Soms zit het mee. Soms zit het tegen.
Het formule 1 seizoen zit nu op de helft. We kunnen dus een balans opmaken. Hamilton leidt, terwijl Vettel de snellere auto heeft. Red Bull is overduidelijk nummer 3. Ferrari en Mercedes voorbij steken gaat absoluut niet, maar het gat met de andere teams is werkelijk enorm.
Tussen die tweede groep teams is het wel een stuk spannender geworden. Vorig jaar was Force India best of the rest, met Williams in het kielzog. Dat was ten dele te danken aan de geweldige motor van Mercedes. Dit seizoen zijn de rollen helemaal omgedraaid. De teams met de Mercedes-motoren hebben het erg zwaar. Dit terwijl achterhoedeteams als Haas en Sauber geregeld voor verrassingen zorgen. Diverse teams (met Mercedes-motoren, uiteraard) klagen steen en been dat het ‘niet eerlijk’ zou zijn. Günter Steiner, teambaas van Haas F1, heeft daar een mening over.
De Mercedes klanten moeten niet zeuren, ze hebben de afgelopen vier jaar een uitstekende motor gehad. Tijdens de eerste vier jaar met de V6 motoren moest je een Mercedes motor hebben om mee te kunnen doen. Anders was je nergens. Nu heeft Ferrari de betere motor en is er ineens kritiek. Ik ben er in elk geval erg blij mee!
Volgens sommigen is er nog een reden waarom Haas het ineens zo ontzettend goed doet. De Formule 1 auto van Haas zou namelijk te veel lijken op die van Ferrari. Steiner zegt er het volgende over.
We hebben een goede relatie met Ferrari waardoor we een goede motor hebben, alsmede een transmissie en de ophanging. We hebben niet de middelen om die onderdelen zelf te ontwikkelen en fabriceren. Er is niets illegaals aan.
Als mensen mij drie jaar geleden zei dat we mee zouden doen voor de vierde plaats, zou ik er hard om lachen. En toch, we staan er nu.
Haas staat op dit moment vijfde, achter Renault. Dat is deels te wijten aan Grosjean, die vaak op veelbelovende posities uitviel door een persoonlijke fout.
Breinstein zegt
En geef hem eens ongelijk.
torsen zegt
Ah… de formule 1 klantenteams.
Snapte al niet zo goed wat Mercedes klanten te zeuren zouden hebben.
jenzen zegt
@torsen: Dat was wel duidelijk met een F1 auto als plaatje toch? Of dacht jij dat het een c180d met een AMG pakketje was?;)
torsen zegt
@jenzen: Ik las de titel en toen dacht ik ‘wat hebben Mercedes klanten te zeuren?’. Klikte toen op de link, scrollde naar beneden, en zag de foto.
Toen typte ik:
“Ah… de formule 1 klantenteams.
Snapte al niet zo goed wat Mercedes klanten te zeuren zouden hebben.”
ikleesookoverautos zegt
@torsen: precies mijn gedachte.
Robert zegt
Ik vind de prestatie van Sauber ‘onder de vlag van Ferrari’ nog veel imposanter. Van armetierige rode lantaarndrager met overjarige Ferrari-motor en nul geld om de auto nog te ontwikkelen, tot middenmoter met imposante naamsponsor, een puike Ferrari-aandrijving en een zeer getalenteerde coureur binnen de gelederen die er bij tijd en wijle ook nog eens méér uit lijkt weten te halen dan dat er voor mogelijk werd gehouden.
hoofd zegt
@RRRobert: ze hebben toch allemaal een middenmoter?
Ram-G-maN zegt
@hoofd: *middenmotor
dmk94 zegt
@automotivedesigner: nee het is toch echt middenmoter als in iemand die zich in de middengroep bevindt
Ram-G-maN zegt
@hoofd: *middenmotor
cloverleaf zegt
@hoofd: gehehehe
87sandyd zegt
@RRRobert: Klopt, en nu hopen dat Leclerc ook nog een beetje gaat presteren…
lippie zegt
Ik vind het leuk voor Hamilton dat de algemene mening is dat de Ferrari beter is. Als hij dan wint zit niet iedereen te blaten dat zelfs een aap nog zou winnen in een Mercedes. Nu ligt het overduidelijk aan zijn eigen kwaliteiten.
cloverleaf zegt
@lippie: correct. Vettel valt toch wel door de mand. Snap zn status niet zo binnen ferrari
Dimglor zegt
@lippie:
Inderdaad…
Hamilton is wereldkampioen geworden omdat hij telkens het beste materiaal heeft…
Maar dat Vettel 4x op rij wereldkampioen is geworden omdat Red Bull de beste wagen had op dat moment hoor je minder zeggen… die is er geraakt “op talent”…
Is altijd een combo van beide uiteraard.
En nu zullen er wel zijn die gewoon zullen zeggen dat Hamilton “geluk” heeft…
Ah, je begrijpt wel… er zal altijd voer voor discussie zijn ?
Edge zegt
@lippie: Hamilton roept áltijd dat de concurrentie beter is, of dat nou daadwerkelijk zo is of niet. Hij houdt blijkbaar niet zo van de druk
sportevo zegt
Ik heb nergens gelezen dat er kritiek vanuit Williams en Force India zou zijn.
Volgens mij hebben deze teams hun (gebrek aan) snelheid maar aan zichzelf te wijten dan aan Mercedes. Die motor is nog steeds beter dan de Renault en Honda.
Williams heeft 2 rijders van een laag niveau + een slechte auto en Force India heeft financiële problemen wat de ontwikkeling belemmerd.
Batsgeit zegt
Het is niet helemaal waar dat Vettel de snellere auto heeft. Eigenlijk is het om de race stuivertje wisselen; zo was de Mercedes in Australië, Spanje, Oostenrijk (voor de dubbele DNF) en de natte kwalificatie in Hongarije dominant, terwijl de Ferrari in andere races onaantastbaar was.
Williams gaat volgend jaar met de versnellingsbak en achterwielophanging van Mercedes rijden, dus die moeten sowieso niet zeuren.