Grote woorden die wij volledig geloven, dat gebeurt niet vaak.
Toen Mercedes in 2010 het gelijknamige Formule 1-team van Ross Brawn overnam nadat het uit het niets dubbelkampioen was geworden, was het zeker niet zo competitief als in 2009. Als fabrieksteam had Mercedes geen loophole in de regels uit kunnen buiten en vertikte het, in tegenstelling tot Brawn GP een jaar eerder, direct bij de beste teams te horen. In plaats daarvan moest het team enkele jaren ploeteren voordat het succesvol kon worden.
Hoewel Mercedes ongetwijfeld sneller succes gewild zal hebben, heeft het lange-termijn denken van de Duitsers zich meer dan uitbetaald. In de eerste drie jaren dat Mercedes weer deelnam aan de Formule 1 kwam het niet verder dan twee vierde plaatsen in het constructeurskampioenschap. De meeste punten kwamen in deze jaren (2010-2012) grotendeels van de hand van Nico Rosberg. In zijn debuutjaar voor het team scoorde Nico bijna het dubbele aantal punten van Schumacher en dit deed hij twee jaar later weer. Nico was in die eerste jaren eveneens de enige coureur die een overwinning wist te scoren. Tijdens de Grand Prix van China in 2012 schonk Rosberg Mercedes zijn eerste overwinning sinds 1955.
Echter, zoals zo vaak het geval is in de Formule 1 heeft het ook hier geen zin om enkel en alleen te kijken naar de statistieken. Toegegeven, ze vertellen wel degelijk een deel van het verhaal, maar zeker niet alles komt hieruit naar voren.
Natuurlijk was de man met de vuurrode helm lang niet zo oppermachtig tijdens zijn tweede Formule 1-carrière als in zijn eerste. In zijn laatste drie jaar in de Formule 1 wist Michael zijn eigen records in de sport niet te verbeteren. Er kwam geen overwinning bij en ook een pole position moest hij uit zijn hoofd zetten – al kwam hij wel degelijk dichtbij tijdens de Grand Prix van Monaco in 2012. We kunnen ons afvragen of het hem iets zal hebben uitgemaakt. Zijn competitieve kant was hij uiteraard niet kwijtgeraakt, maar bij Mercedes had hij een andere missie: de weinige jaren waarin hij nog écht goed voor de dag kon komen, wilde hij gebruiken om de autofabrikant groot succes te brengen.
Schumacher wist als geen ander dat een dergelijke hegemonie in de Formule 1 niet uit de lucht komt vallen. Nee, net als bij Ferrari zou een missie als deze ook bij Mercedes een jarenlange opoffering van bloed, zweet en tranen vergen. Afgaande op de statistieken lijkt zijn invloed op het uiteindelijke succes van Mercedes klein, maar achter de schermen heeft Schumacher wel degelijk geholpen de zaken op orde te brengen.
Dit vertelt teambaas Toto Wolff ook op de vijftigste verjaardag van de zevenvoudig wereldkampioen. Wolff, die pas aan het begin van 2013 werd opgenomen in het team en zodoende maar weinig direct met Schumacher heeft samen kunnen werken, laat vandaag nogmaals weten hoeveel Michael in die drie jaar voor Mercedes heeft kunnen betekenen. De Oostenrijker begint zijn verhaal niet met specifieke details, maar deelt in plaats daarvan juist een anecdote van zijn eerste persoonlijke ontmoeting met Schumacher.
“I remember when I first met Michael back in 2012, it was on a flight from Zürich to Singapore. He was sitting next to me and asked me if I was up for a game of backgammon. I think that I’m a decent backgammon player, but he absolutely crushed me in the first two rounds because I was so star-struck. Once I was over that, my game improved, and we ended up playing and talking for the entire flight. We had a really good and honest conversation and when we landed it felt like I had known him for much longer than I actually did.”
Door de gelukkige anecdote van Toto krijgen we een goed beeld van de manier waarop Schumacher impact kan hebben op mensen om hem heen. Het is slechts een van zijn vele talenten die hij in de Formule 1 rijkelijk heeft kunnen showcasen. Van 2010 tot en met 2012 had de Duitser het meest ervaring in de sport en dit kon hij dus goed gebruiken om Mercedes naar nieuwe hoogtes te helpen. Dit echoot ook Wolff in zijn besluitende quote:
“Michael is one of the founding fathers of the success we have had in the last five years. There is no other driver like him and his vast experience contributed tremendously in the development of our team. He played a crucial role when we re-joined F1 and was one of the people who laid the foundation for our future success. We’re extremely grateful for everything he did for us.”
Net als Wolff willen wij Schumacher een fijne verjaardag wensen. We hopen nog altijd op zijn herstel.
donvincenzo zegt
Ik vind “hij is één van de grondleggers van ons succes” wel iets anders klinken dan “onze dominantie is aan hem te danken”.
Toto zegt het eerste, Autoblog maakt er het tweede van. Dat zijn inderdaad grote woorden, maar geen woorden die Toto heeft uitgesproken.
mashell zegt
@donvincenzo: als Toto echt gezegd zou hebben wat autoblog er van gemaakt heeft dan zou Lewis dat bepaald niet leuk hebben gevonden en zou dat zelfs problemen tot aan het vertrek van Toto (een uitwisselbare manager) aan toe kunnen veroorzaken.
Maar eigenlijk is het niet meer dan een positief tekstje over Schumacher.
riddertevoet zegt
@mashell: Ik geloof niet dat der Toto een inwisselbare manager is. Volgens mij is hij mede aandeelhouder net zoals Niki Lauda.
karaya zegt
@mashell: Ik denk dat Lewis er eerder uitgaat dan Toto.
Sterker, ik weet het wel zeker.
hamerhaai zegt
Deze serie podcasts: Beyond the Grid is ook leuk om te luisteren.
Laatste versie: Ross Brawn on Michael Schumacher:
https://youtu.be/t15tKnsUJrk
ukbob zegt
@hamerhaai: idd echt een tip voor als je zo nu en dan wat langer onderweg bent!
Goede interviewer, leuke chemie met zijn ‘gasten’ en in alle gesprekken toffe info waar zelfs de meest verstokte F1 volger wss niks van wist.
alino zegt
@ukbob: Inderdaad een goede podcast. Laat ook duidelijk het verschil zien tussen de vorige generaties F1 piloten en de huidige. Of hoe afgeborsteld de antwoorden en uitspraken van de huidige generatie (HAM of ROS) zijn tegenover die van de vorige (Montoya bv)
Wel grappig dat je moet horen hoe goed de producten van sponsor Bose wel zijn, terwijl dikwijls de audiokwaliteit van de podcast zelf te wensen overlaat.
alino zegt
@hamerhaai: straks een beluisteren. Benieuwd of deze overeenstemt met wat Nico Rosberg te vertellen had over de samenwerking bij Mercedes. Die leek vooral te willen benadrukken dat hij de grote Michael Schumacher had verslagen. Heeft die dan ook een vijftal keer herhaald in de aflevering.
alino zegt
Laatst de aflevering van de F1 podcast Beyond the Grid met Nico Rosberg beluisterd. Nico beweerde dat echt samenwerken met Michael niet aan de orde was. Hoewel hij van buitenaf veel meer ontspannen leek dan in de tijd met Ferrari, hij nog steeds mind games speelde en ondanks dat data sharing door het team verplicht was, Michael er voor zorgde dat niet alle details van zijn afstelling gedeeld werden. Komt ook terug in de aflevering met Johnny Herbert in de beginjaren bij Benetton. Of hoe een (oude) vos zijn streken niet verliest. Lijkt me toch dat Schumacher eender zijn comeback succesvol wou maken, dan het team voor de komende jaren op de goede weg te helpen. Het laatste is meer een bonus dan het doel geweest.
hamerhaai zegt
@alino: dat denk ik ook ja :)
Boomer zegt
@alino: Mensen vergeten graag wat voor lul schumacher was op en naast de baan omdat hij nu zijn leven slijt achter gesloten deuren (waarschijnlijk als een schim van wie hij ooit was). Maar feit blijft dat hij mininaal twee zo niet meer kampioenschappen gewonnen heeft door anderen simpelweg van de baan te rossen en echt niet op zijn eigen kwaliteit. Ja hij was goed, maar ik denk dat er in die tijd niet veel beters was. Ik denk ook dat de huidige coureurs rondjes om hem zouden rijden (en dat deden ze ook).
StijnB zegt
@airc:
Kijk naar zijn beginjaren bij Ferrari, hoeveel GP’s hij won met die trage kar.. Hij kon meteen meestrijden voor de titel, iets wat Ferrari al héél lang niet meer had kunnen doen.
Bij zijn terugkeer was hij 41 en inmiddels reeds enige tijd inactief, logisch dat dan de draad heroppikken moeilijk is.
alino zegt
@airc: ik ben nooit fan van Schumacher geweest. Ik was voor Hakkinen en later Montoya. Al had ik meer sympathie voor schumi tijdens zijn comeback en gunde ik hem wel die ene overwinning of pole.
Over talent en wie de beste ooit is,spreek ik me niet uit. Je hebt meer nodig dan enkel pure snelheid om 7 keer wereldkampioen te worden. Ik denk dat dit voor een groot deel te danken is aan zijn managementskills om van Ferrari een goed draaiend team te maken in de jaren 2000. Iets wat Vettel tevergeefs heeft geprobeerd afgelopen seizoen(en).
ikschrijfookoverautos zegt
@alino: ik begrijp je punt, maar voor Schumacher duurde het ook vijf jaar om kampioen te worden met Ferrari. Als Vettel, die enorm tegen Schumacher opkijkt en hem grotendeels als voorbeeld ziet, het dit jaar dus lukt, slaagt hij erin om Schumacher na te doen.
kunstomdathetmoet zegt
@ikschrijfookoverautos: als je sec naar de resultaten kijkt wel ja.
riddertevoet zegt
Eddie Irvine was niet zo onder de indruk van de kwaliteiten van der Schumi wat betreft het leiden van een team/ ontwikkelen van een auto. De successen van Ferrari waren voornamelijk aan Jean Todt toe te schrijven volgens hem. Ik denk dat Toto een beetje overdrijft, zoals wel vaker.
pomoek zegt
@riddertevoet: weinigen waren echt onder de indruk van Irvine ;-).
str8six zegt
@riddertevoet: nee Irvine was een orakel natuurlijk
kunstomdathetmoet zegt
@riddertevoet: zie het dan als een sympathiek gebaar richting Schumachers fans en nabestaanden.
roadster1976 zegt
@riddertevoet: irvine heeft lekker gecasht in japan en als toetje F1. Je hoort en ziet de man nu nergens meer. Mooie vent wel.
camber24 zegt
@riddertevoet: ik heb ook weleens andere berichten van Irvine over Schumacher gelezen. Dat ze
camber24 zegt
@camber24: dat ze zijn data analyseerden op Spa. Schumi met volle tanks volgas door Eau Rouge. Irvine stond versteld, want dat lukt hem bij lange na niet. Daarnaast; Schumi brak zijn been. Salo verving hem. Irvine tijdelijk de nummer 1 binnen het team. Wist niet de resultaten te behalen die Schumacher als nummer 1 wel behaalde.
pomoek zegt
Ik was nooit een groot Schumacher fan, maar vond het erg tof dat hij terugkwam in de F1. Dat hij niet meer dezelfde was als voor zijn pensioen was duidelijk, maar ik denk dat hij gewoon deed wat hij leuk vond. Hij genoot duidelijk van het rijden in de F1. Dus als iemand je die gelegenheid geeft: Waarom niet? F^ck stoppen op je hoogtepunt (Nico)! Ga door tot ze je uitkotsen!
loserboi932 zegt
Schumacher 2 maal daags water geven. En niet in de directe zon zetten.
camber24 zegt
@loserboi932: je doet je naam eer aan zo te zien
superfunky zegt
@loserboi932: niet grappig
superfunky zegt
MS had bij Benetton 3 jaar nodig om een kampioensauto te maken.
MS had bij Ferrari 3 jaar nodig om een kampioensauto te maken.
MS had bij Mercedes 3 jaar nodig om een kampioensauto te maken.
En toen nam Hamilton het stuurtje over.
Vraag maar aan Jos; een Schumacher auto/afstelling is niet mee te rijden door een andere coureur, het zegt wat over de kwaliteiten van Lewis, dat hij er meteen kampioen mee werd, maar het is ook best sneu voor MS dat hij 3 jaar lang heeft gezaaid en het oogsten heeft gemist.