De komende jaren gaat Mercedes een investering van meer dan 70 miljard euro doen. Een duizelingwekkend bedrag.
Het elektrificeren van je wagenpark is niet 1-2-3 gedaan. De Europese Unie ziet het liever gisteren dan vandaag gebeuren. Blijven slapen is er daardoor niet bij. Autofabrikanten moeten alle zeilen bijzetten om elektrische aandrijflijnen te gaan ontwikkelen om zo (deels) elektrische auto’s te kunnen uitpoepen. In dat kader kondigt Mercedes een investering van maar liefst 70 miljard euro.
Dat bedrag zal in de periode 2021 tot en met 2025 worden uitgesmeerd in de transformatie van elektrificatie en digitalisering van Daimler. Verreweg het grootste gedeelte van de investering gaat naar Mercedes-Benz Cars. Het geld gaat niet alleen naar de ontwikkeling van auto’s, maar bijvoorbeeld ook naar het ombouwen van fabrieken. Bovenop de investering komt nog een transformatiefonds á 1 miljard euro. Met dit fonds wil Daimler extra investeren in de verdere ontwikkeling van de locaties van het concern.
Stapsgewijs is elektrificatie binnen Mercedes en ook AMG niet meer weg te denken. Van dat offensief merken we nu al een aantal dingen. Denk aan het afscheid dat we hebben moeten nemen van de V12. En de uitrol van recente plug-in hybride modellen, zoals onze eigen Mercedes A250e duurtester. Van AMG wachten we nog altijd op het eerste geëlektrificeerde product. Vermoedelijk gaat dit het topmodel worden van de AMG GT 4 Door, waarbij de 4.0-liter V8 wordt gekoppeld aan een elektromotor. Met een verwachte 800 pk zal het een knotsgek apparaat worden die het de Panamera Turbo S E-Hybrid moeilijk moet maken.
koningjamesversie zegt
Vroegah was alles beter.
karhengst zegt
Wacht maar tot de nieuwe C63 uitkomt. Dan is je sarcasme ineens pure waarheid. Voor zover dat nu al niet het geval is.
Johanneke zegt
Even aandrijflijn aanpassen en tesla was bijgehaald, was het niet mercedes? 70 miljard is wel een duizelingwekkend bedrag. Kan mooi geïnvesteerd worden in auto’s die vanaf dag 1 al een 3 faselader hebben. In 2016 heeft de Mercedes CEO geroepen dat ze binnen 10 jaar Tesla voorbij is als luxury electric car manufacturer. Nog 5 jaartjes, succes!
Ps.
Ik ben geen tesla fanboi. Vind het enkel knap wat ze gepresteerd hebben qua elektrische auto, (accu)technologie, fabrieken, brand image, en niet zo knap wat ze gepresteerd hebben qua afwerking en after sales support.
Esprit_de_Flandre zegt
@johanneke: Tis erg dat het telkens weer nodig is om erbij te melden dat je geen fanboi bent, enkel om te vermijden dat je overgoten wordt met benzine en een brandende sigaret in je mond geduwd krijgt…
tttijn zegt
@Johanneke: ja is idd knapp. Just do it mentaliteit.
mondial zegt
De spot doet het weer bij mij !
The Stig NL zegt
@mondial: Bij mij ook!! ??
peugpower1000cc zegt
@mondial: alleen maar 1 foto per spot
willemvdberg zegt
@mondial: blij gemaakt met een dooie mus
potver7 zegt
De EU ziet electrificatie liever vandaag dan morgen gebeuren, inderdaad. Maar loodzware plugin-hybride pk-monsters passen toch niet helemaal in de doelstelling, lijkt me…
Sowieso lijkt het mij aannemelijk dat die 70 miljard bedoeld is voor de volgende stap: namelijk een nieuw platform voor volledig electrische voertuigen. Waarmee Mercedes dus vrij laat mee is. Of gaan ze over een paar maanden aankondigen dat ze misschien toch maar iets met brandstofcellen gaan doen?
fanboy zegt
@potver7: Het kan ook verder gaan, zoals geld steken in accu fabricage om prijs naar beneden te halen. Eventueel samen met andere merken. Ik denk dat 70 miljard teveel is voor een platform, al gaan ze zeker een paar platformen ontwikkelen (klein, middel en groot) om daar alles mee te bouwen.
goedverhaal zegt
Ik mis vaak de bron bij dit soort artikelen. Zo hoorde ik gisteren nog dat BMW 300 miljard gaat investeren komende 5 jaar, echt waar.