• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Mercedes kapt als fabrieksteam in de Formule 1?

Auteur: Loek, gepost 15 november 2019 om 20:07 – 58 Reacties

Mercedes


Dat zou een bijzondere verandering zijn.

Het team wat momenteel hoge ogen gooit in de F1 is uiteraard Mercedes. Het fabrieksteam van het gelijknamige automerk heeft natuurlijk het nodige geld te besteden en is dan ook een fabrieksteam. Dat betekent natuurlijk een hoop zelfstandigheid, maar het heeft ook nadelen. Voor Mercedes zelfs een paar. In een artikel van AutoBild over de toekomst van de F1 komen wat uitspraken van Ola Källenius, Daimler-CEO aan het licht.

De toekomst van Mercedes in de F1 is omstreden. Natuurlijk zou het team ook komend F1-seizoen weer een titel kunnen binnenharken, met natuurlijk Lewis Hamilton als sterspeler. Maar dat kost ook het nodige geld. En de Formule 1 staat op het punt om te veranderen. Om een paar redenen ziet Källenius geen geweldige toekomst voor Mercedes in de F1.

De grootste is dus geld. Er mag bespaard worden op de grote rol die Mercedes speelt in de F1. Maar ook de milieumaatregelen zorgen ervoor dat Mercedes niet voor eeuwig in de F1 wil blijven, maar bijvoorbeeld wil investeren in de door Källenius gaaf bevonden Formule E. Ten derde rust Mercedes voor een deel op het talent van Lewis Hamilton. Aangezien die op het toppen van zijn kunnen zit, gooit die vroeg of laat (en er is een kans dat het vroeg is) de handdoek in de ring. En dat is eigenlijk ook ten vierde voor het team. Het team is al zo lang dominant, is er nog een uitdaging te vinden in de sport? En ten slotte is 2020 het termijn waarin het zevende Concorde Agreement ten einde komt. Dit financiële akkoord zorgt ervoor dat vanaf 2020 de regelingen van de FIA, FOM en teams weer anders in elkaar gaan steken. En zo is er ruimte voor dergelijke harde veranderingen in teams.

Het resultaat is dat Mercedes volgens geruchten het stokje wil doorgeven. Iemand die genoeg geld kan bieden om het team in leven te houden en daarmee onder de Mercedes-naam de F1 in gaat. Wie dat is, dat weten we nog niet, maar de dagen van Mercedes als fabrieksteam zouden dan geteld zijn. Dat geeft Mercedes dan weer tijd en geld om flink te
investeren in Formule E en daar te domineren.

Met dank voor alle tips!

Ook interessant!

  • Officieel: Mercedes is géén Daimler meer
  • Drama voor Formule E
    Drama voor Formule E: Mercedes stopt officieel
  • boegeroep
    Video: Tactische meesterzet van Mercedes en Hamilton
  • BREEK: je dikke Mercedes is spoedig geen Daimler meer

Nieuwste artikelen

  • Waarom je ruiten beslaan en hoe je ze 10× sneller ontwasemt
  • Buitenkansje: koop deze unieke AMG op Marktplaats!
  • Gespot – De nieuwe Vanquish in het kwadraat
  • R8-bestuurder wordt bijna gespiest bij crash in Hendrik-Ido-Ambacht
FacebookTweetPinLinkedIn

daimler, Formule 1, Mercedes, ola-kallenius

Vorig bericht: « Hier, een spoiler voor je BMW E36 die drie keer de auto kost
Volgend bericht: Waarom deze Smart 55.000 euro kost »

Lees Interacties

Reacties

  1. w0o0dy zegt

    15 november 2019 om 20:15

    Gezien het feit dat Hamilton het heeft over een grote stoelendans zou het niet ondenkbaar zijn dat hij dit al met enige zekerheid weet en dus bezig is met een overstap.

    Login om te reageren
    • Breinstein zegt

      15 november 2019 om 22:41

      @w0o0dy: zou me niks verbazen als hij dan bij Ferrari uit komt

      Login om te reageren
    • rickthestig zegt

      15 november 2019 om 23:07

      @w0o0dy: Die gaat mee naar FE. Hij komt nogal “groen” over de laatste tijd

      Login om te reageren
      • Gulli zegt

        16 november 2019 om 10:13

        @rickthestig: Zou goed zijn voor de sport, zo’n grote naam is een mooi uithangbord. Dat grotere fabrikanten meedoen is leuk maar een hoop mensen kijken voor de coureurs.

        Login om te reageren
  2. w0o0dy zegt

    15 november 2019 om 20:17

    Het is namelijk niet waarschijnlijk dat een nieuwe eigenaar hetzelfde salaris wenst te betalen en er is dan ook eigenlijk geen zekerheid dat het team succesvol zal blijven…

    Login om te reageren
  3. str8six zegt

    15 november 2019 om 20:17

    Lijkt me goed.

    Login om te reageren
  4. maarteno zegt

    15 november 2019 om 20:24

    eeehh duhh waarom denk je dat McLaren weer met Mercedes motor gaat rijden…

    Login om te reageren
    • toniominestrone zegt

      15 november 2019 om 21:09

      @maartenoosterbaan: Daarom moet Verstappen ook snel richting Mc Laren.

      Login om te reageren
      • Stefje zegt

        15 november 2019 om 21:22

        @toniominestrone: waarom? Straks heeft merc de focus er niet meer op, worden ze achterhaalt door Renault oid. Nee blijf lekker bij RB.

        Login om te reageren
        • Breinstein zegt

          15 november 2019 om 22:43

          @stefje: Mercedes-AMG F1 bestaat uit 2 bedrijven, 1 voor de bouw van de motoren (die dus ook al in de jaren ’90 bestond) en 1 van het raceteam. Kan me best voorstellen dat ze de tweede droppen en de eerste in stand houden.

          Login om te reageren
        • toniominestrone zegt

          16 november 2019 om 05:57

          @stefje: Ik durf er een wedje op te leggen dat de komende decennia er eerder een Mc Laren de titel wint dan RBR, Mercedes gaat zich (noodgedwongen) richten op de formule E, motoren zullen er geleverd worden onder een ander label, bv Ilmor.

          Login om te reageren
  5. caspart zegt

    15 november 2019 om 20:25

    Ik denk het wel met vega Lewis als initiator, die gaan hardcore wereldverbeteraar worden met zichzelf op de voorgrond.

    Nu nog de piemel eraf zodat we gendernutraal zijn en mercedes is 2021 proof.

    Login om te reageren
    • vaakbenjetebang zegt

      15 november 2019 om 20:27

      @caspart: Dat Mercedes een ster heeft is bekend, maar een piem0l…?

      Login om te reageren
    • dunhozzie zegt

      16 november 2019 om 12:59

      @caspart: Mercedes was toch de DOCHTER van? ;-)

      Login om te reageren
  6. hingenine zegt

    15 november 2019 om 20:25

    Dat vermoeden had ik pas al toen McLaren aankondigde dat Mercedes hun motoren zou gaan leveren per 2021.
    Dat in combinatie met de grote wijzigingen in de regels en met name de komst van de budget cap, denk ik dat Mercedes de handdoek in de ring gooit als fabrieksteam en zich op de Formula E gaan richten.

    Zou er dan toch weer een McLaren-Mercedes komen?

    Login om te reageren
  7. thomassnelweg zegt

    15 november 2019 om 20:37

    Formule e is geen reet aan. Met of zonder ster.

    Login om te reageren
    • dwfc zegt

      15 november 2019 om 20:48

      @thomassnelweg: En toch zal dit op termijn de enige overblijvende formule zijn. De elektrificatie van auto’s zal de fabrikanten doen desinvesteren in atmosferische motoren.
      Logisch toch, als het Paretto principe van toepassing is in de verkoopaantallen is het einde verhaal om in atmosferische motoren research en investeringen kosten te budgetteren.

      Login om te reageren
      • karaya zegt

        16 november 2019 om 12:48

        @dwfc: Vijftig jaar geleden hadden ze dat idee met vliegende auto’s.

        Heb jij al een vliegbrevet?

        Login om te reageren
    • bobje zegt

      15 november 2019 om 20:54

      @thomassnelweg: wen er maar aan…. alles gaat straks elektrisch tenzij waterstof doorbreekt

      Login om te reageren
      • katoenboer zegt

        15 november 2019 om 21:04

        @bobje: want waterstof is natuurlijk niet met een elektromotor.

        Login om te reageren
        • bobje zegt

          15 november 2019 om 21:18

          @katoenboer: begrijpend lezen is inderdaad lastig ?

          Login om te reageren
          • katoenboer zegt

            15 november 2019 om 21:31

            @bobje: heeft er niks mee te maken. Ik probeerde te zeggen dat formule e dan nog steeds hetzelfde blijft met of zonder doorbraak van waterstof.

            Login om te reageren
            • bobje zegt

              15 november 2019 om 22:17

              @katoenboer: ik denk dat als waterstof verantwoord geproduceerd kan worden, er kort daarna afscheid genomen kan worden van die idioterie die elektrisch rijden heet.

              Login om te reageren
              • rallybanally zegt

                16 november 2019 om 06:59

                @bobje: misschien moet je eerst even Googlen hoe waterstof aandrijving werkt. ;)

              • siebren zegt

                16 november 2019 om 08:29

                @bobje: Een waterstofauto heeft ook een elektromotor. Waterstof wordt in een brandstofcel omgezet in elektriciteit wat vervolgens naar de motor gaat.

              • karaya zegt

                16 november 2019 om 12:46

                @siebren: Dat kan maar het hoeft niet. Klok klepel etc.

              • siebren zegt

                16 november 2019 om 13:41

                @karaya: Geloof mij maar die waterstofverbrandingsmotor gaat er in een personenauto niet meer komen

              • monaco zegt

                16 november 2019 om 08:59

                @bobje: Dat is wel duidelijk he, alle grote merken gaan voor elektrisch en de infrastructuur is daar reeds voor aanwezig. Waterstof maakt geen kans.

              • katoenboer zegt

                16 november 2019 om 14:53

                @bobje: en dan waterstof in combinatie met een verbrandingsmotor? Zijn we weer terug bij af.

      • spylegion zegt

        16 november 2019 om 13:31

        @bobje: Mwoah;

        https://www.esa.int/Science_Exploration/Human_and_Robotic_Exploration/A_new_type_of_fire_the_fuel_of_the_future

        Metaalpoeder
        Omdat;
        “Despite all the progress with electric cars, the energy efficiency compared to a traditional petrol-based car is less by a factor of a hundred,” says ESA’s Antonio Verga who is leading the sounding rocket experiments, “if we want to keep the range and power of road transport then we need to look for alternatives.”

        Login om te reageren
    • seicilindri zegt

      16 november 2019 om 06:39

      @thomassnelweg: nee ik zal nooit wennen aan Formule E. Dan liever niks. De F1 heeft al een enorme stap achteruit gedaan met de moderne bromfiets motortjes. Het is niet voor niets dat ze de demo’s overal ter wereld nog met de oude motoren geven. Ik weet: die demo auto’s moeten 4 jaar oud zijn maar dat zijn de hybride motoren tegenwoordig ook

      Login om te reageren
      • woudloper zegt

        16 november 2019 om 07:05

        @seicilindri: ook simpeler te gebruiken die oudere auto’s. Voor die nieuwe heb je 30 man nodig

        Login om te reageren
  8. Edge zegt

    15 november 2019 om 20:48

    Leuk hoe twee berichten, beide van een betrouwbare bron, elkaar volkomen tegenspreken. Philip Horton, journalist van Motorsport Week tekende eerder vandaag nog het volgende op uit de mond van Mercedes: “Mercedes says the media value of being in #F1 is “north of 1bn Euros per year… and the costs that we would not like to disclose publicly are probably surprisingly low because… you both have a cost side and revenue side in F1, so as we sit here today we’re committed.” Dat klinkt toch niet bepaald als een “ja, we gaan misschien weg” of “we twijfelen nog”

    Login om te reageren
  9. gallardogt zegt

    15 november 2019 om 20:50

    Formule E zou helemaal los kunnen gaan met permanent inductie-laden zonder zware accu’s net als Carrera Servo. Dan stappen Lewis met Max gelijk over naar de nieuwe koningsklasse.

    Login om te reageren
    • seicilindri zegt

      16 november 2019 om 06:44

      @gallardogt: ja hoor. Is ook bijna hetzelfde. Je Carrera baantje of tig circuits en straten in de wereld, vaak in de binnenstad die helemaal moeten worden opengebroken om de peperdure technologie erin te leggen. Dat gaat gebeuren…..

      Login om te reageren
    • monaco zegt

      16 november 2019 om 09:00

      @gallardogt: Dat zou echt zo vet zijn. En dan zonder bestuurders een eeuwig durende race ?

      Login om te reageren
    • karaya zegt

      16 november 2019 om 12:50

      @gallardogt: Carrera Servo, in theorie heel leuk in de praktijk het grootste kutsysteem aller tijden. Slepertjes!

      Login om te reageren
  10. Hubert zegt

    15 november 2019 om 20:56

    Iets voor Elon Musk?
    Gewoon stiekem een electrische auto inschrijven met motorgeluid uit de speakers.
    Zou wel gaaf zijn.

    Login om te reageren
    • hingenine zegt

      15 november 2019 om 21:23

      @hubert: Haas/Tesla F1-team.

      Als ze maar wel Günther Steiner aanhouden als team principal.

      Login om te reageren
  11. HZW zegt

    15 november 2019 om 21:40

    F1 is op sterven na dood.
    Mercedes als fabriek team is nog niet zeker, Renault is ook nog niet zo zeker, en Honda als motor leverancier ook niet, das ze door gaan.
    F1 zou zomaar over kunnen zijn na 2020.

    Login om te reageren
    • mpgc zegt

      15 november 2019 om 22:22

      @HZW: wel eens gehoord van de Cosworth DFV motor?

      Login om te reageren
    • karaya zegt

      16 november 2019 om 17:43

      @hzw: Vergeleken met de Formule E blaakt de F1 van gezondheid.

      Login om te reageren
  12. HZW zegt

    15 november 2019 om 21:42

    Ook de DTM is op sterven na dood.

    Login om te reageren
  13. kempenaer zegt

    15 november 2019 om 21:49

    Ik mis het geluid van hoefijzers op de weg en de geur van paardenvijgen in de straten, waar is de tijd gebleven.

    Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      16 november 2019 om 10:03

      @kempenaer: yep en de rust van de trekschuit

      Login om te reageren
  14. rednasnamsob zegt

    15 november 2019 om 22:05

    @bassx

    Login om te reageren
    • bassx zegt

      22 november 2019 om 17:28

      @rednasnamsob: Dank je voor de notificatie en opheldering. Zakelijk zou Mercedes nog door kunnen gaan maar ze willen het gewoonweg niet. Voor mij zo klaar als een klontje.

      Login om te reageren
  15. mark997gt3 zegt

    15 november 2019 om 22:39

    Ze moeten er voor zorgen dat het geld eerlijker verdeeld wordt. Zo lang iedereen eraan verdiendt dan blijft het eeuwig doorgaan.

    Login om te reageren
    • woudloper zegt

      16 november 2019 om 07:07

      @mark997gt3: verdiendt
      ?????

      Login om te reageren
      • Erik zegt

        16 november 2019 om 17:14

        @woudloper: als je niet weet of het een d of t is dan is dit een mooie oplossing. Kan de lezer zelf kiezen ?

        Login om te reageren
  16. elemento zegt

    15 november 2019 om 22:56

    Hamilton en mercedes gaan stoppen. Men gaat reputatie niet weggooien

    Login om te reageren
  17. mashell zegt

    15 november 2019 om 23:23

    Hamilton gaat door tot hij meer wereldtitels heeft dan Schumacher. Ook Mercedes F1 gaat gewoon nog een paar jaar door. Uiteraard is de F1 op termijn een aflopende zaak en zal Mercedes er mee stoppen maar ze domineren nu nog zo gemakkelijk, dat is goed besteed marketing budget.

    Login om te reageren
    • karaya zegt

      16 november 2019 om 12:51

      @mashell: Ze domineren vooral de arbeidsmarkt.

      Login om te reageren
  18. nout zegt

    16 november 2019 om 00:01

    Oh en Merc ontslaat tering veel mensen toch? Lijkt me dat die denken dat ergens anders makkelijker een half miljard per jaar te besparen is..

    Login om te reageren
  19. dolledries zegt

    16 november 2019 om 08:10

    Mercedes boijft.uitspraak van de board. Levert teveel op in marketing etc

    Login om te reageren
  20. realhustler zegt

    16 november 2019 om 08:19

    Mercedes AMG F1 is ontstaan vanuit een passie. Een drijvende kracht hierachter was Dieter Zetsche. Deze beste man is nu weg, en er zijn nog steeds passionele mensen echter er komen ook andere mensen die wat te vertellen hebben. De business case voor sponsoring, autosport, sport in het algemeen is altijd lastig 100% te verantwoorden aan de cententellers. Iedere zoveel jaar staat het ter discussie.
    Ik denk dat ze nog niets besloten hebben, en dat in 2021 er een nieuwe beslissingsronde komt. Vermoedelijk tekent Hamilton 2 jaar bij, met een escape clausule mocht 2021 prut gaan, dus dan is het team bevestigd tot 2022, daarna is afwachten. Kan zelfs zijn dat als Bottas volgend jaar wint, dat Hamilton stopt.

    Login om te reageren
  21. HZW zegt

    16 november 2019 om 12:56

    Dat McLaren een Mercedes motor deal heeft voor 2021 geeft toch aan dat Mercedes minimaal door gaat, als motor leverancier lijkt mijn.
    Dus McLaren zou dan een semi fabriek team worden.
    Vergelijkbaar met Red Bull Honda, nu.

    Login om te reageren
  22. subzero079 zegt

    17 november 2019 om 10:00

    De auto industrie zit in een zware crisis. Overal worden reorganisaties, fusies en/of massa ontslagen aangekondigd.
    Enerzijds komt dit door een teruglopende vraag uit China (handelsconflict), anderzijds door de emissie regelgeving die dwingt tot het overschakelen naar elektrische aandrijvingen waar mega investeringen voor nodig zijn.
    De wereld van nu is niet meer de wereld van 5 of 10 jaar geleden. Daimler heeft nota bene zelf recent aangekondigd te stoppen met het ontwikkelen van verbrandingsmotoren.
    Uit alles blijkt dat Mercedes vol in gaat zetten op EV’s. Deelname aan Formule E is de next challenge.
    Het F1 team gaat in de verkoop, nu ze miss nog een rijke gek kunnen vinden die het over wil nemen.
    En let op: Renault F1 gaat er ook uit. Bedrijf is in grote problemen en de nieuwe topman is de ex-ceo van Michelin en hartstochtelijk fan van eco en early adopter van Formule E.
    Wat Honda zal doen vind ik moeilijker in te schatten. Het zou kunnen dat ze een grote kans zien om met Red Bull/Verstappen een paar dominante jaren te kunnen realiseren, en daarmee het oppoetsen van hun gekrenkte trots voldoende is om hun board te overtuigen erin te blijven. We shall see.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North