Een G-klasse is leuk, maar ook lomp en duur. Wat dacht je daarom van een compacte G-klasse?
De nieuwe G-klasse is razend populair. Ondanks het gepeperde prijskaartje (vanaf circa twee ton) was deze auto niet aan te slepen. Daarom zou het helemaal geen gek idee zijn om een kleinere en goedkopere versie uit te brengen. Sterker nog: daar wordt aan gewerkt door Mercedes, volgens ingewijden.
Geruchten over een kleinere G-klasse staken al meerdere keren de kop op, maar nu zouden er dus opnieuw plannen voor liggen. Dat heeft het Duitse Handelsblatt vernomen van mannen met regenjassen.
Bij een kleinere G-klasse moet je niet meteen denken aan een soort Jimny. Het zou gaan om een auto die een maatje kleiner is en vooral een stuk lager. Dan krijgt je wellicht iets wat lijkt op de Ener-G-Force Concept uit 2012, die je hieronder ziet.
Volgens Handelsblatt staat niet iedereen bij Mercedes te springen om een kleine G-klasse, maar is het vooral Ola Källenius die het heel graag wil. En ja, hij is nu eenmaal de baas bij Mercedes.
Verdere details zijn er nog niet, dus we moeten maar even afwachten wat Mercedes in petto heeft. In principe heeft Mercedes natuurlijk genoeg SUV’s, maar die zijn allemaal redelijk behoudend vormgegeven. Wat dat betreft zou een SUV met G-klasse-trekjes een leuke toevoeging zijn.
Het zal nog wel even duren voordat het zo ver is. Volgens de bronnen staat de compacte G-klasse voor 2026 op de planning. Tegen die tijd zal een aanzienlijk deel van de Mercedes-modellen elektrisch zijn, dus reken erop dat de mini-Geländewagen eveneens elektrisch wordt. Net als de grote G-klasse trouwens, want die komt er als EQG.
Bron: Handelsblatt
stekkerkoning zegt
Een Mercedes G-Klasse Pinin!
Edge zegt
Als ik die foto’s van de die Ener-G-Force zie krijg ik toch het idee dat die auto juist groter is dan de G-klasse. De raampartij is weliswaar minder hoog, maar de Ener-G-Force lijkt vooral in de lengte een flink streepje voor te hebben op de G. Maar dat kan ook prima vertekend beeld zijn.
Als het geen Mercedes Jimny gaat worden denk ik zelf eerder aan een Ford Bronco en Ford Bronco Sport. De Bronco Sport leunt zichtbaar op het boxy ontwerp van de Bronco zonder sport, maar is toch wel een flink stukje kleiner en voor stedelijk gebruik net even wat meer geschikt dan de Bronco zonder sport.
basman147 zegt
Belangrijkste verschil is dat de echte Bronco op een ladderchassis staat van de Ford Ranger, maar de Bronco Sport is gebouwd op hetzelfde (zelfdragende) platform als de andere midsize SUV’s en de kleine pick-up van Ford. Wel de looks van de Bronco, maar niet de nadelen van een starre achteras etc, etc.
Ik verwacht dan ook dat dit gewoon een EQE SUV wordt met een stoerdere carosserie.
mashell zegt
Er staan nu een GLB heel sneu in een hoekje bij de Mercedes dealer te snikken… Die dacht dat hij de kleine G-klasse was.
René zegt
Mercedes is toch dol op drie letterige typenaanduidingen en labeltjes?
Als ik die foto’s zie, dan denk ik Mercedes LSD OMG?
Gulli zegt
Gewoon een normale G-klasse kopen en er dan een Jimny-optiekpakketje op zetten. Dan zijn ze niet uit elkaar te houden!
potjak zegt
Op basis van de Suzuki Jimny ;-)
avdb55 zegt
Eerst was er de G. Toen moest er een kleinere komen. Die werd GLK genoemd. Werd niet door iedereen mooi gevonden en werd niet een groot succes. Aangepast aan de algemene smaak en het werd de GLC. Wel een succes.
Toen dachten ze laten we het nog eens proberen en dan noemen we die GLB.
Ik zie ze niet al te vaak.
Conclusie: er is maar 1 echte G.