Mercedes verdedigt zichzelf tegen de beschuldiging dat de F1 dankzij hen grafsaai is.
Mercedes teambaas Toto Wolff zei voor de kwalificatie van vanmiddag nog dat het verschil met Verstappen in de derde vrije training maar klein was. Het scheelde maar een paar tienden, aldus de Oostenrijker, allemaal gewonnen in de derde sector. Het zou dus nog weleens spannend kunnen worden.
Maar niks was minder waar. Aan het eind van de rit werd het weer een eclatante 1-2 voor team zwart, in de gebruikelijke volgorde. Hamilton leek een rommelige sessie te hebben inclusief een zeldzame knullige spin. Toen het echter moest gebeuren waste hij Bottas wederom de oren. De schok zat ‘m echter in het verschil met nummer drie Verstappen. Dat bedroeg meer dan een volle seconde.
In de afgelopen jaren hadden we het gekscherend al over de F1 en de F1.5. Tot de F1 behoorden Mercedes, Ferrari en Red Bull. De rest had bij voorbaat geen schijn van kans. Dit jaar ligt de verhouding anders. Iedereen maakt een auto die ongeveer dezelfde rondetijd kan halen en Mercedes gaat dan gewoon een seconde harder. Zo gaan de zilveren morgen op voor de zoveelste simpele 1-2.
Voor iedereen behalve de meest verstokte Mercedes fans is dit inmiddels best ergerlijk te noemen. Maar ja, is het te makkelijk om de beste te haten? Eigenlijk moet je namelijk gewoon bewondering hebben voor het team. Dat vindt ook Toto Wolff:
Dominantie van één team is altijd een beetje ‘raar’ voor de sport, of het nu om ons gaat, of Red Bull jaren geleden of Ferrari daarvoor. Maar het is niet aan ons als team om daar wat aan te veranderen. We racen graag tegen onze geweldige tegenstrevers zoals Ferrari en Red Bull. We zien ook graag dat teams als Racing Point, McLaren en Renault zich vooraan het veld melden. Zij moeten een manier vinden om terug te vechten. Als wij vrijdagochtend beginnen aan VT1 is er heel weinig dat wij kunnen doen aan de pikorde.
Toto Wolff – veelwinnaar zonder schaamte
Waarvan akte. En er is ook weinig tussen te brengen. Nou ja, behalve een ding dan. Als je toch alle races in een seizoen gaat winnen als team, zet dan op zijn minst iemand in de tweede auto die met Hamilton kan vechten om de titel…
bruinwerker zegt
Dat vind ik een hele goede, GR63 naast Lewis aub.
Specht zegt
Formule 1 is gewoon dood.
Zelfs de nieuwe regels gaan daar waarschijnlijk niets meer aan veranderen. Al sluit ik niet uit dat Mercedes na nog 2 WK’s de stekker eruit trekt en Hamilton met pensioen gaat in 2022.
Voorkomt ze beide gezichtsverlies als ze door de nieuwe regels ineens door een Williams voorbij gereden worden.
En verder is het gewoon 100% zeker dat Mercedes en Hamilton dit seizoen en volgend seizoen winnen. Want ik zeg het nog maar een keer, de huidige regels zijn opgesteld door een ex-Mercedes man in dienst van de FIA.
1+1 = Mercedes wint alles.
maferick74 zegt
@Specht: oh ik dacht dat juist ferrari het lievelingetje was van de fia
rickthestig zegt
@maferick74: Ik denk dat Mercedes nu meer centjes overmaakt naar de FIA dan Ferrari.
harrie zegt
Dat denk ik ook, nog ff twee titels met Hamilton binnen slepen en ze hebben echt alle records te pakken en niks meer te winnen.
Benieuwd naar de duur van nieuwe contracten van Bottas en Lewis.
elemento zegt
@Specht: over 2 jaar moeten ze weer kampieoen hebben. Dan gaat Verstappen voor Mercedes rijden. Let maar maar op
albertjan zegt
@Specht: Brawn is ook in dienst bij de FIA, en wel als technisch directeur en daarvoor jaren en jaren technisch directeur bij Ferrari, dus 1+1=2 : Nee, zo werkt het gelukkig niet.
mashell zegt
@Specht: waarom zou Mercedes na een regel wijziging niet gewoon nog steeds vooraan rijden? Ze hebben de beste ingenieurs en de beste coureur en in het verleden hebben ze een regel wijziging ook doorstaan. En wat maakt het uit dat een oud Mercedes man aan de regels gewerkt heeft, die regels zijn voor iedereen hetzelfde. De formule 1 wordt bestuurd door oud Ferrari mensen en dat helpt ze ook niet. Je zoekt problemen en oplossingen daar waar ze niet te vinden zijn.
VeniVidiVici zegt
@Specht: Gewoon hetzelfde als Audi met 24 uur van le Mans.
fastforward zegt
@venividivici: dominantie maakt de sport uiteindelijk kapot.
scalvaro zegt
Der Toto heeft gelijk. Het is niet zijn probleem. In zijn plek zou ik ook niets doen. Maar die positie maakt de sport niet aantrekkelijk.
Kortom RB en SF try harder.
harrie zegt
Een seconde is wel echt extreem veel.
Ben benieuwd waar ze het verschil maken, het lijkt niet enkel motorvermogen te zijn, en DAS gebruiken ze ook amper.
Dat ding lijkt als op rails te gaan op elk circuit, of een briljant chassis of ze hebben toch weer wat mazen in de regels gevonden met een soort actieve ophanging, of traction control.
sanderz28 zegt
@harrie: die tc die even niet werkte toen Hamilton de bocht uit kwam?
koeckenbacker zegt
@sanderz28: grind
antoonniels zegt
Je mag dit toch ook Ferrari en RBR aanrekenen. Beide hebben blijkbaar vals lopen spelen en/ of zitten slapen. Als je langzamer bent dan vorig jaar is dat een moment om in de spiegel te kijken. Beiden mbt de budgetten eigenlijk formule 1 onwaardig.
Richmond zegt
@antoonniels: of Merc speelt vals.
soes750 zegt
@antoonniels: RBR is niet langzamer dan vorig jaar. SF wel, maar dat is niet zo vreemd. Mercedes is gewoon veel sneller dan vorig jaar en de vraag is zelfs of ze nu wel op 100% rijden en misschien wel of ze dat vorig jaar ook wel deden. Mogelijk is en was op 90-95% van het vermogen rijden al voldoende voor beide titels. Wat opmerkelijk is, is dat waar men vorig jaar (bewust of onbewust) het gat met SF en RBR klein hield, ze nu vol gas voor een zo groot mogelijk gat gaan, waar dat (inmiddels) bewezen absoluut niet nodig is. Ik gok dat de onzekerheid over het seizoensverloop er mee te maken heeft en dat ze zsm de titel willen veiligstellen.
sanderz28 zegt
Ze hebben hun zaakjes gewoon goed voor elkaar. Bij rb is het begin seizoen altijd wat trager zoals voorgaande jaren is gebleken. Ferrari heeft gewoon een groot probleem, vettel heeft gewoon moeite om bij de laatste 10 te kwalificeren, zegt toch ook wel wat. Verstappen haalt gewoon alles uit die auto als je kijkt naar z’n teamgenoten. Alleen riciardo kon hem bijbenen en soms verslaan. Verstappen kan alleen winnen als er wat gebeurt bij de mercedessen. In weze is het niet anders bij de motogp, Marquez is van een hele andere orde als de rest, nu hij er niet bij is krijgt de rest pas kans.
Erik zegt
Dominantie is van alle jaren. Mercedes doet het gewoon slecht t.o.v. McLaren-Honda in 1988 toen MCL 15 van de 16 races won. Dat is ze nog niet gelukt een quotum van 93,75% winst.
Richmond zegt
@erik2907: omdat ze niet alles geven, ze zouden gemakkelijk elke race met 40sec voorsprong kunnen winnen. Alleen dan komen ze niet meer in beeld. Gaan sponsors weer klagen etc.
jaapiyo zegt
Dat was echter een legendarisch jaar want van die vijftien gewonnen races waren er 8 voor Senna en 7 voor Prost. Maar ja, Bottas.
carmasterr zegt
MCL 15?
MP4/4 zal je bedoelen.
Robert zegt
Je gaat zo langzamerhand toch wel een vermoeden krijgen dat ze bij Mercedes een foefje hebben zoals Ferrari dat had vorig seizoen enige races tot z’n beschikking had. Het feit ook dat alle andere auto’s met diezelfde krachtbron rapper zijn dan vorig jaar, geeft wel te denken.
Richmond zegt
@RRRobert: jup al wordt dat ontkent
Robert zegt
@benja01: Ferrari heeft óók altijd ontkend. En is ook nooit formeel schuldig bevonden. Maar feit is, dat er is geschikt met de FIA én dat ze sindsdien geen deuk meer in een pakje boter rijden..
Ferrari mag nog van geluk spreken dat ze met Leclerc iemand in huis hebben die, net als Verstappen in de Red Bull, meer uit de auto weet te halen dan er ogenschijnlijk in zit. Want even for the record, Vettel kwalificeerde zich op twéé seconden achter de Mercedessen.
Richmond zegt
@RRRobert: het hoort bij de sport om de grenzen op te zoeken. Alleen de FIA verlegt die grenzen wanneer het ze uitkomt en zeggen dan opeens dat het niet mag. Net als wat RP nu doet en vele teams in her verleden.. alleen wordt het Ferrari hard aangerekend, wat ik niet snap.
wildbeest zegt
Gisteren nog even seizoen 2007 teruggekeken, de grip en wegligging was echt anders. Veel minder rails. Laat ze ajb de cilinderinhoud weer flink opkrikken.
duderuud zegt
Benieuwd wat de kijkcijfers doen vanaf zeg 2015 tot straks 2022. Ik kan het me inbeelden maar volgens mij wordt F1 saaier en saaier. De Porsche Supercup maakt meer geluid dan de F1, dat was vroeger (zeker in de jaren 90 met de V8 van Minardi, de V10’s en de V12 van Ferrari) wel anders. En sinds die V6 is het gewoon ruk qua geluid én spanning omdat Mercedes het gewoon veel beter voor elkaar heeft dan de rest. Dat kan allemaal wel de schuld zijn van de andere teams, feit blijft dat het dodelijk saai is. Je kan van bijv. Nascar of IndyCar van alles vinden maar daar kan in principe iedereen winnen. Kijk naar de 2016 Indy 500 :)
HZW zegt
Ook al zou Mercedes FT niet meedoen, dan nog is F1 saai, de auto’s en banen zijn daar niet geschikt voor, om het spannend te maken.
F1 is een discipline waar het belang van de auto de bovenhand heeft over de rijder, Lance Stroll toont het aan.
Inhalen is bijna alleen mogelijk met DRS, en als rijder ben je een sitting duck als je een DRS inhaal actie om je oren krijgt, waar je niets tegen kan doen.
Zonder aanwezig DRS, Slip streamen en dan je inhaal actie doen is niet mogelijk, want zo dichtbij kan je niet komen met een F1 auto, want dan verlies je alle grip.
Verder is het afwachten hoeveel fabrikanten in de F1 blijven na 2021.
Mercedes als fabriek team zeker niet, alleen als motor leverancier, Honda en Renault hebben hun verblijf verlengt vanwege een extra jaar met huidige regels.
Beide motor Fabrikanten willen een wereldtitel halen, wat tot 2022 zeker niet gaat gebeuren.
Renault beleverd alleen zich zelf en geen andere teams, en kans op een wereld titel is zeer klein.
Honda gaat ook niets winnen met RBR en/of SAT, en zullen zeker geen plannen hebben voor een fabriek team, omdat dit ook geen garantie is om WK’s te winnen.
Dus mijn vermoeden is dat er in 2022 alleen nog maar Mercedes en Ferrari motoren op de startgrid staan (met wat voor motor badge dan ook), en dat Hondo en Renault het voor gezien houden.
Verder is de vraag, hoelang fabrikanten nog geld in F1 motoren blijven pompen als de straatauto’s allemaal EV’s worden in wat voor samenstelling dan ook.
Ik kijk alleen F1 omdat Max meedoet, met de hoop dat hij eindelijk eens serieus mee zou doen om de WK titel, maar vanaf het begin had ik al het idee dat dit met de RBR niet ging lukken, wat tot op heden waarheid is.
Ondertussen heb ik zelf het idee dat het voor Max überhaupt een uitdaging gaat worden om ooit een WK titel te gaan winnen, als het met RBR en al hun geld al niet lukt, met welk team zou het dan wel moeten lukken.
Mercedes FT gaat er mee stoppen, dus daar gaat het hem ook niet worden, bij Ferrari wordt het ook een moeilijk verhaal, en bij de rest zal het ook niet makkelijk zijn om een minimale kans op een WK titel te hebben.
En dan moet hij uiteindelijk op het juiste moment in het juiste team zitten, om een kans op de WK titel te maken.
Ik denk dat Max de komende 5-10 jaar (als de F1 nog zo lang bestaat) al blij mag zijn met podium plaatsen en verdwaalde overwinningen.
Boomer zegt
Iedereen die zegt dat Stroll niet kan rijden heeft zijn carrière niet gevolgd. Ja zij pa helpt hem. Maar ondertussen laat hij meer snelheid zien dan perez. En dus ook Hulkenberg.
Maar iedereen wil hier graag de ziggo crew napraten. Stroll is beter dan ze daar beweren. En ipv van dollars van Mexico of Polen zoals bij perez of kubica komen de dollars van zijn Pa. maar dat wil niet zeggen dat hij niets kan. Dat laat hij vaak genoeg zien!
Overigens ben ik het met je eens dat Maxiemax nooit WK zal worden. Te veel schepen achter zich al verbrand. En te weinig talent. Geen grote thuismarkt achter zich met geld, maar ik roep het al jaren…. we hebben een veel te oranje bril op. Max is een goede middenmoter maar geen kampioen. Misschien wel snel genoeg maar kan geen team bouwen en kent geen politiek en beide zijn net zo belangrijk als snel zijn.
ericd zegt
Het wordt een beetje het beeld wat een Britse speler (ben ff vergeten wie) over voetbal schetste: het is een spel waarbij twee teams tegen elkaar spelen, aan het eind winnen de Duitsers. Geldt nu ook voor Mercedes in F1.
nicolasr zegt
@ericd: De legendarische Gary Lineker…
paulvtec zegt
Door alle regels van de afgelopen jaren en het hybride tijdperk hebben ze de formule 1 gemaakt tot wat het nu is. Laat alle regels vrij, het is een sport voor innovatie en snelle coureurs. De veiligheid van de auto’s is prima maar laat de regels op het vlak van chassis en motoren vrij. Die gasten moeten gewoon keihard gaan en geen banden en brandstof sparen.
sparks zegt
Ik heb het wel gezien, na bijna 30 jaar non stop alles gezien te hebben laat ik morgen voorbij gaan. Dit is echt hartstikke saai zo. In 2022 kijk ik wel weer eens of het heel misschien weer wat gaat worden. Voorlopig zie ik weinig veranderen iig.
Boomer zegt
Oh en na 30 jaar heb je niet eerst McLaren, daarna Williams daarna benneton daarna Ferrari daarna RedBull en daarna Mercedes dominant zien zijn. Wat een onzin. Die dominantie is van alle tijden.
mark997gt3 zegt
@airc: klopt, maar het duurt nu wel uitzonderlijk lang.
oranginas zegt
Maar dat is niet waar, zie het in perspectief: Hoe lang was Red Bull dominant? Hoe lang McLaren? Hoe lang Ferrari? Uiteindelijk valt dat allemaal in het niets bij deze Mercedes dominantie (als je de cijfers wilt checken, deze: https://www.reddit.com/r/formula1/comments/byxq9g/f1_domination_comparison_includes_merc_domination/ zijn al van vorig jaar: ).
Als je zowel de McLaren, Schumacher en Red Bull periode hebt gezien weet je dat:
– Er alleen een extreem dominante McLaren in ’88 was, daarvoor en daarna lag alles veel dichter bij elkaar. En zelfs dan: Prost en Senna waren zeer aan elkaar gewaagd, dit hield het spannend. Ook waren de auto’s (net als in het Ferrari tijdperk) veel minder betrouwbaar waardoor niet van te voren vast stond wie de finish ging halen.
– Tijdens de Ferrari dominantie er meer dan genoeg andere coureurs en teams races wonnen, na 2002 kreeg de puntentelling zelfs een aanpassing om Schumacher in te teugelen! Dit zorgde ervoor dat 2003 een erg spannend jaar was tot de laatste race. Helaas volgde daarna 2004, maar daarna was het gelukkig ook weer over.
– De Red Bull helemaal niet zo dominant was behalve in 2013. Het 2010 seizoen was spannend tot de laatste race, en 2012 behoort tot een van de allerbeste.
Het zijn vooral de onderstaande dingen (vergeleken met vroeger) die een probleem voor de F1 zijn:
– De auto’s zo betrouwbaar dat een outsider bijna geen kans heeft om op het podium te komen. (Na een uitzondering lijkt dit jaar zich hierop snel te herpakken).
– De Mercedes is dominanter dan ooit tevoren en regelveranderingen zijn allemaal in het voordeel van Mercedes gemaakt. Op geen enkele manier is Mercedes tegengewerkt zoals dat vroeger gebeurde met het dominante team (zie de puntentelling voor Ferrari, of de diffuser voor Red Bull).
– Er geen enkele kans dat een nieuw team of constructeur in de F1 gaat stappen, dit maakt de F1 erg kwetsbaar
– De laatste keer dat het F1 titelgevecht tot de laatste race duurde was in 2016
Dus juist je “dominantie is van alle tijden” is onzin, deze dominantie en de effecten die het zal hebben is een groot probleem, en ik zie de toekomst van de F1 somber in. Zoals verderop boven staat met het Audi voorbeeld: Teveel dominantie maakt een sport kapot (want ik zie de 24H van Le Mans ook niet huidige vorm voortbestaan).
Oopelkadet zegt
Ehm meneer Toto vetode nog een reverse grid-plan 6 weken geleden? ”Ja, we gaan niet zoveel geld in een team steken om dan winkansen te verminderen..”’
Ook hebben ze gedreigd om F1 te verlaten als de motorregels gaan veranderen. Bijv voor (veel) goedkopere motoren zoals NA V8 of V12. Kortom: het is lulkoek van Wolff en Mercedes.
Het enige wat je ze inderdaad niet kan verwijten is: waarom hebben Ferrari en Red Bull in godsnaam ingestemd met een totale freeze op ontwikkeling? Want dat zorgt ervoor dat deze farce nog anderhalf jaar doorgaat. Dat mag Jack Plooij wat mij betreft eens duidelijk gaan vragen aan Horner en Binotto; hoe denken zij Mercedes in te halen met hun zelf gecreëerde handicap?
lefty00 zegt
Hoezo is dit ooit niet saai geweest dan? Team met meeste geld bouwt snelste auto, rijdt een paar rondjes over een afgesloten asfalt circuit en wint. Klaar. Niet?
nicolasr zegt
Vooraan is het saai. Twee Mercedesen en misschien eer Red Bull er tussenin. De spanning zit hem daar of Max tweede of derde wordt.
Maar gelukkig ligt het grote middenveld dichter bij elkaar dan ooit en weet de regie dat ook. We zien eindelijk weer gevechten met McLarens, Ferrari’s, 1 Red Bull een verdwaalde Renault én twee roze Mercedessen op de baan. Dat is eindelijk weer leuk om te zien. En af en toe twee gefrustreerde Haas-rijders die elkaar eraf testen, er is genoeg te beleven.
Zolang je vooraf al weet dat Hamilton gaat winnen en Max hooguit tweede wordt en je daar dus niet druk om maakt, is er genoeg leuks te zien.
Ik zeg; HUP LANDO!!! Met je geweldige helm!!
couchcowbwoi zegt
Het is wat mij betreft echt hoogste tijd voor vernieuwing in de auto sport. Dat F1 saai is, is niet iets van de laatste twaalf maanden. Regulering is altijd relevant, in het geval van F1 is het zijn doel allang voorbij geschoten.
Wellicht is nu de tijd om de stekker eruit te trekken …
sanderz28 zegt
Wrc heeft ook jarenlang dezelfde kampioen gehad (Sebastián Loeb), de citroen was een goede auto maar Loeb was van wereldklasse. In iedere raceklasse gebeurd eigenlijk hetzelfde, omdat f1 de koningsklasse is ligt deze natuurlijk onder een vergrootglas. Mercedes heeft z’n zaakjes gewoon goed voor elkaar en daar kan de rest zich op stukbijten.
daniel1975 zegt
De meeste hebben het hierover de krachtbron, maar volgens mij is dat niet de grootste winst van Mercedes, want de andere teams geven regelmatig aan de balans niet te kunnen vinden. Daarnaast is er een tweedeling op te merken tussen F1 fans (die al jaren kijken) en Max fans (die alleen sindsdien kijken (…
w0o0dy zegt
Ik kon het niet opbrengen om de race te kijken. Het gat is te groot en dan ook nog alle toneel van Hamilton iedere keer alsof het wel spannend is. Ze kunnen gewoon het hele veld lappen als het echt moet…incl Max. En ja dat is ook de concurrentie aan te rekenen maar ga dan niet doen alsof het spannend is.