Mercedes en taxi’s, het is altijd al een gelukkig huwelijk geweest. Waarom zou je dan niet een specifiek taxi-model maken? In Engeland gebeurt het per slot van rekening ook. Daarom werd de handschoen opgepakt door een stagiaire van de Mercedes Exterior Design Studio, die de taxi van 2025 creëerde.
Uiteraard is de taxi van de toekomst schoon, en dus wordt de Nimbus door 4 elektromotoren aangedreven. Hierdoor kan de bestuurdersstoel verder naar voren worden geplaatst, en wordt er ruimte gemaakt voor extra passagiers. De bestuurder zit in het midden, den heeft dankzij een glazen koepel een ideaal uitzicht. Deze koepel zorgt er tevens voor dat zijn ‘werkplek’ wordt afgescheiden van de passagiers, handig voor de privacy-freaks.
Door het slim gebruiken van de ruimte passen er vijf personen in de Nimbus, en twee minder als ze koffers meenemen. Het flinke glasoppervlak geeft de passagiers tevens een goed uitzicht. Een kleine opmerking van ondergetekende: als je een taxi van de toekomst maakt, waarom zou je daar nog een chauffeur in zetten?
De Nimbus werd ontworpen door Slavche Tanevski, een student aan de Universiteit van München, tijdens zijn stage bij de Mercedes Exterior Design Studio. Wat denken jullie, zal het straatbeeld over 15 jaar plaats bieden aan een EV-taxi als deze? (via Yankodesign)
Pixed zegt
Tnx but no tnx!
Beetje Verward zegt
Ziet er goed uit. Verwacht alleen wel dat die mooie laagprofielbanden/velgen vervangen zullen worden door ballonbandjes. Want je wilt als passagier niet graag door elkaar geschud worden.
En dan is het gauw gedaan met de sportieve uitstraling.
ogerr zegt
@Beetje Verward:
scherp opgemerkt..! dan snap je toch niet dat iemand met allerlei aspecten rekening houd, maar met een van zoniet de belangrijkste niet (lees:comfort)
preske zegt
@ogerr: och, al die auto’s van de toekomst zijn enkel maar excuses voor stagairtjes en dromers om totaal onrealistische wagens te maken die nooit in productie zullen gaan, maar ondertussen staan ze toch wel mooi in de spotlight.
Megakix zegt
@preske: touché…roep ik al jaren…
Laue zegt
Instappen doe je door met een lifehammer het glas in te tikken?
dotternetta zegt
Leuk, laat maar komen!
Citrofiel zegt
Wat doet die spoiler/luchtinlaat boven de voorruit? Volgens mij sluit het metaal gewoon niet lekker aan… :?
Pallas zegt
@Citrofiel: Dat is een roofscoop uit de toekomst, wen er maar aan.
Svenska Aeroplan AB zegt
Zo, daar is over nagedacht zeg…
RESPECT!
Check die link naar zijn site, zo knap vind ik dit altijd. Passen ook nog 2 rolstoelen in. Design volledig in het teken van praktisch gebruik, vorm volgt functie ten top!
Pallas zegt
@Svenska Aeroplan AB: Als het design volledig in dienst van de functie zou staan, dan zou je een busje overhouden.
Svenska Aeroplan AB zegt
@ Citrofiel: is inderddaad een spoiler. Zorgt voor goede luchtgeleiding, minder weerstand.
Citrofiel zegt
@Svenska Aeroplan AB: Het is vast een heel dom idee om te zeggen dat hij een nog betere luchtweerstand zou hebben als ze dat ding weg hadden gelaten en het gewoon een gladde bovenkant was geweest?
captain zegt
@Citrofiel:
Is best mogelijk, je zou ervan versteld staan hoe complex aerodynamica soms is ;)
Jipp zegt
dus mercedes legt zich neer bij het feit dat ze alleen goed zijn voor taxi”s?
towi zegt
aangezien de ‘motorkap’ (van glas) zo schuin afloopt denk ik dat je alleen maar weerspiegeling van de dashboard zal zien als je derin zit ^^ Ziet er verder wel leuk en aardig uit, maar zorgt als dat gekromde glas niet voor een gruwelijke vervorming van je beeld (waar komt die hoofdpijn toch vandaan) ?
Kvgorp zegt
@Jipp
Mercedes maakt al jaren modellen specifiek bedoeld voor taxigebruik.
http://www.mercedes-benz.nl/content/netherlands/mpc/mpc_netherlands_website/nl/home_mpc/passengercars/home/new_cars/beroepsvervoer/taxi_s/e-klasse.html
Bumer zegt
@Kvgorp: Das een E-klasse met een taxibordje erop.
Dit is echt een compleet nieuwe auto alleen voor gebruik als taxi
Rutger zegt
@Bumer: De taximodellen ondergaan een volledig andere ontwikkeling, ze hebben o.a. een andere kabelboom en andere computersystemen
Hupke zegt
Dit is echt fugly, in zoiets zie je me niet inkruipen, als ik sowieso al in een taxi kruipen zou.
Bumer zegt
Hij is wel prachtig ;)
Maarre… waar stap je in?!?
Laue zegt
@Bumer:
Zie mijn commemt.
Bumer zegt
@Laue: Haha, ja das natuurlijk ook een manier :)
Wild2Mild zegt
Wel grappig dat mercedes hiermee komt.
Kvgorp zegt
@bumer
Dat is niet zomaar een E met een bordje. De wagens zijn op bepaalde punten verstevigd en compleet anders afgeveerd dan een normale E. Voor taxigebruik zeg maar. Verder is alle bedrading al voorzien voor meters en bordjes e.d. Mijn reactie op @Jipp was dat ze bij MB al lang weten dat ze goed boeren bij de taxi’s. Kijk maar op de Autorai daar is een speciale Taxi hoek. kun je een bakkie doen als je je een mb taxi rijd :)
Lucb zegt
Wat een lelijk hok, denk niet dat die vorm van dat plastic met glas behaald kan worden.
Bohica zegt
Ze willen zo ook echt niet van hun reputatie als taxi af.
albert zegt
dit heeft wel wat van die apple Imove….
Freewarefreak zegt
What’s in a name.. Nimbus.. Da’s het merk van de vliegende heksenbezem van Harry Potter.. wat mij betreft kunnen ze deze studie ook opvegen.. wat een lelijk ding.. maar ja.. zoals de schrijver aangeeft, misschien past dit over 15 jaar wel in het straatbeeld. Wie weet..
Spyder zegt
@Freewarefreak:
Zie ook de Asics Nimbus, een fantastische hardloopschoen. Heel wat kilometertjes op gemaakt…
SimonMc zegt
@Freewarefreak: Of de vliegende wolk van Goku… ( Dragonball Z )
Pallas zegt
@SimonMc: Dragonball Z rules +1 voor alles DBZ-gerelateerde comments!!
Robert zegt
Wat een designblunder…leren ze je dit op zo’n design school, nou dan laat maar. Dan hadden ze je nl ook kunnen vertellen dat de meeste taxichauffeurs dolgelukkig zijn met hun E-klasse. Niet alleen omdat ie zo praktisch is als taxi, maar meer omdat de klant gewoon in een E-klasse stapt als ie de keus heeft tussen zo’n gedrocht en een luxe auto. Als een taxi bedrijf/chauffeur voor een praktische auto zou kiezen was de Fiat Multivla wel een hit geweest.
Vwb Engeland is overigens een aangepaste Mercedes Vito de winnaar op dit moment en erg in trek tov de TX2 die behoorlijk aan terrein verliest. Al ben ik persoonlijk van mening dat de burgemeester van London de Vito zou moeten verbieden.
groet, Marketing communicatie guru
HDM zegt
Ziet er niet slecht uit, maar tis dat een ster op zit om te zien dat het een Merc is.
KaCh1ng zegt
liever een e-klasse
BaRa zegt
Die ontwerper ziet er redelijk mannelijk uit om een stagiaire te zijn… (check eerste paragraaf). Overigens zeer leuke designstudie.
Simpson zegt
mooi ding! knap ontwerp ook, als je de rest op deviantart bekijkt. Ik hoop niet dat we hier 15 jaar op hoeven wachten.
Natuurlijk heb je fossielen zoals Robert die denken dat sommige zaken altijd zullen blijven zoals ze nu zijn, :mrgreen: maar ook die tak zal mee moeten in de elektrowereld.
Robert zegt
@Simpson: ik ben de laatste die zegt dat er geen vooruitgang is…maar dat wil niet zeggen dat als er iets speciaals gemaakt moet worden voor de taxiwereld dit er ook zo uit moet zien.
(van GreenCab snap ik het overigens best wel)
mercedesfan zegt
Ik vind hem niet mooi. De vormtaal is organisch, met veel ronde vormen. En ik ben nooit een fan geweest van door de mens gemaakte van organische vormen. En ten tweede lijkt de Nimbus niet op een Mercedes, er is niets typisch Mercedes aan.
Gelukkig gaat dit ding nooit in productie en zal het ook niet veel invloed op het Mercedes design hebben.
george zegt
Alleen als je slim bent passen er 5 personen in deze taxi.
Is dat inclusief bestuurder die in het midden zit ?
Misschien toch 5 personen en een centrale robot.
In 2015 deze EV-taxi. Neen.
De Mercedes Vito EV-taxi doet zijn werk prima.
De levensduur van deze Vito zal makkelijk 2015 halen en ver daar voorbij.
Stage mogen lopen bij Mercedes is prachtig en een waardevolle aanvulling op je cv.
Omgekeerd heeft Mercedes voor een relatief koopje een talentenjacht binnenshuis.
db87 zegt
Voor welke Horror film?
Megakix zegt
Hé, de E-klasse van de toekomst ! ;-)
Waarom nimbus…en niet Aureool ?….hmmm…
duckje zegt
ik vind hem leuk
six-trey zegt
hij ziet er gesmolten ofzo uit
Megakix zegt
@six-trey: haha, inderdaad ! ;-)
robert-123 zegt
Zit ik toch liever in een Suberb.
Bovendien denkt ik niet dat de laadduur van de accu’s erg veel rendement op levert, aangezien je dan dus voertuigen heb staan die tenminste 50% van de tijd stil staan.
Cantago zegt
Natuurlijk een bestuurder er in! Dat is juist wat een taxi het geld waar maakt;) Hij ziet er erg gaaf uit, maar als er maar 2 mensen in kunnen als je bagage bij hebt dan is er iets dat mij zegt dat dit geen geschikte taxi wordt;) Nee, dan doe mij maar een gewone Mercedes! Maar alleen als taxi natuurlijk!!
GreenCab Utrecht zegt
Wij willen er graag 20 bestellen!
Buyck zegt
We zijn het jaar 2010, de wereld gaat vooruit. Als je een auto op de markt wil brengen in 2020 zou er idd er beter maar aan beginnen. Mercedes kijkt graag 10 tot zelfs 20 jaar vooruit! Kzou zeggen goed bezig!
mart zegt
Lijkt wel een beetje hier op:
http://www.crunchgear.com/2007/03/30/first-open-source-car-unveiled/
audi_man zegt
niet te geloven wat lelijk.