaan is nooit de bedoeling, maar garage personeel rijd zo’n beetje in alle auto’s die voor reparatie komen, misschien is er bij deze SLR wel een onderdeel vervangen en moest het personeel dat even testen, had hij ook alleen kunnen doen, maar even serieus.. wat zou jij doen ?
Of zou je zelf liever de auto gewoon op laten halen door de klant, en achteraf wel zien of de reparatie gelukt is of niet.. als hij binnen een dag terug is, of gecrasht is dan is de reparatie niet goed gegaan, hoor je na een week nog niks is het wel goed gegaan, zoiets ?
maxx1 zegt
@dennisr: ik zou wel doorrijden 160 +/-. maar astronomisch snelheden bereiken met dat ding absoluut niet. je praat in NL wel over 626 000 nieuwwaarde..
spykerboy zegt
@maxx1: garage personeel mag met de auto rijden. maaar op een normale manier. dit om te kunnen controleren of de auto nog rijdt naar behorens na een reparatie aan de auto.
MAB zegt
@maxx1: met een dyno kun je toch geen rijgedrag bepalen?
bohica zegt
@maxx1:
Veel mensen klagen vaak over een geluidje of wind geluid hoe test je dat op een dyno.
Kan me een verhaal herinneren van een man die vroeg of de dealer een geluidje kon opsporen die hij bij 220 hoorde.
En noem mij maar een dealer die een dyno heeft staan.
x7phenom zegt
@maxx1: zou jij niet ff een stukje rijden ????. Ik niet heb namelijk een verschrikkelijk hekel aan die lelijke merc’s
jzaero zegt
@x7phenom: Dan werk jij gelukkig ook niet in een Mercedes dealer..
DennisS65B40 zegt
Pff wat moet dat hard zijn gegaan.. SLR is niets van over. Heel naar voor de families en in het bijzonder die van de bijrijder, RIP.
Los van de menselijke tragedie, vraag ik me af hoe Mercedes zoiets oplost met de eigenaar van de auto?? Een nieuwe leveren gaat niet meer en een AMG modelletje dekt de lading bij lange na niet…
mercedesfan zegt
@audir8v10: Een dikke schadevergoeding betalen. Toch wanneer er een fout bij Mercedes te wijten valt.
maxx1 zegt
@audir8v10: gewoon een schadevergoeding lijkt me
xilver zegt
@sir_smokalot …4 jaar oud en van EEN klant -) ‘e’-tje vergeten.
Zonde van de SLR, lomp van de medewerkers…
Nielsi zegt
“maar boontje komt op zijn loontje” … ja, want deze heren verdienen de dood omdat ze een wagen van een klant hebben genomen?
Neen, deze heren verdienden de dood omdat ze met hoge snelheden aan het scheuren waren. Een klein ongelukje is dan dodelijk, een kunt van 12 jaar weet dat – deze heren wisten dat ook.
mercedesfan zegt
@Nielsi: Die mensen hun dood is dus rechtvaardig om dat ze te snel rijden? Vreemde rechtvaardigheid.
NielsGP zegt
@Nielsi: Zover moet je nu ook weer niet gaan vind ik.. En ‘kunt’ is met een c ;)
Hubert zegt
@NielsGP:
Maar een cunt van 12 jaar is wel errug fout….
NielsGP zegt
@Hubert: Feit maar Nielsi is de auteur. :) Tamelijk beschamend dat een naamgenoot een beetje pedostyle doet..
Nielsi zegt
“maar boontje komt op zijn loontje” … ja, want deze heren verdienen de dood omdat ze een wagen van een klant hebben genomen?
Neen, deze heren verdienden de dood omdat ze met hoge snelheden aan het scheuren waren. Een klein ongelukje is dan dodelijk, een kunt van 12 jaar weet dat – deze heren wisten dat ook.
lincoln zegt
@Nielsi:
tja .. dat heb je met levende wezens ..
die verdienen allemaal de dood ..
hebben ze recht op ..
x7phenom zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
x7phenom zegt
@x7phenom: @ AB. Die ff die lincoln. Dat komt op hetzelfde neer
maxx1 zegt
een ongeluk of schade is altijd! deels of helemaal je eigen schuld. vanmiddag gemerkt toen ik met mn brommer onderuit schoof, echt spekglad in Nederland :S
dennisr zegt
@maxx1: bullshit.. je kan een ongeluk krijgen terwijl de schuld 100% bij een ander ligt..
bpc zegt
@maxx1: laat ons jou stellingeens ruim bekijken he, stel je rijd op de snelweg 120km/h 2de rijstrook en iets voor je rijd een vrachtwagen, die om 1 of andere reden de controle kwijt raakt , en die ramt daardoor jou(wagen tussen de vrachtwagen en de betonnen middenrand , hoe kan je hier schuld aan hebben ?
maxx1 zegt
@bpc: je kiest een manier om het proberen minder erg te maken. achteraf had je door een andere keuzen misschien de druk kunnen ontwijken ;)
Hubert zegt
Wat een stelletje zedenpredikers hier.
Als ik de kans krijg met zoiets te rijden zou ik ook kijken hoe hard ‘ie kan. Vooral als je in Duitsland bent.
En als de klant perse een andere wil, geen probleem. Er staan er zat te koop.
mercedesfan zegt
Heel erg voor die mannen, en voor hun familie. Hopelijk voor de familie, worden de “testrijders” niet aansprakelijk gesteld. Want dan zou de familie -heel cynisch- de schade aan de SLR moeten betalen.
renoir zegt
Goed geschreven stuk! Mag ook wel eens gezegd worden!
Cantago zegt
@renoir: Smoke kan dan wel niet goed presenteren, hij kan schrijven als de beste!!
sir_smokalot zegt
Lol, weet nog niet precies hoe ik dit ga opvatten :)
MAB zegt
@Cantago: haha +1
dennisr zegt
wanneer ben je trouwens een test rijder, als garage personeel iets repareert, en ze moeten het daarna testen, zijn ze dan niet gewoon test-rijders ?
HDM zegt
@dennisr: volgens mij hebben echte testrijders wel een speciale vergunning en vermelding bij zich, testrijders moeten vaak ook een hoop extra racevergunningen en zo hebben. Die heb je als monteurtje niet.
dennisr zegt
@HDM: ”monteurtje” ??
Nv zegt
@dennisr: Persoonlijk aangevallen?
dennisr zegt
@Nv: moah, ben zelf idd wel monteur, zal me verder een mn reet roesten wat een ander daar van vind, maar volgens mij voelt hij zich beter ofzo.. klinkt nogal denigrerend vind je niet ?
Nielsi zegt
@mercedesfan: neen, deze verdienen de dood niet. Echter, kijkend naar het wrak kunnen we voorbarig besluiten dat de snelheden illegaal waren. Rijden op een weg aan 170 waar bijvoorbeeld 70 mag gereden worden, dan vraag je om problemen. Die bestuurder wist dat ook. Aan 170 een foutje maken = harstikke dood. Ze zochten grenzen op en blijkbaar hebben ze de grens gevonden.
maxx1 zegt
@Nielsi: nou ik denk dat dit wel bovenin de 200 lag hoor. bij 170 in de vangrail heb je nog geen ernstig probleem
bpc zegt
@maxx1: bij 170 in de vangrail geen ernstig probleem ? ooit al is een accident gehad eigenlijk , een kennis van me is overleden in een auto ongeluk aan 110km/h bleek achteraf, en jij denkt dat het aan 170 ng allemaal wel goed komt ?
maxx1 zegt
@bpc: dan lig je niet over de vangrail en ligt je auto niet in 10 000 brokken ;) met 170 had hij die wegversmalling kunnen nemen!
maxx1 zegt
@maxx1: dat hangt allemaal van de hele situatie af. je kan eigenlijk helemaal niet oordelen over dit ongeluk omdat je tekort weet. als je met 170 km/h de vangrail schampt heb je geen serieus probleem… als je 170 frontaal op een auto vliegt wel. voordat ik & de rest oordelen kunnen we eigenlijk beter politie verslag opzoeken ;)
Cantago zegt
@bpc: Maar die kennis van je zat waarschijnlijk niet in een auto van meer dan €600.000,-! En dat maakt behoorlijk veel verschil. Om een auto zo naar de klote te krijgen vermoed ik dat de snelheid ruim boven de 300km/u gelegen heeft. En anders is een SLR behoorlijk minder crashbestendig dan zijn concurrenten met een koolstof kuip. Heeft een SLR die eigenlijk? Nee he?
bpc zegt
@Cantago: akkoord, ze zullen vast te snel hebben gereden maar om te zeggen dat het aan 170 allemaal ng goed had gezeten? i’m not sure…
mercedesfan zegt
@Nielsi: Aan het wrak kan niet afgeleid worden dat hun snelheid illegaal is. Zeker in Duitsland niet waar er op de autosnelweg (en dit is volgens het artikel het geval) geen snelheidslimiet bestaat. Dus al zou de chauffeur 300 of sneller gereden hebben, dan is dit in casu niet illegaal. Wel kan je zeggen dat ze het risico gezocht hebben, en daarbij het deksel op de neus gekregen hebben. Bovenal blijft dit een trieste zaak.
The360box zegt
Lijkt me doodeng als bijrijder, je kunt niks doen.
lincoln zegt
@The360box:
yep .. die beleeft daar een stuk minder plezier aan ..
dus onthoud voor de rest van je leven ..
als jij je niet comfortabel voelt bij iemand in de auto ..
durf er dan iets van te zeggen ..
anders trek je aan de handrem en stap je uit ..
x7phenom zegt
@lincoln: jjjjjjah trek ff aan de handrem met 250+ ofzo
BmwMPower zegt
@x7phenom: Doen we allemaal dagelijks. Jij niet
vale46 zegt
@lincoln: Inderdaad! Ik heb ook zo’n maat die wel eens een rotonde durft rond te driften, maar als passagier is er eigenlijk niet veel aan. Je hebt gewoon schrik omdat je zelf niks kan controleren!
Op zo’n moment moet je even je klep open durven trekken en zeggen dat hij dat maar moet doen zonder passagiers!
Hupke zegt
De vraag is nu wat dat heerschap in die SLR deed.
Tenzij hun baas aan hun gevraagd heeft, probeer eens of je hiermee loeihard over de weg kan scheuren, vrees ik dat zij in fout waren.
Moeten ze daarom sterven (maw. is het verkeerd behandelen van een wagen zondermeer de doodstraf waard)? Nee maar ze moesten blijkbaar wel sterven van Darwin, dus daarmee is dat probleem opgelost.
Wat er nu moet gebeuren met de eigenaar van die SLR? Wel hij moet een nieuwe krijgen of zijn SLR moet herbouwd worden, op kosten van diegene die het nodig vond om te rasen met zijn wagen.
maxx1 zegt
@Hupke: een ongeluk is altijd je eigenschuld. gevolgen voor niet door dachten acties moet je maar accepteren.
norge zegt
@maxx1: En de passagier dan ? Of denk je dat ze met zijn tweetjes aan het sturen waren? Zonde van twee jonge levens en ook een beetje zonde van die auto ,maar dat is bij een dodelijk ongeval een te verwaarlozen detail.
maxx1 zegt
@norge: de bijrijder had hem kunnen waarschuwen. al vind ik het voor de bijrijder wel erg. want je zegt niet even tegen iemand die in een supercar rijdt, een droomauto! rij eens even rustig. dus voor hem vind ik het wel erg.
Hupke zegt
@maxx1:
Als je baas tegen je gezegd heeft test eens of dat ding 250 gaat. Dan had je bij 200 kunnen zeggen, ‘pff gaat me te snel’ ik houd ermee op dus in die zin is het zijn eigen fout. Maar het is wel de baas die dan opdracht gegeven heeft. Het was niet je eigen plan om zo snel te gaan rijden. Dus jouw fout maar zijn verantwoordelijkheid.
Cantago zegt
@maxx1: Een ongeluk is maar af en toe je eigen schuld! Plasjes olie, banden die klappen op snelheid, defecten aan de auto, anderen die tegen je aan botsen, plotseling veranderende windomstandigheden, ik kan meer dan genoeg bedenken dat NIET aan de bestuurder ligt!
maxx1 zegt
@Cantago: uhm je krijgt niet zomaar een klapband hoor :S vaak als andere tegen je aan botsen had je het achteraf anders kunnen aanpakken door misschien uittwijken naar rechts ipv te remmen…
fant zegt
Ik merk het ook als ik anderen in mijn auto laat rijden, dat ze er best lomp mee omgaan, terwijl ik zelf altijd dubbel uitkijk als ik in andermans auto zit. Al helemaal met de kracht van andermans SLR zou ik extreem voorzichtig zijn.
YSF42 zegt
zonde weer een slr minder :(
bpc zegt
@YSF42: en 2 mensen dood …
lincoln zegt
misschien moesten ze de remmen vervangen ..
en daarna effe testen ..
en .. hoe remde die ??
dennisr zegt
@lincoln: wij zijn niet zo van de feiten, we oordelen liever zonder dat we weten wat er gebeurd is ;)
kaasboerin zegt
Verschrikkelijk verhaal, al gebeurt dit redelijk vaak.. Zelfs bij de goedkopere auto’s, een buurvrouw en een collega hebben hun eigen auto zelfs een keer langs zien scheuren met de monteurtjes erin. Als je je auto naar de garage brengt en je vertrouwt ’t niet helemaal, schrijf je km-stand op. Dit is natuurlijk alleen nuttig als er niks op motorisch gebied gedaan moet worden, anders moet er uiteraard testgereden worden.
bassen zegt
Zitten weer heel wat kenners tussen zo te lezen, met 10% van het verhaal kunnen ze de oorzaak en alles al oplossen, jullie zouden het werk van recherche over moeten nemen.
Zelfde geldt ook voor de schrijven van het artikel!
fortuna zegt
Darwin coming to get ya! Ook bij Mercedes!
bigcar zegt
@sir_smokalot: 2e alinea 1e zin:
“…In dit opzicht is dat gezegde cru, maar…
moet CRU niet True zijn..??
bassen zegt
@bigcar: Uhm nee, pak het woorden boek er maar even bij zou ik zeggen.
bigcar zegt
@bassen: cru = klasse waarin goede Franse wijnen worden ingedeeld OF : indien bijvoeglijk naamwoord: rauw, ruw, grofweg gezegd.
indien de laatste keuze: grofweg gezegd, begrijp ik het ja….
mensen kunnen blijkbaar leren hier op autoblog.. m’n woordenschat gaat er anders wel op vooruit!
+1 voor autoblog :)
sir_smokalot zegt
Graag gedaan. Ik dacht: ik laat het hem zelf uitzoeken in plaats van te reageren :)
kor1 zegt
Vreselijk voor de 2 omgekomen inzittenden en vreselijk voor hun familie en vrienden. Misschien inderdaad eigen schuld van de bestuurder, maar ook dat weten we niet. Voor hetzelfde geld maakte een andere auto een fout waar zij de dupe van zijn geworden. Dat ze over de vangrail zijn geschoten wil niet persé zeggen dat ze dik 200 k/mh hebben gereden, dat is alleen maar een aanname op dit moment. Veel te hard hebben gereden is dus heel relatief in mijn ogen. Ik wil echter niet beweren dat dit niet het geval is geweest, maar ik ben er niet bij geweest dus het kan alle kanten op.
Wat betreft de bijrijder: het zou best kunnen zijn dat hij de bestuurder heeft gewaarschuwd en heeft gevraagd langzamer te gaan rijden. De bestuurder kan dit ook hebben genegeerd, dus de bijrijder heeft in mijn ogen niet persé schuld. Ook kan de bijrijder de bestuurder hebben aangespoord om het gas erop te zetten en dus wel medeschuldig zijn.
Met andere woorden, zo lang we de feiten niet kennen, kan niemand een oordeel geven over dit ongeval en iemand de schuld geven.
Als laatste wil ik zeggen dat niemand de dood verdient, ook al is het z’n/ haar eigen fout. Ik denk dat ik met redelijke zekerheid kan zeggen dat iedereen weleens te hard rijdt en een domme actie in het verkeer begaat. Dat wil niet zeggen dat je dan de dood verdient.
Cantago zegt
@kor1: Helemaal mee eens! Dankje. Er zijn extreem weinig mensen op aarde die de dood echt verdienen. Iemand die een keer gas geeft in een auto hoort daar zeker niet bij! Het is onmogelijk om een oordeel te vellen als er niks bekend is over de oorzaak. Vreselijk is het wel voor de inzittenden en hun familie, maar dat spreekt voor zich. Ik persoonlijk zou wel liever zo omkomen dan door te struikelen over een stoeprand. En de SLR? Blij dat hij naar de klote is! Wat een lelijke wagen zeg… Hopelijk kan het de volgende keer zonder slachtoffers…
kor1 zegt
@Cantago: Goed te lezen dat je het met me eens bent. Ben het trouwens ook met jou eens dat de SLR McLaren een lelijke auto is, maar ik vind het eerlijk gezegd wel een indrukwekkende auto. Een bruut ding en daarom toch ook wel weer zonde dat deze auto total loss is. Het is toch een exclusief apparaat en als autoliefhebber vind ik dat toch altijd jammer als er weer een supercar is afgeschreven. Het is echter een stuk minder erg dan die 2 jonge mannen die om het leven zijn gekomen.
Groetjes Kor
meneersander zegt
Zo daar is weinig van over van die auto..
heidekonijn zegt
Wat ik me altijd afvraag bij zulke beelden, is dit nu het resultaat van kreukelzones + (carbon)passagierscel hoge snelheid + vast object? Of was het resultaat een carbon bal die daarna is opengesneden door de brandweer? Als het dak er vanaf gerukt is waarom zijn de stoelen dan nog heel?
midasracer zegt
Het wordt toch echt tijd dat dergelijke auto’s een maintenance key krijgen. Dan kan de eigenaar de auto in een veilige modus zetten, zodat hij niet harder wil dan 100km/h en/of 3000 rpm. Want het gebeurt veel te vaak dat monteurs of verkopers stiekem met de auto van een klant gaan planken. Meestal met alleen schade, maar eerder was al een Gallardo met monteur en vriending kapot gereden en nu deze.
Northwestern zegt
@midasracer: Mijn Renault heeft dat, er zit een service kaart bij. Dan kan alleen de bestuurdersdeur open en de auto volledig begrenst is. Is maar goed ook, want ik vertrouw die monteurs niet met die V6.
Northwestern zegt
@Northwestern: en de auto is volledif begrenst*
Northwestern zegt
@Northwestern: volledig*
(ja mensen, het is laat)
midasracer zegt
@Northwestern: ik vat hem hoor. Slim van Renault. En helaas noodzakelijk.
bpc zegt
@midasracer: en corvette had het al op hun zr1 in … 95 dacht ik? op de zr1 c4 dacht ik, dus had het allang in elke sportwagen moeten zitten
theblackdude zegt
RIP, letterlijk niks van over.