Mercedes overweegt de ontwikkeling en productie van de versnellingsbakken voor de volgende generatie A-, B- en C-klasse modellen uit te besteden. Iedereen moet doen waar hij goed in is en door de ontwikkeling van versnellingsbakken te schrappen als één van de kernactiviteiten, kunnen de ontwikkelkosten omlaag en de innovatie worden verbeterd. Dit kan leiden tot sluiting van de fabriek in het Duitse Zuffenhausen waar 550 arbeiders werken.
Tevens is Mercedes op zoek naar een leverancier voor een dual-clutch versnellingsbak (DSG) met acht versnellingen en heeft daarbij zijn oog laten vallen op de bedrijven Getrag of ZF. Auto’s met een dual-clutch versnellingsbak zijn zuiniger in verbruik en stoten daardoor minder CO2 uit. Zelf een dergelijke versnellingsbak ontwikkelen zou Mercedes teveel geld kosten. Al deze plannen zouden worden gesteund door topman Dieter Zetsche, maar een woordvoerder van Mercedes was niet bereikbaar voor commentaar. (via: automotive news)
Coolguy zegt
Sneu voor die werknemers die op straat komen te staan.
Ik ben wel benieuwd naar die automatische 8-bak.
Arie Nap zegt
Ik vraag me af of de kwaliteit dan niet omlaag gaat, Merc’s gaan over het algemeen het langst mee :)
reddingius zegt
“Dual-clutch versnellingsbakken zijn zuiniger in verbruik en stoten daardoor minder CO2 uit.”
Normale versnellingsbakken stoten dus veel co2 uit? Ik dacht dat dat de motor was… :P
-edit: Grrrrrr! Ik bedoel natuurlijk “Auto’s met een…”. Ik heb het aangepast-
Chief_S5 zegt
De A5 werd toch ook al geleverd met een automatische 8-bak (zou nog komen ofzo)? Maar ja, vraag me af hoe ze het nou ECHT gaan aanpakken. :)
PieterA zegt
Om de duur gaan alle merken dezelfde onderdelen gebruiken.
Zoef zegt
Moeilijk te begrijpen toch, die 6-7-8 bakken. Tendens is naar meer en meer en meer versnellingen totdat … je bij de goeie ouwe CVT van het eigene DAF uitkomt.
Die bestaat al. Met erg betrouwbare robuuste stalen lamellenriemen. Wordt gebruikt in Audi o.a.
dus: als je een CVT hebt, who needs automated gearboxes, including dual- triple en quadruple clutchboxes?
Gotty zegt
Volgens mij komt er helemaal geen nieuwe A-klasse.
henk zegt
lexus heeft ook een 8-bak automaat, vind het nogal veel..
Josje zegt
moet niet gekker worden. ik ben ook begonnen met 3 versnellingen. daarna 6 en op het einde 21. op mn fiets dan wel :p
bert zegt
Dan koop je een Merc omdat alles mercedes is , en dan gaan ze alles op een andere plaats kopen .
Zou hij ook goedkoper worden daardoor ??
Natuurlijk niet !!!
Ik blijf bij mijn 6-bakje van mijn BEEMER !!
Alles wat in eigen huis bereidt is , is toch véél beter dacht ik zo ! :)
sus zegt
Ik twijfel er niet aan dat zo een sequentiele 8-bak met dual-clutch lekker
werkt en snel is en de motor zuiniger maakt.
Maar ik geloof toch meer in de cvt.
Vroeger in de DAF werkte het goed maar het vertrekken gaat vreselijk traag.
Heb vorige week nog met een 46 gereden.
En met de technologieën van tegenwoordig moet het toch mogelijk om een cvt
te maken die perfect functioneert en alle andere versnellingsbakken de loef
afsteekt ?!
m5 zegt
@ bert die 6 bak komt ook bij zf vandaan ;)
Bart zegt
@ sus: Ohja die is er wel degelijk, de multitronic van Audi doet zijn werk prima. Ik heb ook het idee dat ze hem technisch nu ook in orde hebben en de problemen verleden tijd zijn. En aangezien het nu de standaard op de 2,7 tdi is als er een automaat besteld word wil ook wel zeggen dat ze met het koppel al weer een stukje verder zijn als bij de vorige generatie.
Met het wegrijden duurt het even langs als een conventionele automaat, maar de kruip is door de lamellenkoppeling een stuk minder.
hairry zegt
Jaja, binnenkort te lezen op de versnellingsbak in een mercedes “Made in China”.
;)
bert zegt
@ M5
jaja maar dat iedereen niet weten hé ! :)
Esprit_de_Flandre zegt
@ Gotty en Dennis
Ja, ik dacht ook gehoord te hebben dat er geen A-klasse meer kwam. Eigenlijk jammer, de tweede A vind ik – in tegenstelling tot de eerste – wel mooi en sportief uitziend. De B-klasse vind ik maar niets. Maar misschien wordt het zoals bij de A: de eerste generatie zoeken ze nog de juiste verhouding en lijn, de tweede wordt dan een knap stukje design.
En ipv de A-klasse sturen ze misschien een driedeurs B-klasse op ons af.
lincoln zegt
als ze nu een antonov bak nemen .. kunnen ze de chinezen copieeren….
Herry zegt
De A-klasse willen ze vervangen door een coupe (evt met RWD). Dat is toch wat ik ervan heb opgevangen.
Als de kwaliteit goed is, maakt mij het niet uit wie de bak maakt. Goed dat er een dsg komt.
Ramshoek zegt
Er zijn echt maar weinig merken die hun eigen automaten maken. Mercedes, GM (hoewel die daarin samenwerken met rivaal Ford) en Honda (althans tot voorkort.
BMW koopt de automaten bij ZF en de handbakken bij Getrag, maar da’s geen schande want dat doet Porsche ook.
Zelfs het oppermachtige Toyota, dat onlangs de primeur had voor de 8 traps automaat, doet het niet zelf; Aisin mag daar de automaten leveren. Waarbij opgemerkt dat ook het trotse Duitse merk Volkswagen bij diezelfde japanners gaat shoppen voor een leuk 6-traps automaatje.
Je moest eens weten hoeveel hardware en technologie de verschillende merken bij een gemeenschappelijke leverancier van de plank trekken.
Sterker nog, veelal zijn het de leveranciers die het ontwikkelwerk doen (en daar de meeste kosten en risico’s bij dragen). Middels een kleine technische of financiele bijdrage weten de merken de primeur voor nieuwe vindingen af te dwingen, waarna de grote concurrent binnen een jaar precies dezelfde technologie (van dezelfde leverancier) aanbiedt.
Jeroen zegt
Ik werk al jaren als monteur bij Mercedes en je wilt niet weten hoeveel producten door dezelfde merken worden gebruikt. De handbakken van voorwielaangedreven mb’s komen ook bij Getrag vandaan. Om even af te wijken van het topic versnellingsbakken, je komt in een Mercedes stekker voor elektrische componenten tegen van audi en vw (vag), maar ook van Saab en volvo, iets wat je misschien minder snel zou verwachten.
Stuurpompen (stuurbekrachtiging) komen bij ZF vandaan, complete kabelbomen komen bij Delphi vandaan, Kombiinstrumenten (tellerbak) komen bij Magnetti Marelli vandaan. Om maar een paar voorbeelden te geven. Zoals Ramshoek ook al zei, waarom zou je zelf wat gaan ontwikkelen voor veel geld, terwijl je concurrent, of een leverancier, het al op de plank heeft liggen? Kortom, er wordt veel meer samengewerkt dan je wellicht denkt.
leo smit zegt
wie kan mij vertellen waarom en waar de problemen bij de 7g-tronic bak vanaf eind 2005 vooral bij de s-en ml-klasse vandaan komen. Van mijn auto is er al meerdere keren software vervangen, het brein in de bak vervangen en de converter. Drie relaties van mij hebben ook deze problemen maar mercedes doet er nogal vaag over. De problemen zijn het bokken bij filerijden en het met een dreun terugschakelen op bepaalde momenten(vooral wanneer je iets afremt tussen 55/60 km)
Michael zegt
Ze moeten de ontwikkeling en productie van alle modellen uitbesteden!! Mercedes kan geen bakken maken die probleemloos functioneren. Ik heb recentelijk mijn derde (en tevens laatste) Mercedes aangeschaft. Eerst de E290 TD, bak overleden, tweede S320 CDI, bak twee keer gerepareerd, derde sinds een paar maanden de E280 CDI met de 7G-Tronic…inmiddels ook al gerepareerd en het rijdt nog steeds voor geen meter! (Nee….ik rij niet als een idioot…ook al ga je dat wel denken) Ik ben klaar (helaas) met Mercedes.
Een hoop blabla maar kwalitatief een drama! En Leo…ik heb precies dezelfde problemen maar de dealer doet alsof ik gek ben….en nu kunnen ze niets meer voor me doen na 6 updates! Ze zijn niet goed…..En Jeroen….wie kan mij nu nog helpen?