Mercedes kibbelt alweer met Red Bull over de impact van de straf die de FIA uitdeelt aan het team van Max.
En daar was ‘ie dan eindelijk, de straf die al een tijdje boven het hoofd van Red Bull hing nadat bekend werd dat de renstal het budgetcap had gebroken. Sinds de Grand Prix van Singapore zong het al rond in de paddock dat bulli de regel gebroken zou hebben. Echter had de FIA bewust in het ongewisse gelaten wat daar nu de penalty voor zou zijn. De meest tot de verbeelding sprekende mogelijkheid was natuurlijk dat Hamilton alsnog zijn zevende titel zou pakken…
Dat achtten de meesten echter al niet waarschijnlijk. Het blijkt dan ook uiteindelijk ‘mee te vallen’. Red Bull krijgt een boete van 7 miljoen Dollar en mag tien procent minder tijd gebruiken aan het ontwikkelen van de auto in de windtunnel en de SIM. Nu is het echter een beetje afhankelijk van wie je spreekt om een oordeel te vellen over of dat nu echt meevalt of niet.
Als je het Red Bull teambaas Christian Horner vraagt, dan is het een ‘draconische’ straf die het team wel een halve seconde per ronde kan kosten. Echter is Andrew Shovlin, al sinds de dagen van BAR deel van het meubilair op Mercedes’ thuisbasis Brackley, het daar niet zo mee eens. Volgens Shovlin is de ‘penalty’ vergelijkbaar met de reductie in ontwikkelingstijd als je een plekje hoger eindigt in het WK als team. In plaats van een halve seconde, beweert Shovlin dat het verschil ongeveer twee tienden zal zijn, op zijn best:
It’s not as big as the penalty if you are positioned two places higher. So I think describing it as draconian is an exaggeration. Reducing the number of runs does limit your freedom in developing a concept, but we’re in reasonably well explored regulations now. You definitely need to be more efficient but if it were half a second, which I’d heard mentioned, then a team at the back of the grid would have over a three-second advantage to one at the front and that simply isn’t the case.
Andrew Shovlin, denkt er al aan om zelf ook maar de regels te breken
Misschien maar eens kijken of er volgend jaar meer teams boven het budgetcap zitten dus…
harrie zegt
Gelukkig heeft er echt helemaal niemand voorspeld dat het invoeren van een budgetcap tot eindeloze discussies zou leiden.
rwdftw zegt
De meest tot de verbeelding sprekende mogelijkheid was natuurlijk dat Hamilton alsnog zijn zevende titel zou pakken…
Die zevende heeft hij al. Er had achtste moeten staan denk ik.
potver7 zegt
Zullen we niet gewoon eens gaan racen? Wat een eindeloos gezever zeg…
Dit kost zooooveel tijd, en die snelle managers roepen altijd dat tijd geld is, dus hoe zat dat ook alweer met die budgetcap?
iamthestig zegt
Als alle partijen ontevreden zijn heb je waarschijnlijk een goed compromis gevonden.
kniesoor zegt
Graag een hele dikke vette streep onder dit verhaal. De FIA heeft besloten, de straffen zijn uitgedeeld, het boek is dicht, einde verhaal, mond dicht en doorrrrr.
sportevo zegt
Men heeft het ook nog steeds over Silverstone en ook daar is een straf voor uitgedeeld maar gaat men er nog steeds over door.
mashell zegt
En het vermeende sjoemelen met de brandfstofinspuiting van Ferrari daar etteren de fans van de concurrenten ook maar over door.
kniesoor zegt
@sportevo & mashell: Jullie hebben absoluut gelijk. Hoog tijd, dat ook dié ouwe koeien voor eeuwig en altijd begraven worden, je wordt sch..tziek van dat ellenlange gezever over telkens hetzelfde. Het voegt helemaal niets toe aan het hier en nu, dus opbokken met die ongein. Maar vrees, dat het vergeven hoop is . . .
flyerbunch zegt
Horner zei dat hun windtunnel in een bunker (beschermd gebouw) zit van de 2e WO en lang niet zo modern is als die van de concurrentie. Ze krijgen de temperatuur en omstandigheden minder gemakkelijk in de juiste omstandigheden dan de rest. Die wispelturigheid maakt hen vatbaarder voor minder windtunnel tijd. Ps: Het schijnt dat Toto nu probeert een onderzoek ivm lek bij de FIA tegen te houden. Rao (ex assistent van Toto) zou daar iets voor tussen zitten wat een eventueel nieuw schandaal veroorzaken.
sportevo zegt
Klopt niet helemaal. De tunnel is in de jaren 50 gebouwd door de RAE om militaire vliegtuigen voor de koude oorlog te ontwikkelen. Het probleem is dat ze de juiste windsnelheid niet makkelijk kunnen behalen en dat kost tijd.
Ze wilden overigens begin dit jaar een nieuwe windtunnel bouwen op hetzelfde terrein waar de fabriek ook staat in Milton Keynes. Maar of dat al in gang gezet is weet ik niet.
mashell zegt
Dat klinkt een beetje als wij zijn zo zielig… Maar ze gaven teveel geld uit op een toch al absurde som van 145 miljoen waar motoren en Max Verdiener niet eens mee gerekend zijn. Nuchter beschouwd moet meneer Horner zich dan gaan afvragen of hij het geld wel aan de juiste dingen heeft uitgegeven
mark997gt3 zegt
Achtste titel voor Lewis wordt er bedoeld in artikel. Hij heeft er al zeven.
mrbakerfield83 zegt
Het zou handig zijn geweest als in de regelgeving had gestaan wat de consequenties zijn wanneer een team de budget cap overschrijdt. Dat is niet het geval, ze hebben allemaal lopen slapen. Dan moet je daar achteraf niet over klagen. Typisch Mercedes, wat een vermoeiend team is dat zeg…
sportevo zegt
Red Bull is een lekker team met hun gedreig de F1 te verlaten en hun houding alsof ze juist enorm slachtoffer zijn terwijl ze gewoon schuldig zijn aan het overtreden van een regel.