Want Mercedes heeft de laatste tijd nog niet genoeg SUV’s op de markt gebracht.
In een markt die momenteel explodeert met hoge instappers is Mercedes de absolute koning. We vergeven je als je de modellen niet meer uit elkaar kunt houden want we geven toe, het is niet meer zo simpel als vroeger. Toch zijn de Duitsers nog lang niet klaar met de crossover en SUV-markt want in november kunnen we de nieuwe GLS gaan verwachten. Schrik niet, het gaat hierbij niet om een nieuw model maar de huidige GL krijgt simpelweg een lettertje erbij.
Wat we al wisten wordt vermoedelijk bevestigd: Mercedes gaat van de GLS een Maybach-variant verkopen. Verwacht een aantal snufjes die je kent uit de huidige Mercedes-Maybach S-klasse maar dan in een ander jasje. Qua motorisering zal het vermoedelijk blijven bij de bekende V8 met 455pk. De 12-pitter blijft exclusief voor de Maybach S600. De GLS in Maybach-trim zal hét antwoord zijn van Mercedes op de megaluxe Bentayga van Bentley.
Mercedes zal het doek trekken van de nieuwe GLS op de Los Angeles Autoshow dat plaats zal vinden van 20 t/m 29 november.
spoiler zegt
Laat maar doorkomen!
w0o0dy zegt
Neem aan dat de AMG 5.5 twin turbo iets gedowntuned wordt voor de top versie.
w0o0dy zegt
Rond de 540pk met een vlak (en hoog) koppel plateau
Edge zegt
Als ze er hét antwoord op de Bentayga van willen maken moeten ze die V12 er ook gewoon inleggen en zorgen dat die nieuwe zeecontainer ook meer dan 300km/u haalt.
gtwillem zegt
@Edge: dat gaat helaas niet passen, denk ik. De huidige V12 is volgens mij te groot met name te lang) om te passen op het 4wd platform van de GL(S). Zoals bij er bijna geen SUV’s zijn met V12. Bij de G65 past ie omdat de V12 nogal ‘hoog’ in het vooronder van het ladderchassis staat.
Dat is precies de reden waarom de Audi A8, Bentley Continental/Bentayga en Phaeton een W12 hebben: aanmerkelijk korter, waardoor deze op/voor de vooras geplaatst kan worden.
De enige SUV met zelfdragende carrosserie die ik ken is de Audi Q7 V12 TDI (waarvan het ook al knap is dat ie erin paste).
Dutchdriftking zegt
@gtwillem: Nu je het zo zegt is het inderdaad behoorlijk bizar dat de V12 destijds in de Q7 paste.
r32turbo zegt
Zal vast gewoon een GL zijn.
r32turbo zegt
@r32turbo: ooh overheen gelezen, van de GLS
jack_abarth zegt
“Het houdt niet op, niet vanzelf….”
gijsso zegt
Deze zal zeker gaan vallen boevn de top Range Rover, maar onder de Bentley Bentaya en komende SUV van Rolls.
Tja, zolang er genoeg jurken met oliegeld en voetballers zijn blijft er een markt voor dit soort auto’s, helaas.
lambo4all zegt
@gijsso: kwa prijs gok ik inderdaad onder de bentley, kwa kwaliteit denk ik zeker niet.
trustmeiamanengineer zegt
Leuk voor de Chinezen en zandhazen. Mensen met stijl gaan wel voor een Range Rover LWB.
viezefreddyw zegt
Ik word een beetje gek van al die SUV’s die Mercedes tegenwoordig op de markt brengt.
Vooral al die naamswijzigingen. Al de types bij Mercedes gaan nergens meer over.
Vroeger kon je kiezen tussen een G, GL en ML. Daar bleef het eigenlijk wel bij. Maar nu zijn het er gewoon te veel om op te noemen, en echt mooi zijn ze ook niet.
Edge zegt
@viezefreddyw: Klopt, ze zijn niet allemaal even mooi. Maar die nieuwe strategie is juist wel handig. Op de G-klasse na hebben alle SUV’s straks GL, gevolgd door de serie waar ze onder vallen. Bij de gewone wagens idem dito. De S-klasse coupé heette CL, dus die hebben ze nu weer S-klasse Coupé genoemd, en de CLK was eigenlijk een E-klasse coupé. Nu heb je gewoon weer de letter van de serie waar ze onder vallen, eventueel gevolgd door de carrosserievariant (Coupé, Combi). Het enige dat nog niet echt lekker gaat is, is de naamgeving van de vierdeurs coupés. De CLS bijvoorbeeld is een vierdeurscoupé gebaseerd op de E-klasse. Als ze dus consequent willen zijn moeten ze de volgende CLS CLE noemen, dan is het hele plaatje compleet.
Esprit_de_Flandre zegt
@Edge: Eenvoudiger idd, maar dat de naamgeving niet altijd overeenkomt met het platform is al lang zo en is bij meerdere merken zo. De C4 Cactus staat bvb op het platform van de C3. En de CLS kreeg destijds ‘S’ omdat die hoger op de ladder staat, en dus hoger geprijsd kon worden. Misschien dat met de volgende generatie de CLS zoveel groeit, dat er plaats ontstaat voor een CLE. Maar moet zeggen dat dat eigenlijk niet echt lekker bekt, veel minder dan CLA en CLS…
merc-94 zegt
@Esprit_de_Flandre: ik denk dat de naamgeving puur gewenning is. Bestaat de een “CLE” een jaartje, dan is iedereen eraan gewend geraakt en klinkt het weer “goed”. Op dit moment vind ik de GLS, GLE en GLC ook niet klinken, zal in een jaartje wel veranderd zijn
olivier420 zegt
@Edge: I totally agree. Ik verwacht eerlijk gezegd ook dat de nieuwe CLS ook CLE gaat heten , creëert ook weer ruimte voor een -echte- S klasse coupe met vier deuren.
Persoonlijk vind ik de nieuwe strategie van mercedes wel slim. Je brengt een regulier model ook als absoluut topmodel uit onder de naam Maybach. Zo creëer je toch een specifieke vraag naar je merk (lees Arabieren,chinezen en misschien hier en daar wat Penoze of vastgoed figuren :-) ) alsmede status , maar bespaar je de kosten en moeite van een losstaand merk door je eigen modellen te gebruiken. Nu rest natuurlijk nog de vraag of men hem bijzonder genoeg vindt.
pomoek zegt
Ach, hier heb ik niet zo’n problemen mee. Het vullen van iedere niche en gaatje in het modellen gamma is zeg maar een Duitse hobby. Hopelijk maken ze er iets moois van!
Dutchdriftking zegt
Ach ja, geef ze eens ongelijk, weinig extra kosten, en een veel dikkere aanschafprijs. Altijd win win. En precies de auto die alle Russen en Arabieren willen hebben.
vondudenstein zegt
Zijn er al veel teveel SUV’s? Ja, de afgelopen 10 jaar al. Is er dan geen ruimte voor een nieuwe? Nou…. Als je met een mooie design komt zoals recentelijk Jaguar, sure waarom niet. Kom er gezellig bij. Is er dan ook ruimte voor een nieuw hok van Maybach? NEE vast niet! Heb namelijk het idee dat die weer stik lelijk gaat worden.
Nooit begrepen (als je dan toch niet weet wat je met je geld aanmoet) waarom je zo’n Maybach zou kiezen boven de Rolls.
reinier73 zegt
@vondudenstein: Misschien omdat men een Rolls te protserig vindt. Als ik het geld had zou ik ook voor de Maybach gaan; meer anoniem, goedkoper, zelfde of meer luxe.