Billigangebot.
We weten nog steeds niet helemaal wat we moeten denken van de Mercedes AMG GT 4-Door Coupé, zoals Mercedes-Benz ‘m zelf noemt. Officieel geldt de auto als een vierdeurs variant van de AMG GT, maar het formaat komt ongeveer overeen met dat van een E-klasse. En een vierdeurs coupé variant van de E-klasse, die hadden we al in de vorm van de CLS. Mercedes realiseerde zich deze overlap kennelijk ook wel een beetje en om dit issue te mitigeren leken ze aanvankelijk bedacht te hebben dat de vierdeurs AMG GT dan een beetje de bovenkant van de markt moest bedienen en de CLS de ‘onderkant’. Van die laatste komt er zodoende dan ook geen ’63 AMG’ meer op de markt, wat eeuwig zonde is (rijtest).
Maar goed, Mercedes moest deze keuze dus maken om een beetje ruimte te scheppen in het gamma. Echter, hoe passen de later aangekondigde AMG GT 53 en AMG GT 43 dan in dat plaatje? Dat antwoord blijft Das Haus ons schuldig, maar voor potentiële klanten die het ietwat controversiële design van de auto wel graven, gaat hier wellicht het adagium ‘vraag niet hoe het kan, profiteer ervan’ op.
Waar de prijzen van de versies met achtpitter namelijk, met een beetje hulp van de staat (circa 50K BPM en vanaf 25K BTW), over de twee ton heenschieten (209.407 Euro voor de 63, 224.862 Euro voor de 63 S), zijn de versies met zespitter onder de kap wat vriendelijker geprijsd. Tot nu toe was de goedkoopste variant de Mercedes-AMG GT 43 4MATIC+, die 132.295 Ekkermannen doet. Maar Mercedes kleedt de vierdeurs nu nog verder uit met de AMG-GT 43 zonder de toevoeging 4MATIC+, die vanaf deze maand voor 117.214 Euro in de boeken staat. Eigenlijk wel gek, want zoals de naam als zegt heeft deze versie achterwielaandrijving en is het dus de meest premium variant van het stel.
Nog even voor de volledigheid en de vergelijkingen: de AMG GT 53 4MATIC+ doet 152.865 Euro. De CLS heeft een wat vriendelijker prijskaartje: de CLS450 4MATIC (met dezelfde aandrijflijn als de AMG GT 43 4MATIC+) doet 99.198 Euro en de CLS 53 AMG 4MATIC+ (met dezelfde aandrijflijn als de AMG GT 53 4MATIC+) doet 120.010 Euro. Een CLS met zes-in-lijn op benzine en RWD is er helaas niet, voor aandrijving op de juiste wielen moet je uitwijken naar -oh gruwel- diesel of -ach hemel- een vierpitter. Enfin, dan maar een CLS 53 voor mij. Wat jullie?
karaya zegt
Die velgen zijn ietwat over the top.
W115 zegt
@karaya: verchroomd staan ze beter
Robert zegt
@karaya: Gullideckel FTW!
granlusso zegt
@karaya: Ik vind ze wel gaaf, helemaal als je ze in het zilvergrijs kiest. De lak vervolgens ook zilvergrijs en je hebt een topauto. Althans dat vond ik, nadat ik ‘m geconfigureerd had :)
E550 zegt
@karaya: maar wel origineel.
ghost zegt
@karaya: mooie putdeksels?
panam1 zegt
Heb t gevoel dat de manier waarop bovenstaand model is gefotografeerd de enige hoek is waarin dat ding fatsoenlijk naar voren komt. Dit is de eerste foto die ik zie waarbij ik denk mooie bak
Loek zegt
@panam1: dit is juist de meest prominente hoek waarvan ik denk: wat een lelijke poepende hond.
Schuin van voren doet ie het al ietsje beter imo en technisch is het een gaaf ding, maar mooi is ie niet.
ibssr zegt
Dan toch liever een Porsche Panamera. Vanaf € 111.500,00 (consumentenadviesprijs) en dan heb je 330 PK/243 kW en accelereert van 0-100 km/h in 5,5 sec. Meer dan voldoende dus en het origineel van een vierdeurs coupé/limousine en geen kopie zoals deze Mercedes.
cloverleaf zegt
@ibssr: het oog wilt ook wat
wildewesten zegt
@cloverleaf: daarom juist de panamera
cloverleaf zegt
@wildewesten: ben benieuwd hoe je vrouw / vriendin eruit ziet dan ;)
racerx zegt
@cloverleaf: de huidige Panamera is wat mij betreft echt wel een klap mooier dan deze AMG.
toyotaprius zegt
@cloverleaf: daarom… Een toyota Prius!
romeoalfa zegt
@ibssr: “origineel van een vierdeurs coupe” Welkom bij Mercedes-Benz..
slickrick zegt
@ibssr: Mercedes heeft dit segment uitgevonden, CLS was de eerste 4 deurs coupe
Benny_Weisz zegt
Mag ik een jaartje wachten? Dan de BMW M8 Grand Coupé voor mij.
Minder lang wachten? De Audi RS7….
Gelijk kiezen? De Porsche Panamera Turbo.
Moet het een Mercedes zijn? Tja….., dan maar de AMG GT 63S
Loek zegt
@bennyweisz: doe mij dan maar de E 63S AMG.
Goed_Koopman zegt
Mercedes doet me denken aan Borgward. Dat merk is uiteindelijk ten onder gegaan aan teveel irrelevante modellen. En dat was zeker geen zooi, Borgward liep technologisch voorop. Eerste grote sedan met luchtvering bijvoorbeeld.
Zodra elektrisch rijden massaal doorbreekt (salonfähig is het al) zit MB met een showroom vol duur ontwikkelde onverkoopbare meuk. Doei cashflow, hallo gigantische afschrijvingen. Strategisch zouden ze het bestaande gamma beter kunnen uitdunnen en de vrijgekomen middelen investeren in meer EV’s. Maar goed, ik ben maar een simpele boerenlul en geen CEO. Doe mij dus maar een zo’n proleterige CLS 350 met vierpitter. Vind ik helemaal prima.
davelepeef zegt
@goed_koopman: iets ruimer denken dan alleen Nederland en Europa, dan zal je er iets meer begrip voor hebben. Er zijn zat markten met voldoende geld waar ze voorlopig nog wel ff maling hebben aan milieurichtlijnen. Buiten dat, deze modellen zullen een jaar of 8 meegaan, tegen die tijd is echt niet alles al elektrisch.
Goed_Koopman zegt
@davelepeef: Goede aanvulling. Is zeker waar. Echter, zodra de kanteling begint is het eigenlijk al te laat. Je kunt hoogstens wat tijd rekken. Om te handelen ben je dan eigenlijk al te laat. Op de aandelenbeurzen wordt immers de toekomst gehandeld. En kijk eens wat de ontvlamde handelsstrijd en het dreigende Duitse dieselverbod in 2018 met de koers van Daimler hebben gedaan. Nog zonder dat de gevolgen daadwerkelijk in de winst- en verliesrekening zichtbaar zijn.
davelepeef zegt
@goed_koopman: alleen kun je aandelen niet ombouwen naar een concept dat wél blijft renderen als ze matig lopen. Kan me goed indenken dat er best rekening is gehouden met een elektrisch pakket, bij de ontwikkeling van deze auto’s? Diversificatie ;)
berlinetta zegt
Doe mijaar een CLS. Daar zit nog iets van elegantie in. Dit vind ik maar een dikke puist op wielen.
appeltaartislekker zegt
Ik weet niet wat triester is. Vrijwillig luisteren naar de muziek van Femke Louise of dat een blogger steeds ‘enkermannen’ schrijft.
fendercd60 zegt
@appeltaartislekker: Famke Louise is triester. ?
vondick zegt
@appeltaartislekker: Ik vind het vooral triest als je je over dit soort dingen afvraagt wat triester is.
davelepeef zegt
Sinds wanneer is achterwielaandrijving meer ‘premium’ dan vierwielaandrijving?
E34M5Touring zegt
@davelepeef: De eerste Benz was RWD. Sinds 1886 dus.
davelepeef zegt
@e34m5touring: die had maar 3 wielen, waarvan (volgens mij?) 2 aangedreven wielen. Sec bekeken dus de meerderheid van het stel, betrokken op 4 wielen afgerond dus awd… Besides, het ding had niet eens een dak dus ik weet niet in hoeverre we dat nou als maatstaf moeten nemen… Maar serieus. Bij een premium auto verwacht ik het beste op het gebied van comfort en veiligheid, dat heeft op zich weinig met aandrijving te maken. Achterwielaandrijving verbind ik vooral met sportiviteit.
367pk zegt
Ben ik de enige die in bovenstaand verhaal door de bomen het bos niet meer ziet?
jaggie zegt
@367pk: volledig eens, wat is in godsnaam de boodschap van dit artikel icm de titel?
vroaaar zegt
@367pk: ja, de kop slaat nergens op want de 53 uitvoering van de GT is toch gewoon ruim 25% duurder dan dezelfde uitvoering als CLS…
E34M5Touring zegt
Geen wonder dat ie zo enorm is. Anders past die badge er niet op. Mercedes AMG GT 43 4Matic+. Echt, wie verzint zoiets…
karhengst zegt
Doe mij maar een vergelijkend artikel, zoals voor de A-klasse sedans is gedaan. (hoewel ik er online reeds een gevonden heb en het verschil dus vooral de daklijn, poepende hond vs elegante sedan, en het interieur blijken te zijn)
Qua optiek slaat dit model de plank mis naar mijn mening. De CLS slaagt meer in het neerzetten van een sportieve 4-deurs sloep. Het kontje doet hem goed terwijl de achterkant van de GT eigenlijk maar wat ongemakkelijk oogt. Voor Porsche snap ik de overweging, ze hebben immers überhaupt geen 4-deurs sedan, maar bij MB was dit segment lang een breed gevuld juist door de CLS.
FB_100001036415374 zegt
Ik was eerst niet zo fan van het design, toen ik hem op de release foto’s zag. Ik vond het zelfs een lelijke wagen. Een paar maanden later zag ik hem in het echt bij de lokale Mercedes dealer en man o man wat een gruwelijk dik apparaat is deze auto. Toegegeven, het was een GT63 AMG S (de dikste) in het donker grijs met zwarte velgen en zwarte lipjes/randjes, dus ik kan niet oordelen over de basic modellen. Ze mogen hem zoals die daar stond onmiddellijk op de oprit zetten! Dit is echt het soort auto dat er in het echt veel beter uitziet dan op foto’s. Hetzelfde had ik ook met de nieuwe CLS en Audi Q8.
Goed_Koopman zegt
@FB_100001036415374: Kwestie van smaak. Zoals jij hem omschrijft oogt die misschien dik, maar fraai? Nee. Heb zwart op zwart met zwart nooit mooi gevonden. Je valt wel op. Als je aandacht tekort komt een prima aankoop. Persoonlijk moet ik er niet aan denken. Ooit een week met een matgrijze SL500 met AMG pakket gereden. Demo van de importeur. God wat was ik blij toen ik hem weer in mocht leveren. Heerlijke auto, maar ik werd echt moe van alle ongewenste aandacht. Ieder stoplicht zo’n glurende Turk in een gare witte C-Klasse naast je… om gek van te worden. Ga liever incognito door het leven.
karhengst zegt
@goed_koopman: Je kan je enigszins verschuilen achter een dikke hoge bontkraag, wordt dat er bij zulke versies niet standaard bijgeleverd?
FB_100001036415374 zegt
@goed_koopman: Ikzelf ga ook liever anoniem over de baan. En een klasse bak zou ik het zeker niet noemen. Maar hey, er mag als eens keer gek gedaan worden. Ik zou die wagen ook niet kopen om op te vallen of de grote man uit te hangen, maar het leven is wel pret en jolijt in zo een wagen en daar gaat het om :)
Dutchdriftking zegt
Ik zie door de bomen het bos niet meer….
sanderp zegt
Liever een cls dan zo’n lelijke gt coupé, man wat is dat ding lelijk
mashell zegt
@sanderp: deze vind ik toch echt minder lelijk dan de CLS.
phaeton zegt
Ik was de tel allang kwijt en dig die GT vierdeurs totaal niet. Maar dankzij de auteur leer ik nu dat beider 4Matics met dezelfde aandrijflijn te weten de CLS450 en de GT43, qua prijs 35k uit elkaar liggen. Voor een lelijkere auto! Koekoek.
niex zegt
Een dikke 2 ton voor een dikke taxi, wel een hele dikke. Maar gutte, ik kan maar niet vergeten dat een Impreza 555 voor 55.555 GULDENS in de prijslijst stond. Een fiat 500 was nieuw nog geen 9k gulden. Ik ken de term inflatie, maar zoveel minder verdienden we toch echt niet 20 jaar terug. Shiiit.
tortuga zegt
Dit vraagt toch echt om een vergelijking hoor @autoblog
polar zegt
GT……..Gave taxi??
brera22 zegt
Geef mij maar de E coupe. Die is echt veel mooier.
knutselaar zegt
En toen ik dan eindelijk met hem van A naar B ging, kon ik weer eens geen parkeerplaats voor hem vinden.