De elektrische R8 is niet langer de snelste EV op het beroemde circuitje.
Een klein jaar nadat Audi de R8 e-tron met coureur Markus Winkelhock achter het sportstuur in een tijd van 8:09.099 de baan over liet gaan, klapt Mercedes er hard overheen met de 751 pk sterke SLS AMG Electric Drive. Niet echt verwonderlijk dat het ze ruimschoots lukt, want in ruwe specificaties wordt de 313 pk sterke Audi behoorlijk overklast door de elektrische vleugeldeurenauto van Mercedes.
De tijd waarin Mercedes het wist te doen: 7:56.234 minuten. Waarom ze dat niet even correct konden weergeven op dat bordje hieronder? Geen idee. Ohja, dit is vlak voor de finish.
Nee, de recordtijd van 6:48 die Radical met de SR8 LM neerzette wordt voorlopig niet bedreigd door de elektroheads. Tenzij Tesla opeens een elektro-supercar baart, maar daar hoeven we niet op te rekenen. Die gaan hun pijlen eerst richten op een Nissan Leaf-concurrent.
Of de SLS AMG Electric Drive zijn accu’s inmiddels weer vol heeft, is niet bekend.
UPDATE: De video van het fluisterstille EV-ritje door de natuur van de Groene Hel staat op Autojunk.nl.
toroloco zegt
Leuk voor Mercedes, maar die kleur is O zo lelijk. Een Silberpfeil vind ik wel iets mooier.
paulaner zegt
@toroloco: Zou het ook zeker goed doen in de lease in ie samenstelling.
peterev zegt
@toroloco: Ze kunnen vast een andere kleurtje voor jou erop spuiten. Vind je niet? Het is Mercedes. Meestal hebben ze meerdere kleurenopties.
garp zegt
Omdat hij nog niet over de finish is?
guusboum zegt
That eindgrap :)
felix1989 zegt
Noob, op gt5 zou ik m sneller doen
barchetta zegt
@felix1989: op gt5 zijn eventuele crashes niet dodelijk… Maar nu ik dit typ proef ik sarcasme volgens mij.
felix1989 zegt
@barchetta: jup…
Design_Driven zegt
Mooie techniek, mooie auto, mooie roden tijd, ik vind het helemaal mooi!
*gaat naar buiten naar zijn v8 luisteren*
ecobooster zegt
@sketcher: Je hebt een V8? Over mooie techniek gesproken! :)
Leuk voor Mercedes dat ze Audi voorbij zijn. Verder doet het me eigenlijk helemaal niets.. De begeerte die een SLS AMG met blaffende V8 bij me oproept ontbreekt bij deze auto volkomen. Als je een indruk wilt krijgen hoe deze (en andere elektrische auto’s) auto’s rijden, ga eens een rondje rijden met een Nissan Leaf. Natuurlijk is die Mercedes veeel sneller, maar het gevoel in de aandrijflijn (traploos en zoemend) zal vij aardig in de buurt komen. Ze klinken allebei nergens naar dus dat komt ook prima overeen.
Ik moet er niet aan denken dat het enige wat een sportauto nog van een normale auto onderscheidt de acceleratietijd zal zijn. Brrrr..
technopatat zegt
@ecobooster: tjah, hetzelfde kan je van een benzine zeggen toch… Rijd eens met een micra en je weet ongeveer hoe een SLS 6.2 voelt?
Niet echt dus, Chris Harris was behoorlijk enthousiasr over deze, ik heb er dus goede hoop op! Enkel die prijs is van het geschifte weg!
ecobooster zegt
@technopatat: Nee, een Micra is uiteraard niet te vergelijken met een SLS. Maar met een verbrandingsmotor, in al z’n vormen, cilinderaantallen en afstellingsmogelijkheden is veel meer onderscheid te creëren dan met alleen elektrisch het geval is. Is mijn mening ;) Elektro fans zien het ongetwijfeld heel anders.
Ik ben niet tegen elektrisch rijden, voor mij heeft het alleen niet datgene wat ik zoek in een auto. Nu niet en over 10 jaar ook niet. Voor anderen wel, gelukkig maar! ;)
Elektrisch rijden kan prima naast andere technieken bestaan. Waarom zou je überhaupt willen dat 1 techniek verkrijgbaar is? Hoe meer onderscheid hoe meer plezier voor een ieder.
technopatat zegt
@ecobooster: Ik ben zeker geen Electro-lover hoor :)! Ik geloof eigenlijk zelfs niet electrische auto’s als ‘de oplossing’.
Ik vond de vergelijking gewoon wat te ver gaan :)! Want ook hier kunnen ze enorm veel spelen qua technieken (zoals negative torque), aantallen electromotoren, …
Geef het nog wat tijd, verbrandingsmotoren waren in het begin ook niet echt divers. Laat staan optimaal :)! Het is nog relatief nieuwe technologie ook hé!
reggie-boy_rood zegt
Vrijheid is een Mercedes met volle accu’s ?!
cedio911 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
felix1989 zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Hubert zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Hubert zegt
@Hubert:
Beste AB, wel zo netjes om dan mijn reactie en die van Felix1989 helemaal weg te halen.
Want ten tijde van plaatsing van onze reacties waren die verre van nutteloos.
Danku
felix1989 zegt
@Hubert: Mee eens
darkpluisje zegt
Toch een vrij klein verschil voor een auto met 2x zoveel pk.. kan de sls ze nu moeilijk kwijt of is hij echt zo veel zwaarder?
qoekje zegt
er zijn wel leuke trucjes uit te halen met zoon aandrijving bijvoorbeeld “negative torque” denk dat we dat wel terug gaan zien in de toekomst
https://www.youtube.com/watch?v=IElqf-FCMs8
Mercedes SLS Electric Drive. Can Volts Ever Match Pistons? – CHRIS HARRIS ON CARS
gast zegt
@sketcher en ecobooster ;
Ik snap dat negatieve geouwehoer over electrisch rijden niet. Ik rij een MB met V8, twee turbo’s, ~400pk en 850 Nm. Heel fijn hoor…. maar ik zou zo ruilen voor een electrische met dezelfde specs. Ik vind zowiezo dat hele gedoe over brandstof motoren overdreven. Ik zie het niet als toegevoegde waarde dat een motor stinkt, rookt en herrie maakt ( ook al klinkt dat sommige als muziek in de oren )
Design_Driven zegt
@gast: Ik geef je helemaal gelijk. Ik meen het oprecht dat ik het fascinerende techniek vind. Maar het is gewoon anders dan benzine dampende V8
Ik zou heel graag een Tesla model s hebben als daily driver en mijn huidige auto als speeltje. Zo heb je het beste van 2 werelden.
ecobooster zegt
@gast: Als je het niet snapt zou ik je inderdaad adviseren om zo snel mogelijk elektrisch te gaan rijden! ;) Maar wat jouw V8 voor mij zo gaaf maakt zijn juist die dingen die een Tesla Model S niet kan bieden.
Als je die dingen niet waardeert zul je het niet missen. Maar ook al waardeer je het niet, dat betekent niet dat ze er niet zijn. Verder gaat de ontwikkeling van schone brandstoffen (algen e.d.) ook gestaag door, waardoor ‘schoon’ rijden in de toekomst op vele manieren mogelijk is.
Voor mij zou een Tesla Model S het niet zijn, want in een sportauto zoek ik meer dan een snelle acceleratie. Ik wil een onderscheidende motor onder de kap hebben. Eentje, die ook als je niet maximaal accelereert plezier biedt door middel van geluid en gevoel in de aandrijflijn. Ik ben er niet blind voor, want ik heb door mijn werk al meerdere elektrische auto’s mogen rijden. Ik vind het niks en ik ben niet de enige daarin.
Overigens vind ik dat het stinken en roken met de laatste ontwikkelingen ook wel meevalt, zeker als je het vergelijkt met 20 jaar geleden. ‘Herrie’ lijkt me een eindeloze discussie. Je waardeert deze ‘herrie’ of je waardeert het niet..
Er zijn natuurlijk ook genoeg voorstanders, maar het mooie is dat het prima naast elkaar kan bestaan! :)
gast zegt
@ecobooster: geluid gaat tegenwoordig via de speakers in de auto…. dat is dus geen meerwaarde, en gevoel in de aandrijflijn? je bedoel speling ? Hoe dan ook, in elk opzicht is ev de toekomst… Ik vind het ook leuk om af en toe een leuke motor te horen brullen, maar 99% van ritten er is alleen sprake van reizen van a naar b. Daar gaat het om, niet om dat handje vol liefhebbers die af en toe hun 911 turbo uit willen laten op een mooie zondag.
ecobooster zegt
@gast: Motorgeluid wordt tegenwoordig inderdaad (soms) versterkt via de speakers. 98% van de motorgeluiden komt nog steeds gewoon onder de kap vandaan. Voor een heleboel mensen zal EV in de toekomst een alternatief kunnen zijn, maar ik blijf lekker rijden met een verbrandingsmotor :) Zelfs tijdens mijn ritten van A naar B geniet ik van het zelf kunnen schakelen en het geluid van de motor. Ik vind de techniek meer dan prachtig.
Er is nog voor vele tientallen jaren gas en olie en inmiddels kunnen we deze producten ook zelf maken. (Sugar to diesel, Algea to Fuel, CNG, google er maar eens op dan zie je dat niet de minsten zich erin gestort hebben) Zodoende hoeft er niets uit te sterven. Ook aan de verbrandingsmotor wordt nog voldoende gesleuteld om deze efficiënter te krijgen. Diesels rijden (met een beetje beleid) al 100 kilometer op 3 a 4 liter brandstof. Hoe je het ook bekijkt is dat een efficiënte manier van verplaatsing.
Mocht je nog eens van je MB V8 af willen (voor een zacht prijsje ;) ) mag je me altijd een PB sturen ;d
Fijn weekend!
gast zegt
@ecobooster: die MB die hou ik nog even, het is namelijk de perfecte manier om van a naar b te verplaatsen ( of het nu 3 of 900 kilometer is ). Maar ik heb het dan ook niet over mensen zoals jij en ik, ik heb het over 99,9% van alle andere mensen die auto rijden. We zullen zien wat de toekomst brengt.. en als het zondag dit weer is dan zet ik in ieder geval de porsche even buiten…..
ecobooster zegt
@gast: Ik denk dat je nog verrast zou zijn hoeveel mensen de verbrandingsmotor (om welke reden dan ook) een warm hart toedragen. Of je het nu leuk vind of niet, dat apparaat heeft de wereld mede gemaakt zoals deze nu is.
Inderdaad zijn er hele volksstammen die het niet interesseert wat er onder de motorkap ligt en die zie je nu (vooral uit kostenoverweging) geïnteresseerd raken in EV.
Het is natuurlijk een wassen neus om te denken dat elektrisch rijden ook in de toekomst goedkoop (qua gebruik dan) zal blijven. Dat is nu zo omdat het aan alle kanten wordt gesubsidieerd en gepromoot. Kunnen ze ook makkelijk doen, want er is slechts een handjevol mensen dat elektrisch rijdt. Stel dat er echt een substantiële hoeveelheid elektrische auto’s op de weg komen, dan wordt dat ook gewoon net zo duur om te rijden als een auto op benzine. Vergeet niet dat er van de 1.80 aan de pomp ook meer dan een euro naar Den Haag gaat. Zodra er elektrisch gereden gaat worden ontstaat er dus uiteindelijk een fors gat, wat gevuld zal moeten worden. Daar verzinnen ze heus wel een belasting op. De auto is een melkkoe en dat zal het blijven, wat we ook in de tank gooien.
Ook het ‘goedkope onderhoud’ waar mee wordt geschermd lijkt me een tijdelijke bonus. Die werkplaatsen moeten immers ook blijven bestaan, dus je kunt er van uitgaan dat ALS je dan je EV een keer voor een beurtje of wat dan ook brengt, je gelijk de gigantische hoofdprijs betaald.
Als je dat allemaal bij elkaar op gaat tellen is die ‘oude’ techniek (beter gezegd; de ICE is een oud concept, maar het is pertinent geen oude techniek!) zo gek nog niet. Alle auto’s die ik in eigendom heb gehad zijn betrouwbaar gebleken, gelukkig. Als je geïnteresseerd bent in alternatieve brandstoffen (en dus niet zo’n typische EV fanboy bent die blind is voor al het andere dat wordt ontwikkeld) zou ik echt eens Googlen op Algae to Fuel etc. En dan even filteren op afgelopen week/maand. Dan zie je hoeveel hierover te doen is, iedere dag weer.
Op naar een ‘schone’ toekomst met veel variatie, niet waar?!
Dan kunnen onze kinderen over 30 jaar ook genieten van die Porsche van jou.
Als je nog een bijrijder zoekt voor a.s. zondag; ik heb nog wel een gaatje ;)!
Hupke zegt
Hoe snel zou zo’n elektrische TT motor rond de Nurburgring gaan?
Op de mountain course halen die een gemiddelde van meer dan 110mph, op de nurburgring komt dat neer op een tijd van 7 minuten.
TDI-goeroe zegt
zou die ook een 2e rondje halen?
peterev zegt
@TDI-goeroe: waarschijnlijk niet. Maar vanaf volgend jaar zeker. Ze hebben de batterijen ontwikkeld met een actieradius van 1000km. Op te laden in 2 minuten.