Wegens gebrek aan succes niet verlengd: Mercedes en hun abonnement op auto’s was niet wat het merk ervan verwachtte.
Een auto bezitten: het is niet voor iedereen weggelegd. Vandaar dat autodelen steeds meer een ding wordt. Wij hebben hier leaseauto’s, maar in de VS is dat minder normaal. Daar moet je auto’s betalen of financieren door bijvoorbeeld lenen. Zo simpel als een maandelijks bedrag overmaken is nog niet gemeengoed.
Abonnement
Mercedes had een oplossing: een abonnement. Dan kan je je auto gewoon maandelijks betalen. Maar dit maakt deelauto’s ook makkelijker. Het grote voordeel van een abonnement is namelijk dat je maandelijks kon kiezen welke auto je wilde. Normaliter aan een C-Klasse genoeg, maar in het weekend even eropuit met een SL? Gaat uw gang. Meerdere merken boden dit al aan.
Niet het ei van Columbus
Toch lijkt het erop dat het auto-abonnement niet de oplossing is voor velen. De resultaten kunnen op zijn zachtst gezegd beschreven worden als tegenvallend. In ieder geval niet denderend genoeg om de volgende grote stap te zijn in mobiliteit. Mercedes trekt dan ook de stekker uit hun abonnement, net nadat de AMG-modellen de service hadden moeten redden.
Weinig vraag
In totaal maakten maar een stuk of honderd klanten gebruik van de service. Dat is wel echt heel weinig, helemaal als je je bedenkt dat het toch wel om meerdere jaren gaat. De zomer van 2020 is wanneer het doek volledig zal vallen voor het Mercedes abonnement.
Geleerd
Mercedes vindt de poging wel geslaagd vanwege nieuwe invalshoeken op een toch wel belovend concept. Zo heeft het merk nieuwe expertise op het gebied van online auto’s verkopen, iets wat in de toekomst waarschijnlijk belangrijk gaat worden. Ook zaten de mensen die interesse hadden in het abonnement van Mercedes onder de gemiddelde Mercedesrijderleeftijd (mooi Scrabble-woord) van 55 jaar. Deze verjongingskuur is ook goed voor het merk. (via Autonews.com)
grasvreter zegt
Het was ook belachelijk duur.
stationcar zegt
Auto’s delen, weer zo’n buzz dingetje wat achter het bureau bedacht en gehypet is maar waar nooit iemand om heeft gevraagd. Ophouden met die flauwekul, gewoon auto’s verkopen, werkt al decennialang prima, mensen veranderen niet zo snel.
kevertje zegt
Idd. deelauto’s, fietsen, scooters, steps – allemaal heel mooi en bedacht door een nieuwbakken yuppies die denken de maatschappij voortdurend te moeten herschrijven. De bedoeling is altijd hetzelfde, de ecologische voetafdruk verkleinen met concepten die verdacht veel op communisme lijken, het in vraag stellen van privé bezet en delen van alles. Helaas betalen die bedrijven zich blauw aan hoe deze dingen door het leven gaan en voortdurend totaal verminkt terugkeren of zelfs helemaal niet. Ik begrijp dat dit bij Mercedes wel een iets ander concept was, maar toch, moest het ook maar een beetje aangeslagen hebben en wat positieve getallen op de balans gebracht hebben waren ze er nooit mee gestopt.
potver7 zegt
@kevertje: zullen we auto’s ook maar opheffen dan? Heeft ook nooit iemand om gevraagd, nieuwbakken techneuten die die dingen in een schuurtje in elkaar knutselen en denken de maatschappij te moeten herschrijven.
berlinetta zegt
Wat is er mis met dat concept? Ik denk dat de meeste steden in de toekomst niet meer leefbaar worden als iedereen z’n eigen voertuigen wil hebben.
anders zegt
@stationcar: En terugrekenend betaal je gewoon extra voor de dienst ipv het bezit van een simpele (tweedehands) C-klasse. Dan maar geen SL in het weekend.
sprankel zegt
Die deelfietsen zijn gewoon gigantisch handig in grote steden, geen gedoe met taxi of OV en 24/24 7/7 beschikbaar zonder vertraging.
Er is een maar met dat soort platformen, het hele bureaucratische gedoe erachter, VISA vereist, account vereist, schoenmaat vereist en nee dan werkt het niet. Het moet snel en gemakkelijk zijn om eens even een deelfiets te nemen in een stad waar je nog nooit geweest bent, als daaraan voldaan is dan gaan die deelfietsen voor gek.
Er is altijd al vraag geweest naar deel auto’s, we noemen dat verhuur auto’s echter je moet dat op voorhand aanvragen, je blauw betalen en vervolgens bijbetalen omdat ze denken een krasje gezien te hebben. De vraag van de markt is er wel degelijk maar aan dezelfde voorwaarden, on the spot even beslissen een deelauto te nemen en zonder tussenkomst van een receptioniste halen en terug brengen.
Maar dit is Mercedes die dacht het beter te weten en met een gigantisch duur leasingcontract af te komen waar je geen deel auto krijgt maar gewoon een all in lease met wat meer mogelijkheden de wagen te wisselen op korte termijn.
Voor de rest, mensen veranderen idd niet snel maar je zit met een generatie die opkomt die geen zin heeft een wurglening aan te gaan voor een dak boven hun hoofd om ernaast nog een wurglening aan te gaan om net een dikkere auto te hebben dan de buurman. Die generatie moet niet van gedacht veranderen, die hebben nooit dat gedacht gehad van perse alles in bezit te moeten hebben, als het hun goedkoper uitkomt dat bezit uit handen te geven dan doen die dat gewoon.
Goed_Koopman zegt
@sprankel: Hou eens op met invullen van wat anderen willen. Praat voor jezelf en hou het daarbij. Wat een moeilijke diarree met aannames.
r3fl3x zegt
Doe eens lief. Hij zegt gewoon dat er ook groepen zijn voor wie delen helemaal niet nieuw of schokkend is. En daar heeft hij gewoon gelijk in.
Denkfout die steeds gemaakt wordt is dat ‘iets’ (auto delen, elektrisch rijden, Alfa 159, whatever) voor iedereen moet werken. Dat autodelen voor jou niet werkt wil niet zeggen dat niemand erop zit te wachten. Net zo goed als jij autodelen helemaal fantastisch vindt, dat niet wil zeggen dat het voor iedereen de oplossing is. In plaats van mensen afzijken die in een andere situatie zitten, zouden we moeten zoeken naar / vragen om maatwerk.
EnthousiaST220 zegt
@sprankel: idd. Een maat van me heeft zijn scriptie geschreven over deelauto gebruik en autobezit onder millenials. Daaruit kwam (helaas) scherp naar voren dat het gros van de millenials niets ziet in het bezitten van een auto. De factoren die jij beschrijft zoals de huizenprijzen en het gegeven dat die generatie over het algemeen zo dicht mogelijk bij het stadscentrum wil wonen dragen daaraan bij.
Berend zegt
Eens. Wanneer komt het zo ver dat ze hun huizen gaan aanbieden als kantoorruimte, terwijl ze zelf op kantoor verderop zit.
En die kantoorruimte ’s nachts, delen met de zwervers aub…
polak zegt
Vooral die k*t scooters die ze overal neerpleuren. Gek word je ervan.
E550 zegt
”Wij hebben hier leaseauto’s, maar in de VS is dat minder normaal.” Voor mijn gevoel wordt er een hoop meer geleased dan in NL.
tuutertuuter zegt
@e550: nee daar wordt auto op afbetaling gekocht, dus uiteindelijk (as je volledige lening betaalt) is de auto van jou .
berlinetta zegt
Dat ligt eraan wat je onder lease verstaat. Bij financial lease kan ik me voorstellen dat dat veel voorkomt in de VS.
arias zegt
Het was ook veelste duur. Voor dat zelfde geld wat je maandelijks aan kwijt bent. Sluit men wel een lening af om een eigen auto te bezitten
dare2think zegt
Men rijdt gewoon niet graag rond in de prullenbak/schuur/make-up studio/hobby/scheurijzer/rammelbak van iemand anders. Tijd dat enthousiaste antropologen dit gaan inzien.
smijsie zegt
Die eerste alinea klopt echt niks van. Het is in de V.S. al veel langer gebruikelijk om een auto te leasen dan hier. Voorwaarden verschillen zeker, maar volgens mij wordt die overeenkomst dan ook ‘gewoon’ met de leverancier gesloten. Niet dat je bij een derde partij een lening afsluit.
timowouters zegt
@smijsie: het feit dat je maandelijks betaalt, maakt het nog geen lease. In VS is financing van je auto gebruikelijk. Dat is ‘gewoon’ en lening. Auto wordt jouw eigendom welke je met geleend geld hebt gekocht.
Bij financial lease wordt je geen eigenaar en bij operational lease ook niet. Ander concept dus, maar alleen met maandelijkse betaling.
a_buis zegt
@timowouters: bij financial lease word je wel eigenaar maar is jouw vierwieler verpand aan de leasemaatschappij . Kan het ding dus ophalen (bezit verschaffen) als je niet betaald.
timowouters zegt
@a_buis: idd, mijn fout! Operational lease is in VS iig helemaal niet gebruikelijk.
berlinetta zegt
Nee, dit klopt niet. Er is geen sprake van een pandrecht bij financial lease. Financial lease houdt in dat je maandelijks een bedrag betaalt en aan het eind van de looptijd de mogelijkheid hebt om eigenaar te worden van de auto. Tot die tijd blijft het eigendom van de auto rusten bij de leasemaatschappij. Een pandrecht is niet nodig als zekerheid, want de leasemaatschappij heeft namelijk iets veel beters: het eigendom.
phevtreb zegt
@timowouters: bij financial lease wordt je wel eigenaar
berlinetta zegt
Ook dit is niet geheel juist. Bij financial lease heb je de mogelijkheid om eigenaar te worden, het is echter niet verplicht. Wil de leasemaatschappij de gebruiker verplichten om aan het eind eigenaar te worden, dan moeten ze opteren voor huurkoop.
Loek zegt
In de VS is het gebruikelijk om een lening af te sluiten en inderdaad: daar zijn ze goed in. Lease zoals wij het doen, een beetje hetzelfde als dit ‘abonnement’, willen ze juist niks van hebben. Als je eenmaal je betalingen hebt gedaan, is het ook van jou. Beetje dubbel: wel alles willen hebben, maar het niet kunnen betalen.
marco22 zegt
Het ene auto-abonnement is de ander niet. Bij Mercedes kon je op elk moment wisselen, dat is natuurlijk onbetaalbaar. Maar als jij een aantal keer per jaar kunt wisselen uit een selectie auto’s met vaste spec, waarom niet? Soms is de jaarlijkse afschrijving van een duur model in de eerste 2 jaar oid al net zo hoog als je abonnementsprijs per jaar…
ericd zegt
Je ziet anders genoeg deelauto’s. En zeker in een stad als Amsterdam, waar je vaak geen eigen P plek kunt hebben, kan het handig zijn. Maar zoals hierboven aangestipt, je kunt ook gewoon op een autoverhuurbedrijf afstappen.
Dutchdriftking zegt
Tja, voor lange termijn erg duur, maar af en toe een weekendje een SL500 huren lijkt mij niets vervelend.
TT225man zegt
Heb kort geleden een enquete vanuit MB gehad over dit concept, de vraagstelling hiervan deed al vermoeden dat ze niet wisten wat hier mee te doen.
Probleem is dat mensen niet nog een abonnement willen hebben dat nog vrij duur is ook, zeker als je maar af en toe een auto gebruikt. Als je heel vaak een auto gebruikt, kun je beter kopen (of leasen, dat is slechts een financieringsvorm, ondanks dat een voormalig US president hier continu anders wil beweren..) . Als je slechts af en toe een auto gebruikt, kun je beter een pay per use model kiezen, waarbij je alleen betaald indien je er gebruikt van maakt, en verder niet.