Want Toto Wolff is fan. Gróót fan.
Het duurde maar een paar inhaalacties voordat de geruchtenmolen in full swing losbarstte: ieder topteam en z’n moeder had interesse in de smaakmaker van dit Formule 1-seizoen. Hoofdzakelijk werden Ferrari en Mercedes veelvuldig genoemd als Max Verstappens nieuwe werkgever. Voor Martin Brundle was het zelfs al een uitgemaakte zaak: de naam van Max staat in 2017 op de vlaggen van de tifosi.
Waar iedereen even aan voorbij ging is dat Max een langetermijncontract heeft bij Red Bull Racing, dat hem natuurlijk het liefst zelf binnen de gelederen houdt.
Meeting met Toto
Maar toen was daar De Meeting waar iedereen in de F1 het momenteel over heeft. Jos Verstappen en Raymond Vermeulen, de manager van Max Verstappen, bezochten zaterdag de motorhome van Mercedes, voor een meeting met teambaas Toto Wolff. Dat zegt natuurlijk nog niet zoveel, Toto en Jos gaan immers way back. Maar met de dreiging van Red Bull om beide teams terug te trekken als ze geen fatsoenlijke motoren krijgen, en het feit dat Max’ manager erbij was, wordt er toch een andere wending aan het gesprek gegeven. Die hebben het vast niet alleen over wulpse gridmeisjes gehad.
In een Q&A op de site van de Formule 1 bevestigt Toto dat er een meeting was. Hij doet het eerst af als enkel een ‘gezellige kop koffie’ met ons Jos. Als er gevraagd wordt “are you sure? If you were having a nice talk over coffee, why bring his manager?” antwoordt Toto echter met “No, not sure!”.
Dus áls topteams volgend jaar een derde auto mogen inzetten… Nou ja, trek zelf de conclusies maar.
toniominestrone zegt
Misschien een deal, Red Bull Mercedes motoren en Mercedes ruilt Rosberg in voor Maxxie!
martinus zegt
@toniominestrone: Mercedes + Max het klinkt als een gouden combinatie. Het grootste tallent van de afgelopen vijf jaar met het sterkste team.
Alleen ligt ROS nog tm 2017 vast. Een switch naar een B team zou ik Max afraden. Torro Rosso is een prima team om in te groeien als coureur.
toniominestrone zegt
@martinus: Het water staat Red Bull aan de lippen er is voor hun veel aan gelegen om een knappe motor voor 2016 te bemachtigen, dan maar zonder Max en Rosberg, ach die kopen wel af.
boynoon zegt
@toniominestrone: denk zelf dat het een deal word van Max naar red bull ,red bull mercedes motoren
toniominestrone zegt
@boynoon: Daar kan je wel eens gelijk in hebben!
uncivilsum zegt
Tenminste heeft verstappen en zijn managment een backup plan als het fout gaat
henkhupelschoten zegt
Wat zei ik? Rosberg eruit en max erin! Wist het!
fmgarcia zegt
@henkhupelschoten: Das toch zielig. Net papa en nu al zonder werk. Zie m al staan bij de Monegaskische Uwv volgend jaar!
martinus zegt
@fmgarcia: Hij heeft bovendien nog een contract tot 2017.
gtwillem zegt
@martinus: kan gewoon afgekocht worden.
fmgarcia zegt
@gtwillem: Zal Rosberg nooit mee akkoord gaan toch?
pomoek zegt
@fmgarcia: Dan grijpt Bernie wel in met een zak geld, contracten zijn in de F1 niet belangrijk.
gtwillem zegt
@fmgarcia: er staat in het contract wat de afkoopsom is. Als Mercedes van Rosberg af wilt, kan dat, ook al wil hij dat niet. Mercedes moet dan wel zijn salaris plus ‘onkostenvergoeding’ moeten betalen.
Andersom geld het ook, als Ferrari in Rosberg een topper ziet (?), en ze willen hem overnemen, kan dat. Maar dan moet Ferrari wel een bedrag aan Mercedes betalen. Staat ook gewoon in het contract, lijkt mij.
clarkson zegt
@gtwillem: Ja tuurlijk! Ze doen niet anders als contracten afkopen.
fmgarcia zegt
@gtwillem: Alleen Gvdg is Rosberg niet. Rosberg is ooit begonnen met racen om wereld kampioen te worden, net als de rest. Aangezien Ros al jaren kans maakt omdat hij in een goede voiture zit en helaas voor hem iets meer pech dan Ham het maar niet lukt. Een ander team heeft geen plek/zin in Nico dus daarom zal hij daar nooit mee akkoord gaan.
martinus zegt
@gtwillem: Ik moet zeggen dat ik persoonlijk ook weinig zal missen als Rosberg uit het F1 circus verdwijnt.
Maar als ik andere media lees, dan wordt er aan 3e wagens gedacht voor de grote fabrieksteams.
gregorius zegt
@martinus: Ja, die 3e wagen komt elke zoveel maanden wel weer naar voren.
Ik zou t leuk vinden, maar dan wel met een verplichte wisselrijder (die bijv extra setje banden krijgt in t weekend om te wennen en iets coulantere straffen bij motoren-verbruik; elke wisselrijder max 3 wedstrijden achter elkaar en max 6 races per seizoen of zo).
Om t leuk te houden, nemen die wisselrijders geen punten af van de team genoten, maar dat de plaats wel telt voor de competitie. Dus als Max wisselrijder van MB is, en hij wordt 1ste, Lewis 2e, Nico 3e en Vettel 4e. Krijgt Max zn overwinning, Lewis krijgt punten van 1ste plaats, Nico voor 2e plaats en Vettel gewoon voor 4e.
Alleen punten van de beste 2 auto’s tellen met voor het constructeurs kampioenschap.
Dan krijg je dat de wisselrijders wel mogen winnen van de teams en zelfs van de vaste coureurs; ze moeten t zo goed mogelijk doen. Je krijgt verschillende strategien in een wedstrijd. Verschillende strategien = meer inhalen, meer afhouden, meer actie. Heerlijk.
Eerste wisselrijder van de race mag ook op het podium met een dikke beker (en krijg dus evt 2 bekers).
Geef de wisselrijder-auto een eigen livery; goed te herkennen.
Uit eindelijk zal je iets van 8 teams overhouden = 24 auto’s; ook prima.
fmgarcia zegt
@martinus: Daarom ook. Denk niet dat Mercedes veel sympathie krijgt van de Nico fans en eigelijk F1 liefhebbers in het algemeen. Sauber had vorig jaar met Vdg en Sut al een stunt, lijkt mij niet dat Toto
gtwillem zegt
@fmgarcia: ja, precies. Net als met Van der Garde. Zijn contract werd ook gewoon afgekocht. In Nederland een enorm gedoe: werd wel een week over bericht. In het buitenland een dag of twee. Nu hoor je er niemand meer over.
Edge zegt
@gtwillem: De vergelijking met Van der Garde vind ik een beetje krom. Daar was het zo dat Sauber eerst vier coureurs vast legde en dacht dat de twee pechvogels die geen zitje kregen dan zonder problemen zouden afdruipen. Als Mercedes het contract van Rosberg wilt afkopen, zullen ze dat binnenskamers behandelen en Max past vastleggen (of in ieder geval bevestigen) nadat het afkopen is geregeld. De vergelijking met Kimi die plaats moest maken voor Alonso bij Ferrari zou wat mij betreft beter zijn.
henkhupelschoten zegt
@fmgarcia: Kan ik me daar ook inschrijven?
fmgarcia zegt
@henkhupelschoten: Ja tuurlijk elke maand even solliciteren en je 10k bvulgari en gucci bonnen liggen voor je klaar!
henkhupelschoten zegt
@fmgarcia: geen beluga? dan ga ik er niet akkoord mee..
fmgarcia zegt
@henkhupelschoten: zie ze al 70% uitkeren daar hahah!
VeniVidiVici zegt
Haha ja ja… waar rook is is vuur! ?
ettie zegt
@venividivici: en waar vuur is is Ferrari
viezefreddyw zegt
Dat de toekomst van Max in de Formule 1 een zekerheidje is ongeacht de situatie bij Red Bull, was voor een ieder wel duidelijk denk ik. Met Mercedes zit ie wel gelijk in het topteam van het moment natuurlijk. Maar eerlijk gezegd had ik hem liever bij Ferrari gezien. Is in mijn ogen een mooier team, mooiere auto’s en elke keer als ik ze hoor over de boordradio krijg ik een glimlach op mijn gezicht. De emotie en passie is daar altijd zo aanwezig, schitterend gewoon. Iets wat ik mis bij Mercedes.
escort77 zegt
ik twijfel een beetje.
enerzijds zou het geweldig zijn als Verstappen een top-auto zou krijgen, maar met een subtop-auto krijg ik als kijker wel meer spanning en inhaalacties te zien. Ik zit niet op een nieuwe Schumacher of Vettel te wachten die “alles” wint. Ik hoop dus dat ie nog lekker een jaartje voor RB/TR rijdt, misschien een keer een podium pakt en een bijdrage kan leveren aan de ontwikkeling van een nieuwe auto. Dan mag ie in 2017 eens gaan denken aan het klassement.
martinus zegt
@escort77: Ook als Max in een Mercedes rijdt moet hij het opnemen tegen een Hamilton. En misschien ook wel tegenover Vettel van Ferrari als die volgend jaar een goede motor hebben.
Dat zijn beiden ook zeer getalenteerde coureurs, met ook nog eens een dijk aan ervaring.
gregorius zegt
@martinus: Precies, misschien eerst nog even een jaartje rijpen en dan met 2 jaar ervaring naast een kampioen rijden.
clarkson zegt
Ik kan eigenlijk niet wachten tot het seizoen voorbij is! Ik ben zoooo benieuwd waar max gaat rijden volgend jaar!
pomoek zegt
Zou me er inderdaad niet te druk om maken, natuurlijk wordt er door Mercedes met interessante coureurs gesproken, ik neem aan dat er ook wordt gebabbeld met Kvyat, die andere Fin, en noem zo nog maar een paar jongens.
Maar nu we er toch zijn, er is duidelijk geen liefde meer tussen Hamilton en Rosberg en dat zal de sfeer binnen het team geen goed doen. Het is dus wel logisch dat er dan voor een goede 2e man gekeken wordt. en daar zit ‘m volgens mij de kneep. Verstappen en Hamilton hebben voordat ze in Melbourne 2016 de vrije trainingen hebben afgewerkt al slaande ruzie met elkaar. Dat zijn 2 Alpha mannetjes die zich niet op hun nummer laten zetten. Ik zou dus even verder kijken. Riciardo lijkt mij een betere 2e rijder, ik ga er vanuit dat Button zijn laatste F1 jaren bij McLaren gaat slijten, geen betere 2e rijder als hij.
gtwillem zegt
Klinkt veelbelovend. Maar ik denk dat Max het beste nog een jaartje Toro Rosso kan doen. Ook voor het plezier, nu kan ie nog onbevangen rond racen. En hij heeft de teams toch wel voor het uitkiezen dan. Red Bull is de meest reeële optie: topteam wat al in hem geïnvesteerd heeft.
Mercedes zal nog wel even vasthouden aan Oppergod Hamilton en zijn nummer 2 sidekick Rosberg. Bij Ferrari kan Vettel nog jaren mee, maar komt de plaats van Kimi op den duur weer vrij…
Maar er is nog een topteam dat met twee Opa’s zit: McLaren. Kan mij niet voorstellen dat zij Ons Maxje niet in de gaten houden.
Er is voldoende perspectief voor Max, die komt er echt wel. Linksom of rechtsom. Ik ben ook benieuwd wat er met Sainz gaat gebeuren. Door devaluatie verzonden Verstappen Evangelie wordt hij nog wel eens over het hoofd gezien, maar tijdens de inhaalrace van Max in Singapore zat Sainz er wél de hele tijd vlak achter. En gisteren reed hij ook een puike race.
viezefreddyw zegt
@gtwillem: Dat gekibbel inderdaad over wie nou beter is, Max of Carlos, gaat ook nergens over. Laten we wel wezen; ze zijn allebei jong, ongelooflijk getalenteerd en hebben beiden toch wel een gouden toekomst in de Formule 1. Helaas hebben ze allebei gedurende het seizoen pechgevallen gehad, waarvan Sainz iets meer. Maar dat ze een potje kunnen sturen is wel duidelijk. Sainz heeft gisteren een geweldige race gereden. Een dikke klap maken tijdens de vrije training, geen kwalificatie kunnen doen, en uiteindelijk als 20e beginnen om mee te doen om plek 8. En toen zeiden de remmen plof. Tja, pech, maar hij heeft het wel weer laten zien.
gregorius zegt
@viezefreddyw: Geweldige race?
Zijn enige echte inhaal actie was na de 2e herstart, waar ie Max en Ricc pakte. Die aan Ricc gaf ie gelijk weer terug. Daarnaast reed ie stabiel, zoals verwacht van een goede coureur.
Stabiel, maar met 2 fouten: pitstraat in, voor de 2e keer in de fout in 2 races: dat is gewoon olie dom.
En daarna remmen-management wat niet goed ging. We kregen de radio niet te horen, maar STR had toch al lang aan moeten zien komen dat zijn remmen voor t te zwaar te verduren kregen? De beste coureurs zullen dat dan managen en zullen het normaal gesproken niet zover laten komen als bij Carlos, waar dat ding bijna plofte. Als dat een seconde eerder was gebeurd, had ie weer hard in de banden gevlogen.
Vind Carlos een goede coureur, maar gister was niet zijn hoogtepunt.
viezefreddyw zegt
@gregorius: Als je na een stevige crash niet meer verder kan met de training, geen kwalificatie neer kan zetten maar wel kan beginnen aan de race op plek 20 en tijdens de race zo rond stek 8 aan het rijden bent, kan je zeggen dat je een goede race rijd, toch?
Tja en over zijn remmen en dergelijke, dat deed hij inderdaad niet al te slim.
Ik zeg verder ook niet dat gister zijn hoogtepunt was van het hele seizoen, maar ik vind wel dat ie gister een puike race neerzette.
stephanotis zegt
@gregorius: “You’re brakes are critical, expect a retirement”.
Rick-dos zegt
@gtwillem: Sainz zat in die race wel steeds achter Verstappen maar dat is ook gelijk een punt van kritiek voor Sainz. Als je kijkt naar het verloop van de race voor Verstappen had Sainz er juist ver voor moeten zitten.
Jozo zegt
@gtwillem: Volledig mee eens, maar als je de kans krijgt moet je hem pakken. Vooral ook omdat Max snel leert en het eerste jaar nog als leerjaar zal worden gezien, ook al is het een topteam. Dan kan je je nog een foutje hier en daar permitteren. Daarna zal de druk echter toenemen. Maar dan is Max al bijna 20 ;)
gregorius zegt
@gtwillem: Ze hebben 2 opa’s, maar ook 2 talenten die een zitje willen. 2 talenten met betere resultaten vergeleken met sommige anderen in de F1.
Magnussen en Stoffel.
Maar goed, Alonso blijft nog 2 jaar, als ie niet ontslagen wordt. Zelfs als McLaren volgend jaar een ramp is, gaat Alsonso nog niet weg, want niemand anders van een topteam wil hem betalen wat ie wil hebben. Denk dat ie alleen weg gaat voor een zitje zonder groot inkomen, als ie een kampioensauto krijgt; en dat gaat niet gebeuren. Dus in 2017, (of halverwege 2016 als Button gewoon geen zin meer heeft), komt er 1 plek vrij; die zou dan wel voor Stoffel or Magnussen zijn toch? Dan zou er in 2018 nog een plaats zijn. Dat zou best Max kunnen zijn: dan met 3 jaar ervaring. Dat is precies het profiel waar McLaren normaal gesproken voor ging: beste talent in F1 met aantal jaar ervaring. Ondertussen moet Stoffel en Magnussen dan wel tevreden zijn bij een ander team.
Heerlijk zo dat filosoferen tijdens werk…
berlinetta zegt
Een andere optie is ook nog dta Max naar Haas gaat, aangezien Ferrari het voor het zeggen heeft wie daar (naast Grosjean) nog een stoeltje krijgt. Dat zou beteken dat Max onder contract van Ferrari komt te staan en zij zullen hem vervolgens eerst nog even laten rijpen bij Haas. Dat lijkt mij wel een goede optie.
Overigens vind ik het ook vreemd dat Renault helemaal niets laat horen of zij Max wel of niet willen hebben bij hun team.
w0o0dy zegt
@berlinetta: die optie had ik ook al verzonnen.. Maar ik denk dat MAX niet gaat voor een nieuw team en een nieuw team geen nieuwe jonge ster nodig heeft… Die moeten een rijder hebben die de auto naar een hoger plan krijgt iedere race…
berlinetta zegt
@w0o0dy: Dat is waar. Haas wil liever ervaren coureurs. Maar als Max naar Ferrari gaat, zou het wel een reële optie zijn. Ik zou dat liever zien dan dat Max meteen naar Ferrari gaat.
FB_1419453306 zegt
Ik gok niet dat Mercedes rosberg eruit zal werken. ik heb begrepen dat de grote teams overwegen om met 3 auto’s te gaan rijden mocht redbul met beide team uit de formule 1 stappen. Dit 23e stoeltje zou dan voor max kunnen zijn bij Mercedes. Al gok ik dat er nog wel een goede motor gaat komen voor max en co.
Dutchdriftking zegt
Het idee is natuurlijk altijd leuk.
simsation zegt
Oeh kouwe rillingen. Max tegen Lewis. Dat worden battles die de geschiedenisboeken ingaan.
HZW zegt
Een derde auto wordt plicht bij de grote team’s als het startveld te klein wordt.
En dit zou kunnen gebeuren als Red Bull en Torro Rosso uit de F1 verdwijnen.
Persoonlijk vermoed ik het volgende; Riciardo en Verstappen bij Redbull met Mercedes motoren, waarbij Mercedes in 2017 Verstappen overneemt in ruil voor motoren in 2016.
spylegion zegt
Mercedes zonder Duitse coureur lijkt mij toch onwaarschijnlijk.
Erik zegt
Max naar Marrussia in 2016 met Mercedes motor en versnellingsbak/ophanging van Williams. Daarnaast heeft Williams ook een Mercedes motor. In 2017 kan Max dan naar Williams (contracten lopen af van MAS en BOT) of hij gaat naar Mercedes (einde contract ROS). Uiteraard is de 3e auto, als die er komt, ook een optie. Plek genoeg dus voor Max!
HZW zegt
Dit is interessant: http://www.motorsport.com/f1/news/newey-says-red-bull-being-forced-out-of-f1