Nu Daimler AG niet langer het verlieslijdende Chrysler als een blok aan het been heeft hangen, zou de Duitse Mercedes bouwer in de ogen van rijke investeringsmaatschappijen weleens een interessante overname kandidaat kunnen zijn. Tot voor kort werden overnames in de autoindustrie vooral gedaan door autofabrikanten onderderling, maar met de verkoop van Chrysler aan Cerberus wordt voor het eerst een autofabrikant met dergelijke de omvang bestuurd door een investeringsmaatschappij.
Voor investeringsmaatschappijen is het een sport om bedrijven die onder de maat presteren voor “een prikkie” op te kopen. Bij een vijandige overname wordt een belang in de organisatie verkregen door de aandeelhouders van het bedrijf in kwestie een beduidend hoger bod dan de marktwaarde te doen voor hun zwakke aandelen. Niet altijd gaan de aandeelhouders overstag, maar vaak ook wel.
Vervolgens worden dan met een botte bijl een aantal rigoureuze maatregelen genomen om het bedrijf weer winstgevend te maken. Hierbij kun je onder andere denken aan massaontslag of het opdelen en verkopen van de bedrijfsonderdelen. Wanneer de aandelen van de onderneming voldoende zijn gestegen, wordt het bedrijf eventueel weer van de hand gedaan.
Als Daimler AG de winstgevendheid van de onderneming (en de koers van het aandeel) niet goed in de gaten houdt, zou het bedrijf ook zomaar ineens een overname kandidaat kunnen worden. Daimler CEO Dieter Zetsche verzekerde analisten dat het risico hierop de afgelopen jaren is afgenomen en dat de top van het bedrijf veel meer de controle heeft over het lot van de onderneming.
Het was nog maar een half jaar geleden dat DaimlerChrysler moest vrezen voor een dergelijke overname, aangezien de de gecombineerde waarde van DaimlerChrysler onder de 50 miljard dollar was gezakt. Nu Chrysler is verkocht, is van dergelijke dreiging volgens Zetsche geen sprake meer.
Toch is Daimler AG met een huidige marktwaarde van 65 miljard en een cash reserve van 12 miljard dollar, nog steeds een interessante overname kandidaat. De top van Daimler AG probeert dan ook om grootaandeelhouder Koeweit, die 7,1 procent van de aandelen bezit, over te halen om het belang verder te vergroten. Men is er kennelijk toch een beetje zenuwachtig. (via: motorauthority)
Citrofiel zegt
“tot verkort” ? “Diamler” (3x!) ? Foutjes! :P
-edit: een doorwerkende fout telt toch maar één keer?-
Casey zegt
En wie zou Daimler dan wellicht wie weet misschien ooit over gaan (willen) nemen? Of heb ik dat over het hoofd gezien…?
Zou Mercedes een kandidaat zijn?
Armada zegt
Ik haat investeringsmaatschappijen. Ze probeerden eerder ook Strork al aan stukken te hakken.
Citrofiel zegt
@ Casey; Mercedes is dacht ik een deel van Daimler AG… (correct me if I’m wrong) Dus zichzelf overnemen?!
997 S zegt
Ik denk niet dat Daimler overgenomen zal worden. Waarde van de firma is van 35miljard naar 65 miljard gestegen. Maw het groeipotentieel is kleiner dan ooit. Zeg echter nooit nooit.
Sjefke zegt
Armada vaak is het of investeringsmaatschappijen of op eigen houtje failliet gaan of een doorstart oid. Dit kost ook altijd banen hoor :)
Casey zegt
@ Citrofiel
Ja precies, dat dacht ik dus ook. Maar is dat niet net zoals Porsche deel uitmaakt van VAG (ja toch?) en laatst ook op Volkswagen heeft geboden..?
Citrofiel zegt
@ Casey; Porsche maakt géén deel uit van VAG…
Casey zegt
@ citrofiel
Hmm…vooruit dan :) Ze hebben iig wel een bod uitgebracht :P
Automobilist zegt
@ Casey,
Porsche is geen onderdeel van Volkswagen, maar heeft een belang in VOlkswagen. Het is dus net andersom…
Citrofiel zegt
@ Casey; Dat wel ja. Maar oke, nu zijn we weer terug bij je eerste vraag: “En wie zou Daimler dan wellicht wie weet misschien ooit over gaan (willen) nemen?”
w0o0dy zegt
een overname zou alleen interessant zijn als Mercedes in delen zou worden gehakt. Bijvoorbeeld het afstoten van de vrachtwagen divisie van de auto-club etc. Investeringsmaatschappijen zijn meestal niet echt uit op investeren….ze zijn eerder uit op verkopen van delen om zo de opbrengst te maximaliseren. Zie ook het bod van Fortis, Santander en Bank of Scotland….. soms zijn de delen meer waard dan de som.
Greg zegt
iemand moet die investeringsmaatschappijen afremmen man. Die gasten gooien alles om, zonder te denken aan de medewerkers van die bedrijven enz. AbnAmro is nu ook een gekkenhuis geworden door zo’n maatschappij.
9ff gt9 zegt
Dat zou wel verschrikkelijk zijn eigenlijk. Volgens top gear besteedt mercedes een miljoen pond per dag aan technologie. Dat budget zal wel flink dalen als er een investeerings maatschappij, die zo veel mogelijk snelle winst wil maken de boel overneemt. Waardoor de autos een stuk minder kwaliteit zullen hebben.
997 S zegt
De aandeelhouders van Daimler kijken een flinke dividend uitkering met hoge verwachting tegemoet. maw als nu iemand daimler will kopen moet hij zeer diep gaan. het financieel trackrecord van de automotive sector is nu niet bepaald zo aantrekkelijk dat dit overname kandidaten overtuigd.
Dennis zegt
@Casey: Ik heb het in de titel over Mercedes, omdat men bij Daimler direct als eerste aan Mercedes denkt. In mijn beleving althans, zijn deze twee begrippen nagenoeg synoniem. Als je het artikel leest, wordt direct duidelijk dat het feitelijk om Daimler AG gaat die een wellicht een overname kandidaat zou kunnen zijn.
JH zegt
Als Mercedes destijds geen fusie met Chrysler aangegaan was, waren ze al overgenomen…
mashell zegt
Was Rover toendertijd ook niet gekocht door een investeringsmaatschappij? En TVR? Auto’s ontwikkelen en bouwen is een vak! Investeerders hebben verstand van geld: laten ze maar banken of verzekringsmaatschappijen gaan overnemen.
Danny zegt
Investeringsmaatschappijen en autofabricanten zijn per definitie geen gelukkige combinatie. Investeringsmaatschappijen hebben zeker niet als doel alles opsplitsen; zij hebben simpelweg een korte-termijn visie (3-5 jaar). Als opsplitsen dit doel bereikt, is het prima.
Zeker autofabrikanten hebben een lange-termijn visie (10 jaar plus), om de reden dat het ontwikkelen van een nieuw model al zo’n jaar of 3 duurt.
Sowieso denk ik niet dat Daimler AG een echt interessant potentieeltje is, omdat zij te duur zijn, te weinig potentie hebben, en er simpelweg niet echt een discussie over is…
rick zegt
Daimler AG is ook beetje van bmw
mashell zegt
“een echt interessant potentieeltje is, omdat zij te duur zijn, te weinig potentie hebben”
Huh, op gebied van techniek is Mercedes echt wel een frontrunner! Mercedes heeft op de S-klasse knipperende remlichten als je hard remt, ze zetten het nu ook op de C-klasse. Let op: dat zie je over een jaar of 4 terug op het gros van de auto’s. En zo ging het ook met die knipperlichten in de buitenspiegel, maar ook de remassistent, adaptieve cruise control, ect. Het is altijd het eerst bij Mercedes. Mercedes zou dus voor een bedrijf als Toyota of GM echt een interessante aanwinst zijn. Maar investeerders zouden Mercedes kapot maken, ze zouden er een marktvolger van maken (na-apen is goedkoper dan zelf bedenken), zouden Smart afstoten of gewoon stoppen, Maybach stoppen. In het modellen gamma gaan snijden (wat niet noodzakelijk heel slechts is bij Mercedes want ze zijn wel wat doorgeschoten) modellen als de R, A, G en CLK zouden wel eens gestopt kunnen worden. let op: ik heb geen Mercedes en werk ook niet voor Mercedes, maar ik wel respect voor de trendsetters daar in Stuttgart.
Rick dos zegt
Mensen, dit is een storm in een glas water.
Investeringsmaatschappijen en wat ik uit dit verhaal proef hebben we het over de zogenaamde hedge funds zullen NOOITeen bedrag van 50 miljard uitgeven. En wel om het simpele feit dat het risico te groot is om 50 miljard te dekken. Daarbij kunnen zulke maatschappijen nooit 50 miljard bij elkaar krijgen.
Reguliere investeerders zoals bijv. pensioenfondsen etc. zullen dat risico al helemaal niet aandurven.
Je kan dit soort berichten pas enigzins serieus nemen als we het over overnames hebben van branchegenoten.
IDL zegt
zoals hier al werd gezegd, zal een investeringsmaatschappij enkel overnemen wanneer ze er op korte termijn iets kan uithalen. meestal gaan ze daarbij bruut te werk, zodat ze de naam aasgierenkapitalisten gekregen hebben.
maar ik zie niet in wat ze zouden kunnen aanvangen met mercedes. de maybach draait break-even en smart begint mssc eindelijk op te brengen. als ze die van de hand doen zal het winstpercentage niet zoveel groter zijn wanneer ze na een korte tijd mercedes weer verkopen. want dat is het uiteindelijke doel van een investeringsmaatschappij.
of zie ik het zo verkeerd?
Eg zegt
Lekker ongefundeerde meningen hierboven,
In de klassieke zin van het woord zijn INVESTERINGSMAATSCHAPPIJEN juist op lange termijn rendement uit. De laatste tijd zo in het nieuws beschreven durfkapitalisten en hedgefunds zijn welliswaar agressiever in de aard van opereren, maar zijn nog steeds op een toevoeging van waarde uit. Zoals terecht hierboeven werd opgemerkt zijn de delen soms meer waard dan de som der delen. Het totaal bedrag van de overname maakt geen bal uit (zoals hierboven werd gesuggereerd) het gaat om de totale winst die te behalen is. Vodafone heeft eerder 134 US$ geboden op Mannesman.
Overigens gaat het in zijn algemeenheid niet over de waarde maar de return on investment (die de waarde bepaald, dus indirect wel over de waarde). Als Daimler zorgt dat ze genoeg rendement maken, wordt er heus niet extreem hard ingegerepen. Als het management echter moeilijke belissingen (zoals ontslag) uitstelt (zoals ABN Amro) dan wordt Daimler geheid een overname kandidaat.
Kafka zegt
DaimlerChrysler was interessanter dan Daimler zonder Chrysler. Klinkt raar misschien, maar dan had de private equity partij ten minste Chrysler zelf kunnen afstoten – en de waardestijging zelf kunnen krijgen. Nu zouden ze ervoor moeten betalen, wat ze natuurlijk niet zint en hun rendementen omlaag trekt.
chrizzzie zegt
Ik meende dat een duitse bank grootste aandeelhouder is van Daimler en die zullen echt niet zo snel hun aandelen verkopen. Met de mogelijkheid om 7,1% van de aandelen van een koeweitse investeringsmaatschappij te kopen zul je echt een potten breken en spreek je nog lang niet van een overname.
64-JV-DS (nee, géén autokenteken) zegt
@rick dos
Hedge funds waarschijnlijk niet, maar private equities wel.
Peter zegt
Jammer , Ik zou toch echt wel eens willen zien dat Chrysler het veel beter gaat doen . Het oogt altijd super luxes . Maar toch zijn er nog veel dingen waar ze van kunnen leren
mercedesfan zegt
@chrizzzie ja Deusche Bank is de grootste aandeel houders van Daimler AG met 12,46%, daar na kom de Koeweitse staat
ik hoop dat nooit Daimler door zo’n investeringsmaatschapij zal gekocht worden want dan is Mercedes niet meer Mercedes.