Mercedes heeft met de A-Klasse de kleinste auto in huis die ze ooit hebben gebouwd, maar onder die en de GLA is ruimte voor een nieuw model.
Mercedes heeft bewezen dat ze de koning zijn van vragen beantwoorden die niemand stelde. Of nou ja, weinig mensen. Bedenk iets wat nog tussen A- en S-Klasse past en Mercedes neemt je zo aan als CEO van modellenstrategie. Dat is de trend en zal ook nog wel even zo blijven.
Onder A
Zoals gezegd moet het wel ergens tussen A- en S-Klasse zitten. Het lijkt vast te staan dat de S-Klasse de toplimo moet blijven en de A-Klasse de instapper. Zoals bekend was dat altijd een hoog zittende MPV-achtige. Nu de B-Klasse die rol op zich neemt, kon de A-Klasse in 2013 een wat aantrekkelijkere auto worden, in het segment waar BMW met de 1 Serie en Audi met de A3 al jaren het goed doen.
Als voorbeeld voor het ‘verzin alles wat je kunt’ uit de eerste alinea, kwam Mercedes niet veel later met een A-Klasse SUV: de GLA. Dit is de kleinste SUV van het merk, het is ook meer een crossover. Een A met hoge zit, zo simpel is het. Dit is ook een C-segmenter.
Zoals bekend zijn beide auto’s recent compleet op de schop gegaan en de nieuwe generatie mag voortborduren op het succes. Zowel de A-Klasse als GLA komt met een arsenaal aan kleine motoren, met de klapper in de vorm van de tweeliter van AMG die 306 pk levert in de (GL)A35 en 387 en 421 pk voor respectievelijk de (GL)A45 en (GL)A45 S.
Kleiner
Al heeft de A-Klasse de eerste letter van het alfabet in zijn naam, hij opereert in het premium C-segment. Een A- of B-segmenter van Mercedes blijft ons dus bespaard. Toch wist een modellenstrateeg van Mercedes creatief te zijn met de mogelijkheden. Volgens info van AutoBild is er sprake van een kleinere Mercedes A-Klasse. De naam ‘A City’ wordt gebruikt. Volgens de info vanuit Duitsland blijft de auto grotendeels gelijk aan de A-Klasse, maar dan korter en met een iets lagere daklijn. Ook zou het tot ieders verbazing om een driedeurs model gaan. Dit is opvallend omdat zowel BMW als Audi met de 1 Serie en A3 de driedeursconfiguratie lang hebben gebruikt en nu in de kliko gooien. Mercedes heeft de A hatchback juist nooit als driedeurs geleverd.
De A City en zijn layout komt dan ook niet uit het niets. In 2017 kregen we een voorproefje met de EQA Concept. De recent onthulde EQA is een GLA met een futuristisch neusje, maar de concept was een soort driedeurs A-Klasse. Dat zou de A City ook worden.
A Adventure
Mensen die de Engelse taal goed beheersen zouden nu willen corrigeren omdat het ‘an adventure’ is, maar dit is de naam die het tweede model onderaan de lineup van Mercedes gaat krijgen. Naast de A City komt er ook nog een model onder de GLA. Er wordt gesproken van een ‘A City’ met extra stoere opsmuk en een hogere zitpositie, maar het wordt wel een vijfdeurs auto. Dat maakt het geheel een beetje raar, want de A City was een driedeurs A-Klasse, dus een vijfdeurs A City SUV wordt dan dus gewoon een A-Klasse SUV. En die is er al in de vorm van de GLA. Het wordt er in elk geval niet duidelijker op.
De A City zou onthuld worden aan het einde van 2021, met een marktintroductie vroeg in 2022. De A Adventure doet er ietsje langer over en zou tegen 2023 het daglicht zien.
En de rest
Naast de nieuwe modellen onder de A-Klasse en GLA wordt vooruit geblikt naar wat Mercedes in 2021 en 2022 allemaal gaat doen. Het wordt een drukke bedoeling. Binnenkort rollen van de band:
- Mercedes-AMG GT Black Series
- Mercedes-Maybach S-Klasse (W223)
- Mercedes EQA
- Mercedes C-Klasse (W206)
- Mercedes-AMG S63 (W223)
- Mercedes-AMG GT 73 (4.0 V8 met hybrideaandrijving)
- Mercedes EQB (GLB maar elektrisch)
- Mercedes EQS (S-Klasse maar elektrisch)
- Mercedes-AMG SL
- Mercedes-AMG One
- Mercedes-AMG C63 en C63 S (W206)
- Mercedes GLC (X254)
- Mercedes T-Klasse
- Mercedes EQE (E-Klasse maar elektrisch)
- Mercedes EQGLE en EQGLS (je snapt het wel)
pivavar zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Rob zegt
Een Smart met een Mercedes badge?
mattr zegt
Je ziet ze vrijwel nooit, maar de tweede generatie A klasse werd wel degelijk als driedeurs model geleverd.
[IMG]https://images.app.goo.gl/8We5w4FnTT1fJQdV9[/IMG]
En de EQGLC mist in het lijstje met aankomende nieuwe modellen
lecomte zegt
@mattr: Klopt, een vriendin van mij heeft er eentje gehad. Kon ze voor een habbekrats kopen, omdat de 3-deurs variant niet populair was.
alassad zegt
@mattr: owh… die generatie bestond ook nog inderdaad
Loek zegt
@mattr: ik doelde dan ook op de A hatchback als in, sinds 2013. En de EQGLC = EQC ;)
lecomte zegt
Dus dit wordt een budget Mercedes met een premium prijs?
The Stig NL zegt
Waar doelt het stukje ‘Binnenkort rollen van de band’ exact op? Want als het om de hele line-up van Mercedes gaat mis ik er nog een paar… Of ben ik dom en kijk ik ergens overheen?
Edge zegt
In het artikel staat dat het tot ieders verbazing om een driedeurs auto zou gaan, maar mij verbaast dat niet. De driedeurs hatchback verkoopt jaar op jaar minder, maar dat geldt eigenlijk alleen voor modellen die óók traditiegetrouw als vijfdeurs geleverd worden. Mini en de Fiat 500 laten al jaren zien dat het (enkel) aanbieden van een driedeurs helemaal geen probleem hoeft te zijn als de auto maar hip en trendy genoeg is.
Of dat dan ook met de A City zo is zal moeten blijken, maar ik denk dat Mercedes daarop hoopt. Daarnaast is het natuurlijk ook zo dat zo’n A City wel genoeg moet afwijken van de huidige vijfdeurs A-klasse. Je wil juist uitbreiden naar een segment onder je huidige instapsegment en zoveel mogelijk nieuwe klanten aantrekken. Wat je niet wil is dat de mensen die nu voor een A-klasse kiezen straks een paar duizend euro minder achterlaten bij de Mercedes-dealer en in plaats daarvan met de goedkopere en kleinere A-City de deur uit rijden. Door hem net even wat minder praktisch te maken met een lagere daklijn en minder deuren zou je precies in die sweet spot kunnen zitten.
ometom zegt
Is dit niet gewoon een soort Audi A1 maar dan van Mercedes?
tmenges zegt
@ometom: ja en dan komt er natuurlijk ook een 4 deurs coupe, 2 deurs coupe, 2deurs sedan , shooting break, station , en een hatchback versie van! Alle gaten vullen die er te vullen zijn!