Het Duitse Kicherer houdt zich bezig met tuning. In dit geval hebben ze de Mercedes SL600 Biturbo als basis genomen voor het K60 EVO pakket. De SL EVO krijgt daardoor 605pk met een heleboel carbon! De maximumsnelheid is 350 km/u.
De standaard 517 pk is door Kicherer opgekrikt naar 605 pk, dat komt verdomd dicht in de buurt van de SL 65 AMG (612 pk). Het is mij echter niet helemaal duidelijk of er nu chiptuning aan te pas is gekomen of dat ze ook aan de motor hardware vervangen hebben.
Belangrijk onderdeel van het pakket is de EVO-carrosserie kit, welke voornamelijk bestaat uit een heleboel koolstof (carbon). Andere noemenswaardigheden zijn de diffusor achter, 20-inch sloffen en de optische tuning (via autoblog.it).
Jurgen zegt
SLR killer in spé :)
Zou hij 370-400 kunnen halen onbegrenst ?
stefan zegt
ben ik de engiste als ik zeg dat ik de neus met dat carbon echt heel lelijk vind?
Fova' zegt
ik vind hem wel lelijk hoor net of hij nog gecamoufleerd is ofzo. misschien ander kleurtje??
Klassiekerrally zegt
Het lijkt wel een schadebak die nog gespoten moet worden.
Zou ‘m best even op de staart willen trappen, maar alleen a) met het dak gesloten en b) als ‘ie ‘privacy glass’ heeft…
Spuuglelijk!
JANUS zegt
@Stefan.
Nee. Absoluut niet !
Klassiekerrally zegt
@stefan:
enigste = leukste
Of je dat bent? Kweenie, ken je niet ;)
Rick dos zegt
@stefan
Nee hoor! :)
Ik vind de achterkant daarintegen er wel bruut uitzien…zonder die two-tone dat dan weer wel!
Autofreak zegt
Ik vind het wel bruut staan zo :)
slk55 amg zegt
ik vind het zo jammer dat de SL zo vaak word vorzien van een slr/slk neus, dit vind ik niet bij de sl staan. al dat carbon maakt de auto wel een stuk lichter, maar hij word er niet mooier op. Ik vind de mercedes sl een prachtige auto, en 605 pk en een top van 350 km/h is natuurlijk ook fantastisch, wel jammer dat ze ook niet even de tijd hebben genomen, om een mooie body kit te ontwerpen.
Franqie zegt
Gewoon helemaal in het zwart zou die dr al een stuk beter uitzien…
Rick dos zegt
Laat ik een andere vraag stellen (knuppel in de bekende hoenderhok).
Ik begin de prestaties van de Veyron niet meer zo spectaculair te vinden. Dat hij 400km/u gaat is spectaculair natuurlijk! Dat begrijp ik!
Alleen als ik zie dat deze SL met 605pk een top bereikt van 350km/u en dat bijv de Mclaren F1 het “maar” met een ongeblazen V12 6.0l met 627 pk moet doen en daar een top van 386km/u uithaalt. Dan is het toch weinig wat een Bugatti met 1001pk doet?!
Of is dit gewoon te kort door de bocht en mis ik gewoon iets in mijn verhaal?
stefan zegt
En dat cerbon van binnen wel mooi maar het is gewoon platic dus dan kan je net zo goed een opel kopen
iceman zegt
zo dat ziet er wel vet uit dat carbon ,ik vind hem wel bruut zo .topauto
stefan zegt
en sorry van de type fouten me toetsenboard is een beetje kapot!
JLJ zegt
@RIck Dos
Dat is inderdaad een beetje kort door de bocht. 350 of 400 is een groot verschil. In die contreien heb je iets van 8 pk per extra km/u nodig, dus daarmee is het verschil in vermogen al verklaard. Ook is de Veyron eerst ontworpen, en daarna geschikt gemaakt voor 400 km/u. Zeker bij de McLaren F1 is dat andersom gebeurd.
Sander zegt
Opzich heeft dat carbon wel wat omdat je weet dat het carbon is. Liever had ik toch een andere kleurenstelling gezien.
Alfaxa zegt
Dik
thomas zegt
nee de 350 is echt ze top anders staat er ten eerste 350 begrenst en ten 2de de sv 12 met 730 pk de sl versie wel te verstaan, doet 362 onbegrenst en is op 350 begrenst dus harder dan 250 gaat deze niet 350 sorry maar dat is hard genoeg gek!!
sacha zegt
Ik geef dan toch de voorkeur aan de Brabus SV12:
Ik hou best wel van een beetje ordinair, maar ze moeten niet gaan overdrijven!
Bart v K zegt
Die tunerts moeten een kappen met dat duo penotti/ two tone gezeik!
Rick dos zegt
@JLJ
Zo´n vermoeden had ik al…. ;)
Maar dan nog, als we even van jou gegeven uitgaan en stellen dat we 8pk per km/u nodig hebben, dan zou de Mclaren toch een veel sterker staaltje van techniek zijn dan de Veyron?!
@Sacha
Wat is hier ordinair aan? Dit is toch gewoon beeldschoon!
Of is voor mij beeldschoon wat voor jullie ordinair is?! OMG! Ben ik dan toch een sjonnie?! :)
Nismo zegt
@Sacha idd liever de Brabus, alleen dan moeten ze wel even de stickerts op de motor goed draaien, betaal je zoveel geld en kunnen ze niet eens de stickers normaal op plakken :D. Toch wel zo mooi, een naar elke kant……….oh ik ben erg :p:p
sacha zegt
“Beeldschoon” is nu niet het eerste wat in me opkomt als ik dit zie:
Wouter zegt
@ Rick
De luchtweerstand neemt toe met het kwadraat van de snelheid. Dus om 400 km/u te halen, heb je 30% meer vermogen nodig dan om 350 km/u te halen.
Om de McLaren F1 400 km/u te kunnen laten, zou dus theoretisch 815 pk moeten volstaan (als hij tegen dan niet gaan vliegen is).
Echter, de luchtweerstand wordt ook sterk bepaald door de weerstandscoëfficient. Om ervoor te zorgen dat een wagen niet gaat vliegen, moet er voldoende downforce gecreërd worden. Hierbij wordt luchtweerstand gebruikt om de wagen tegen de grond te drukken (bv. door een spoiler). Vermoedelijk zal de downforce van de Veyron veel groter zijn dan die van de McLaren, waardoor de Veyron meer pk nodig heeft om 400 km/u te halen.
Alle aanvullingen en correcties op mijn heropfrissing van natuurkunde zijn uiteraard welkom.
sacha zegt
Zoek de verschillen:
Franqie zegt
@ sacha: Whahaha, ik lig hier echt dubbel. De neus deed me ook al ergens aan denken, nu weet k t weer :)
Markus zegt
Hahahaha! Wel een belediging voor Gonzo hoor. Rockstar.
Ben het helemaal met Sacha eens, Brabus baby! Schitterend!
Rick dos zegt
@sacha
Ik denk dat we een misverstand hebben. Ik dacht dat je met je opmerking “ordinair” doelde op de Brabus en die vind ik persoonlijk beeldschoon! ;)
@Wouter
Thanks! En natuurlijk ook JLJ. Het lijkt me wel duidelijk zo……er blijft echter nog wel wat twijfel…….maja dat zal wel aan mij liggen, de grote eigenwijs! :)
olibier zegt
hihi mooi is ie niet maar ook niet lelijk als je die motorkap zou spuiten of vervangen is ie weer in orde :D
olibier zegt
ohja ik houd ook wel meer van da amg of btrabus versie:D :p
p. zegt
mooi ding alleen hij moest een kleur zijn ja.. maar als je hem in het echt zou zien rijden dan kijk je hem toch wel even na denk ik.
911 zegt
lelijk bodykit en smerig two tone
spuit hem gewoon zwart.
Je krijgt bijna medelijden met rijke patsers en sjonnie’s, zo veel keuse is er.
integrale zegt
mooie Carboncedes…behalve de kleur,
@ p. helemaal mee eens.
Thom zegt
pffffffff wat ordinair zeg!
hij is gelukkig wel snel jammer dat hij begrenst is…
Fosch zegt
@ Stefan EN Rick Dos Uh : enige!!
en @ Janus: Dat jij hier nou niet op reageert!!!!!!!!!!!
Fazzz zegt
iedereen loopt te zeiken dat hij lelijk is of dat het linker spiegeltje iets hoger zit dan de rechter, ik zeg maar wat, maar wat als Kicherer gekozen heeft voor gewichtsbesparing en zodoende carbon onderdelen gebruikt om van deze auto een soort van raket te maken :)
tsssss
Jan-Jaap-Karel-Kees zegt
Ehm de naam klopt wel, Kitscherig
Maar dit is wel erg fout.
Maar de vraag is of je omkijkt als hij langs komt om te kijken hoe mooi die wel niet is of om te lachen hoe belachelijk hij eruit ziet…
C8 Competizione zegt
Doe me inderdaad ook maar een brabus… al lijkt me 612 pk in een sl65 AMG ook niet mis. erg lelijk die carbon motorkap, maar de kofferklep is erg extreem.
japie zegt
tja meisjes met teveel make up worden er ook niet mooier op… als je begrijpt wat ik bedoel. :S (tenzij je van schilderijtjes houd?)
JANUS zegt
@Fosch.
Whahahahahahaha. You got me ;-)
(Ik wil niet altijd betweterig overkomen vriend !)
Rick dos zegt
Uh, ik heb “enigste” toch niet gebruikt?! En als ik daar al op ga reageren dan kan ik ook op mezelf reageren en zo kan ik nog op vele andere reageren!
Het is toch duidelijk wat Stefan bedoeld.
Johannes zegt
Leuk Wallenautootje.
Rikus zegt
Naja.. Tegen alle meningen in vind ik het tog wel wat hebben.. maar dat zal wel komen omdat ik door het lelijke zwarte carbon heenkijk.. Carbon is namelijk te spuiten.. en als je alles in één kleur zou hebben zou het er denk ik nog wel redelijk uitzien.. ik zou het carbon zeker laten spuiten.. Die SLR neus zou ik nou niet direct gedaan hebben.. maar goed.. ik denk dat het wel bij een beetje chiptuning blijft.. volgens mij valt er met een beetje hardware tog wel meer uit het blok te halen..
mercedes g 55amg zegt
vind heel spijtig dat sl en de slr altijd gemengt worden vindt sl prachtig maar dit is toch wel een auto verkrachten
Klassiekerrally zegt
@ Rick dos: ’tuurlijk, het was ook niet zo serieus bedoeld hoor :)
Rick dos zegt
@Klassiekerrally
Oh phew! Was al bang dat ik weer Nederlandse lessen moest gaan volgen!………nou ja kan nooit kwaad natuurlijk……. ;)
Deon zegt
Spuit deze auto in de kleur van die CLS een paar artikelen verderop, en je hebt toch wel een érg mooi ding!
En ik heb even rondgekeken op de site van Kicherer, en die vermogensstijging hebben ze behaald door “geänderte Motorsteuerung”… in goed “Nederlands” Chiptuning dus!
JANUS zegt
@Rick dos.
Fosch is een collega van me.
Ik sta op de zaak kennelijk nogal bekend als een zeikerd (of is het nou een zijkerd ?!) :-D
BMW Freak zegt
Vind de achterkant zeer bruut, maar de voorkant dan weer wat mank. Maar ja, de motor en de kwaliteit liggen natuurlijk zeer hoog
Rick dos zegt
@JANUS
Aha! ;) Wil je hem trouwens doorgeven (als die al niet meekijkt natuurlijk! :) ) dat mijn woorden nogal heel serieus overkomen, maar dat dit niet de bedoeling is/was…….en het is volgens mij zeikerd, want je lEId je plasser om te zEIken….. :)
JANUS zegt
@Rick dos.
Heus, dat weet hij. (Zijn er dan mensen die jou uberhaupt serieus nemen ? ;-) )
Enne…….Geloof me, mijn plasser heeft af en toe ook flink te lijden ! (Sorry Oul@, alweer off topic.)
Rick dos zegt
Oké Janus…to much information for a grown, hetrosexual adonis like myself to stomach….. ;)
slk zegt
Gewoon een heel lelijke auto. Een sl moet je gewoon origineel houden.
Merc. Pordon zegt
Vindt alleen die neus wel vet. a la SLR verder jah die kleuren zijn niet mooi
Turbo zegt
Voor degene die zijn SL op een Opel Calibra wil laten lijken van de achterkant, alleen dan sneller.
Citrofiel zegt
’t ziet er niet uit. Zoals Klassiekerrally al zei: het lijkt net een schadebak.
CSL zegt
Ik vind hem persoonlijk goed gelukt. Nu nog de zilver gedeelte zwart spuiten.
Die Mclaren neus vind ik ook gewaagd en mooi.
auto-maat zegt
goed, en nu weer verder met het nieuwe model.
Piet zegt
Wil maar een ding hierover zeggen: mijn opa heeft ook een Mercedes
Beemer zegt
Tja, wat zal ik er van zeggen, ze blijven maar pogingen doen om een mercedes mooi te maken. gaat ze NOOIT lukken… afschaffen die troep
marc zegt
How to fuck up a genuine beautifull car. Schande
Chroombumper zegt
C A L I B R A !
zeker op de bovenste foto.
Floef zegt
strak strak , alleen ik vind dat dat zwarte weg moet;)
Marnix zegt
Zo een schaakbord! Waarom niet volledig in carbon?
911 zegt
@ Marnix
dat zou te stijlvol en te mooi en te onopvallend zijn.
En dat willen de potentiele patserbak kopers niet.
911 zegt
het is namelijk niet de bedoeling dat ie mooi wordt ;)
want daar houden SJONNIES niet van
team-mclarenf1 zegt
hij is egt vet maar de achtervleugel mis ik
taunuscossie zegt
Haahaha, best zielige reacties eigenlijk, dat het Carbon te zien is, is puur gedaan om te laten zien, wat er allemaal van carbon is gemaakt!!!, de koper van de auto, mag zelf kiezen of hij het wil laten spuiten, of niet!!, en de vergelijking, van, het is toch maar plastic dus kan beter een Opel kopen, die weet dus echt niet wat carbon is, en waar hij het over heeft!!, vind hem zelf erg gaaf, en zou de rest van de auto wel zwart spuiten, of helemaal, en dan is hij echt gaaf, hoeveel van die tupperware auto,s rijden er wel niet rond??, met van die grote spoilers, en skirts, noem maar op, DAT vind ik dus lelijk!!
sky zegt
EENS EEN TAXI BLIJFT EEN TAXI