Jazeker, een echte Mercedes met BMW-motor staat te koop.
Het is een van de wonderen in de tuningsindustrie, deze Mercedes met BMW-motor. De auto die je op de foto’s ziet betreft de Hartge F1. Het is een ultiem Frankstein-project, met het beste van vier werelden: Mercedes, BMW, Hartge en Carlsson.
Mercedes W124
Het Mercedes-gedeelte is vrij eenvoudig te herkennen. Het gaat om een zogenaamde ‘W124’, dat is de E-klasse uit de jaren ’80 en begin jaren ’90. De auto zelf behoeft eigenlijk geen introductie. De auto in kwestie begon zijn leven als ‘300 E’, dus met een drieliter zescinlinder Einspritzmotor. Op de wielen na, lijkt deze 300 E behoorlijk standaard te zijn, maar niets is minder waar.
BMW M88
Er is huist namelijk een BMW-motor in deze Mercedes. Het betreft de ‘M88’-zescilinder. Deze motor kennen we uit de BMW M1, een 3.5 zes-in-lijn met van origine 277 pk. Maar je voelt ‘m al aankomen, deze motor is niet standaard. Het blok werd door Hartge opgepept. Het mooie is: geen simpele chip, maar ouderwets tuningswerk. Dus een grotere cilinderinhoud (3.535 cc), lichtere zuigers en een hogere compressie. Het resultaat? 330 pk! Het resultaat noemden de Duitse tuners dus de ‘Hartge F1’.
Hartge
Qua uiterlijk vertoon heeft Hartge het heel erg bescheiden gehouden. De auto staat wat lager op zijn wielen, dankzij een Bilstein-onderstel. Over wielen gesproken, die komen van de firma Carlsson. Dat lijkt een vreemde keuze, maar beide tuners komen uit de zelfde stad (Merzig, vlakbij Luxemburg) en de oprichters van Carlsson heten Rolf en Andreas Hartge… In dit artikel gaat collega @jaapiyo wat dieper in op de geschiedenis van de Hartge F1. Binnenkort gaan wij wat dieper in op de historie van Hartge, dus houdt Autoblog in de gaten!
Veiling
De Hartge F1 wordt te veil aangeboden, net als de Hartge BMW 3 Serie Compact V8 van vorige week. Wellicht dat je de achtergrond al wat herkend had. Nu Hartge officieel niet meer bestaat, kan de verkoper er mooie een commercieel slaatje uit slaan. Want zoals men zegt: “Zo maken ze ze tegenwoordig niet meer”.
Robert zegt
Ik kán me voorstellen dat sommigen hier deze ombouw beschouwen als een product van de duivel. En dan niet enkel vanwege de performance toename.
Hij ziet er overigens wel heerlijk decent uit. Een hele fraaie sleeper, wat mij betreft.
rhellema zegt
@RRRobert: ik ben het helemaal eens met je. Sowieso is dit type Mercedes nog steeds een prachtige automobiel en nu is die ook voorzien van een prachtige benzinestoker.
Over 100 jaar als men in een dan geldende wagen een elektromotor van een tesla flikkert zal niemand wakker van liggen maar dit krijgt gewoon de handen keihard op elkaar.
henkp1 zegt
Haha, mooie samenbouw van de twee Duitse topmerken.
bramboogie zegt
De voorste zijvleugels zijn breder en lijken op het eerste gezicht van een E 500 te komen.
henkp1 zegt
Met die E500 had Porsche zich toch bemoeit?
bramboogie zegt
Ja, maar de hele carrosserie werd daarvoor aangepast. De carrosserie werd gemaakt bij Mercedes, aangeapst bij Porsche, gelakt bij mercedes, geassembleerd bij porsche… denk ik. Er werd veel heen en weer getransporteerd. Dat was ook nog in de periode dat Porsche het niet zo goed deed en capaciteit over had. Dat was trouwens dezelfde periode van de audi rs2 ;).
De voorste zijvleugels zijn hier echter eenvoudig te plaatsen. Aan de achterzijde ontbreekt de verbreding bij dit model, wat veel meer werk zou vergen.
moveyourmind zegt
Beetje twijfelachtig ding…
Dat de naafkapjes ontbreken is al een minpuntje.
Maar er zit geen Hartge logo links onderin de grille en de Hartge F1 had volgens mij nog strips onderaan de deuren en geen zwarte achterlichten.
duitslaagvliegen zegt
Het nut of als je wilt zienswijze van deze combinatie ombouw ontgaat me een beetje. Ik ben purist en vind dat je het binnen het merk moet zoeken qua mogelijkheden. Een Ford met een Chevy V8 of een MOPAR vind ik ook niet kunnen.
De W123 met een 6.3 AMG (DTM?) blok.
Of BMW E31 met een Alpina motorblok, (veel te weinig van gebouwd nml.)
Meest bijzonder vond ik de bouw van een ’66 Mustang met een Ford Indy V8.
sr20det zegt
@duitslaagvliegen: wat jij vindt moet je lekker bij de politie brengen.
rikv99 zegt
Waarom? Waarom zou je dit niet in een BMW uit die tijd inbouwen?!
eklasse zegt
@rikv99: omdat Bruno Sacco een kunstenaar is.
w0ut zegt
De anti-discriminatie lobby wilt weten waarom Audi werd uitgesloten.
lekbak zegt
Hé, een onbetrouwbare w124, die zijn ook zeldzaam zeg!
elemento zegt
@lekbak: zeldzaam? Heb je niet
lekbak zegt
@elemento: deze heeft wel een bmw motor hè…
vaakbenjetebang zegt
Heb een 300TE-24, die is toch niet zo foutloos als je zou denken. Met name vocht in de verdeler is wel een pijnpuntje waar ik al een paar keer last van heb gehad, en waar je dus ook echt mee kunt stranden als je echt pech hebt. En dan zit er een ontzettend kneuzig ‘geroute’ slang van de niveauregelijg in de motorruimte die dus ook stuk is gegaan. Op zich geen wereldramp, maar zo knullig had die slang niet hoeven te lopen. Plus wat klein ongerief wat je nou eenmaal hebt met oudere auto’s.
Verder is de reputatie van deze motor en de (zeldzame) vijfbak automaat niet vlekkeloos maar daar heb ik tot nog toe geen ellende van.
neymar zegt
De Alfa Romeo motoren zijn ook veel betrouwbaarder dan Mercedes! Logische keuze.
Dutchdriftking zegt
Hij is lekker hoor! Even de foute achterlichten er uit en 500e wielen er onder, dan is hij af.
ericd zegt
Uit de tijd dat Mercedes een S, E en C klasse had, met her en der een cabrio en een station versie, en dan had je nog de Geländewagen. Nu kun je door de vele bomen het bos niet meer zien.
smex zegt
Een BMW motor in een MB is altijd een goede beslissing!
emping zegt
Gaaf project hoor, en die ietwat foute achterlichten mogen ook wel blijven.
mustang750supersnake zegt
neen,driewerf neen!
past niet, mag niet,hoort niet, punt!.