De druiven zijn zuur bij de veelwinnaars.
Het heeft even geduurd, maar voor het eerst sinds 2010 (Alonso) heeft Ferrari weer eens de Italiaanse Grand Prix gewonnen. Voorafgaand aan het weekend leek dat bijna een zekerheidje te worden gezien de enorme power van de Ferrari-PU, maar in de race was het toch weer nagelbijten voor de tifosi. Net als in Spa was de race pace van de Mercs eigenlijk beter. Maar eveneens net als in Spa beten de zilverpijlen zich uiteindelijk stuk op Charles Leclerc.
De Monegask moest het dit keer wel helemaal alleen opknappen, nadat Vettel in de beginfase van de race al de fout inging. Vooral in gevecht met Hamilton moest CL16 alle zeilen bijzetten om de eerste plek te verdedigen. Dat lukte dus uiteindelijk, maar niet zonder twee controversiële momentjes. In ronde 23 gaf Charles bijzonder weinig ruimte aan Lewis bij het aanremmen van de tweede chicane, waardoor de twee elkaar raakten.
LAP 23/53
Leclerc and Hamilton overtake Hulkenberg
Hamilton then tries to overtake the Ferrari but runs out of room!
Leclerc is shown a black and white flag#F1 #ItalianGP 🇮🇹 pic.twitter.com/QlkuOea7Cy
— Formula 1 (@F1) September 8, 2019
In ronde 36 had Leclerc een Vettel-momentje, waarbij hij zich verremde en vervolgens Hamilton wederom ietwat bruusk moest blokken richting de tweede chicane. Er is weleens voor minder een straf uitgedeeld. Dit keer gebeurde dat echter niet. Leclerc kreeg alleen voor de vorm een waarschuwing, in de vorm van de zwart-witte vlag. Die kreeg hij trouwens al bij het eerste incident, waarna het tweede snel afgedaan werd met een ‘no further action required’.
LAP 36/53
Leclerc locks up into Turn One under pressure from Hamilton, and misses the apex
He recovers back onto the track and stops the championship leader from overtaking on the outside#F1 #ItalianGP 🇮🇹 pic.twitter.com/M5gNyit2Te
— Formula 1 (@F1) September 8, 2019
Hoewel Hamilton in het interview met Martin Brundle vlak na de race op de vlakte bleef over het geheel, stak dat toch een beetje bij Mercedes. In de nabespreking bij Sky Sports konden zowel Toto Wolff als ook Hamilton zelf het uiteindelijk niet laten om zich slechte verliezers te tonen. Na een heel klein beetje aandringen van de journo’s zegt Toto:
Ja, wat ga je doen, een straf uitdelen aan Leclerc hier in Monza? Dan zouden we waarschijnlijk rellen gehad hebben met alle tifosi hier. Maar goed ik wil de problemen van Michael Masi (de nieuwe FIA honcho) er ook niet bij hebben. Het is lastig maar voor beide incidenten zou je een straf kunnen geven.
Na het nogmaals bekijken van de beelden van ronde 23 wordt Toto nog wat stelliger:
Ja hij drukt ‘m van de baan. Ik denk dat we in een toekomstige situatie deze beelden nog weleens zelf aan de FIA zullen laten zien met de boodschap ‘weten jullie nog wat er gebeurde in 2019 in Monza?’.
Ook Lil’ Lewis laat zich na wat puik zuigwerk van de Sky professionals verleiden tot het geven van zijn echte mening. De vijfvoudig kampioen begint nog met ‘alles wat ik erover zegt heeft geen zin’ en ‘wat gebeurd is, is gebeurd’, maar komt dan toch met het gebetene wat we van hem kennen:
Ja het lijkt er wel op dat deze nieuwe generatie coureurs bij de FIA met heel veel weg kan komen. Maar prima, dan weet ik dat nu en heb ik mijn les geleerd. Ik heb daarom alvast zin in toekomstige races.
Waarvan akte.
vaakbenjetebang zegt
Het is natuurlijk wel zo dat er een hele tijd werkelijk niks mocht van de wedstrijdleiding. Dat dat nu weer wat meer wordt losgelaten sinds Canada 2019 wordt door Hamilton dan in een vlaag van cognitieve dissonantie en geholpen door suggestieve vragen geprojecteerd op de nieuwe lichting rijders. Beetje flauw.
theblazerunner zegt
@vaakbenjetebang: LH44 is gewoon een beetje een zeikerd.
wildbeest zegt
@theblazerunner: ik vraag me oprecht af hoe we gereageerd hadden als leclerc onder druk van een hitsige verstappen de chicane had afgesneden. Ik denk dat ik me toch bekocht zou voelen, onderdeel van racen is ook de druk opvoeren en daaronder bezwijken, als je dan voordeel pakt door af te snijden ia dat in mijn ogen oneerlijk
gandini zegt
Persoonlijk vind ik het wel mooi dat er weer wat meer op het randje geraced mag worden. Eindelijk weer een beetje spanning.
dees zegt
@gandini: Inderdaad. Vond het dan ook weer typisch zeur gedrag van Hamilton toen hij over de radio begon over dangerous driving.
sportevo zegt
@dees: gedrag wat iedere rijder doet. Ook Verstappen
gwnbmw zegt
Als we het hebben over racen was dit allemaal prima. Als we het hebben over regels… leclerc krijgt een zwart-witte vlag, al jaren niet vertoond in de f1, en gaat weer op de exact zelfde manier door. Dan moet je als fia hard zijn en die penalty geven. Ook bij het afsnijden van de chicane… verstappen heeft er in mexico ooit 5 seconde voor gekregen, waarom nu niet voor het exact zelfde akkefietje?
harrie zegt
Hamilton flikt dit zelf ook vaak genoeg.
Vond het incidentje Sainz/Albon strafwaardiger eigenlijk.
vdue zegt
@harrie: juist, ik ook
jje003 zegt
Ik begin Leclerc toch wel een beetje een stiekem geniepig mannetje worden.. Niet de eerst keer dat ie keihard verdedigd, maar wel huilen als anderen het doen en dan achteraf voor de camera met opgeheven schouders zeggen dat ie niet weet wat er aan de hand is. Ik heb Vettel nooit zo gemogen, maar tegenover die Leclerc is het echt een topgozer.
potver7 zegt
@jje003: ja duh, dat hoort bij ’t spelletje. Die mannen krijgen goud geld om zoveel mogelijk kampioenschapspunten binnen te harken, en dan hoort een toneelstukje voor de journo’s erbij. En dat geldt voor beide kanten.
FB_100001036415374 zegt
@jje003: Wanneer heeft Leclerc dan gehuild buiten Oostenrijk? Hij zei toen hetzelfde als Lewis nu, “nu ik weet dat je zo mag verdedigen ga ik het ook doen” en dat deed hij daarna ook in Silverstone. Ja Vettel is echt een topgozer tegenover Leclerc. Tegen teamorders ingaan en Webber toch inhalen, een scheld tirade tegen Charlie Whitting in Mexico, het hele theater stukje dit jaar na de GP van Canada. Leclerc mag dan meer een PR mannetje zijn, hij speelt het F1 spel veel beter dan S. Vettel op dit moment.
jje003 zegt
Ik begin Leclerc toch wel een beetje een stiekem geniepig mannetje te vinden.. Niet de eerst keer dat ie keihard verdedigd, maar wel huilen als anderen het doen en dan achteraf voor de camera met opgeheven schouders zeggen dat ie niet weet wat er aan de hand is. Ik heb Vettel nooit zo gemogen, maar tegenover die Leclerc is het echt een topgozer.
eron zegt
Erg triest verliezen een keer en dan krokodillen tranen. Net als Hamelton altijd even netjes rijd.
steelfighter zegt
Hij is gewoon beter dan MV33…. oeps?
pa045 zegt
@steelfighter: hij heeft in ieder geval de snellere auto op dit moment. Als je daarom meteen Max onderuit wilt halen, succes.
chrisvis zegt
In de f2 race word voor hetzelfde vergrijp(Seth Camaro) een sanctie gegeven…in de F1 race mag dit ineens wel???
Ben zelf niet voor gridstraffen maar consistent zijn ze toch echt niet meer he! Hoewel ik een Hamilton-fan ben gun ik Leclerc wel de overwinning, hij heeft gestreden als een leeuw en zoals Lewis reeds zei “nu weet ik dat voor de volgende keer” dus we gaan meer mensen zien weaven en van rijlijn zien veranderen.
schuimbekje3 zegt
Nee dit is gewoon corrupt Italie. En de druk van de mafiosi en tifosi durft niemand ineens meer ballen te tonen.. waar is die eikel die Max 2 keer een straf gaf nu?
koeckenbacker zegt
@schuimbekje3: die eikel was nèt voor de gp van oostenrijk op vakantie gegaan..
vopo zegt
Volledig terecht. Op elk ander circuit had die een straf gekregen.
bischero zegt
Stelletje jankers. Als de Italianen het uitkramen van ellende zijn het de emotionele mediterranen .. nu zijn het imo zure, saaie, born losers. Man up, zorg gewoon dat je sneller en inventiever bent (zoals meestal de afgelopen jaren). Nu ben je het even niet. And life ain’t fair .. deal with it.
bisazza zegt
@bischero: je bedoelt net zoals Ferarri het alle afgelopen jaren niet was en ook alleen maar aan het zuigen en huilen was? Verstappen doet het iets minder de afgelopen 2(!) races en kan er nu ineens niets meer van. Waan van de dag blijkt wel weer. Spa en Monza liggen Ferarri structureel goed maar dat is voor de komende races niet het geval en dan is het back to reality. Geniet van deze verdiende overwinning zou ik zeggen
bischero zegt
@bisazza: ik ben tegen alle jankers, ook Max en Ferrari als dat zo is. Als er een (bewuste!) touche was geweest mag je hier om aandacht vragen, maar close racing moet je toestaan om de spanning in leven te houden. Misschien begrijp ik je comment niet volledig/goed en zijn we het wel eens. In dat geval ??
scuf1 zegt
Puik zuigwerk, die ga ik onthouden
Dutchdriftking zegt
@scuf1: ????
Dutchdriftking zegt
Duitsers zijn slechte verliezers….
dsdh zegt
Leclerc bezweek net als Vettel in Canada, onder de constante druk van Hamilton. Ik denk alleen dat de stewards horizontaal Italië zouden verlaten, als Leclerc hier een straf voor kreeg
sollie1984 zegt
@dsdh: bezweek? Hij maakte 1 remfout, of was de fout van Hamilton ook eentje omdat hij onder druk bezweek? Leclerc heeft gestreden als een leeuw en terecht dat hij Hamilton geen centimeter kado heeft gegeven.
dsdh zegt
@sollie1984: sluit ik hiermee uit dat Hamilton geen fout maakte dan ? Leclerc had al een waarschuwing gehad en door die remfout kreeg hij ook de eerste chicane weer cadeau, waarin hij ook de slalom niet heeft gemaakt = gaining an advantage imo
sollie1984 zegt
@dsdh: Leclerc sneed duidelijk de chicane af, maar je zag ook duidelijk dat hij probeerde de bocht te halen. Een chicane mag je 1 keer afsnijden bij een remfout, bij een 2de fout krijg je een penalty. Is altijd al zo geweest. En gaining an advantage geldt hier niet omdat Leclerc toch wat tijd verloor en Hamilton de kans gaf om een inhaalactie uit te voeren. Anders had Hamilton nooit zo dichtbij gezeten om een inhaalactie uit te voeren. Dus ik ben blij dat de wedstrijdleiding niet heeft ingegrepen. Dit is racen hoe wij het willen zien. Wiel aan wiel.
dsdh zegt
@sollie1984: ben ik volledig met je eens dat dat het racen is wat we willen zien. Het gaat alleen om het wederom meten met 2 maten. Waarom kreeg Albon ‘m wel bij de tweede chicane, was precies t zelfde.
Edge zegt
Mercedes heeft wat mij betreft ook alle reden tot klagen. De raceleiding en de stewards in de Formule 1 zijn een lachertje. Van enige vorm van consistentie is geen sprake, en midden in het seizoen wordt er besloten compleet nieuwe interpretaties aan regels te geven.
Om maar wat voorbeelden te noemen: Alex Albon verremt zich bij de variante Roggia, snijdt de bocht af, behoudt daardoor zijn plaats t.o.v. de op zijn hielen zittende Kevin Magnussen en krijgt terecht vijf seconden gridstraf aan zijn broek. Leclerc verremt zich bij bocht 1, snijdt de bocht af, behoudt daardoor zijn plaats t.o.v. de op zijn hielen zittende Hamilton en krijgt niks.
Of te denken van Vettel en Stroll? Vettel spint, komt op onveilige wijze de baan terug op en krijgt een 10 seconden stop-and-go penalty. Lance Stroll doet exact hetzelfde, maar komt weg met slechts een drive through.
Ook die actie van Leclerc op Hamilton waarbij hij hem geen ruimte geeft… In elke andere situatie krijg je daar gewoon een straf voor, maar nu Michael Masi midden in het seizoen ineens ontdekt heeft dat er een zwart-witte waarschuwingsvlag is, wordt Leclerc die getoond.
Dus ja, ik zou ook zuur zijn als ik Mercedes was en dat geknoei van de stewards in mijn nadeel zou uitvallen.
Kijk, an sich ben ik het eens met het idee dat de coureurs best op het randje met elkaar moeten kunnen vechten, dat daar ook wel wat duw en trekwerk –mits binnen de perken– bij mag, maar waar ik van walg is dat men niet één richtlijn neemt en die het hele seizoen hanteert, maar gewoon race na race weer wat anders doet. In mijn ogen is dat onacceptabel. De regels moeten voor iedereen hetzelfde zijn en het hele seizoen hetzelfde blijven. De enige uitzondering is wanneer het absoluut nodig is voor de veiligheid van de coureurs.
sollie1984 zegt
@Edge: zou raar zijn om Stroll net zo hard te straffen als Vettel. Vettel is de oorzaak van het hele gebeuren terwijl Stroll in die situatie terecht is gekomen.
chrisvis zegt
@sollie1984: neemt niet weg dat Stroll exact dezelfde fout maakt als Vettel. Ongeacht de aanleiding van dit incident komt hij ook gewoon op een gevaarlijke manier terug op de rijbaan…
sollie1984 zegt
Wat een stelletje jankerds die gasten bij Mercedes. Natuurlijk moet Leclerc met hand en tand verdedigen. Vorig jaar viel iedereen over Vettel heen omdat hij maar te soft had verdedigd tegen Hamilton, nu is er eindelijk een nieuwe kid on the block die laat zien een waardig Ferrari coureur te zijn. Zijn acties waren op de limiet en niet meer dan fair. Hamilton racet nu tegeb generatie die geen ontzag voor hem hebben zoals de trieste teamgenoot van hem die op elk gewenst moment voor hem uit de weg gaat.
azuli zegt
Ach in Mexico reed LH een heel stuk over het gras. Over afsnijden gesproken en geen straf. Leqlerc deed was precies volgens de regels bij deze chicane.
1975mini zegt
Ik vond t wel goed zo. Laat de jongens nou eens lekker racen. Een beetje duwen en trekken hoort erbij.