Mercedes heeft vandaag in Frankfurt een ware stortvloed aan groene modellen gepresenteerd. Schrik niet het zijn er maar liefst 19(!), waaronder 7 verschillende hybride modellen. BMW eat your heart out!
Mercedes begint voorzichtig met de introductie van de E300 Bluetec en E320 CGI (direct ingespoten benzine). Maar ook de kleinere A en B klasse worden niet vergeten. De A-klasse komt in juni 2008 op de markt als A160 CDI (verbruik 0,4 l/100 km lager dan huidige) en de B-klasse als B170 NCG (op aardgas).
Het grote vuurwerk komt echter pas vanaf 2009 als Mercedes met de eerste hybride modellen op de markt zal komen. De ML450 Hybrid en S300 Hybrid zullen het spits afbijten. In 2010 zullen vervolgens de E300 Bluetec Hybrid en S300 Bluetec Hybrid volgen.
Maar daar houdt het hybride geweld nog niet op. Na 2010 zal er nog een hybride variant van de S-klasse volgen, namelijk de S400 Hybrid, deze auto zal een verbruik hebben van slechts 7,9 l/100 km en slechts 190 gr/km CO2 uitstoten.
De echte klapper (en toekomst) is bij Mercedes toch de F700 concept. Deze auto ter grootte van een S-klasse is voorzien van een revolutionaire ‘diesotto‘ motor. Deze motor verbruikt benzine, maar heeft het verbruik van een diesel en levert ook nog eens extreem veel vermogen. De 1,8 liter (!) viercilinder presteert net zo goed als een 3.5 liter V6 benzine of een 3.0 liter V6 diesel.
En hij heeft ook nog eens lekkere hapjes aan boord!
ippon zegt
Er komen signalen door van de OPEC dat er een oliecrisis dreigt omdat er minder reserves zijn….Conclusie: brandstof wordt op den duur schaarser en duurder dus Mercedes doet mee aan een schonere toekomst!
JLJ zegt
Hallo Mercedes, de IAA is in Europa. kom dan ook met “groene” modellen voor de Europese markt! Een ML450 of S300, kom op zeg. Waar zijn de A, B, C-klasse hybrids?
PeterVanHteV zegt
Ik vind alles prima, al moet ik hem zelf duwen als ze maar niet met een X6 gelijkend model komen.
rotorhead zegt
Tijd voor een externe flitser? ;)
joep zegt
Die diesotto klink veelbelovend mag ik wel zeggen!
speedlimit zegt
Goh hybride modellen van mercedes wat origineel…stelletje lexus na-apers.
L-Fred zegt
Komt er ook eentje met een frituur aan boord?
Mikeee zegt
@ ippon:
Er is momenteel helemaal geen tekort aan olie maar een tekort aan RAFFINADERIJEN.
Een raffinaderij bouw je ook niet in een jaartje op en de oliemaatschappijen vinden deze hoge prijs maar al te fijn dus zit er eigenlijk ook geen haast achter het bouwen van nieuwe.
Verder zullen we steeds meer manieren vinden om olie te (her)winnen* en zullen we wereldwijd nieuwe bronnen vinden en aanboren. Oliezand in canada en reserves onder de noordpool alleen al kunnen ons honderd(en?) jaren zoet houden meen ik ergens gelezen te hebben.
*Op YouTube staat en clip van een bedrijf dat met een simpele magnetron versnipperde oude autobanden verdampt, destilleert en na afkoeling pure petroleum levert. Bovendien is het proces niet energie-intensief dus ‘levert’ het energie per saldo. ‘Tis maar één voorbeeld.
pipil zegt
die F700 is cool
Kenny zegt
@speedlimit, ben jij dom ofzo?
Elke autofabrikant begint vroeg of laat wel met hybride modellen want dat is gewoon de toekomst. Dat heeft helemaal niks te maken met “na-aperij”
Laten we maar niet beginnen over wat Lexus wél daadwerkelijk van Mercedes heeft “gepikt”
Pieter zegt
Kan iemand me uitleggen hoe ze VAN een 1.8 4cyl met 235pk, nu al een 1l 4cyl met 250+pk (3,5 ben/3,0 td) hebben gemaakt?
Wat is echt nieuw aan deze techniek?
Is het zo moeilijk? Of duur?
Zo Nee en zo Nee…. is dit dan het vervolg van ‘dat verhaal’ dat autobedrijven al LANG 1l/100km motoren kunnen maken, maar dat er door een sterke olie-lobby dit nog niet wordt gedaan?
-edit: foutje van het Nederlandse persbericht. Het moet natuurlijk 1,8 liter zijn-
Vincent#1 zegt
Ik houd er wel van dat ze nieuwe technieken uitproberen, ik houd ook wel van gewaagde modellen, maar waarom moet de hybride techniek gecombineerd worden dat oogt alsof ze een kunstof model te lang in de magnetron gestopt hebben.
bovendien sushi is gay
Marc zegt
Ik dacht eerst dat die F700 een plaatje zou worden.. Maar goeie genade.. Welke tekenaar met zenuwinzinking hebben ze hiervoor gecontracteerd??
Die revolutionaire motor is leuk en prima.. Maar maak er alsjeblieft een ander geheel omheen..
Menno zegt
OOH leuk zeg!, zo’n vrouw op je dashboard!
Maar ik vergis ik me als dit de nieuwe Paus-mobiel is?
speedlimit zegt
@ Kenny
De reden dat ik dat zeg is omdat lexus vaak wordt “beschuldigd” van jatwerk van mercedes.
Nu lexus al ’n tijdje hybride levert zie ik de S300 toch als’n soort van “jatwerk” v/d LS600H.
Heeft verder niks met dom te maken want aan jouw reactie te zien ben je nogal gauw op je tenen getrapt…of mijn reactie moet juist domme mensen aantrekken ;)
Rick dos zegt
Alleen al om de Sushi zou je die Merc moeten kopen……….hmmmmmmm Sushiiiiiiii
tim zegt
“De A-klasse komt in juni 2008 op de markt als A160 CDI (verbruik 0,4 l/100 km lager dan huidige) en de B-klasse als B170 NCG (op aardgas).”
Een verbruik van 0,4l/100km? Lijkt me toch een foutje toch?
Rick dos zegt
Inderdaad Tim. Een leesfoutje….
“verbruik 0,4 l/100 km lager dan huidige”
dekster zegt
Wat ik mis tussen al dit hybride geweld*(grote)kuch* is pk-geweld.
Waar is de RS6 ? (sedan en avant?)
pillage zegt
Kleine nuance in het Hybride verhaal m.b.t. Lexus!
Helaas is de Hybride van Lexus, extreem vervuilend!!!! Dit heeft hoofdzakelijk te maken met de productie van de gebruikte accu’s. Iets wat niet meegenoen wordt bij de afgifte van een milieu label! Tevens niet te vergeten na sloop de demontage en verwijdering van de accu’s…..!
Tevens geven alle autofabrikanten aan dat Hybride slechts een tijdelijke oplossing is!
18 zegt
De enige echte wagen voor de toekomst, die nu al perfect rijdbaar, maar helaas nog niet te koop is en die een veel betere oplossing biedt voor het milieu, maar waar veel minder tam tam wordt rond gemaakt is de HONDA FCX.
Gelukkig zijn er toch nog enkele merken die kosten nog moeite besparen om een inspanning te leveren voor het terugdringen van de uitlaatgassen. Merken die daar al 10 jaar of langer mee bezig zijn, is het nu met waterstof of hybride, het maakt niet uit.
Is het nu Honda, BMW, Toyota of Mercedes.. de rest komt toch altijd achter.
Petje af voor Mercedes, ze gaan terug de goeie kant op en eisen terug het statuut op van één der pioneers in de auto-industrie..
Die Diesotto wordt zeker en vast “engine of the year” en die prijs heeft Mercedes toch al een tijdje niet meer gewonnen…