Met deze Mercedes ML270 kun je vrij snel miljonair worden. Qua kilometers, niet qua centjes.
Soms doet een merk een meesterzet. Mercedes deed dat in 1997. De Mercedes-Benz ML (M-Klasse) was ook een terreinwagen-achtige, maar dan minder op offroaden afgestemd en meer bedoeld voor het asfalt. Natuurlijk, de Lexus RX300 en BMW X5 waren met hun zelfdragende koetswerken nóg beter op het asfalt, maar Mercedes heeft er niet minder M-Klasses door verkocht.
De M-Klasse van deze generatie (W163) zie je nog steeds geregeld rijden. Zowel als personenwagen (geel kenteken) als bedrijfswagen (grijs kenteken). Het exemplaar (een Mercedes ML270 CDI) die je op de foto’s ziet is eentje van de laatste categorie. Het is een exemplaar van ná de facelift, die je kunt herkennnen aan de heldere koplampen en de mistlampen eronder. Hierdoor kreeg de auto een niet subtieke onderbeet snuit van een Bulldog.
Mercedes ML270 met 840.000 km
Maar als je ze geregeld ziet, wat is er dan bijzonder aan? Welnu, zoals we in de titel al verklappen: deze Mercedes ML270 heeft er héél wat kilometers op zitten. De auto stamt namelijk uit 2002 en heeft de afgelopen negentien jaar 842.365 km bij elkaar gereden. Uiteraard is het een diesel, de 270 CDI. Een vijfcilinder met commoninrail-inspuiting (een van de eerste auto’s destijds) met iets meer dan 163 pk.
Werkpaard
Deze motor geeft zijn krachten af aan alle vier de wielen. Ook een automaat is aanwezig. Die laatste was destijds een optie op de Mercedes ML270 CDI, standaard had je een handbak! Kortom, is dat wat? Uiteraard zul je de auto op een brug moeten zetten om de staat te kunnen bekijken. De Mercedes ML staat op een ladderchassis en kan dus een flinke kar trekken en veel kilometers maken, mits het onderhoud goed is geweest. Dus ja, waarschijnlijk is het een werkpaard, maar wel eentje waar voor gezorgd is, anders haal je die kilometers niet.
De vraagprijs van 3.750 euro is dan vrij redelijk, gezien het feit dat je de grijs-kenteken ombouw (best een handeltje tegenwoordig) en originele AMG-velgen er voor dat geld bij krijgt. Uiteraard, de auto is ziet er een beetje uitgeleefd uit, maar voor de kilometerstand valt het heel erg mee. Met een hogedrukspuit, stofzuiger en een liter cockpit-spray kun je een eind komen.
Interesse? De Marktplaats advertentie kun je hier checken.
Charles Taycan 4S zegt
Prima auto het facelift type en staat ook in het terrein zijn mannetje! Standaard ook met lage gearing. Hij mag idd wel ff gepoetst worden deze Smaragdzwarte 189 ML, breng hem maar langs!😜👍
nissanfairladyz zegt
Binnenkort bij u, in uw lokale woonwagen kamp te zien.
Anyway: Dit is toch wel het topje van de berg qua kwaliteit bij Mercedes destijds. Ultieme betrouwbaarheid, alleen beetje duur voor in NL qua OPEX.
bischero zegt
@nissanfairladyz: deze is echt te oud voor het kamp hoor.
Robert zegt
@nissanfairladyz: topje van de berg qua kwaliteit bij Mercedes? De eerste generatie ML werd gebouwd in de VS en o.a. naar Europa geëxporteerd. En die waren kwalitatief zó matig dat Mercedes al spoedig besloot een tweede productielijn op te zetten in Europa. Als ik het me goed herinner werden ze later ook gebouwd bij Steyr-Puch in Oostenrijk. Daar zal deze dan ook vandaan zijn gekomen.
mashell zegt
@nissanfairladyz: topje van de berg? Bedoel je niet diepste dal? De reputatie van de eerste ML generatie was enorm slecht, in de VS gebouwd naar lokale normen. Bij deze vermoed ik dan ook dat de teller flink vooruit gedraaid is.
alloallo zegt
Eigenlijk een logische km stand! In de laatste 20 jaar heb ik ook 1 miljoen km gereden! Echter in 12 auto’s ipv 1
maroksahbe zegt
Doet de toeter het nog wel ?
sportabgasanlage zegt
*tüüter
406_v6 zegt
@sportabgasanlage: een berber is geen Anatoliër…
sportabgasanlage zegt
Ok
dalmore zegt
Marktplaats staat vol met ML’s met extreem hoge km-standen. Echter lijkt dit de enige die niet terug gedraaid is :)
Joost zegt
@dalmore: als alle anderen teruggedraaid zijn, is de kmstand toch helemaal niet hoog (meer)?
dalmore zegt
@joost: ligt eraan of je met KM-stand de gereden kilometers bedoeld of het cijfer wat het dashboard aangeeft
sntial zegt
De enige auto die vandaag nog goed staat in mat zwart
Richmond zegt
@sntial: mat is nooit een goede kleur in welke combinatie dan ook
twentsediesel zegt
Apart, een duplicaatcode wel op de voorkant, niet op de achterkant. Hoort dat zo? Ik dacht dat altijd beide vervangen dienen te worden. Wie weet dit?
lompey zegt
@twentsediesel: viel me ook al op. Maar achter zijn luxe letters en voor normale.
Charles Taycan 4S zegt
Deze eerste ML serie werd in Tuscalusa Alabama USA gebouwd als benzine 230 4- cilinder, 320 6- cilinder en 430 V8, en ML 55 AMG. De kwaliteit was op sommige punten niet wat je van een Mercedes mocht verwachten. Bij de facelift, deze dus, zijn er ook diesels bijgekomen de 270 cdi 5- cilinder en de 400 cdi V8 diesel. Deze facelift typen zijn kwalitatief veel beter en ook fraaier afgewerkt. Deze diesels werden in Graz Oostenrijk gebouwd. Met name de 270 CDI was een geweldig succesvolle auto en een hele fijne en betrouwbare motor die in de C,CLK, E, ML, G Klasse allemaal geleverd werden. Het facelift model had altijd meegespoten nieuw ontworpen bumpers met mistlampen erin, de pre- facelift had standaard zwart kunstof bumpers en was in kleur van de auto gespoten bumpers een optie.👌
Dickie zegt
De 270cdi was er ook in de pre facelift hoor.
Bij de facelift kwam de 400cdi erbij mijn pa heeft ze alle 2 gehad en heeft nu een 420cdi W164.
Waren beide goede auto’s de 270 was nooit wat mee de 400 ook nooit echt gekke dingen wel kunnen deze types last krijgen van een opgerekte ketting bij niet tijdig vervangen van olie en vooral geen goedkope olie gebruiken.
Als je er op tijd bij bent is er nog niks aan de hand nieuwe ketting er op + spanner setje en weer klaar.
De 420 heeft iets meer probleempjes maar dat zit hem vooral in de luchtvering, begint nu wat olie te lekken bij een koelertje in de V daar kun je heel slecht bij zolang bij beetje lekken blijft niks aan de hand.
Alle 3 rond de 3 ton mee gereden, binnenkort 400d kijken hoe die het volhoud.
tysson zegt
840K valt toch mee. Ik heb wel eens in taxi’s gezeten die 1,5 miljoen hebben gedraaid.
dennisdd zegt
Uit eigen ervaring: niet kapot te krijgen. Mijn pa kocht destijds een ML500 nieuw. Zijn principe: ik rij een auto helemaal af…. Hij gebruikt hem al die jaren als werkpaard en heet bij ons dan ook “De traktor”.
Onderhoud is bizar, een duizendje of 2 per jaar bij de merkdealer…