Na het showen van het interieur komen we eindelijk te weten hoe de buitenkant eruit ziet. Full size MPV lovers, rejoice!
De opvolger van de Viano heeft een goed gevulde cockpit met hout, leer, de touchpad uit de C-Klasse, en het COMAND infotainmentsysteem met Internettoegang, spraakherkenning en realtime verkeersinfo. Aan luxe zal het de inzittenden (maximaal 8) in ieder geval niet ontbreken met actief geventileerde stoelen.
De V-Klasse is in drie verschillende lengtes te krijgen (van 4,90 m tot 5,37 m), met de keuze uit twee uitrustingslines (V-Klasse en V-Klasse AVANTGARDE). In eerste instantie wordt hij geleverd met een Euro 6 2,1-liter viercilinder turbodiesel met variabele turbogeometrie, die afhankelijk van de uitvoering 136 pk / 330 Nm, 163 pk / 380 Nm of 190 pk / 440 Nm levert.
De aansturing gaat via een handbak of de de 7G-TRONIC PLUS transmissie met DIRECT SELECT schakelmogelijkheid aan het stuur. Via de AGILITY SELECT functie vier rijmodi: Economic, Comfort, Sport of Manual. De respons van gaspedaal en transmissie worden op basis hiervan aangepast, bijvoorbeeld door tijdelijk iets meer pk en koppel te geven.
Het design is zoals je van een busje (sorry, full size MPV) mag verwachten. Een ruime opzet, stevige neus en chroom in de gril voor dat pimptastische effect. De lampen rondom kunnen optioneel ook nog eens voorzien worden van LED, mocht je daar behoefte voor hebben. Handig is de EASY PACK achterklep met een apart te openen achterruit. Deze geeft toegang tot een tweede laadniveau, dat je zelf in kunt delen met de speciale ‘organiser’.
De V-Klasse is vanaf april te bestellen en staat in juni bij de dealer.
Update 02-04 – de prijs: vanaf € 55.960. Ga je voor de V 250 BlueTEC Edition 1, bereid je dan voor € 83.995 te betalen.
JamesBond007 zegt
Wow, best een mooi busje. Dat zeg ik niet gauw over een ”busje”..
kroon zegt
@JamesBond007:
Je kunt wel een S-Klasse voorkant op een hok plakken, het blijft een lelijk busje zoals elke bus.
De oorbel en koningsketting dragende bouwvakkers zullen zich er echter helemaal de baas in voelen..
JamesBond007 zegt
@kroon: Die 50+ likes boven mijn reactie zijn het ook met jou eens.
snorrie11 zegt
En hoeveel mag dat dan gaan kosten?
kowalsk zegt
Pas mal! Eindelijke eens wat fatsoenlijke driedimensionaliteit in het plaatwerk van een auto als deze.
berlinetta zegt
De Mercedes onder de busjes.
tt123 zegt
En wat was er mis met vito
xyrrath zegt
@tt123: Niks. V-klasse is gewoon de benaming voor de personen versie
drijver zegt
@xyrrath: Volgens mij bedoelen ze er de nieuwe Viano mee. Dat is een luxer uitgevoerd model en in een heel andere prijsklasse vergeleken met een “gewone” personen versie van de vito.
berlinetta zegt
@drijver: Staat ook in de tekst.
meneersander zegt
Die neus… Hmmm…
SimonMc zegt
@meneersander: Is dat een positieve hmmm of een negatieve hmmm ?
meneersander zegt
@SimonMc: ben ik nog een beetje over aan het twijfelen: ik vond de neus opzich niet lelijk, maar zo smal en hoog op dit busje hmm….
kalax3 zegt
Wauw.. wat een interieur :O
2cool4school zegt
Ziet er goed uit, maar je zal wel de dikste versie moeten kopen..
porsche928 zegt
Das geen polenbusje.
robert110 zegt
@porsche928: Rijke polen mischien. Je zou het niet geloven maar ze bestaan.
JvT zegt
Prachtig ding. Één van de weinige Mercedi die ik zou willen hebben.
Design_Driven zegt
@JvT: Wil je zeggen dat je een S, ML, G, C, E etc zou laten staan voor dit busje?
JvT zegt
@sketcher:
Dat zeg ik niet. Van alle “klassen” die jij noemt zou ik (behalve voor de G-klasse) bij een ander merk gaan shoppen. Wat de V-klasse betreft kent deze zijn gelijke niet. Ik zou geen ander busje weten met een dergelijke kwaliteit en looks.
Daarnaast zeg ik ook geen nee tegen een SLS en een full-options GL.
rikus zegt
Ff offtopic.. Gaat Wouter nog wat zeggen bij RTL late night of…
rikus zegt
@rikus: wel dus haha
gash zegt
Mèh, blijft nog steeds een Vito. Hopelijk roest deze wat minder snel.
robert110 zegt
AMG? Brabus? Please? Dit ding heeft zo veel mogelijkheden.
arias zegt
De auto is mooi, hij is geslaagd maar ben bang voor de prijs. Als de basisprijs in Duitsland al 41.000 euro kost. Dan gaat ie in NL al gauw richting de 50 mille kosten als basisprijs
gerjan zegt
moderne hyundai h300 en vw t7 achterkant… Ik vind hem niet lelijk maar het is niet het stoere busje meer zoals eerste model.
gerjan zegt
ben wel weer nieuwsgierig naar de nieuwe 3.0 v6 cdi 224 pk was leuk komt er nu 250 pk ?
W115 zegt
Wel leuk gedaan, een panoramadak zou de kers op de taart zijn.
The360box zegt
Toen ik de foto zag moest ik gelijk aan een of ander Chinees hok denken..
The360box zegt
Gewoon een vieze copy van dit hok http://www.clutchd.com/wp-content/gallery/02_april_2009-nissan-nv-vanette/nissan-nv200-vanette-1.jpg
SimonMc zegt
@The360box: Je haalt daar een interessant punt aan. Was het net aan het denken, of deze nieuwe V-klasse niet ook gebaseerd zou zijn op een Renault, zoals de Citan eigenlijk een Renault Kangoo is.
En Renault en Nissan, zijn ondertussen al meer dan 10 jaar 2 handen op 1 buik, en van elke Renault bedrijfswagen, is ook wel een Nissan variant.
Zou dus zomaar eens goed kunnen !
mbkevin zegt
@SimonMc: nee
SimonMc zegt
@The360box: Oh en nog iets, moest het waar zijn, zou het in ieder geval positief zijn.
Hoe zeer ik ook fan ben van Mercedes, bestelwagens kunnen ze niet maken.
mlbenz zegt
@The360box: Ja die heeft inderdaad ook vier wielen! Goeie man!
Dinky_Toy zegt
Nissan NV200 is een hele andere categorie dus die vlieger gaat niet op.
Gezien de raampartijen van de “nieuwe” V-klasse is dit gewoon een stevige facelift met allemaal nieuwe carroseriedelen en een sterk verbeterd interieur. In z’n totaal een fraaier plaatje maar zeker niet geheel nieuw,
Tov de eerder vrij gegegven schets (zie eerder bericht over interieur) echter een beetje een teleurstelling.
Wat ik me overigens afvraag is waarom Merecedes niet verder is gegaan met het doorvoeren van het ontwerp van de dagrijverlichting van de E-klasse op de rest van de modellen serie.
Qua belijning en uitvoering (“resolutie”) een veel fraaier, unieker, herkenbaarder ontwerp dan die paar lichtpuntjes in een simpel lijntje op de A, B, C, CLA, GLA, GL , GLK, S, SL, SLK.
Hel, zelfs het ontwerp van de CLS was nog beter geweest dan dit simpele lijntje met een knikje.
Dinky_Toy zegt
@Dinky_Toy: En als autoblog nu eens zou luisteren naar hun lezers en side by side vergelijkings shots zou plaatsen zoals regelmatig door lezers verzocht dan zou iedereen kunnen zien dat dit slecht een facelift is.
Dinky_Toy zegt
@Dinky_Toy: Voor alle duidelijkheid mbt koplampen en specifiek dagrijverlichting, bedoel ik de E klasse sedan 2013 en nieuwer (de facelift) met de dubbele “L” vorm led lichtstreep.
http://www.firstcarfinder.com/2014-mercedes-benz-class-upgrades/2014-mercedes-benz-e-class-luxury-head-lights/
ricksmits zegt
@Dinky_Toy: hij lijkt er veel op en zal mogelijk ook onderdelen onderling uitwisselen.. Carroserie is meer als een facelift in ieder geval. Deuren, schuifdeuren en uiteraard achterklep is anders. Aansluiting achterbumper is anders. scherpere wielkast rand achterzijde.
Ik denk dat het een wel degelijk een ”nieuw” model is.. Alleen denk ik wel op de oude vloer.. Dit om hem officieel als facelift door te schieten waardoor ze geen zeik hebben met allerlei keuringen waaronder de airco-gate. zelfde truucje is gedaan bij de S klasse ( W221> W222 )
vincentvanb zegt
Denk de chroomrandjes en het leder weg en je hebt een groot deel van het Nederlandse straatbeeld over een paar jaar te pakken. #vito3
Jantje_555 zegt
nu wachten op een V65 AMG!
hardewaarheid zegt
Naar mijn mening is Mercedes na de introductie van de laatste E-klasse volledig de weg kwijt geraakt. Na de nieuwe C-klasse heeft Mercedes mijn mening extra kracht weten te zetten met dit gedrocht.
pier zegt
@hardewaarheid: ieder zijn mening, ik vind de nieuwe C-klasse een fraaie verschijning!
oskaar7 zegt
Komt er ook een AMG?
pier zegt
Van binnen toch wel een plaatje, alleen zal ‘ie dan ook wel een flinke duit kosten. Van achter een gefacelifte Multivan, maar ja al die busjes lijken op elkaar. Een dikke diesel erin en je kan op niveau naar je verbouwingsklusjes.
ianlohn zegt
WEET IEMAND WANNEER DE NIEUWE VITO UITKOMT??? GRAAG EEN REACTIE!!!
petrolhead010 zegt
beste negatief reageerders de meeste mensen die een busje ( full size MPV ) boeit het niet zo heel erg hoe het eruit ziet wat deze mensen boeit ( oa mijn vader ) is dat het confortabel is en bruikbaar voor skivakanie enz word dit busje trouwens gelenerd met 4 wiel aandrijving?
petrolhead010 zegt
@pier een dikke multivan kost meer dan 100000 euro die mense verbouwen njit
michelinman zegt
Netjes
Hupke zegt
Handige wagen zo’n vito. Als ik ooit een busje nodig hebt of een aandoening krijg waardoor ik meer kinderen heb dan er achterin een leuke wagen passen, zou ik waarschijnlijk niet voor zo’n halfbakken mpv gaan zoals de espace/grand voyager maar zou ik direct voor een vito gaan.
SimonMc zegt
@Hupke: Espace halfbakken mpv? Die is goed…
denniz zegt
De meeste mensen kunnen een “dikke” niet betalen.
Wat een gaaf ding! In de sportstand 205 pk 480 nm…maar dat hebben jullie blijkbaar ffgemist…
Heerlijke gezins en reisauto. Pure klasse! Als je beter kijkt bijv op you tube zie je een mooi gelijnde mpv. Mijn vw “busje” is inmiddels van 2011. Deze staat zeker op het lijstje.
johnny123 zegt
natuurlijk heb ik liever een E klasse, maar probeer daar maar een tweeling, 2 kinderwagens een hond en wat koffers in te doen.
van ellende maar een Vito gekocht. reed goed, maar niet sneller dan 200
en ik miste alle optie’s van mijn nieuwe E klasse.
vorige week in Duitslande de Nieuwe V klasse Editon 1 gekocht.
met alle optie’s 71.000 Euro
en in juni even invoeren naar Nederland.
ik ben benieuwd.
johnny123 zegt
ik bedoelde een Viano gekocht 3 liter cdi.
Vito is niet hetzelfde als je ze goed gaat bekijken.