Officieel en alle details. Dit is de Mercedes-Maybach S680 4Matic!
Het merk Maybach bestaat tegenwoordig niet meer. Mercedes-Maybach is nu een soort submerk geworden, een luxe topuitvoering. Net zoals je Mercedes-AMG hebt voor de sportieve modellen. Het absolute topmodel van Mercedes-Maybach met betrekking tot de S-klasse is deze S680 met V12. Afbeeldingen van de twaalfcilinder S-Klasse in Maybach-uitvoering kwam hier recent voorbij. Nu heeft het merk alle details vrijgegeven omtrent deze koning van een auto.
Mercedes-Maybach S680 prijs
We hoeven je vast niet te vertellen dat de S680 geen voordelige rakker is. De Duitse prijs ligt op ruim 217.000 euro voor de V12-sloep. Ter vergelijking. De Duitse prijs van de Mercedes-Maybach S580 4MATIC ligt op dik 164.000 euro. De ‘gewone’ Mercedes S580 kost in Duitsland 126.000 euro.
Het maximum vermogen van de motor is precies 450 kW, omgerekend 612 pk. Dat is het vermogen waarmee de motor in 2003 zijn carrière begon (in de CL65 AMG). Later werd dit 630 pk, wellicht dat ze de twaalfcilinder iets hebben moeten castreren om ‘m zelfs aan de meest relaxte eisen te laten voldoen. De Mercedes-Maybach S680 verbruikt 14,1-13,3 liter brandstof per 100 km en stoot daarbij zo’n 322-305 gram per kilometer uit. Het koppel ligt op 900 Nm.
Enkele opties
Een Maybach zou een Maybach niet zijn als Mercedes geen gekke opties heeft. De two-tone lak zoals op de foto’s kost meer dan 14.000 euro. Let op, we hebben het hier over de Duitse prijzen. De achterdeuren elektronisch sluiten en openenen? Dat is dan 1.600 euro. Een meesturende achteras kost 1.547 euro. Twee 11.6-inch televisies achterin kost 2.558 euro en een koelkastje voor de champagne is 3.808 euro.
2.350 kg
Voor het eerst is de motor gekoppeld aan een 4Matic vierwielaandrijvingssysteem. Een primeur is de transmissie. Want de V12 is nu gekoppeld aan een 9G-Tronic automaat met negen voorwaartse verzetten. Het sprintje naar 100 km/u is in 4,5 seconden gedaan. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u. Als laatste hebben we het gewicht van de auto ook voor je: 2.350 kg. Dat lijkt enorm veel en het is natuurlijk ook een hoop. Aan de andere kant, voor een luxe limo met V12 en vierwielaandrijving valt het bijna mee. Een beetje SUV met kleinere motor, minder ruimte en minder luxe weegt hetzelfde of zelfs ietsje meer.
sntial zegt
De nieuwe design-taal van Mercedes past echt niet met two-tone lak. Dit ziet er echt geforceerd uit en straalt helemaal geen klasse of elegantie uit. Nice job, Maybach.
karhengst zegt
Het helpt ook niet dat de bovenste helft net iets te veel weg heeft van Duitse taxi’s. Dit model in het getoonde rood zou wel erg fraai zijn. Al vraag ik me af dat premium kippengaas wel zo’n goed idee was.
faalhaas zegt
@karhengst: De mensen die hier zulke meningen over hebben. A) Daarom rijdt de gemiddelde Nederlander een anonieme 3 cilinder, en creëren we een markt waar niks leuks bij mag, en daarom hebben we zoiets niet. B) Als je zoiets koopt kan het je geen ene donder schelen wat A ervan vind. C) Ik vind helemaal mooi.
Mercbenz zegt
Met deze motorisering zullen we in ieder geval geen reclamezuilen zien in de Amsterdamse metro…. Heb verder niets met de Maybach designtaal, leg het blok maar in een gewone S-klasse voor mij.
mashell zegt
Dit is toch geen designtaal? Dit is een opgerekte S klasse met Maybach logo’s verkleed als een grote vlaflip.
potver7 zegt
Vooruit, ’t is ontwerpdialect van de kouwe grond.
Het is vooral een krampachtige poging van Mercedes om te ‘concurreren’ met Rolls-Royce en Bentley, die het mede dankzij de Duitse vrienden van BMW en VAG wél voor elkaar krijgen om luxe-sloepen te bouwen die er niet uitzien als een kermisattractie.
Dutchdriftking zegt
Kijk, als je nu humor en geld hebt dan bestel je deze in Rusland om hem hier te laten bezorgen. Gewoon omdat het kan. Als het op Russische platen kan nóg beter.
Charles Taycan 4S zegt
Gaaf!👌
gerjan zegt
Ik moest even wennen aan het model. Maar na paar gezien te hebben toch wel mooi model. Alleen dan doe je deur open of kijk je naar binnen. Dan ren je hard weg. Verschrikkelijk wat een lelijk met die beeldschermen.
vondudenstein zegt
De overtreffende trap in Mercedes smaakloos. Jup.. thats Maybach alright.
Wat een wanstaltig ding zeg.
RiKe zegt
Zet maar voor de deur hoor, en ik zal er ook zeker in gaan rijden. Naar Louwman of Thijs Timmermans om hem rechtstreeks in te ruilen. Mijn god wat ziet dit er (van buiten) niet uit. Die two-tone werkt voor geen meter en het goedkope kippengaas in de bumper was zeker ook in de aanbieding? Je kan best leuke dingen doen met een auto zonder dat het gelijk Autostyle er uit ziet
ericd zegt
Vergeet landweggetjes in de zomer. Al die vliegjes e.d. die je moet gaan zitten peuteren uit dat chromen gaas.
ttr6 zegt
Het zegt toch al voldoende dat dit apparaat alleen op de Russische configurator wordt vertoond. Over smaak valt niet te discussieren, daar gaat het niet over. Maar dat dit deels derde wereldland blijkbaar DE markt is voor dit soort over de top luxe, zegt een hoop over Rusland.
E550 zegt
@ttr6: “deels derde wereldland” hou op hoor.
dolledries zegt
Jammer dat je door de zijruiten heen de binnenkant van de omlijsting ziet.
gregorius zegt
Fijn ding. Lijkt me heerlijk om in gereden te worden. Waarschijnlijk ook lekker stil… en dat is het enige wat het voordeel is.
Er zijn al MB’s in omloop die meer kracht uit de 4.0 V8 halen en, voor zover ik het kan volgen, zijn er een stuk minder problemen met de 4.0 V8 dan met het oude vertrouwde V12 blok.
frank2b zegt
Maybach is toch wel de Rolls-Royce onder de auto’s.
lecomte zegt
Van de week naar de S-klasse wezen kijken. Ziet er prima uit. Als je een Maybach wilt maar de twee kleuren lak niet mooi vindt, dan kies je een normale lak lijkt mij. Wat ik mooi vind hoeft een ander niet mooi te vinden denk ik dan. Wat mij alleen het meeste stoort net als op de foto’s hier: Het stuurwiel met dat zwarte plastic erin. Dan kies je bijvoorbeeld een beige interieurkleur met hout en dan is de grote dissonant dat zwarte plastic. Ook de middentunnel met dat zwarte plastic. De dealer liet me nog de zilverkleurige opties met een werkje erin zien maar dat ziet er ook niet uit voor de middentunnel.
vondick zegt
Nou, dat vind ik eigenlijk wel meevallen. Ik denk dat dat zwart juist zorgt voor een beetje contrast. Heb het nog niet in het echt gezien maar op de foto’s vind ik het eigenlijk wel fraai.
vetnek zegt
Rijdt frequent een 2-tone Maybach rond Alkmaar/Heiloo/Bergen.
Ontzettend dik om te zien!
stekkerkoning zegt
Och, een Mercedes-Benz EQA 250, de kleinste elektrische Mercedes uit het assortiment, weegt 2.040 kg. Zo bezien valt een gewicht 2.350 kg voor het grootste, gulzig benzine slurpende model goed mee.
marcomanta zegt
Waarom toch Mercedes! Waarom lukt het jullie niet om weer eens echt moois in dat segment neer te zetten. Ongetwijfeld zal dit subliem rijden en van binnen riant en chique aanvoelen, maar de buitenkant…. nee, dat moet echt maar dan ook echt veel beter.