Nyck de Vries mocht gisteren de eerste vrije training rijden voor Mercedes en kweet zich goed van zijn taak. Mercedes geeft dan ook aan enorm onder de indruk te zijn van de man uit Sneek.
Wij oranje brillen zijn de afgelopen jaren enorm verwend door de prestaties van Max Verstappen in de Formule 1. Momenteel lijkt het de normaalste zaak van de wereld dat een Nederlander de koningsklasse domineert. Vergeet echter niet dat het 66 jaar geduurd heeft voordat er überhaupt een landgenoot een race won, laat staan het kampioenschap. Toch wil iedereen altijd meer, meer en nog meer. En dus zou het extra mooi zijn als we stiekem toch weer twee Nederlanders in de F1 zouden hebben. De laatste keer dat dat gebeurde ging het om dynamisch duo Doornbos-Albers.
Momenteel kloppen er twee Nederlanders soort van op de deur van de F1. Hoewel een daarvan dan Richard Verschoor is, die eigenlijk niet per se een hele grote kans maakt. Misschien wel onterecht, want de winnaar van de Macao Grand Prix liet laatst weer eens zijn klasse zien door de F2 feature race in Oostenrijk te winnen in wisselende omstandigheden. Helaas volgde daarna een diskwalificatie vanwege te weinig brandstof in de tank. Erg zuur voor Richard en zijn ietwat middelmatige doch sympathieke Trident team.
De andere F1 pretendent is natuurlijk Nyck de Vries. De inmiddels 27-jarige man uit Sneek zit er eigenlijk al jarenlang ’tegenaan’. In de opstapklasses deed hij altijd goed mee met veel van jonge generatie coureurs die nu F1 rijdt. Niet zelden wist hij ze ook te verslaan. In 2014 won de Vries bijvoorbeeld de Eurocup Formule Renault 2.0 voor onder andere Albonio (3e) en de Formule Renault 2.0 Alps voor Leclerc (2e) en Russell (4e). Het jaar voordat de Vries de F2 won, werd hij ook al vierde in het kampioenschap achter het drietal dat naar de F1 promoveerde (Russell, Norris en Albonio). Nyck was dus altijd ‘in de mix’, maar het was misschien altijd nét een beetje te weinig of het duurde nét dat beetje te lang voordat het grote succes kwam.
Fries de Vries is inmiddels desalniettemin een gearriveerd professioneel coureur. Met een fabriekscontract bij Mercedes om de Formule E te doen en als reserve van Toyota’s Le Mans programma hoeft de man niet stil te zitten, noch zich zorgen te maken om brood op de plank. Doch de F1 droom blijft natuurlijk altijd leven. En dit jaar zit de Vries er letterlijk en figuurlijk dichterbij dan ooit.
Eerder dit jaar mocht Nyck al een vrije training doen voor Williams. Even was de speculaas dat hij daar Latifi zou kunnen vervangen. Inmiddels wordt het plekje naast Albon echter vooral in verband gebracht met Piastri. Doch niet getreurd, Mercedes heeft Nyck nog steeds hoog zitten. Gisteren kwam hij in actie voor het fabrieksteam in de auto van niemand minder dan Lewis Hamilton. Mercedes is naar eigen zeggen enorm onder de indruk. Andrew Shovlin zegt dat Nyck een echte topper is:
We hebben Nyck al een paar keer ingezet. Niet altijd publiekelijk, maar ook op plekken zoals bijvoorbeeld Abu Dhabi. We zijn altijd weer onder de indruk van hem. Wat zo fijn is, is dat hij snapt wat de prioriteiten zijn. Dat je geen fouten moet maken en zeker niet moet crashen. Focus op het testprogramma, op de dingen die wij moeten leren, en daarna komt pas het zorgen maken over de snelheid. Hij was snel en hij was erg nuttig.
Andrew Shovlin, heeft geen zin in reparaties
Nyck deed het inderdaad prima. Uiteindelijk gaf hij een halve tel toe op Russell, een gat dat je liever nog wat kleiner zou zien, maar vergeet niet dat RUS inmiddels elf races gereden heeft met de W13. Toen beiden net gewisseld waren naar de mediums, was het verschil slechts twee tienden. Russell ging er daarna natuurlijk toch nog even voor zitten om te laten zien dat hij de Vries kan hebben. Later dit jaar mag de Vries vermoedelijk nog een training afwerken voor Mercedes. Zou het er dan toch nog van komen?
harrie zegt
Vraag me toch af waarom ze hem laten testen, er lijkt niet echt plek voor hem te zijn. Piastri pakt waarschijnlijk Latifi z’n stoeltje.
Is het gewoon een moetje omdat ze nou eenmaal een rookie moeten laten testen, een afscheidskadootje, of houden ze rekening met een exit van Hamilton?
Overigens was ie zowel in de Williams als in de Mercedes aardig rap voor een rookie.
bernoulli zegt
Omdat het moet. Twee keer per jaar.
harrie zegt
Ja dat zeg ik. Dus de Mercedes talenten poule lijkt aardig droog.
Edge zegt
Nyck is een zeer ervaren coureur, die het nooit tot de F1 geschopt heeft en dus als rookie geldt. Nyck is ook iemand die door vrijwel iedereen waarmee hij samenwerkt wordt geprezen als iemand die uitstekende technische kennis heeft en eveneens uitstekende feedback levert. Tegelijkertijd is De Vries ook een coureur van 27, die zelf ook wel weet dat zijn kans op een racezitje vrijwel nihil zijn, en dus alle tijd achter het stuur van een F1 auto koestert en geen gekke dingen gaat doen (lees: niet onnodig gaat pushen en de auto in de muur parkeert). Voor Mercedes is zo’n gozer de perfecte persoon om erbij te hebben voor simulatorwerk en deze verplichte juniortests.
Tegelijkertijd klopt er niemand vanuit het talentenprogramma op de deur van de F1. Frederik Vesti rijdt als juniorcoureur in de Formule 2, maar staat daar vrij kansloos elfde terwijl zijn teamgenoot in hetzelfde materiaal keurig tweede staat. Alles achter Vesti is (nog) niet goed genoeg of te jong voor een vrijdaglicentie.
Robert zegt
Ik heb nog steeds het idee niet losgelaten dat Hamilton volgend jaar een zekerheidje is bij Mercedes. Het zit bij die jongen gewoon niet goed tussen de oren. En met het te verwachten vertrek van Latifi hebben ze volgend seizoen wel weer twee capabele coureurs nodig. Tenzij Williams van motorenleverancier wisselt, natuurlijk.
ghini zegt
Afscheidscadeautje van Toto voor Nyck. Ik verwacht dat hij zich gaat richten op hypercar klasse, wat een prachtige klasse wordt en waar hij nog jaren een mooie carrière kan opbouwen.
ukbob zegt
Doe maar niet. Krijgen we dadelijk van die voetbal achtige toestanden op de tribunes.
Gekkies met Mercedes-petjes tegenover de gekkies met Red Bull petjes. Zonder deze tweedeling geven die ‘nieuwe’ Nederlandse ‘fans’ soms al gedoe, wordt dan alleen maar erger.
Laat Nyck maar lekker formule-E rijden dus.
Liever paar nieuwe coureurs in het veld die de wat meer karakter en eigen geluid hebben. Meest recente jonkies of f1 kandidaten zijn toch vooral de ideale schoonzonen die het goed doen bij de sponsors, zoals een Russel (correcte Brit, elk interview met hem lijkt op een marketing oefening) en Nyck. Ze zijn vast heel snel, maar je hoopt toch niet dat je ooit een gesprekje met ze moet aanknopen…
Dutchdriftking zegt
Ik gun hem de stoel van Hamilton wel.
MaartenD zegt
Iedereen is ontzettend onder de indruk van Nyck….zelf zo onder de indruk dat werkelijkheid ik niemand meer n de F1 hem een stoeltje aanbiedt…
Roadster1976 zegt
Het zal wel niet gebeuren maar ach hoe mooi zou het zijn als Nyck de plek van Hamilton innam in 2023. Aan de andere kant, wie had 8 jaar geleden gedacht dat Nederland een wereldkampioen F1 zou hebben…
fredex zegt
Nyck heeft een aantal goede sponsors, maar niet de best betalende sponsors. Hij is blijkbaar ook niet goed genoeg om payed driver te zijn zoals Hamilton en Verstappen. It’s all about the money en het is met Liberty Media en huidige budget cap ook niet meer haalbaar om een payed driver te laten rijden.
metalmike zegt
Hoeveel geld denk je dat Russell inbrengt?
cossiekiller zegt
Blijf Nijk een rare naam vinden… Alhoewel hij zich nu wel serieus begint te bewijzen. Hoop voor hem dat het lukt