Dit is een special snowflake in meerdere opzichten.
Mercedes maakt je lampen digitaal zoals je radio. Tussen al het geweld van splinternieuwe auto’s in Genève bleef het een beetje onderbelicht, maar Mercedes had op de beurs haar eerste productiemodel met de nieuwe lichttechniek staan. Hoewel productiemodel eigenlijk tussen aanhalingstekens geschreven zou moeten worden. Maar daarover later meer.
Mercedes liet DIGITAL LIGHT voor het eerst zien op de F015 concept uit 2015. De bedoeling van het systeem is in eerste instantie een enorme lichtbundel creëren zonder daarbij voor verblinding te zorgen. Dat laatste is het belangrijkste doel overigens, Mercedes gaat niet per se voor een wedstrijdje verstralen.
De tweede innovatie van DIGITAL LIGHT is echter nog veel interessanter. Het systeem kan bepaalde symbolen op de weg projecteren. Zo kan het bijvoorbeeld de bestuurder assisteren met zijn positie op de rijbaan, of informeren over bijvoorbeeld wegwerkzaamheden, weersomstadigheden en snelheidslimieten. Tevens herkent het systeem voetgangers en zet het hier een (gele?) pijl bij. Of dit alles echt wat toevoegd aan de rijbeleving weten we eerlijk gezegd niet, het lijkt een beetje ‘gimmicky’. Maar het ziet er alleen al op de animaties in de gallery zo tof uit dat je het wil hebben.
De nieuwe koplampen bevatten beide een chip met meer dan 1 miljoen microreflectoren, die samenwerken met camera- en sensorsystemen in de auto. Computers analyseren vervolgens binnen milliseconden de data en digitale navigatiekaarten en geven de koplampen op basis daarvan commando’s voor optimale aanpassing van de lichtbundel in elke situatie. Je begrijpt, de tijd van het H4-peertje is voorbij.
Dus je wil hier graag ettelijke duizenden Euro’s op stukslaan? Dan hebben we slecht nieuws: in eerste instantie zal DIGITAL LIGHT alleen beschikbaar worden voor geselecteerde klanten op de dikste Mercedes-Maybachs. Maar goed, kwestie van tijd dat je het ook kan krijgen voor je A180d.
Check hieronder een video die een en ander extra duidelijk voor het voetlicht brengt:
rob5nismo zegt
Als de pijl.geel kan worden bestel ik het gelijk
karhengst zegt
Prachtig concept, gewoon je klanten laten betalen voor het mogen testen van technieken die voor een bestuurder met enige rijvaardigheid geen meerwaarde hebben, maar voor een autonome auto cruciaal zijn.
Zolang het indruk maakt op de buurman gaat men vanzelf overstag. Goed bezig Mercedes.
lekkerlinksrijden zegt
Ik denk dat het op niet verlichtte wegen met veel bossen een toevoeging kan zijn. Dat je eerder wilde dieren kunt zien voordat ze in de grill zitten. Praktijk moet het uitwijzen maar kan makkelijk zijn. In de randstad zal je er weinig aan hebben
hollow zegt
Je moet echt wel een marketeer zijn om licht zo te kunnen verkopen in een filmpje. Kan het ook een braak emoticon projecteren?
dawwg zegt
@hollow: Als je de firmware hackt, ongetwijfeld !
lincoln zegt
Licht lucht ..
Wij verkopen het ..
Dickie zegt
Ik vind het wel grappig eigenlijk
allesmetturbo zegt
En nu maar wachten op de eersten het hacken en een paar mooie jetsers ? voor je op de weg projecteren of voor de aso’s een leuk vingertje om je medeweggebruikers te informeren hoe je over ze denkt
lekbak zegt
Als ze nou eens terug gaan naar veel minder licht met een gele gloed dan kan je tenminste voorbij je eigen lichtbundel zien. Dan hoef je ook geen spelletje verpissen meer te doen met wie het meest verblindend licht heeft. Vele malen veiliger in een omgeving waar ook andere mensen zijn. Je weet wel, daar waar ongelukken gebeuren. Als er geen mensen om je heen zijn kan je vervolgens met een hele simpele beweging een stel schijnwerpers aanzetten om de de nacht in dag te veranderen.
Nu moeten mensen met een wat oudere techniek aan boord hun lampen eigenlijk upgraden om zelf ook nog wat te zien. Meedoen met verpissen en verblinden dus. Bedankt hoor.
nasty zegt
Bij xenon dacht men ook het water uitgevonden te hebben, totdat ze de zaak in een dikke SUV monteren. Als die dan achter je staat aan te schuiven… Gruwelijk irritant!!
karhengst zegt
@nasty: Bouwvakkers bewijzen dat het niet aan Xenon ligt
joost1990_2 zegt
Nu nog 3 weken wachten tot we meer weten.
ikleesookoverautos zegt
Lijkt me super irritant. Elke keer als er een fietser, tegenligger komt het licht zich aanpast.
marinepower zegt
Verlichting is toch altijd digitaal: aan of uit, oftewel 0 of 1.
lincoln zegt
@marinepower:
Zo .. dat is een leuk puzzeltje .. +1 ..
henk_he zegt
@marinepower: het is maar hoe je ’t bekijkt. Je kunt licht natuurlijk dimmen waardoor het verschillende intensiteiten krijgt. 1tjes en nulletjes kun je niet dimmen.
marinepower zegt
@henk_he: gedimt licht is nog steeds aan, dus een 1, maar gedimt op een schaal tussen 0 en 10 kan je het ook analoog gebruiken.
towi1989 zegt
@henk_he: PWM is toch echt een digitale manier van dimmen.
e28forever zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
towi1989 zegt
Een koplamp vervangen is nog nooit zo duur geweest. Verder wel een leuke techniek met hoog gimmick gehalte. Echter, een modern HUD doet hetzelfde, maar dan op je voorruit. Dan kan je verlichting gewoon blijven verlichten.
Gulli zegt
Waarom wil je iconen op de weg projecteren als dat prima in een hud past? Het lijkt mij dat je niet teveel afleiding op de weg wil voor je medeweggebruikers dus dan is dit niet de beste optie lijkt mij