Tsja, als je gaat sjoemelen met je diesels, dan is het niet gek dat je als Mercedes miljarden moet overmaken.
In de wereld van dieselgates is Volkswagen nog altijd heer en meester. Mercedes doet het echter ook niet al te slecht. In Duitsland was Daimler een jaar geleden bijna een miljard kwijt door het gesjoemel met de diesels. Klinkt als veel, maar eigenlijk valt dat nogal mee. In eerste instantie werd er namelijk een bedrag van 3,75 miljard euro genoemd.
Jammer voor Mercedes, nu blijkt dat ze weer een flink bedrag over moeten maken door het gesjoemel met de diesels. En deze keer valt het niet mee, maar loopt het bedrag wél in de miljarden. In de Verenigde Staten heeft Mercedes namelijk een principeovereenkomst klaarliggen met de overheid. Ongeveer 250.000 auto’s en bestelwagens hadden ‘emission control systems’, wat waarschijnlijk juridische taal is voor sjoemelsoftware.
Een hele zwik aan overheidsorganisaties, waaronder EPA, wilden geld zien van de Duitsers. En Mercedes zag kennelijk in dat ze een eventuele rechtszaak zouden verliezen, waardoor ze maar miljarden overmaken vanwege de diesels. Aan de verschillende overheidsinstanties maakt Daimler daarom 1,27 miljard euro over. De juridische kosten bedragen een slordige 592 miljoen euro. Daarnaast bewaren ze ongeveer een half miljard euro om te kunnen voldoen aan ‘de voorwaarden van de overeenkomst’. Wat ze daarmee bedoelen is niet duidelijk. Wellicht dat ze gedupeerde auto-eigenaars op de een of andere manier tegemoet moeten komen.
Miljarden
In totaal is Daimler dus minimaal 1,86 miljard euro kwijt aan de sjoemeldiesels. Al verwachten ze dat het uiteindelijk zo’n 2,36 miljard euro zal kosten. De overeenkomst is nog niet definitief, in de komende weken moet hier meer duidelijkheid over komen. Het is een flinke zak met geld, eentje die de komende jaren ook impact zal hebben op de cijfers van Daimler. Tegelijkertijd zegt het bedrijf wel dat het betalen ‘het beste’ is voor Daimler, zodat het dan eindelijk ‘wettelijke zekerheid’ heeft. Waarschijnlijk hopen ze nu dat het in Nederland niet zo ver hoeft te komen.
monsieurleloure zegt
In vergelijking met VW die bijna 15 miljard moest betalen is dit bijna een aalmoes (-;
grasvreter zegt
Ik vraag mij altijd af: aan wie betaald Mercedes dit dan?
herve11f zegt
@grasvreter: waarschijnlijk aan diegenen die er dan onnozele onderzoeken mee te bekostigen om het hun nog moeilijker te maken door onrealistische normen voorop te stellen.
stuko zegt
@grasvreter: in dit geval deels aan de overheid. Die hebben ook gewoon een bankrekeningnummer. En waarschijnlijk een ‘stichting’ die geld binnenharkt voor ‘gedupeerden’.
faalhaas zegt
Wij autoblog lezers zijn niet te beroerd om de verloren miljarden te zoeken tegenover een schappelijke vindersloon. Altijd frustrerend als jeje miljarden kwijt bent.
MarcoM zegt
En ze bouwen gewoon door…..
Dutchcarwizard zegt
Das schmutzige Haus.
fabian159 zegt
Ik ben ooit eens bestolen, de dief moest een boete betalen aan de overheid maar ik zag mijn geld niet terug.
Diesel Rocks zegt
Ik blijf het toch bijzonder vinden dat BMW een diesel kan produceren van 400 pk en daarmee blijkbaar prima aan de uitstoot voorwaarden voldoet terwijl andere fabrikanten niet eens een 100 pk diesel kunnen maken zonder te moeten sjoemelen.
monsieurleloure zegt
@ diesel435d
Het enige die bijzonder is ben jij…