De veiligste personenauto ter wereld.
Deze S600 Guard zal debuteren op de autoshow van Geneve (volgende week) en voldoet aan beschermingsniveau VR10. Dat is het allerhoogste niveau voor ‘civilian vehicles’ en de bijbehorende richtlijnen bepalen dat de carrosserie en ramen beschermd zijn tegen geharde stalen kogels, afgevuurd vanuit een aanvalsgeweer (assault rifle).
Uiteraard is er vanaf de buitenkant weinig verschil met een gewone Mercedes-Maybach S600. De lijst met aanpassingen aan de auto is echter lang. Beschermend staal wordt in holtes tussen de carrosserie en het chassis gestoken om de Maybach extra stevig te maken. Ook wordt er gebruik gemaakt van polycarbonaat, dat bij een explosie of aanrijding niet versplintert.
De prijs van dit alles is 470.000,- Euro exclusief BTW… in Duitsland. In ons eigen land zal dat bedrag een stuk hoger uitkomen. Het is echter wel vergelijkbaar met hetgeen Inkas vraagt voor een stukje bepantsering, ze toonden eind vorig jaar al een S600 met kogelwerende shizzle. De Guard-versies van Mercedes-Benz gaan echter een stuk verder. Meer weten over deze Guard beveiliging? Check dan eens onze video-special.
oranje123456789 zegt
Habba. Habba habba babba!
viezefreddyw zegt
Hier gaan de Dimitri’s en Vladimirs heel blij mee zijn.
scottishcarspotter2000 zegt
Hoe zou Brabus dit doen? Kan me zo voorstellen dat een deel van de clientèle niet betaalt met eerlijk verdiend geld… Is dat dan legaal?
gt500eleanor zegt
@scottishcarspotter2000: Zolang ze betalen vinden de mensen van Brabus het vast geen probleem
lekbak zegt
@gt500eleanor: brabus zal z’n vingers vast niet willen branden aan criminele zaken. Daar zijn louche dealers voor.
Dutchdriftking zegt
En wat weegt dat hok nu? Dat vind ik altijd wel interessant. Soms is snel weg komen namelijk veel prettiger dan goed gepantserd zijn. 4500kg is geen rare aanname bij deze auto, en dan heb je de V12 ineens hard nodig als je de gang er nog een beetje wilt inhouden….
berlinetta zegt
@dutchdriftking: En je moet ook maar net genoeg peut in de tank hebben. Als je tank bijvoorbeeld nog maar voor een kwart vol is, kom je toch niet erg ver lijkt me.
Los daarvan vind ik het wel een gaaf ding. Rijden in alle luxe terwijl je optimaal beschermd wordt. Ik heb het gelukkig niet nodig, maar ik kan me voorstellen dat je hier hebberig van wordt als je op zoek bent naar zoiets als dit.
lambo4all zegt
@berlinetta: dit soort wagens zijn vooral voor hinderlagen of plotselinge aanvallen ontwikkeld, 50km lange achtervolgingen met motoren en drie alfa’s met een schutter uit het dakraam gebeuren alleen in films.
lambo4all zegt
@dutchdriftking: als iemand een ak47 op je leegt terwijl je voorbij rijdt kan je zelfs een P1 hebben, die kogels halen je echt wel in.
Dutchdriftking zegt
@lambo4all: De eerste 10 seconden van de aanval is bepantsering alles, zonder kom je gewoon niet weg. Maar bij de daar op volgende achtervolging heb je het liefst ook wel een beetje snelheid tot je beschikking. Anders word het echt helemaal niets….
albion zegt
Nu nog even laten tunen door Brabus en hij kan ook ontsnappen aan een kogelregen. Wil namelijk niet weten wat dit ding weegt.
-edit- Toch wel, iemand?
berlinetta zegt
@albion: Autovisie rept over het volgende gewicht:
“4.500 kg voor de auto met twee personen erin. Daarvan nemen de deuren al ongeveer een kwart voor hun rekening. De voorportieren wegen 220 kg per stuk, de achterdeuren gaan daar nog overheen, met 250 kg.”
Dutchdriftking zegt
@berlinetta: zat ik aardig in de buurt :P
crackdavid zegt
@berlinetta: Daar moet je niet met je vinger tussen komen :p
audirijder zegt
Zo’n auto is helemaal niet nodig in Nederland, tenzij je kritiek hebt op een specifiek geloof.
reactief zegt
@audirijder: Klopt, als een allochtoon kritiek uit op het christendom, wordt hij meteen voor van alles uitgemaakt en is hij z’n leven niet meer zeker….
Maar jouw link naar een ander onderwerp is knap gelegd hoor!
escort77 zegt
@reactief: ik ga hier geen politieke discussie starten, maar ik denk dat @audirijder hier doelt op Geert Wilders, en dat is waarschijnlijk wel één van de beter beveiligde Nederlanders.
Dus als er iemand is die zo’n auto “nodig” heeft is hij het wel (waarschijnlijk meer dan de MP, het koningshuis of een topman uit het bedrijfsleven)
aft0570 zegt
@escort77: Spijker. Kop. Raak!
Los van of je het eens bent met zijn ideologie, ik persoonlijk ben dat niet, kan je niet om het feit heen dat Wilders inderdaad een van de best beveiligde mensen in dit land is. En dat voor uitspraken waar ik het niet mee eens ben, maar waar ik wel van vind dat ze gezegd moeten kunnen worden, net zo goed als dat er veel gezegd moet kunnen worden aan de andere kant, die van de fundamentalistische moslims. Op het moment dat het schadende karakter van de uitspraken het belang van de vrijheid van meningsuiting overstijgt, mag hier pas op gehandhaafd worden.
Zal ook wel een lieve duit kosten, dat beveiligen van Geert ;)
Of audirijder nu een PVV-aanhanger is of niet, wat hij zegt is wel waar.
gtwillem zegt
@aft0570: Hij maakt gebruik van de voorziening van de overheid, waarbij extra beveiliging vergoed word (in principe meer dan terecht). Maar volgens mij betaald hij ook een hoop uit eigen zak, via giften van Hoge Omes die hem financieel steunen.
lekbak zegt
@reactief: christenen zijn niet heiligen dan de paus, maar het is wel het geloof in Nederland waarvan de aanhangers de dikste huid hebben. Je kunt het op tv bijna onbeperkt bekritiseren, met zeer grove taal. Dat hoef je bij moslims echt niet te proberen, en bij het jodendom trouwens ook niet.
mcaa zegt
@audirijder: nice try, next time better.
jerommeke zegt
@mcaa: als je Engels zo beroerd is, hou het dan gewoon bij Nederlands.
skylinefan zegt
@mcaa: are you taking me in the maling?
adyton zegt
Beter voorkomen dan genezen, maar zijn er al eens aanvallen geweest op deze wagens? Heb nog nooit artikels gelezen waarin bleek dat ze in praktijk ook nodig waren en de inzittenden gered hebben.
pomoek zegt
@adyton: Ik begreep dat het in Mexico redelijk gebruikelijk is om je auto te beveiligen en zelfs te bepantseren. Mensen worden daar min of meer lukraak ontvoerd waarna aan de familie losgeld wordt geëist.
Wat Nederland betreft: veiligheid is een gevoel en speelt zich tussen de oren af. Gezien de huidige angstgolf onder de Nederlanders zal er ook hier wel markt voor zijn.
adyton zegt
@pomoek: ja dat weet ik, maar vroeg me eerder af of er ooit al eens iets gebeurd is met een mercedes guard, audi security, … Dit zijn dure auto’s die bijna uitsluitend door politici en andere machtsbekleders lijken gebruikt te worden en niet echt in gevaarlijke situaties terechtkomen. De UN heeft Land Cruisers en dergelijke. Daar gebeurt af en toe wel eens iets mee.
reactief zegt
Op de header ziet die S klasse er wel verdomd lekker uit! Bijna coupé lijntje erin zelfs!
fit4fun zegt
Nog veiliger lijkt mij een gepantserde auto die veel minder opvalt dan zo’n blingbling S-klasse….
caferacer zegt
@fit4fun: Er staat nog regelmatig een oud gepantserd Golfje te koop, haha
madmarky zegt
@fit4fun: Je wilt inderdaad niet altijd zo opzichtig rondrijden. Heb al eens een artikel gelezen over een bodyguard die high-profile personen vervoert in Kaapstad. Hij rijdt zijn clienten rond in een wat ouder model Audi A6 met V8, terwijl er bij de hoofdingang eventueel een S500 Pullman staat als afleidingsmaneuvre.
Kvgorp zegt
@fit4fun: Laad jij toch een Landcruiser ombouwen met VR10 bepansering. Dat kan gewoon hoor. Maar dan is hij niet origineel vanuit de fabriek. Deze S wel.
granlusso zegt
Vraag me altijd af wat er van de binnenruimte gesnoept is. Ik weet dat holle carrosseriedelen worden opgevuld, maar bijv. de ramen, dat kost wel (een beetje) interieurruimte lijkt me.
Gaaf ding, sowieso is de S-klasse een van de mooiste auto’s die er op dit moment geleverd wordt.
escort77 zegt
@granlusso: ga uit van ramen van 10 cm dik
(http://www.autoblog.nl/nieuws/officieel-s600-guard-is-sterkste-mercedes-ooit-69093)
In de Kia Picanto van je buurvrouw merk je dat, maar in zo’n Maybach heb je hooguit wat minder echo als je hard meezingt met de autoradio.
BmwMPower zegt
Ik heb zo’n apparaat ook in GTA5.
Spreek uit ervaring, het werkt en heeft al meerdere keren mijn leven gered.
hv991gts zegt
Prijs valt me nog best mee in vergelijking met RR en duurdere Bentley en Andere exoten
kilum zegt
@hv991gts: Ex Btw. Dus nog + 21 % op de prijs. En bij ons zal je waarschijnlijk nog een ton extra meenemen aan BPM. (Als het niet meer is) Dan wordt het toch al zo’n zes en een halve ton in euro’s.
kilum zegt
@kilum: Uitgaande van een ton BPM: 668.700 euro’s in Nederland.
mercedesgl zegt
@kilum: je betaalt geen btw over de bpm dus eerst het ex bedrag maal 1.21 en dan pas de bpm bedrag erbij boven op tellen.. Dan kom je met een ton aan bpm wat lager uit
schellekens006 zegt
Lijkt me best zielig eigenlijk als je zo’n auto moet hebben. Dan heb je het naar mijn mening niet echt goed gedaan.
kennone zegt
Eentje met 24inch chroom graag voor mijn videoclip
crackdavid zegt
Ze kunnen je toch gewoon neerschieten als je uitstapt :p
scottishcarspotter2000 zegt
@crackdavid: en je chauffeur zou ook een infiltrant kunnen zijn die je Pulp Fiction-stijl de kop eraf blaast… Deze wagen neemt wel een belangrijk deel van het risico weg
madmarky zegt
En ik maar denken dat de Volvo XC90 de veiligste auto was. Het blijkt dus dat het maar helemaal van je definitie van ‘veilig’ afhangt :P
rijnounsdoor zegt
Nooit meer uitstappen…
ontploffer zegt
Bah net Halfords velgen.. Verder een chique wagen
Kvgorp zegt
@ontploffer: staat 4500kg auto boven. Andere velgen gaat gewoon niet.
exclusieviteitsfreak zegt
Ik zou mij alvast veiliger voelen in een Knight XV van Conquest Vehicles in zeer zwaar stormweer en zware hagelval : http://www.conquestvehicles.com , deze is van hetzelfde VR10 beschermingsniveau als de Mercedes-Maybach S600 Guard, met dat verschil dat de Knight XV vermoedelijk 0.5 ton zwaarder weegt, en je je geen zorgen hoeft te maken over verf die met okaanweer en zware hagelval zou kunnen beschadigd raken, die is er namelijk met een speciale coating op aangebracht, en alleen voor select Cliënteel wordt gebouwd.
exclusieviteitsfreak zegt
Ik heb net de gewichtsgegevens van de Mercedes-Maybach S600 Guard 2016/17 binnengekregen, en hij komt op 4.660 kg, dus niet op 4500 kg zoals @ontploffer heeft aangebracht, en de Knight XV 5.896 kg weegt, dat is zomaar eventjes 1.236 kg zwaarder dan de Mercedes-Maybach S600 Guard, volgens mijn binnengekomen gegevens.