Mercedes was in ieder geval niet aan het sandbaggen tijdens de training vandaag.
Voor de derde en voorlopig laatste keer kwamen de nieuwe Formule 1-wagens weer in actie vandaag. De coureurs kregen wederom de kans om de auto’s aan de tand te voelen, nu voor het eerst ook onder natte omstandigheden.
Mocht je de testdagen gemist hebben: er valt niet zoveel te missen. De testdagen zijn namelijk niet uitgezonden. Wel was alles te volgen via diverse liveblogs, onder andere van de Formule 1 zelf.
De dag verliep niet probleemloos voor iedereen. In de ochtend moest de rode vlag maar liefst vijf keer voor de dag gehaald worden. Onder andere omdat Gasly de AT03 in de bandenstapel parkeerde. Verder kampte Vettel met een olielekkage en gaf Alsonso’s auto er de brui aan vanwege hydraulische problemen. Dit betekende dus voor iedereen minder tijd om te testen.
Uiteindelijk waren dit de snelste tijden die er vandaag zijn neergezet tijdens de laatste testdag:
Positie | Coureur | Team | Tijd | Banden | Rondes | ||||||||||||||
1 | Lewis Hamilton | Mercedes | 1:19.138 | C5 | 94 | ||||||||||||||
2 | George Russell | Mercedes | 1:19.233 | C5 | 66 | ||||||||||||||
3 | Sergio Perez | Red Bull | 1:19.556 | C4 | 73 | ||||||||||||||
4 | Max Verstappen | Red Bull | 1:19.756 | C3 | 59 | ||||||||||||||
5 | Sebastian Vettel | Aston Martin | 1:19.824 | C5 | 48 | ||||||||||||||
6 | Charles Leclerc | Ferrari | 1:19.831 | C3 | 44 | ||||||||||||||
7 | Carlos Sainz | Ferrari | 1:20.072 | C3 | 91 | ||||||||||||||
8 | Alexander Albon | Williams | 1:20.318 | C4 | 94 | ||||||||||||||
9 | Nicholas Latifi | Williams | 1:20.699 | C4 | 13 | ||||||||||||||
10 | Daniel Ricciardo | McLaren | 1:20.790 | C3 | 86 | ||||||||||||||
11 | Lando Norris | McLaren | 1:20.827 | C3 | 52 | ||||||||||||||
12 | Fernando Alsonso | Alpine | 1:21.242 | C3 | 12 | ||||||||||||||
13 | Guanyu Zhou | Alfa Romeo | 1:21.939 | C3 | 41 | ||||||||||||||
14 | Pierre Gasly | AlphaTauri | 1:22.469 | C2 | 40 | ||||||||||||||
15 | Nikita Mazepin | Haas | 1:26.229 | C3 | 9 | ||||||||||||||
16 | Valterri Bottas | Alfa Romeo | 1:30.433 | C3 | 10 |
De bovenkant van het lijstje voelt verdacht vertrouwd. Het was namelijk Lewis Hamilton die vandaag de snelste tijd klokte. Aan het eind van de sessie trok hij nog een eindsprintje en zette hij een tijd neer van 1:19.138. Samen met Albon maakte hij ook de meeste rondjes vandaag (94). De tijd van Hamilton was niet alleen de snelste van vandaag, maar van de hele week.
Russell was in de ochtend de snelste met een tijd van 1:19.233. Als dit een kwalificatie was geweest, was het dus een een-tweetje voor Mercedes. Red Bull volgde op nummer drie en vier. Verstappen zette een tijd neer van 1:19.756, maar dat was wel op een band die twee compounds harder was dan die van Hamilton en Russell.
Als we af moeten gaan op vandaag zal het dit jaar dus opnieuw tussen Mercedes en Red Bull gaan. Maar dat zullen we pas echt zien over een kleine maand, tijdens de seizoensopener in Bahrein. Voordat het zover is zullen er eerst nog drie testdagen volgen in Bahrein, van 10 tot 12 maart. Deze zullen wél live te volgen zijn op tv.
jaapiyo zegt
Officieel: Hamilton achtvoudig F1 kampioen!1!!
Op de C5 was ‘ie op het laatst nog een halve seconde sneller na sector 2. Dus ofwel die band was er aan voor sector 3, ofwel er zit nog veel meer in de W13…
Dat gezegd hebbende lijken de verschillen tussen de compounds groot en hebben Bullie (met Max tenminste) en Fezza het bij hardere compounds gehouden…Dus mss is er nog hoop. Een klein beetje dan.
basman147 zegt
Ik geloof dat Verstappen de C5 er überhaupt niet onder heeft gehad, dus ik maak me nog niet zo heel druk.
Red Bull is voornamelijk bezig geweest met long runs en het verzamelen van data. Als je kijkt naar de rest van het veld, had hij met C5’s er nog een seconde vanaf gereden.
sportevo zegt
Want de rest van het veld was voornamelijk met die ene snelle ronde bezig en heeft alles gegeven?
Iedereen werkt een eigen programma af. Je hebt geen idee van de hoeveelheid brandstof, de motorstand, afstellingen en de leeftijd van de banden (hoeveel ronden oud ze waren). Zelfs de journalisten gokken er maar op dat als er maar 1 getimede ronde wordt gereden, dat dit dan wel met weinig brandstof zou zijn maar ook dat is koffiedik kijken.
Deze tijden zeggen helemaal niets.
basman147 zegt
Niets wil ik niet zeggen, ik denk dat vrijwel iedereen uiteindelijk wel een poging heeft gedaan om een snelle(re) tijd neer te zetten, al is het alleen maar voor het ego van de coureurs en de moraal in de fabriek.
Eens dat we van de rest van de parameters niets weten, maar alleen met datgene wat we wel weten (C3 vs C5) is het tijdsverschil al makkelijk te verklaren.
mc96 zegt
Die tijden zeggen helemaal niets. Laatste testdag in Maart wordt pas een beetje interessant wat dat betreft. Reken maar dat er nog zeker 2 sec ruimte zit tussen de snelste tijd van deze dagen en wat de auto’s daadwerkelijk kunnen op dit moment. Het gaat nu vooral om het testen van de betrouwbaarheid en input te verzamelen met betrekking tot set up en data om de sim zo goed mogelijk de werkelijkheid te laten benaderen. Alleen Alfa en Haas lijken een beetje in de problemen.
Rick-dos zegt
Ik schreef het al onder een andere topic over de RB18 begin deze week. Het zal mij niet verbazen als de RB18 een dominante auto blijkt. Dat ding ziet er zo revolutionair uit in vergelijking met de anderen teams en het ziet er ook uit alsof het de auto is die het makkelijkst door lucht snijdt.
Als je ook naar de tijden van vandaag kijkt dan ziet dat er gewoon indrukwekkend uit. Vergeet ook niet dat het tijden zijn die met meer dan gemiddeld benzine werd gereden. Ik denk dat Newey zich echt heeft kunnen uitleven en een kunstwerkje heeft afgeleverd. Vergeet ook niet dat hij recentelijk nog kennis heeft opgedaan met gorund effect auto’s bij het ontwikkelen van de Valkyrie.
Nogmaals, het is allemaal nog heel vroeg, maar mij zal het niet verbazen in ieder geval.
tfsi zegt
@Rick-dos: Ik denk dat Mercedes werkelijk alles er aan doet om in 2022 zowel Hammie als de constructeur kampioen te worden, en ik verwacht ook helaas dat zei weer de snellere auto hebben, wat ik kon zien is dat ook de balans van de merc al beter is dan Redbull. Maar we gaan het uiteraard zien bij q3 op 20 maart.
Richmond zegt
@Rick-dos: uiterlijk zegt niet alles. De Ferrari F92A uit 92 was revolutionair en liep voor geen meter. Maar de Ferrari heeft ook slimme vondsten. De neus loopt anders, sidepods die aan de bovenkant soort van ingedeukt zijn. Moet je op basis daarvan ook niet onderschatten. Terwijl Mercedes en McLaren er juist heel simpel uit zien maar ook lijken te werken.
basman147 zegt
De F92 werd voornamelijk in de steek gelaten door een draak van een motor, met het chassis zelf was niets mis. Ergens in de zomer van dat jaar werd de motor van het jaar daarvoor in de F92 gelepeld en de auto was onmiddellijk sneller. Dat mocht niet naar buiten komen, want er is nooit iets mis met een Ferrari-motor…
Vervolgens wijzigde de FIA de regels waardoor ze van het concept moesten afstappen (En als dat gebeurt weet je zeker dat je in de goede richting bezig was!)
Bron: https://www.youtube.com/watch?v=wDE2XzqGV6s
sportevo zegt
In principe heeft geen enkele auto een revolutionair ontwerp want nog niet eerder zijn deze regels toegepast.
Dan nog wil het niet zeggen dat een agressieve vormgeving meteen ook betekend dat de auto snel is. Ik weet ook niet hoever de ervaring met die Valkyrie van toepassing is op het F1 reglement.
redbeams zegt
Heb een kort lijntje met lewie…zei trek alles uit de kast dan is jan ook weer blij
tfsi zegt
Ik denk wel dat ze wederom weer het te kloppen team zijn, ook het hobbelen heeft merc het minste last van las ik.
flyerbunch zegt
Lewis blijft bescheiden deze keer en zegt het niet te weten hoe de verhoudingen liggen. Geen enkel team laat in z’n kaarten kijken op dit moment. Het is en blijft een psychologisch spelletje..
Richmond zegt
@flyerbunch: dat is her altijd