Totale dominantie in de Formule 1 moet immers uitgemolken passend gevierd worden.
De Silberpfeile domineerden het afgelopen seizoen van kop tot staart, met als gevolg dat het merk met de ster zowel de constucteurs- als de coureurstitel binnen hengelde. Om die prestatie (want dat is het per slot van rekening wel) nog eens extra te benadrukken, introduceerde Mercedes op het Stars & Cars-event in Stuttgart de SL63 AMG World Championship 2014 Collector’s Edition.
Van deze speciale editie worden slechts 19 stuks gebouwd en het duo Rosberg/Hamilton zou hebben geholpen bij de ontwikkeling van de auto’s. Daarbij gaan we ervan uit dat Hamilton het zwarte exemplaar voor z’n rekening heeft genomen (no racism) en Rosberg de witte, maar da’s slechts een onderbuikgevoel.
Naast alle tierelantijntjes op en aan het exterieur zijn beide auto’s voorzien van speciale World Championship 2014 Collector’s Edition vloermatten, met daarop het thuiscircuit (Silverstone of Hockenheim) van de coureurs, en andere frutsels in het interieur.
Of er ook technische zaken aan de SL63 AMG zijn aangepakt is helaas niet bekend, maar het lijkt ons sterk. Een echte collector rijdt namelijk toch niet of nauwelijks, maar stalt z’n dure aankoop in de hoop dat de waarde over een jaar of wat flink is toegenomen.
gtwillem zegt
Ik vind het op zich wel indrukwekkend wat Mercedes-Benz heeft gepresteerd in de F1.
Er waren voldoende F1 teams ‘die wel even wereldkampioen werden’ (Jaguar, BAR, Toyota) en uiteindelijk na vele miljoenen uitgegeven te hebben zich terugtrokken.
Over de SL: indrukwekkende techniek, qua uiterlijk vind ik de voorkant een beetje raar en knullig vormgegeven. Ik vind de R230 (SL55 AMG) mooier. En goedkoper, want voor 24k heb je een prima dealerauto die met gemak 300 doet!
bmwpowerm5 zegt
@gtwillem: je vergeet BMW die zijn ook met de staart tussen de benen vertrokken
henkhupelschoten zegt
@gtwillem: ik vind deze juist ook heel erg goed gelukt ten opzichte de voorganger, klinkt misschien raar maar te sportief voor een sl, niet dat ik hem niet mooi vond hoor haha. maar de r230 zag er inderdaad ook super uit! zijn overigens voor mij ook geen lelijke sl’s geweest.
3246cm252kw zegt
@henkhupelschoten: hij is inderdaad wat ruig geworden deze generatie! De chique looks en charmante rondingen verdwijnen voor grove en ruige lijnen! Ook erg mooi maar wel een wereld van verschil inderdaad!
gtwillem zegt
@henkhupelschoten: ik begrijp je punt. De huidige vond ik beter in balans en nog altijd een schitterend model om te zien. Dat heb ik niet met de nieuwe SL.
Het interieur is wel erg indrukwekkend. Was nooit zo’n fan van al die ronde knoppen in een R230.
jrk68 zegt
@gtwillem:
BAR is uiteindelijk wel wereldkampioen geworden, alleen heette het dat seizoen Brawn en nu Mercedes….
BAR bestond trouwens gewoon uit een groep enthousiastelingen die Tyrell hadden overgenomen, niet iets dat je kan vergelijken met Honda, BMW, Toyota en Jaguar.
gtwillem zegt
@jrk68: bij de aankodiging van hun eerste seizen werd er aangegeven dat ze in het eerste jaar voor het kampioenschap gingen. (Resultaat: 0 punten.)
Dat team ging van BAR-Supertec, BAR-Honda naar het fabrieksteam van Honda. Wat vervolgens Brawn werd. En dat is nu Mercedes GP, dus indirect heeft Tyrell z’n eerste kampioenschap binnen ;-)
jrk68 zegt
@gtwillem:
Nope, Tyrell was al eerder succevol met sir. Jacky Stewart als rijder.
Stewart werd wereldkampioen in 1971 en 1973, in ’71 wonnen ze ook de constructeurstitel.
Dus als je hem goed zou doorrekenen staat de teller nu op 4 rijderstitels en 3 constructeurs titels.
Je vergat even dan Jenson Button wereldkampioen werd in de Brawn en dat ze toen ook de constructeurstitel voor zich opeisten.
Maar goed, we dwalen van het onderwerp af….
medemblikker zegt
@gtwillem: Mee eens (over de SL). De generatie(s) hiervoor zagen er gewoon wat gemener uit in vergelijking met dit relatief saaie snoetje en achterkant.
87sandyd zegt
Ik vind de voorbereiding van Mercedes op het formule 1 seizoen (lees ontwikkeling motor) vooral knap. Als vervolgens blijkt dat je 50/80 pk meer hebt dan de concurrentie is het voor Mercedes alleen nog van belang dat je 19 weekenden op de weg blijft…
jawi94 zegt
Niet de mooiste sl indd
henkhupelschoten zegt
ik had meer een mooie nürburg ring sticker op de achterkant verwacht ;) wel opzich leuk als ik het geld leuk object om te hebben en te rijden!
uselessblogger zegt
@henkhupelschoten: je brengt me in de war door die laatste zin wow! nederlands zeer moeilijk
henkhupelschoten zegt
@uselessblogger: Aaah sorry ik zie het. Ik was tussen door nog iets aan het kijken haha. Hier is de goede: Wel opzich leuk, als ik het geld had is dit een leuk object om te hebben en te rijden!
stancedjetta zegt
@henkhupelschoten: Nog steeds een zinsopbouw van een chinees die halverwege z’n taalcursus is. Zo is ‘ie beter denk ik: Als ik het geld had, opzich wel een leuk object om te hebben en te rijden
jrk68 zegt
Tja, hoewel ik weinig met leasegrijs heb was het hier juist op zijn plaats geweest, een paar Petronas groene accenten en iedereen had de link begrepen….
jippie zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
autofanaat zegt
Een erg mooie auto zo’n sl.
flashevan zegt
Die witte heeft de handtekening van Rosberg op z’n dashboard staan en zal dus wel van Rosberg zijn
escort77 zegt
Een mooie mattenset, slim van AMG om meteen in het gat te springen dat Halfords achterlaat na hun faillissement.
ewoudhoed zegt
Is het niet zo dat ze van elk circuit op de kalender een editie uitbrengen? Aangezien je ook een soort badge van het circuit hebt bij de pook.
3246cm252kw zegt
Deze mogen ze in zowel zwart als wit langsbrengen!